L’INSTITUT JOSEP LLUÍS SERT, IMMERS EN EL PROJECTE 50/50 PER ASSOLIR MÉS ESTALVI ENERGÈTIC

Aquest és el primer curs que l’Institut Josep Lluís Sert (Castelldefels) participa en el “Projecte 50/50”. Una sèrie d’alumnes i professorat del centre es va ocupar d’iniciar i també de donar continuïtat a aquest projecte.

Però… què és realment el Projecte 50/50? Quines fites persegueix? Es tracta d’un projecte impulsat per la Diputació de Barcelona (DIBA) i en el que participen molts centres i els seus diversos ajuntaments. Es pretén assolir dos objectius relacionats amb la millora de l’ús que fem de l’energia i que obeeix, per tant, a una inquietud mediambiental. Aquests objectius són, d’una banda, incrementar al centre la sensibilització cap a l’estalvi energètic; de l’altra, assolir la reducció de despeses en llum i gas que es desprèn d’aquest estalvi. No cal dir que l’Institut Josep Lluís Sert, en la seva condició d’Escola Verda, s’hi ha abocat amb entusiasme.

Amb l’assessorament d’una persona experta que aporta la DIBA, s’ha creat l’Equip Energètic de l’institut, format per un grup de 20 alumnes de 2ESO, que amb l’ajuda i la implicació del Coordinador d’Escola Verda i els professors de Física i Química, han fet un seguiment de l’ús de l’energia al centre. L’estudi experimental l’han realitzat mitjançant els equips de mesura proporcionats per la DIBA, com el termòmetre-sonda, que ha permès a l’equip energètic obtenir dades significatives del perfil tèrmic del centre, el luxòmetre, que dóna informació sobre la luminància de les aules i el comfort lumínic, i el potenciòmetre, que facilita l’anàlisi del consum energètic diari a l’aula.

Paral.lelament, en un treball per equips, han elaborat uns pòsters amb el tema de l’estalvi energètic, que han estat valorats i votats per tots els alumnes del 1r Cicle. Es poden veure en aquesta pàgina el póster guanyador -elaborat per les alumnes de l’E-22 Ingrid Romero, Phoebe Yeh Hsi i Martina  Zurita-  i els dos finalistes, així com alguns moments de l’observació per part de l’alumnat.

Els resultats de les medicions abans esmentades i la seva interpretació han proporcionat a l’Equip Energètic dades significatives, que unides a l’estudi d’hàbits energètics del centre i l’anàlisi dels consums d’altres anys, serviran per elaborar una diagnosi energètica i posterior Pla d’Acció que millori les condicions d’ús de l’energia del centre. Aquest Pla d’acció ha de ser compartit amb tot el personal que fa ús de les seves instal.lacions (alumnat, professorat i personal no docent). Per tant, un del reptes serà donar-lo a conèixer de manera eficaç. Mesures com “Aprofitar al màxim la llum natural i tenir en compte el comfort lumínic abans d’obrir els llums” o “Desendollar els ordinadors i altres aparells elèctrics al finalitzar el dia per evitar el consum vampir”, entre altres, hauran de ser aplicades per tothom. Els beneficiats seran els propis usuaris del centre i, de retruc, el planeta Terra.

Com és natural, a un Pla de Treball en seguirà un altre el proper curs, sempre amb l’objectiu de millorar les condicions mediambientals del centre a través de la sensibilització i l’estalvi que promou el Projecte 50/50.

POSTER GUANYADOR

POSTER FINALISTA 1