L’INSTITUT “JOSEP LLUÍS SERT” PRESENTA UN ENORME MANDALA AMB TEMA MEDIAMBIENTAL

El passat 23 de setembre va tenir lloc un senzill però emotiu acte a les escales prop del vestíbul de l’institut. Amb la presencia del director, els delegats verds de tots els cursos, representants de l’AMPA i alguns membres del professorat, es va presentar l’enorme mandala que durant l’Ecofesta del curs 2018-19 va dibuixar la señora Donata Sánchez (membre del sector famílies del Consell Escolar) amb l’ajut de l’alumna Amal Kamran (E22) i que van pintar moltíssims pares, alumnes i professors aquell matí de diumenge.

El director Carles Cortina es va referir al simbolisme d’aquesta pintura, i més tenint en compte que aquell dilluns començava una semana d’accions convocades per joves de tota Europa exigint mesures per aturar el canvi climàtic. També va observar que són les noves generacions a qui els pertoca promoure un canvi de rumb en la política mediambiental del planeta. Per això és tan important que una pintura com aquesta, amb la forta càrrega simbólica que conté, decori una paret d’un centre d’ensenyament.

Donata Sánchez, ideóloga i principal executora del projecte, va voler explicar als assistents el significat d’aquest mandala: “Arrel del moviment estudiantil liderat per la Greta Thunberg per reclamar l’atenció dels líders mundials envers la realitat de les dades sobre el canvi climàtic i amb motiu de l’Ecofesta, va sorgir entre els organitzadors la proposta de fer un mandala col.lectiu en el que tothom que volgués pogués participar i que representés la manera com tots hem contribuït a que aquest canvi s’accelerés. Vaig intentar fer un dibuix que reflectís els principals elements causants per part de l’humanitat i les consequències que el canvi climàtic més tard o més d’hora pot tenir per nosaltres com a civilització. El resultat és una obra d’art col.lectiva feta per nens, joves i adults. Un pastís de colors, imperfecte, contingut, que crida i s’amaga en el seu propi crit. En definitiva el reflex actual de la nostra societat. Les dades científiques parlen per elles mateixes i és un fet que hem de canviar la nostra manera de relacionar-nos amb els ecosistemes a tots els nivells. Les veus dels que fa anys semblaven bojos ara sonen a la realitat. Si bé és cert que el planeta es un organisme viu i que els seus canvis depenen de molts factors geològics, atmosfèrics i magnètics com a element del sistema solar del que formen part, i de magnituds físiques encara fora del nostre control, també és veritat que l’era de la industrialització, a la vegada que ens ha fet més coneixedors de tots aquests factors, ha deteriorat el planeta fins el punt que perilla la seva sostenibilitat en el futur. El missatge d’aquells bojos, el “Pensaglobalment, actúa localment”, de tant obvi va calar a la societat. Ara és el moment de reflectir aquesta consciència en fets que esdevinguin un canvi també en els que ostenten el poder. Ja hem integrat a les nostres vides molts hàbits que ajuden a fer el planeta més sostenible (reciclatge, reutilització, reducció de residus, consum responsable, etc), però cal una acció integral de més ampli espectre, perquè encara és la nostra responsabilitat. Garantir un món habitable, sostenible, que pugui evolucionar amb les properes generacions, és el millor llegat que podem deixar als nostres fills com a col.lectiu.”

El coordinador d’EscolaVerda, Pere R. Aguiló, va voler també animar els alumnes a decorar el centre amb més mandales o altres manifestacions artístiques, on el respecte a la Natura i els valors mediambientals siguin el motiu principal.

En declaracions posteriors, l’Amal Kamran, que el curs passat tot just feia 1r ESO, va manifestar que durant els 5 o 6 dies que va ajudar en el dibuix del mandala se sentia molt relaxada, ja que aquesta mena de dibuixos la fan conectar amb el seu interior. A més, li va interessar molt el tema del respecte al mediambient, tan necessari actualment.

Podeu veure algunes fotografies en el següent enllaç:

MANDALA