Del periodisme a les reaccions químiques: aules que obren portes

El divendres 27 de gener l’alumnat de 3ESO vam fer una sortida a Girona, d’aquesta manera començàvem una sessió de classe ben especial a les 8.00h del matí des de la terminal de Tossa, on ja ens esperava el bus que ens havia de portar fins a la nostra destinació. Als voltants de les 9.30h ja érem a Girona.

Un matí en què sortíem de les aules per comprovar que el temari que hi estem estudiant també el podem aplicar en altres àmbits de la vida quotidiana. Com que havíem de fer dues visites ens vam dividir en dos grups de 20 alumnes, i mentre uns anàvem a les instal·lacions d’El Punt – Avui, els altres assistíem al taller de «Reaccions químiques» a la seu del CaixaFòrum a Girona, al carrer dels Ciutadans.

Taller de «Reaccions químiques», al CaixaFòrum

Per Aida Neras, Marta Iglesias i Luca Messi

En aquest taller ens van explicar conceptes sobre química, i ho vam concretar en les reaccions químiques, i tot a través de la pràctica d’experiments que vam poder manipular nosaltres directament. El primer experiment consistia a verificar si les mescles eren homogènies o heterogènies. En la primera activitat vam fer una separació magnètica, prèviament havíem mesclat sorra i ratlladures de coure i després amb un imant vam poder separar les ratlladures. En la segona activitat vam barrejar aigua i oli per poder comprovar si era una mescla homogènia o heterogènia. Com que els dos components es podien diferenciar a simple vista vam poder concloure que es tractava d’una mescla heterogènia.

La sessió va continuar, doncs, amb diversos experiments i el que ens va agradar més va consistir a posar aigua oxigenada i sabó en una proveta, després hi vam afegir sal iodada perquè produís una reacció química. De la majoria d’aquests experiments en podíem comprovar el resultat al moment, però també ens vam adonar que hi ha reaccions químiques que no són instantànies o immediates, sinó que necessiten un procés de temps més llarg. És el cas de la pràctica en què vam obtenir un arbre nevat a partir dels components químics que hi vam aplicar. I molts d’altres: vam congelar una part del vas de precipitats, vam poder identificar els tipus d’àcid i PH que tenien…

Finalment, el que més ens va impactar, el més impressionant, va consistir a extreure un tipus de gas i a encendre’l amb un encenedor perquè produís una petita explosió…, això sí, tot sota control, fins i tot la mà del monitor, que subjectava el vas!

«El Punt – Avui», un matí a la redacció

Per Joel Barón, Aaron Nadal i Hugo Moreno

La visita a la redacció del diari El Punt – Avui, que des de l’estiu del 2015 està situada al carrer Güell, a la zona de la Devesa de Girona, ens va suposar tota una experiència. Aquest curs, l’alumnat de 3ESO estem treballant els mitjans de comunicació i els gèneres periodístics, a més de participar activament en la publicació d’articles a la revista digital de l’institut, AL MOMENT, és per aquest motiu que la visita a la redacció d’un diari ens ha anat molt bé per poder comprovar en directe com funciona el món del periodisme, en què consisteix la seva feina i amb quines adversitats s’ha d’enfrontar.

Només d’arribar a l’entrada de les instal·lacions, ens van fer una foto de grup per publicar-la després al mateix diari. Ja un cop dins de la redacció, hi vam poder veure força gent treballant en diferents tasques, la gran majoria davant d’un ordinador i amb el telèfon ben a prop. Tot i així, ens van dir que a aquelles hores del matí la redacció estava força tranquil·la perquè era hora de reunions de coordinadors de seccions i molts dels periodistes redactors eren a diferents llocs de l’exterior cobrint esdeveniments per fer-ne el seguiment i les notícies. A partir del migdia i la tarda és quan tota aquella calma es transforma en un dinamisme més actiu, que fins i tot pot acabar en corredisses per tenir-ho tot enllestit abans d’arribar l’hora de tancar l’edició que haurà de sortir editada l’endemà.

Seguidament, ens van fer passar a una saleta on ens van explicar, mitjançant la projecció d’un vídeo, una mica d’història del diari, el funcionament habitual de la redacció i de les seves instal·lacions, com treballen, com decideixen i selecciones les notícies i altres continguts del diari, els horaris que feien, tot el procés que seguia el diari des del moment que es començaven a decidir les notícies i a dissenyar els continguts de les pàgines fins a la rotativa on s’imprimeix el diari i després es distribueix a través d’una flota de repartidors. Amb tot plegat n’hi va haver prou per generar un bon torn de preguntes i petit debat que va fer animar força l’ambient.

Els dies anteriors a la visita, la persona que ens va fer de guia al diari ens va encarregar que escrivíssim unes quantes cartes al director sobre temes que ens interessessin. Naturalment, les vam escriure i les vam enviar al diari. Amb molta satisfacció vam rebre els elogis dels periodistes per la qualitat de la majoria de textos que els havíem enviat i ens van anunciar que ens publicarien cinc cartes. Us animem a estar ben atents i atentes a les diferents edicions del diari El Punt – Avui d’aquests dies!