
 

1 
 

  



 

2 
 

 

  



 

3 
 

Índex 

 

1. Introducció ..................................................................................................................... 5 

2. Objectiu i metodologia ................................................................................................ 7 

3. Fonaments teòrics de periodisme i objectivitat ................................................... 9 

3.1. Origen i evolució del periodisme ......................................................................... 9 

3.1.1. Inicis del periodisme: Acta Diurna............................................................... 9 

3.1.2. Kaiyuan Za Bao ............................................................................................... 10 

3.1.3. Aparició de la impremta ................................................................................ 10 

3.1.4. Segle XVI: La gazette i els occassionels .................................................. 11 

3.1.5. Segle XVII: El Mercurio ................................................................................. 12 

3.1.6. Segle XVIII: La Il·lustració ............................................................................ 12 

3.1.7. Segle XIX: La llibertat de premsa ............................................................... 14 

3.1.8. Segle XX: La modernització......................................................................... 15 

3.1.9. D’una dictadura a una democràcia ............................................................ 16 

3.2. És possible l’objectivitat als mitjans de comunicació? ............................... 16 

4. Anàlisi de premsa ....................................................................................................... 19 

4.1. Introducció ............................................................................................................... 19 

4.2. Manifestos ideològics dels diaris ...................................................................... 19 

4.2.1. Ara ...................................................................................................................... 19 

4.2.2. El País ................................................................................................................ 20 

4.2.3. La Razón ........................................................................................................... 22 

4.2.4. El Periódico de Catalunya ............................................................................ 22 

4.3. El dia 7 de setembre: portades dels diaris ...................................................... 23 

4.3.1. La portada de l’Ara ......................................................................................... 23 

4.3.2. La portada d’El País ....................................................................................... 24 

4.3.3. La portada de La Razón ................................................................................ 26 

4.3.4. La portada d’El Periódico ............................................................................. 27 

4.4. El dia 1-3 d’octubre: les notícies ........................................................................ 28 

4.4.1. Notícia del diari Ara ....................................................................................... 28 

4.4.2. Notícia del diari El País ................................................................................. 30 

4.4.3. Notícia del diari La Razón ............................................................................ 32 

4.4.4. Notícia del diari El Periódico de Catalunya ............................................. 34 

5. Enquesta: premsa i objectivitat al carrer ............................................................. 37 

5.1. Resultats de l’enquesta ........................................................................................ 37 

5.1.1. Resultats: dades estadístiques .................................................................. 37 



 

4 
 

5.1.2. Resultats: Periodisme i objectivitat ........................................................... 39 

5.1.3. Resultats: Periodisme i procés................................................................... 40 

6. Conclusions ................................................................................................................. 42 

7. Bibliografia ................................................................................................................... 44 

 

  



 

5 
 

1. Introducció 

 

Per començar, val a dir que aquest treball d’investigació va néixer de la 

curiositat per observar, tan sols, la manipulació en els mitjans de comunicació. 

Aquesta observació es volia elaborar mitjançant l’anàlisi de diverses revistes, 

diaris, pel·lícules, etc. Cal destacar que aquesta idea inicial va ser transformada 

llevat que s’hi va afegir una altra finalitat al treball: si era possible l’objectivitat 

en el periodisme. Tanmateix, es volia elaborar alguna entrevista a alguna 

personalitat del tema o a alguna seu política. Tot i això, aquesta iniciativa 

preliminar es va canviar per la preparació i posterior transmissió d’una 

enquesta, amb la finalitat de conèixer les diferents consideracions de la societat 

pel que fa al tema tractat.  

A posteriori, es va començar per un punt que, des d’un principi, estava clar que 

s’hauria de tractar, que és la història del periodisme. En aquest apartat, s’hi va 

buscar moltes fons d’informació, tot i que es va utilitzar, primordialment, una 

part del llibre Història del periodisme universal de Carlos Barrera, citat a la 

bibliografia. Poc després, es va finalitzar la part teòrica del projecte amb la 

recerca de referències sobre si és possible l’objectivitat en els mitjans de 

comunicació. Amb aquesta secció, quedava per finalitzada la teoria, pròpiament 

dita, del treball i s’iniciava la part pràctica, amb una introducció. En aquesta es 

va informar de la metodologia de l’anàlisi i les comparacions que s’elaborarien 

posteriorment. A més, s’hi van cercar els manifestos fundacionals dels diaris 

escollits, tot i que no va ser fàcil la seva localització, per examinar les diferents 

ideologies dels periòdics. D’aquesta manera, volíem aconseguir disposar de 

quatre punts de vista i mostrar diverses maneres de transmetre la mateixa 

informació.   

Tot seguit, es van començar les dues anàlisis: la primera va consistir en la 

comparació de les quatre portades dels diaris esmentats abans del dia 7 de 

setembre de 2017, en el moment en què s’analitzava la convocatòria del 

referèndum català; el segon feia referència a l’examen de les quatre notícies 

del dia 2 d’octubre 2017 en relació amb els resultats i les càrregues policials 

que es van produir en el transcurs del referèndum del dia anterior.  



 

6 
 

Per acabar, es va elaborar una enquesta, en la qual es va obtenir una mostra 

de 116 persones, i es van redactar  les conclusions d’aquest sondeig.  

En aquesta introducció agrair la col·laboració del meu tutor de recerca, José 

Luis Cantón Paterna, perquè mitjançant la seva guia, ajuda i ensenyament, he 

pogut elaborar totes les parts del treball. També vull reconèixer la seva 

important feina, corregint, enviant l’enquesta, buscant fonts d’informació, etc. A 

més, m’agradaria donar les gràcies a totes aquelles persones que van 

participar responent l’enquesta que es va enviar, com alguns professors de 

l’institut Rovira-Forns, alumnes, etc. Tanmateix, vull ressaltar la labor de Lídia 

Paredes contestant, primerament, el qüestionari per tal de poder observar 

alguna errada. D’altra banda, he de destacar la important feina de la meva 

família, que es van comprometre a respondre el sondeig i a passar-lo al màxim 

possible de persones.  

 

 

  



 

7 
 

2. Objectiu i metodologia 

 

El present treball d’investigació, que rep el nom de Periodisme i poder, és una 

recerca d’informació que gira a l’entorn de la carrera de periodisme.  Aquesta 

peça vol ser pròxima a aquesta ocupació o carrera universitària, com és el 

periodisme, per tal de poder observar, des d’un pla general, com funciona 

aquest àmbit i resoldre l’enigma dels estereotips que l’envolten. Sabent això, 

aquesta recerca es basa en l’estudi comparatiu d’un gran nombre de fonts de 

comunicació, tant passades com actuals, per tal de poder observar com 

aquests articles, diaris o revistes són influenciats per algun òrgan de poder, 

institucions, etc. Segons Aurora Labio i Antonia Isabel Nogales en Poder, 

medios de comunicación i periodismo, en l’article “La dinámica periodística”, 

«los periodistas realizan su labor dentro de una compleja estructura 

empresarial con vínculos políticos y económicos». (Labio 2010: pàg 101). 

Actualment, es pensa o es pot pensar que una gran part de periodistes estan 

influenciats per alguns òrgans de poder, per empreses o per motius econòmics, 

i el meu objectiu serà demostrar si això és cert amb dades objectives i 

empíricament.  

 

Quant a l’elaboració d’aquest treball, el mètode de recerca consta d’una cerca  

bibliogràfica i d’una aplicació pràctica. El primer punt esmentat, és a dir, l’estudi 

bibliogràfic, partirà d’un aparell teòric, que es basa en una investigació 

d’informació extreta de llibres, diaris, revistes, articles, etc., esmentats en la 

bibliografia. Aquesta treball teòric, que en aquest cas serà conèixer la història 

del periodisme per arribar a esbrinar si és possible l’objectivitat en els mitjans 

de comunicació, farà la funció d’introducció teòrica al veritable treball 

comparatiu i d’anàlisi.  

 

El segon punt esmentat anteriorment és l’aplicació pràctica, que parteix 

d’analitzar diferents mitjans de comunicació, comparar-los i extreure’n 

conclusions. Per tal de poder fer-ho, cal, en primer lloc, una cerca de diaris, 

revistes, articles... que podran ser trobats a la bibliografia. Aquest mètode 

d’investigació consisteix a fer diverses comparacions de diferents mitjans de 



 

8 
 

comunicació sobre aspectes o successos d’un mateix tema, que en aquest 

treball serà en relació al procés d’independència de Catalunya.  En segon lloc, 

s’analitzaran i es compararan amb molt deteniment i, finalment, s’extraurà un 

seguit de conclusions. Amb aquestes conclusions, quedarà finalitzat aquest 

treball d’investigació. Val a dir que aquest estudi periodístic, que gira entorn 

d’un conflicte actual, compta amb l’elaboració d’una enquesta, que s’ha 

transmès a 116 persones i que permeten guarnir aquesta investigació amb 

dades recollides, no només de llibres, revistes, articles, etc., sinó també de 

l’opinió de gent corrent. A més, cal destacar que tota la informació que es pot 

trobar en el treball intenta ser el màxim d’objectiva possible, sense cap mena 

d’opinió personal.  

  



 

9 
 

3. Fonaments teòrics de periodisme i objectivitat 

 

3.1. Origen i evolució del periodisme1 

 

Per començar, per tal de localitzar un punt de partida del periodisme, cal tornar 

molts anys enrere, però no hi ha un punt exacte. Segons Jesús Timoteo 

Álvarez: 

 

 «La comunicación social ha existido desde siempre porque se trata de  

aquellas fórmulas en que las sociedades se las arreglaron para codificar 

primero y transmitir después principios básicos de supervivència e 

identificación y para, en una segunda fase, justificar primero y mantener 

después la organización del poder». (Álvarez Timoteo: 2004) 

 

Amb aquestes paraules, Álvarez argumenta que no hi ha un origen del 

periodisme, sinó que al llarg de la història, les generacions d’éssers humans 

hem trobat la forma de poder comunicar-nos i transmetre informació. Ja els 

nostres descendents, fa milers d’anys, utilitzaven les pintures rupestres per tal 

de plasmar una realitat quotidiana i de difondre informació. Tot i això, la majoria 

dels mitjans de comunicació actuals són molt recents, com ara internet, la 

televisió... i queda ben clar que el periodisme és la més antiga. 

 

3.1.1. Inicis del periodisme: Acta Diurna 

 

En primer terme, cal destacar d’on prové el que avui dia denominem 

periodisme o premsa. Al llarg de la història, allò que més s’aproxima al 

periodisme era la premsa escrita i la vam trobar per primer cop a l’Imperi 

Romà i, més concretament , a la República Romana cap al segle I a. C. 

Aquest tipus de comunicació s’anomenava Acta Diurna (‘esdeveniments al 

dia’), que eren notícies quotidianes dels negocis públics i d’esdeveniments 

socials i polítics, ordenat per Juli Cèsar. Aquest governador volia que tots els 

afers polítics fossin públics i tothom sabés les decisions de la jornada pel 

                                                           
1
 La informació recollida en aquest apartat ha estat extreta en gran part de l’obra La Historia del 

periodismo universal de Carlos Barrera. 



 

10 
 

Senat o qualsevol progrés de la ciutat. Tanmateix, a l’Imperi Romà hi havia 

persones que es guanyaven la vida recollint i venent informació a espies que 

portaven aquests descobriments a governadors o personalitats. Un exemple 

és el cas de las cartes a Ciceró. Marc Tul·li Ciceró va ser un orador, polític i 

filòsof romà, que es va oposar a Craso, a Juli Cèsar i a Catilina, en contra de 

la dictadura. En aquestes cartes, en les que el receptor és gairebé sempre 

Àtic, Ciceró descriu la vida en general de l'època romana, és a dir, fa un 

retrat de la societat, costums, rituals... i de la seva pròpia vida.  

 

3.1.2. Kaiyuan Za Bao 

 

Pocs segles després, cap al segle VIII d.C., el govern imperial xinès va publicar 

el Kaiyuan Za Bao, traduït com a notícies 

desordenades. Aquest és considerat un 

dels primers diaris editats i distribuïts de 

la història. Es publicaven cada jornada i 

parlaven de temes de caràcter polític i 

nacional. Els editors recollien 

informacions diàries i els escriptors les 

redactaven  i les distribuïen a cada 

província. A més, aquests diaris primitius 

eren escrits en seda.  

 

3.1.3. Aparició de la impremta 

 

Tot i això, la premsa escrita no va experimentar cap revolució fins l’aparició de 

la impremta, cap al segle XV, ideada per Johannes Gutenberg.  Aquest, ja de 

jove, fabricava miralls i coneixia l’art de la fosa de l’or. Més tard, Gutenberg va 

demanar dos préstecs, per a la impressió de la Bíblia de 42 línies.    Malgrat 

això, va crear els precedents de la impremta moderna, és a dir, la tipografia, 

que és la tècnica d'impressió de textos o dibuixos, a partir de tipus o motlles en 

relleu, que amb tinta, s’apliquen sobre paper. Gràcies a aquesta aportació, 

aviat, van començar a aparèixer publicacions sobre fets, informacions, etc. 

D’altra banda, l’objectiu d’aquests diaris o fonts era informar al lector de 

Reproducció del Kaiyuan Za Bao. 

L’original va ser destruït durant 

l’anomenada “Revolució cultural”. 



 

11 
 

realitats socials, polítiques, econòmiques.... 

però no de manipular el destinatari i influir-lo 

amb benefici d’algú o d’alguns. Gràcies a 

l’aportació de Gutenberg, Johann Fust, la seva 

mà dreta, va crear la primera impremta a 

Maguncia, Alemanya, amb Peter Schoeffer, el 

seu fillastre. El primer llibre imprès va ser el 

Mainz Psalter, traduït com a “Salteri de 

Magúncia” (1457).  

 

A partir d’aquesta impremta, molts dels 

deixebles que havien après amb aquesta 

impremta, es van expandir per Europa, creant-

ne de noves. Es van situar a  Basilea, Roma, París, Venècia, Barcelona, 

Segovia, València, Westminster i Praga.  

 

3.1.4. Segle XVI: La gazette i els occassionels 

 

Un segle després, cap al segle XVI, es produeix un gran augment de l’interès 

pels fets públics, polítics, etc. En aquest moment apareixen moltes publicacions 

amb notícies oficials que reben el nom de “gazette”, a Itàlia, i “ocassionels”, a 

França. El que coneixem avui dia com a gaseta (avui dia hi ha un diari conegut 

amb el nom de La Gaceta).  

 

Tanmateix, aquest segle estarà marcat per l’aparició de les primeres 

publicacions de notícies impreses. Aquesta mena de diari primitiu no tenia 

semblances amb els que coneixem en el segle XXI. Físicament, la gaseta no 

tenia l’estructura d’avui dia, és a dir, no disposava d’un epígraf, d’un titular, d’un 

subtítol, d’una introducció i del cos de la notícia. Tot i això, aquests rotatius 

eren generosos i “tenien bon cor”. Aquesta metàfora té com a significat que no 

buscava algú un benefici i ningú no volia influenciar a cap persona. En aquests 

principis, l’objectiu d’aquestes publicacions era tenir a la població o a la ciutat al 

corrent de les reformes socials, polítiques... o de qualsevol fet, com per 

Biblia de Johannes Gutenberg. 



 

12 
 

exemple, un fet ambiental amb pèrdues humanes, avenços en els carruatges, 

etc.   

 

3.1.5. Segle XVII: El Mercurio 

 

En el segle XVII es produí el naixement de les primeres gasetes setmanals. 

Aquestes van sorgir d’unes gasetes anteriors que es publicaven de manera 

irregular, és a dir, no tenien obligació de fer públics aquests fulls de notícies 

cada poc temps. A partir d’aquest moment, la gaseta és regular i cada setmana 

se’n publicava un exemplar nou, amb notícies fresques. Avui dia, les notícies 

són impreses diàriament, d’aquí prové el nom de “diari” o, en castellà, 

“periódico”.  Com a prova que les gasetes eren regulars en aquest moment, 

trobem els 52 exemplars de la col·lecció de la gaseta Die Relation o Relation 

aller Fürnemmen und gedenckwürdigen Historien, que tenia com a condició una 

ciutat lliure imperial. No obstant això, podem observar com aquest diari tenia 

una influència cap a una ideologia, tal i com es defineix el periodisme, 

socialment, en l’actualitat. Això ens fa pensar que el periodisme, ja en el segle 

XVII, no era objectiu i la publicació d’aquestes notícies buscaven alguna cosa 

més, a banda d’informar.  

 

A més, a finals de segle, apareixen una mena de revistes, no tan regulars, de 

caràcter polític i militar anomenats, quasi sempre, “Mercurio”, sembla ser que 

per honor  al missatger dels deus de l’Olimp. 

 

3.1.6. Segle XVIII: La Il·lustració 

 

Ja en el segle XVIII va sorgir el moviment denominat “Il·lustració” o “Segle de 

les Llums”, en el qual l’objectiu de la societat era que la raó arribés a tot el món. 

El fet que molta gent sabés raonar, llegir, escriure... va fer que l’interès per 

conèixer el que passava dia a dia incrementés. Això ho sabem ja que en aquest 

moment van sorgir acadèmies, com la Real Acadèmia Espanyola, que va 

escriure el Diccionari d’Autoritats, que explica les utilitats de la llengua; la 

Orthographia, en la que es va decreta les regles de la llengua, i la Gramàtica de 

la llengua castellana, posterior a la publicada per Antonio de Nebrija, el 1492. 



 

13 
 

Al mateix temps, van aparèixer tertúlies que eren trobades, no oficials, en les 

quals els reunits posaven en comú i opinaven de temes socials, polítics, etc. 

Aquests debats tenien l’objectiu de conscienciar a les persones dels diferents 

punts de vista, en relació al mateix tema tractat. Aquest desig per fer arribar la 

raó a tothom, sumat al fet que molta gent tenia interès per saber i aprendre, va 

fer que sorgissin moltes més publicacions, ja que tenien més seguidors, però 

sempre amb control de l’Estat.  Val a dir, que en aquest moment la premsa més 

important i més prestigiosa era la d’Anglaterra. Aquesta importància es va 

donar ja que a Anglaterra va ser on va arribar primer la llibertat de premsa amb 

la revolució nobiliària o la Gloriosa, el 1688, que va provocar la derrota de 

Jacob I i, amb això, la prohibició de la monarquia absoluta.  

 

En aquest mateix moment, Espanya continua amb els models francesos de la 

gaseta, és a dir, les innovacions que s’estan originant a Anglaterra o França 

arriben més tard. Tot i això, no hi ha un gran interès fins la segona meitat del 

segle XVIII, amb l’obra de Francisco Manuel Mariano Nipho y Cagigal (Nipho). 

Aquest va ser el primer periodista professional a Espanya que defensava que el 

periodisme havia d’educar i moralitzar, idees importants en el moment, ja que 

predominava la Il·lustració. Ell ja pensava que el periodisme no feia la funció 

que havia de fer; segons Nipho: «El periodismo es un oficio penoso y poco 

lucrativo» (Nipho: 2017). Aquesta manera de pensar va fer que fos un 

personatge avançat a la seva època i ho demostrava amb diaris amb 

inspiracions angleses i franceses, i no amb models de l’Espanya del moment. 

S’ha de dir que aquesta figura periodística va haver de donar gràcies al 

moment en què va començar amb les publicacions ja que, a la primera meitat 

del segle, hi havia moltes censures i no hi havia llibertat de premsa. Això va 

arribar a la fi amb l’arribada de Carles III al regnat. Ell va donar moltes facilitats 

a les publicacions diàries o periòdiques.  

 

Tota aquesta llibertat es torna a censurar amb la mort de Carles III i amb la 

revolució que es dona a França el 1789, un any després de la mort del rei. Per 

contra, es produeix la prohibició de tota publicació menys la Gaseta i el Mercuri 

oficials, que són els primers diaris espanyols en el segle XVIII.  

 



 

14 
 

3.1.7. Segle XIX: La llibertat de premsa 

 

A Espanya la llibertat de premsa arriba tard i es dona amb la invasió de les 

tropes de Napoleó el 1808, gràcies a la debilitat de la monarquia. Napoleó entra 

a Espanya amb l’objectiu d’envair Portugal. Però, d’altra banda, una vegada 

satisfet el seu objectiu s’apropia de diverses zones espanyoles, afeblint així el 

territori espanyol i la monarquia. Entre Espanya i França hi havia un pacte, que 

consistia en deixar entrar a Napoleó perquè ocupés Portugal, però no de poder 

conquistar territoris espanyols. Aquest fet, que va tenir una durada de sis anys, 

va acabar el 1814 i es va tornar a instaurar l’Antic Règim. En aquest moment, hi 

ha una suau censura contra la llibertat d’expressió; tot i això, pocs anys 

després, amb la mort de Ferran VII (1833), torna la llibertat de premsa i la lliure 

publicació, fins la Guerra Civil Espanyola.  

 

Paral·lelament, en els altres països importants d’Europa han aconseguit la 

llibertat de premsa de diferents maneres. Per exemple, França i els Estats Units 

amb les seves revolucions, i Anglaterra, amb la seva reforma. Molts països, en 

aquests moments, lluiten per la llibertat en tots els àmbits. Val a dir que aquests 

tres països van servir com a model per a la resta, entre ells, Espanya.  

 

Quant a la nació espanyola, una vegada aconseguida la llibertat, sorgeixen 

molts escriptors de diaris, que comencen a publicar-ne. Per exemple, podem 

destacar a Manuel José Quintana, que va crear el Semanario Patriótico, 

juntament amb altres escriptors del moment, tots amb idees jacobines, és a dir, 

amb idees pròpies de la Revolució Francesa, com la defensa de la sobirania 

popular i la voluntat del sufragi universal, entre d’altres. A més, aquests 

lideraran el bàndol dels patriotes liberals. Un altre autor important a destacar és 

Gaspar Ogirando, creador del diari El conciso, diari amb idees relacionades 

amb la defensa de la llibertat d’impremta. Per acabar, i no menys important, cal 

destacar la labor de Mariano José de Larra en el periodisme dinovè. Aquest 

publicava els seus articles, majoritàriament de crítica i opinió, en els diaris del 

moment. Avui dia, encara trobem en diaris com, per exemple, La Vanguardia, a 

experts donant la seva opinió, normalment a la contraportada. Qui sap si Larra 

va ser el creador d’aquesta secció periodística.  



 

15 
 

 

3.1.8. Segle XX: La modernització 

 

Poc després, en el segle XX, es produeix un augment dels avenços 

tecnològics, científics, etc. Amb la Segona Revolució Industrial es dona una 

modernització de la societat, com la destil·lació del petroli i l’evolució positiva 

de la mecànica de motors. En aquest moment, comencen a sorgir nous invents 

i mitjans de comunicació, com el cotxe a benzina pels carruatges; el telègraf, el 

telèfon, la ràdio i l’electricitat, entre d’altres. Com a breu síntesi, podem 

observar clarament que el començament del segle XX ve marcat per un avenç 

de la qualitat de vida i de les facilitats de comunicació i transport.  

 

Aquesta curta introducció al segle plantejat ens fa entendre que gràcies a totes 

aquestes millores socials es produeix una revolució en la premsa. Gràcies a 

l’electricitat, les tecnologies, la ràdio... el periodisme es pot donar de manera 

indirecta. Amb aquest concepte vull dir que els periodistes poden comunicar 

l’actualitat en directe sense haver cap contacte físic. Amb la ràdio, la societat és 

capaç d’informar-se dels successos diaris a casa seva, amb un sol “aparell 

parlant”.  

 

Aquest moment d’esplendor de la premsa i de la llibertat d’expressió es trenca 

en començar la Guerra Civil Española (1936-1939). En aquest moment de 

violència es donen diverses execucions de periodistes, es prohibeixen diaris, 

etc. Pel que fa a la llibertat de premsa, es caracteritza per la censura i per la 

supressió de publicitat en les pàgines dels diaris o les revistes. Aquest fet ens 

fa entendre que en les publicacions anteriors hi introduïen publicitat, és a dir, 

que ja s’utilitzava la comunicació de noticies per altres fins diferents als que ha 

de tenir l’emissió d’informació diària.  

 

En els anys posteriors, entre 1939 (la fi de la Guerra civil) i 1966, 

aproximadament, hi ha haver una gran censura de la premsa i de la informació 

en general.  Aquest període es coneix com el Franquisme, règim polític sota la 

dictadura de Francisco Franco (El Ferrol, 4 de desembre de 1892-Madrid, 20 

de novembre de 1975). El dictador va considerar oportú censurar tot el possible 

https://es.wikipedia.org/wiki/Ferrol
https://es.wikipedia.org/wiki/Madrid


 

16 
 

els mitjans de comunicació i informar a la població d’allò que l’afavoria, amb  

l’objectiu de controlar l’opinió pública. Amb altres paraules, Franco va actuar 

suprimint tot allò que no el beneficiava i fent por a la població, per controlar-la i 

manipular-la. Per tant, seria un exemple d’un periodisme controlat pel Govern, 

amb objectius demagògics.  

 

3.1.9. D’una dictadura a una democràcia 

Posteriorment, el 20 de novembre de 1975 mor el general Francisco Franco i 

poc després és proclamat rei d’Espanya Juan Carlos I,  pare de l’actual rei 

Felipe VI. En aquest moment, de transició d’una dictadura a una democràcia, i 

fins l’actualitat, el periodisme es caracteritzarà per la lliure publicació, però 

sempre dins la legalitat, per suposat. Malgrat això, encara en el segle XXI, la 

població es manifesta per la falta d’objectivitat del periodisme i per la 

manipulació de la informació que s’exerceix. Avui dia, podem catalogar als 

diaris d’una ideologia política concreta, que hauria de ser un aspecte públic, 

sense amagar-ne aquesta informació, amb l’objectiu de que el lector pugi 

conèixer en tot moment el que està llegint.  

 

3.2. És possible l’objectivitat als mitjans de comunicació? 

Actualment ens trobem amb un periodisme que, per a la majoria de la societat, 

peca de ser poc objectiu, és a dir, és massa subjectiu. Però, què volem dir amb 

subjectivitat?  Un article o un argument periodístic subjectiu fa referència a un 

escrit en el qual el redactor expressa la seva opinió pel que fa a un tema 

qualsevol. En aquest període en el que vivim, el periodisme es caracteritza per 

ser poc objectiu i ser una eina de transmissió de les idees de molts líders 

polítics o alts càrrecs del país. En aquest context trobem que els diferents diaris 

que podem comprar en els quioscs o en les llibreries, cada un mostra, en la 

majoria de casos,  una tendència cap alguna ideologia política. Per tant, si els 

diaris o les revistes mostren una tendència, vol dir que hi ha informació que 

remarquen amb molt d’èmfasi i d’altra que ometen. Per aquest motiu, una 

persona qualsevol que vulgui informar-se, objectivament, del que està succeint 

en el planeta ha de conèixer aquesta realitat periodística i estar al pendent de 

https://es.wikipedia.org/wiki/Francisco_Franco


 

17 
 

la subjectivitat, ja sigui per transformació de la informació, per accentuació 

d’aspectes o elisió d’informació important.  

Aquesta actitud, quan va més enllà del que seria acceptable, ha estat 

qualificada d’egoista i poc noble des de l’Antiguitat, i és comparable amb 

l’actitud dels Sofistes, ja en el segle V a. C, que dominaven l’oratòria, la retòrica 

i l’erística, és a dir, l’art de convèncer, però no perquè l’altre pugui construir la 

seva opinió personal, sinó per destruir l’opinió de l’altre i que aquest cregués el 

que ells volien. Aquests eren contraris a Sòcrates i a Plató. El primer va crear el 

diàleg maièutic, que era una conversa per ajudar els altres a construir opinions 

fermes i no pensar el primer que s’escolta. El que es vol transmetre amb aquest 

context filosòfic és que, tot i tenir un periodisme subjectiu i manipulador de la 

informació, podem mantenir una actitud com la que volien els sofistes de la 

població, de repetir com a lloros el que se sent, o com la que defensava 

Sòcrates i Plató, de construir les nostres pròpies opinions amb arguments 

ferms.    

Ara bé: és possible l’objectivitat? On és el límit acceptable de la subjectivitat per 

no caure en la manipulació? Segons Roberto Fernández Argüelles: 

«Es un lugar común decir que el periodista debe intentar ser objetivo cuando 

narra una noticia, pero es algo imposible de conseguir si interfiere la 

emotividad o la ideología; cuando el que quiere contar un suceso mediante 

la prensa tradicional o por internet, por radio o por televisión, se siente de 

alguna forma implicado, inevitablemente traslada implícita o explícitamente 

su opinión, su creencia, al lector o al oyente» (Argüelles: 2015). 

Amb aquesta afirmació, Argüelles argumenta que l’objectivitat és una utopia, és 

a dir, és un desig que la societat demana al periodisme. És a dir, és impossible 

arribar a l’objectivitat?  

En primer lloc, per saber si l’objectivitat pot ser una realitat en el periodisme cal 

conèixer com seria un diari poc subjectiu. En un diari objectiu o molt poc 

subjectiu (deixant a banda els gèneres que diem “d’opinió), el periodista hauria 

de transmetre la informació de la notícia de manera imparcial; aquesta 

informació hauria de ser recollida de diferents fons, no de la que més interessa. 

Tanmateix, caldria que les fonts fossin repartides, és a dir, no només d’una sola 



 

18 
 

ideologia, sinó una recopilació de totes; i que fossin fonts fidedignes. Una 

vegada el periodista disposa de totes les versions, aquest hauria d’escriure 

l’article recollint les idees de cada origen informatiu. A més, segons Emilio 

Corbière, «la función del periodista se basa, en principio, en la selección de 

acontecimientos que se consideren periodísticamente importantes». (Corbière, 

Emilio: 2010). És a dir, s’ha de fer una selecció i jerarquització de la informació. 

Malgrat això, hi ha periodistes que, ja sigui obligats o no pels superiors, agafen 

d’una notícia allò valuós per poder donar una visió positiva de la seva ideologia, 

no per poder tenir la satisfacció d’haver transmès una informació important i 

vertadera. 

  



 

19 
 

4. Anàlisi de premsa 

 

4.1. Introducció 

 

En aquest projecte pràctic, basat en l’anàlisi i la comparació, s’emprarà quatre 

diaris, cadascun amb una ideologia que s’ha considerat diferent. En aquestes 

publicacions, s’escollirà una noticia significant durant uns dies determinats i 

observarem com cada diari la redacta, seguint el seus interessos. A més, cal 

esmentar que s’escollirà, com a objecte d’anàlisi, una portada d’un dia 

important en el transcurs del “procés” català i, tot seguit, una notícia d’un altre 

dia dels quatre diaris. Tot i això, és important esmentar que l’opinió personal no 

serà plasmada enlloc pel que fa al tema escollit. En tot moment, la informació 

recollida en aquesta composició serà el que diuen els diaris o els periodistes i, 

mai, serà informació subjectiva.  

La tria d’aquests diaris ha estat de manera intencionada seguint una idea clara, 

que és que siguin de diferents ideologies, en relació amb el tema tractat. 

Aquesta selecció ha estat d’aquesta manera per tal de poder observar 

clarament les diferents formes que tenen cada un d’aquests per expressar una 

mateixa notícia, tenint en compte el manifest fundacional de cada diari. En 

aquestes publicacions periodístiques trobem dos tipus d’ideologies 

diferenciades: una part correspon a diaris fets i publicats a Catalunya, com 

seria, en aquest cas, el diari Ara i El Periódico de Catalunya, i una altra de 

diaris estatals, que seria El País i La Razón. Val a dir que es detallarà més 

exhaustivament aquesta informació en els següents manifestos.  

 

4.2. Manifestos ideològics dels diaris 

 

4.2.1. Ara 

Començarem pel diari Ara. Segons els accionistes d’Ara, aquesta publicació va 

ser fundada per un grup d’emprenedors periodístics, editorials i empresarials, 

que es recolzen en les necessitats socials. Ara vol explicar el món des de 

Catalunya i recuperar el periodisme que es feia abans. Per a ells, aquest diari 



 

20 
 

recobra la qualitat i el rigor del periodisme que es feia, ja que els participants 

d’Ara consideren un moment difícil per la premsa escrita. S’estimen optimistes i 

es demostra amb l’èxit que tenen. En virtut dels accionistes del diari: 

«Després d’un segle de guerres, dictadures i exilis, avui tenim un país amb 

concòrdia i cohesió social, dinàmic i plenament integrat a Europa, amb una 

cultura i una llengua vives que ens fan ser nosaltres, i una capital, Barcelona, 

que ens projecta al món. Els valors i les actituds que ens han portat fins aquí 

són la base d’un futur que volem esperançat i d’èxit».  

Amb aquesta reflexió, el diari Ara s’està posicionant de manera positiva i més o 

menys clara en un corrent independentista de Catalunya. Això ho sabem ja que 

esmenta que la capital d’aquest país cohesionat, integrat... és Barcelona i no 

Madrid. A més, explica que tot i el passat o el present que hem viscut o estem 

vivint hagi estat amb dictadures, sense llibertats... el futur estarà ple d’èxit, 

podria ser per la independència. Tanmateix, s’adreça a la part activa de la 

societat, que no es queda en el passat i lluita per un futur millor. Tot i això, 

afirmen estar d’acord amb el debat actual, en el qual cap la possibilitat que 

Catalunya esdevingui un Estat independent. Segons aquest manifest 

fundacional: 

«ARA vol ser la certesa diària dels que busquen noves fonts i noves visions, 

que concordin amb les que es van obrint pas amb naturalitat al compàs del 

canvi generacional i el curs de la història. ARA vol fer aquesta contribució amb 

humilitat, sense complexos, i amb plena llibertat, parlant de tot». 

Després d’aquesta afirmació, el diari deixa clar que és un diari objectiu, que 

escolta diferents fons i no es queda amb el que l’interessa per tal de influenciar. 

Per contra, esmenta que volen arribar a trobar la veritat, però saben que és 

impossible i ho publiquen amb humilitat.  

 

4.2.2. El País 

 

El que va ser diverses vegades director de El País, Joaquín Estefanía, esmenta 

en el Manual de estilo de el País la informació fundacional del diari. Aquest 

comença la seva redacció dient que els periodistes del diari en qüestió només 



 

21 
 

tenen la funció de transmetre la informació, però que els posseïdors de la 

notícia són els propis lectors. Per aquest motiu, considera que aquestes 

publicacions han de garantir una qualitat pels seguidors del diari. A continuació, 

diu que la ideologia de El País està regida per tres clàusules, que són:  

«La primera, que los rumores no son noticia; la segunda, que en caso de 

conflicto hay que escuchar o acudir a las dos partes, y por último, que los 

titulares de las informacions deben responder fielmente al contenido de la 

noticia». (Estefanía, Joaquín: 1990). 

Aquestes tres normes bàsiques responen a que el diari recull informació vàlida i 

valuosa i la transmet d’igual manera, sense cap guarnició ni cap amagatall, és 

a dir, podríem dir, de manera objectiva. A més, d’altra banda, aquestes tres 

regles es fonamenten del bon ús de les fonts d’informació i la separació de les 

notícies, amb l’opinió i la publicitat. A més, el director, Joaquín Estefanía, diu:  

«Convertir los medios de comunicación en armas del tráfico de influencias 

al servicio de intereses que no se declaran es una práctica de abuso que 

crece a la sombra de la libertad». (Estefanía, Joaquín: 1990) 

Amb aquesta afirmació, el diari s’aparta de la utilització dels mitjans de 

comunicació com una eina de transmissió de la veu d’alguna ideologia o 

d’alguna persona, en concret. Per tant, s’està considerant un diari plenament 

periodístic i fidel a l’únic objectiu de transmetre informació als ciutadans.  

Aquesta és la informació que dona el director de El País, però, d’altra banda, a  

Wikipedia es troba un seguit de característiques del diari. Considera que El 

País és progressista, és a dir, busca el desenvolupament de la societat en tots 

els àmbits. A més, és social liberal. Aquest terme fa referència a la defensa del 

benestar i al progrés social en relació amb la llibertat de tots els integrants. 

D’altra banda, propugna la socialdemocràcia, que és equivalent a una 

democràcia liberal. Vol un Estat de benestar i de consorci entre tots els 

integrants de l’Estat. Val a dir que defensa l’Europeisme, que el que volen és la 

cooperació i el benestar entre els països d’Europa. Per finalitzar, es consideren 

de centre esquerres, és a dir, estan en contra de l’extrema dreta i de l’esquerre 

radical, són un punt entremig.   



 

22 
 

4.2.3. La Razón 

Malgrat que sembli fàcil trobar els manifestos ideològics dels diaris, no és tan 

accessible. Per exemple, el manifest d’aquest diari no s’ha pogut trobar, però si 

un article del diari El País, del 1998, l’any en què es va crear La Razón. 

La notícia comença amb un titular que diu: “La Razón se proclama apartidista y 

defensor de la unidad de España” (DD.AA: 1998). Per tant, esmenta que el diari 

presenta una ideologia evident, de defensa del conjunt de Espanya i, per tant, 

contrari l’independentisme català. Tanmateix, defineix a La Razón com un diari 

que denuncia a tot aquell Govern que surti de la legalitat constitucional.  

D’altra banda, El País afirma: “Tras declararse apartidista, moderado, laico y 

partidario de la Monarquía constitucional”. (DD.AA: 1998). Val a dir que el diari 

es manifesta com un quotidià que no representa o no se sent de cap partit 

polític; és moderat, no radical; és independent de la religió, i defensa la 

Monarquia constitucional, és a dir, vol un monarca i la redacció d’una 

Constitució. D’altra banda, considera l’espanyol com l’idioma principal i més 

important dels països hispanoparlants.  

En canvi, la pàgina d’internet Viquipèdia qualifica el diari de:   

“liberal pel que fa al tema econòmic, intervencionista i conservador en 

els valors, i reflecteix l'opinió més dura i clàssica de la dreta ideològica 

espanyola, destacant la ideologia monàrquica i defensora de la 

Corona” (DD.AA: 2017) 

En aquest lloc, a diferència de l’article anterior, defineix La Razón de 

conservador, que segons el Diccionari.cat: “Dit del partit o de la tendència 

política dels qui, en principi, lluiten contra les innovacions que els semblen 

amenaçar l'ordre social”. A més, diu que pertany a la dreta espanyola.  

4.2.4. El Periódico de Catalunya 

Pel que fa al diari El Periódico de Catalunya, la recerca del seu manifest 

ideològic ha estat d’allò més complicat, ja que no s’han trobat articles 

directes que ho redactin. Malgrat això, ja sigui a la Wikipedia o a altres 

pàgines s’ha pogut trobar una petita informació de la seva ideologia.  

https://ca.wikipedia.org/wiki/Liberal
https://ca.wikipedia.org/wiki/Intervencionisme
https://ca.wikipedia.org/wiki/Conservadorisme


 

23 
 

En primer lloc, la Wikipedia diu que aquest diari és, ideològicament 

parlant, constitucionalista i progressista. Per tant, podem destacar que, a 

diferència de La Razón, defensa aquelles innovacions que puguin renovar 

la societat, malgrat tenir en comú el suport a la necessitat d’una 

Constitució. Tanmateix, la pàgina d’internet defineix El Periódico de 

Catalunya com un diari  de centre-esquerres, relacionat amb els 

moviments rupturistes o revolucionaris. Però, tot i això, alguns diaris com 

el Vozpopuli han ressaltat, en els últims anys, el gir editorial d’aquest. Per 

exemple, en el rotatiu Vozpopuli que, el 2015, deia: “Los independentistas 

la toman con El Periódico de Catalunya: no toleran su giro editorial”. 

(Arranz, Rubén: 2015). En aquest article, es pot destacar l’acusació dels 

independentistes catalans al diari, dient que, des que el Grupo Zeta va 

iniciar negocis amb els bancs, ja no es que no defensin les aspiracions 

catalanes, sinó que les qüestionen.  

 

4.3. El dia 7 de setembre: portades dels diaris 

Per continuar aquesta part pràctica, cal destacar el mètode que s’emprarà. 

S’agafarà la mateixa portada d’una notícia en els quatre diaris esmentats 

abans. Tot seguit, s’analitzaran les diferents expressions, fotografies, recursos 

visuals... per tal d’observar el grau d’aproximació a l’objectivitat dels mitjans de 

comunicació i comparar els seus manifestos ideològics amb allò que, 

aparentment, veiem que defensen.   

Aquests textos que seran analitzats són les portades que recullen la declaració 

del referèndum per part de la Generalitat, que es va produir el 7 de setembre 

de 2017.  

4.3.1. La portada de l’Ara 

 

Pel que fa el diari Ara, la portada és menys extensa, en relació amb l’expressió 

escrita. Aquesta es basa en dues grans imatges, en les quals podem veure el 

Parlament ple, menys Ciutadans, PP i PSC, que van abandonar la cambra. En 

la fotografia, veiem com Junts pel Sí i la CUP aproven el referèndum de l’1 

d’octubre de 2017 i aplaudeixen , com a forma de felicitat i d’orgull. A la segona 



 

24 
 

imatge, podem observar a Carles Puigdemont (cap de Junts pel Sí i president 

de la Generalitat) i a Oriol Jonqueres signant la declaració de la votació.  

 

Com a punt remarcable, podem destacar el petit títol, en què diu: “Procés 

sobiranista”, és a dir, el diari esmenta que la declaració de Puigdemont és un 

procés pel dret a decidir, no és dolent, sinó que és una evolució cap a una 

organització diferent no basada en la Constitució. A més, el títol és: 

“Referèndum convocat”. A diferencia del diari El País, aquest títol no afegeix 

cap paraula connotada negativament. Tanmateix, és un text positiu. Amb 

aquest to optimista, l’objectiu és que  el lector vegi el referèndum com una 

opció favorable. 

  

Val a dir que aquest diari utilitza, com  tots els que veurem, diferents aspectes 

per tal d’influenciar. En aquest cas destaca que es podria dir que elideix 

informació, amb l’objectiu d’expressar el que li interessa. Per exemple, en 

aquesta portada faltaria la visió de l’oposició respecte del que s’ha proclamat. 

És a dir, el diari ha omès la situació negativa de la cambra, pel que fa als 

opositors, i només dona la visió independentista.  

 

4.3.2. La portada d’El País 

 

Continuem pel diari El País. Primerament, en el títol “Los separatistas imponen 

su referéndum en el Parlament”, podem observar com el periodista, ja estigui 

influït per algú o per la seva pròpia ideologia, utilitza un adjectiu desqualificatiu 

(“separatistas”).  Amb aquesta expressió s’intenta crear una idea de rebuig o 

d’odi, envers les persones que tenen una ideologia diferent respecte la cohesió 

d’Espanya. A més, fa servir un to agressiu pel que fa al referèndum (“su 

referèndum”). Amb el determinant possessiu “su”, l’escriptor dona a entendre 

que és el seu referèndum i no representa a alguns, és a dir, que és il·legal. 

D’altra banda, s’utilitza el verb “imposar”, que té una connotació negativa: amb 

aquesta expressió dóna a entendre que no s’ha pactat aquesta declaració, sinó 

que s’ha aplicat per la força. De tota manera, posen un petit títol o subtítol en 

blau, en la que diu “Crisis institucional en Cataluña”. En aquesta afirmació 

podem destacar la paraula “crisis”. El diari utilitza aquest terme per tal remarcar 



 

25 
 

la situació de Catalunya, però amb un sentit negatiu. Està dient el diari amb 

aquest títol que la noticia és d’una crisi a Catalunya i no a tot l’Estat. És a dir, 

posen el conflicte a l’interior a la comunitat catalana. Tanmateix, en la gran 

fotografia de la portada es veu a Inés Arrimadas, cap del partit polític Ciutadans 

(principal partit de l’oposició) i una de les principals opositores del moviment 

independentista, com demanant suplici a la presidenta del Parlament. Utilitzant 

aquesta imatge, el diari El País aconsegueix donar als seus lectors una imatge 

de descontentament i de ruptura en el Parlament de Catalunya.  

 

D’altra banda, l’article comença amb la següent afirmació:  

 

«72 diputados de Junts pel Sí y la CUP, que representa a menos de la mitad de 

los electores catalanes (un 47,8%), consumaron anoche su desafio al Estado». 

(DD.AA: 2017). 

 

Amb aquest paràgraf, el periodista que escriu la notícia està destacant uns 

certs punts, en contra del moviment liderat per Carles Puigdemont. Per 

començar, destaca que els que estan proclamant el referèndum (remarcat 

moltes vegades com a il·legal) i  la independència són menys de la meitat del 

cens de Catalunya. Per un altre costat, remarca que aquesta declaració de 

deixar expressar l’opinió de la població catalana és un encarament cap a l’Estat 

i no ho diu cap al govern del Partit Popular, sinó cap a tots els ciutadans 

espanyols.  

 

A continuació, el redactor destaca el que a la imatge es pot veure, la partició 

del Parlament, entre els que governen i l’oposició. El diari ho exposa de la 

següent forma: «El pleno, marcado por una bronca política sin precedentes, se 

extendió con interrupcions en casi toda la jornada». Podem destacar d’aquesta 

oració les expressions: “bronca” i “sin precedentes”. Aquests dos aspectes 

s’aconsegueix una hipèrbole, és a dir, exagerar el sentit de la frase.  

 

La resta de l’artícle es basa en expressar que el govern central espanyol, junt 

amb PSOE i Ciudadanos, està amb desacord amb el referèndum.  

 



 

26 
 

4.3.3. La portada de La Razón 

 

En el diari La Razón,  destaca, en primer terme, el gran títol “Secuestro de la 

democràcia”.  En aquesta oració, podem destacar la dicció “Secuestro”. Aquest 

mot és un clar exemple d’utilitzar paraules amb una connotació negativa, amb 

l’objectiu de desqualificar, en aquest cas, el fet al qual es refereix la notícia. Així 

mateix, el diari, a continuació, afegeix dos volants. El primer diu: “El Govern en 

pleno firma el 1-O tres imponerlo el Parlament en una tensa sesión en la que se 

burló el veto del Consejo de Garantías”. Aquest diari utilitza un seguit 

d’aspectes, com per exemple, “imponer” o “burlar”, amb l’objectiu de comparar 

la votació amb una mena de dictadura. Segons el diccionari català 

WordReference.cat: una dictadura és un sistema polític en el qual una sola 

persona o una institució governa amb poder absolut o total, sense sotmetre's a 

lleis ni a limitacions”. Per tant, el diari afirma que el Govern fa una votació, 

imposant-ho davant qualsevol resistència, i en el que no es va respectar 

l’Estatut i la Constitució (“Consejo de Garantías”), similar a les coaccions de les 

dictadures. En el segon volant, el diari La Razón afirma: “Los independentistas 

cantan el himno de «Els Segadors» mientras la oposición abandona la Cámara 

y Ciudadanos anuncia una moción”. Amb aquesta enunciació el rotatiu té la 

intenció de remarcar la importunitat dels partits favorables a la independència 

vers l’oposició.  

 

Val a dir que al mig, entre els dos volants, afegeix un petit comentari dient: “Un 

golpe a la ley sólo puede ser respondido con arreglo a la ley”. Aquesta 

consideració argumenta que els incompliments de la llei ha de ser respost per 

mitjà de la llei, denunciant l’actuació del Govern el 9 de Setembre de 2017.  

 

A continuació, el diari presenta una fotografia de Carles Puigdemont, amb un 

petit titular “El gran firmante”. L’adjectiu “gran” que, en realitat, es un adjectiu 

favorable o positiu, pot ser utilitzat, en aquest cas, amb ironia, desprestigiant, 

així, a Puigdemont.  

 

Tot seguit, a l’entradeta hi ha un seguit de paràgrafs. En aquests es poden 

observar alguns substantius que, com que es van repetint durant la comparació 



 

27 
 

de les portades, tenen una connotació negativa. Com, per exemple, “golpe a la 

democracia”. Amb aquest terme, es vol donar a entendre que la declaració del 

referèndum no és un fet democràtic i no respecta la democràcia espanyola. Val 

a dir, que la dicció “golpe” és emprada en política, normalment, en relació als 

cops d’Estat (golpe de Estado). Aquest fet, que s’ha repetit al llarg de la història 

a tot el món, fa referència, segons Wikipedia, a prendre el poder polític de 

sobte i de manera violenta, per un grup de poder, vulnerant la legitimitat 

institucional d’un Estat. Per tant, amb la utilització de la paraula “golpe” s’està 

comparant un cop d’Estat amb la declaració del Govern.  

 

A més, afirma que el cop a la democràcia va ser amb nocturnitat i traïdoria 

(“nocturnidad y alevosía”). Amb aquests adjectius s’aconsegueix donar a 

entendre que la declaració és un acte que no té credibilitat, ja que es va fer 

tard, a la nit, i, a més, és una traïció a la legalitat, a la Constitució i a la pàtria. A 

continuació, el diari afegeix l’adjectiu “il·legal” al referèndum. Aquest adjectiu 

explicatiu té una connotació negativa. Per tant, el diari qualifica d’il·legal, de 

traïció l’actuació del Govern català. A més, diu que la presidenta de la Mesa, 

Carme Forcadell, “retorció la legalidad para aprovar una ley”. L’oració entre 

cometes és emprada per denunciar i desprestigiar l’actuació de la presidenta. 

Per últim, afirma:  

 

«El Gobierno no quiere repetir un 9-N y trabaja para evitar que se coloquen 

urnes en la calle y lugares públicos. La Guardia Civil registró una imprenta en 

la que se estaria fabricando material para la consulta ilegal». (La Razón, 

2017). 

 

Amb aquest paràgraf el diari remarca la feina del Govern espanyol i la Guàrdia 

Civil, dient que estan treballant. A més, torna a incidir en la il·legalitat del 

referèndum.  

 

 

 

4.3.4. La portada d’El Periódico 

 



 

28 
 

En el diari El Periódico veiem com les fonts són idèntiques a les del diari Ara, el 

Parlament sense l’oposició i Carles Puigdemont i Oriol Jonqueres signant. 

Quant al subtítol, observem com aquest diari sí que relaciona el conflicte cap 

als dos costats, és a dir, diu que el conflicte o el problema és del govern 

espanyol i del govern català i no ho posa com una confrontació interior a 

Catalunya. Aquest afirmació l’esmenta de la següent forma: “El Govern y el 

Parlament, en punto de no retorno”.  

 

D’altra banda, el gran títol és “Desobediencia”. Utilitzant aquest gran titular, el 

diari està expressant que el referèndum és un rebot cap a les lleis i la 

Constitució del país. S’està fent un paral·lelisme amb un nen que es rebota 

contra els pares i no té rumb, no és coherent. El nen seria Carles Puigdemont i 

els pares el govern espanyol, de Mariano Rajoy.  

 

Sota el títol, observem com hi ha una oració que diu: “Puigdemont culmina el 

desafio independentista al convocar el referèndum”. Amb la utilització d’aquesta 

frase, s’està donant a entendre que el president de la Generalitat ha arribat al 

punt més àlgid de la declaració de la independència de Catalunya amb el que 

ha proclamat. Cal destacar la paraula “desafio”. Amb la utilització d’aquesta 

expressió s’està donant una connotació negativa respecte de la declaració del 

referèndum. Donen una visió d’aquest fet com un problema més enllà d’un 

tema polític comú. 

 

4.4. El dia 1-3 d’octubre: les notícies 

La segona comparativa consistirà a observar una notícia de l’1 d’octubre de 

2017 del diari Ara, El País, El Periódico de Catalunya i La Razón. Malgrat això, 

la notícia analitzada no serà la del dia 1, pròpiament dit, sinó que serà del dia 2 

o 3 d’octubre del 2017. Amb això, l’objectiu és observar les conseqüències, 

redactades pels diferents diaris, en relació el referèndum celebrat l’1 d’octubre 

(1-O). Val a dir que l’estudi se centrarà també en les diferents formes d’arribar a 

la població les càrregues policials per part de la Guàrdia Civil i la policia 

Nacional.  

4.4.1. Notícia del diari Ara 



 

29 
 

La primera publicació periòdica és la del diari Ara, emès el 2 d’octubre del 

2017. La notícia comença amb un gran títol “1-0: la brutalitat policial, la dignitat 

d’un poble”.  Ja amb aquest enunciat observem que la notícia tindrà un caràcter 

d’exaltació de la població en confrontació amb l’actuació policial. Tanmateix, 

criticarà durament les càrregues. Al volant “Puigdemont promet la DUI amb un 

referèndum que acaba amb 844 ferits per la repressió de l’Estat”, el diari 

destaca la voluntat del president del Govern, Carles Puigdemont, envers els 

resultats del referèndum i la dura repressió de l’Estat, que per mitjà de la 

violència, va provocar 844 ferits.  

A continuació, el diari presenta la crònica, elaborada pel periodista Roger Maiol. 

L’article comença amb una comparació entre les armes i les porres, per part de 

la policia espanyola, i les urnes i les paperetes, dels defensors del referèndum. 

Amb aquest símil, el redactor emfatitza en l’abús de la policia, amb armes 

(porres, pilotes de goma, etc), i considera que s’enfronta amb la població 

desarmada, que només tenia l’objectiu de votar i defensar les urnes on poder 

elegir el futur de Catalunya. Així mateix, ressalta la il·lusió i la dignitat  dels 

votants truncada per la repressió i la brutalitat de l’Estat. A continuació, el 

quotidià afirma que l’Estat ha de plantejar-se la seva salut democràtica, volent 

dir que la democràcia de l’Estat espanyol deixa molt a desitjar. A més, justifica 

que el Govern, presidit per Carles Puigdemont, va fer el que havia promès, que 

segons el diari Ara,  era “obrir col·legis electorals perquè tothom votés en un 

referèndum”. Per tant, considera que l’actuació del Govern va ser l’adequada. 

Tot seguit, Roger Maiol explica la resposta de l’Estat espanyol, amb aquesta 

atestació: “I la Moncloa va respondre al crit d’A por ellos, amb una repressió 

violenta que va mostrar la pitjor cara de l’Estat”. Amb aquesta oració, una 

vegada més, el diari justifica l’actuació del Govern i critica la resposta del 

Gobierno central. Tanmateix, assegura que, malgrat les dificultats i la violència, 

es va aconseguir efectuar la votació i esmenta els resultats de la votació: 

«El sí va guanyar amb més de 2 milions de vots, el 89,3% del total, i el no va 

quedar-se amb un 7,8% (176.000), amb una participació, que, tot i les dificultats, 

es va enfilar al 42,57 %». (Maiol, Roger. 2017) 

A posteriori, el diari cita el que considera que hauria de fer Puigdemont, és a 

dir, declarar la DUI (Declaració Unilateral d’Independència). A més, continua 



 

30 
 

l’article amb les paraules de Mariano Rajoy, pel que fa als successos de l’1 

d’octubre de 2017. Roger Maiol esmenta que el president del govierno va parlar 

obviant els fets succeïts a Catalunya: “per al govern espanyol, el referèndum no 

va existir”. A més, Rajoy, amb les seves paraules, va dir que l’únic responsable 

de les càrregues policials va ser Puigdemont.  El diari, per mitjà d’aquestes 

paraules del que va dir Mariano Rajoy, aconsegueix transmetre una visió del 

president de crueltat, de poca empatia i de responsable dels fets violents. Per 

tant, la gent, en llegir aquest article, s’allunyaria de la ideologia i del modus 

operandi del president del govern espanyol.  

Tanmateix, el redactor al·ludeix l’actitud dels Mossos d’Esquadra, pel que fa al 

seu paper en aturar la votació. Diu que la policia catalana només va informar 

que els col·legis van estar plens de gent i els qui van haver d’aturar el 

referèndum van ser la policia Nacional i la Guàrdia civil, per mitjà d’una 

violència desmesurada.  

A més, destaca la il·lusió dels votants amb l’arribada clandestina de les urnes, 

que va acabar amb l’entrada per la força dels cossos policials espanyols en 

diverses escoles infantils i col·legis electorals, com l’Escola Ramon Llull i el 

col·legi electoral de Sant Julià de Ramis. D’altra banda, esmenta, una vegada 

més, el nombre de ferits durant la jornada (844, d’entre “persones grans 

ensangonades, un nen agredit a Tarragona”, “un home en estat crític per un 

infart en plena intervenció policial”, etc.). Per últim, el diari recalca el titular del 

CNN, “La vergonya d’Europa” i el de l’editorial del Guardian, “l’estat espanyol 

ha perdut”.  

Cal indicar, finalment, que en aquest cas s’omet en tot cas qualsevol referència 

a la il·legalitat o no del referèndum, que altres diaris faran. Tampoc no 

apareixen esmentats, per dir-ho d’alguna manera, arguments contraris a la 

posició del diari. 

 

4.4.2. Notícia del diari El País 

El següent diari que serà objecte d’anàlisi és el diari El País. La redacció 

d’aquesta notícia, elaborada el dia 2 d’octubre de 2017, va ser pel periodista 



 

31 
 

Miquel Noguer. El títol iniciar diu: “Rajoy recurre a la fuerza policial para 

descabezar el referéndum ilegal”. En aquest enunciat observem que, malgrat 

que afirma que hi va haver càrregues policials, torna a esmentar que el 

referèndum era il·legal. Per tant, amb aquest terme, el títol justifica la necessitat 

de la força policial. A continuació, en l’entradeta, podem destacar: “(...) 

centenares de colegios electorales abrieron en toda Cataluña en un acto de 

desafío al Gobierno”. Una vegada més, com s’ha repetit amb anterioritat, en 

molts articles, es defineix el referèndum com un “desafío al Gobierno”, és a dir, 

es vol relacionar els actes dels votants i del Govern català com un cop d’Estat i 

una revolta contra la llei.  

Tot seguit, en la fotografia, podem observar diferències respecte de la resta de 

diaris. Tant en el diari Ara com en El periodico de Catalunya afiguien imatges 

de la Guàrdia Civil i la Policia Nacional colpejant a la gent que votava. En canvi, 

en aquest diari veiem que, malgrat que la policia està armada, la població 

catalana forceja amb els policies. A més, a peu de foto, diu: “Votantes de un 

colegio electoral de Girona forcejean con agentes antidisturbios de la Policía 

Nacional (…)”. Amb aquesta imatge no es transmet al lector compassió per les 

agressions, sinó que es transmet una sensació de defensa de la policia 

espanyola, que es trobava desafiada pels electors.  

Així mateix, el redactor comença el cos de la notícia dient que, tot i que el 

Tribunal Constitucional va suspendre el referèndum, els col·legis electorals es 

van obrir, sent un clar “desafío al Ejecutivo y a los tribunales que culminó con 

numerosas cargas policiales”. Novament, cal destacar la dicció “desafío”. 

Tanmateix, continua amb el nombre de persones “atendidas por los servicios 

médicos”. Val a dir que el número és el mateix, però, en comptes de dir 

persones ferides, diu que van necessitat atenció pels serveis mèdics. Amb 

aquesta omissió d’aquest terme, es vol amagar o suavitzar tes conseqüències 

per les càrregues policies. A més, el diari torna a destacar que el Govern va 

donar per vàlid els resultat del referèndum, malgrat la seva il·legalitat. En 

aquest sentit, explica que Carles Puigdemont va utilitzar que molta gent va anar 

a votar, com a pretext per declarar la independència. Poc després, el redactor 

diu:  



 

32 
 

«El Govern no supo explicar ni el origen del censo empleado ni el método 

que se usaría para recontar los votos, que se realizó en medio de grandes 

dificultades técnicas» (Noguer, Miquel. 2017).  

 

Aquest fragment és emprat pel diari, amb l’objectiu de desprestigiar el 

referèndum i mostrar un descontrol per part del Govern català. A continuació, 

en el següent paràgraf, s’explica la “inacción de la policía catalana” i “los 

constantes cierres de colegios por la Policía Nacional y la Guardia Civil. En 

aquest cas, es vol desprestigiar la labor dels Mossos d’Esquadra de l’1 

d’octubre i elogiar la feina de la policia estatal. Tanmateix, segons Miquel 

Noguer: “(...) la inacción de la policía catalana (...), incumpliendo claramente el 

auto del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña que ordenava impedir la 

apertura de todos los centros”. A més, afegeix que els Mossos d’Esquadra no 

van requerir a treure la gent dels col·legis per la presencia de menors i el risc 

de conflictes.  

Tot seguit, parla de les càrregues policials i recalca que un jove va ser 

intervingut quirúrgicament a causa de l’impacte d’una pilota de goma i que un 

home gran va patir un infart durant el desallotjament d’un col·legi, com a mostra 

de la brutalitat policial. A més, afegeix dues oracions de Jordi Turull (actual 

membre del partit Junts per Catalunya): “España es la vergüenza de Europa” i 

que el país està en una “situación comprometida”.  

Cal remarcar, per tant, el fet que en aquest cas es presenta el punt de vista de 

les parts en desacord, tot i que la notícia tingui tres d’una ideologia en concret. 

 

 

4.4.3. Notícia del diari La Razón 

En tercer lloc, s’analitzarà el contingut de la notícia del dia 2 d’octubre de 2017 

del diari La Razón. Per començar, val a dir que el diari no mostra cap article 

que conflueixi els resultats de les eleccions del 1-O i les càrregues policials. A 

més, cal destacar que es poden trobar molts textos i blocs en relació a les 

falses denuncies de la població, l’assetjament dels fills dels membres de la 



 

33 
 

Guardia Civil, les discrepàncies en els hotels on els cossos policials van passar 

els dies, etc.  

Ha costat molt trobar una notícia en què s’esmentés l’actuació policial per evitar 

el Referèndum de l’1-O. Tot i això, s’ha pogut localitzar un article que comença 

amb el següent titular: “El Govern eleva a 844 las personas heridas por la 

actuación policial” (S.E.: 2017). En aquest títol es pot accentuar el paper que té 

el verb elevar en l’oració. El fet que s’esmenti que el Govern eleva el nombre 

de persones ferides no assegura que s’augmenti en realitat i cap la possibilitat 

que sigui una estratègia. A més, en la breu síntesi del contingut de l’article es 

pot ressaltar el principi, que esmenta el següent: “La Policía y la Guardia Civil 

han tenido que cargar contra los independentistas” (S.E.: 2017).  El diari 

considera que les actuacions policials han sigut necessàries. 

Ja en el cos de la redacció, el periodista justifica l’actuació de la Policía 

Nacional i la Guardia Civil com a necessària, per tal de reprimir un referèndum 

suspès pel Constitucional. Malgrat això, més endavant l’article recull dos dels 

incidents més importants que van succeir el dia en qüestió. Per exemple, 

reuneix l’incident d’un home atacat a l’ull per l’impacte d’una pilota de goma 

dels cossos de policia estatals, i el d’un home que va patir un aturament 

cardiorespiratori en uns dels desallotjaments de les escoles.  

D’altra banda, esmenta que a Sant Carles de la Ràpita, on hi van haver més 

enfrontaments, els defensors de les urnes van llançar pedres a la policia, que 

va causar quaranta-cinc ferits en total. A més, diu que els agents van usar 

porres per entrar a les escoles i els pavellons, però no diu, com altres diaris, 

que també per retirar a la gent del lloc o provocar por. Tampoc no diu res de la 

utilització de pistoles de pilotes de goma. Tanmateix, al·ludeix que la majoria de 

la gent va ser atesa per luxacions, ferides al cos, per les porres, i atacs 

d’ansietat. Per tant, el diari mostra la duresa de les càrregues de la Policía 

Nacional i la Guardia Civil, però indica que són ferits de poca consideració en 

general. 

Finalment, com a conclusió, cal destacar que l’article, que s’ha analitzat 

anteriorment, és bastant curt i amb poca informació important, com a símbol de 



 

34 
 

la brevetat d’informació en relació al tema tractat. Tampoc no apareixen 

paraules contraries a la ideologia defensada pel diari. 

 

4.4.4. Notícia del diari El Periódico de Catalunya 

Per últim, es farà l’anàlisi corresponent al diari El Periódico de Catalunya del 

dia 2 d’octubre del 2017. La notícia, redactada pel periodista José Rico, 

comença amb el gran titular: “Represión contra votos”. En aquest cas, el titular 

no mostra cap acte delictiu tant per part dels votants com de l’Estat, per les 

càrregues policials. Però, “represión” presenta una connotació negativa i 

“votos”, positiva. 

Tot seguit, es pot observar dos volants: el primer, “La violencia policial provoca 

844 heridos, pero no logra evitar que 2,2 millones de catalanes voten en el 1-

O”, esmenta la quantitat (la mateixa que la del diari Ara) de persones ferides en 

el referèndum de l’1 d’octubre a Catalunya. A més, diu que, malgrat les dures 

càrregues, la Policia Nacional i la Guardia Civil no van aconseguir aturar 2,2 

milions de participants, que van votar. En el següent volant, es pot llegir: 

“Puigdemont inicia los trámites para que el Parlament proclame la 

independencia en los próximos días”. Val a dir que aquest segon enunciat emet 

una informació bastant objectiva, sense cap objecte d’anàlisi.  

Tot seguit, podem observar una gran fotografia, en la qual veiem a la Policia 

Nacional, ben protegida, amb armadures, agredint, violentament, dues 

persones sense cap tipus de protecció. Cal destacar que es troben set policies 

per dos civils. 

A continuació, el redactor comença la redacció de l’article i ho fa dient que l’1 

d’octubre no va ser el dia en que es va proclamar la independència, però va ser 

una jornada en la que els partits independentistes van guanyar. Tot i això, no 

van aconseguir el seu objectiu primordial, però sí que van obtenir la compassió 

d’altres zones de l’Estat i d’altres països, vers les càrregues policials i la 

quantitat de ferits.  A més, diu: “Una victoria moral servida en bandeja de plata 

por el Gobierno de Mariano Rajoy desde el instante en que decidió apretar el 

botón nuclear”. Amb aquesta afirmació, el diari esmenta que el culpable de que 



 

35 
 

els independentistes guanyessin en el referèndum és el Govern de Mariano 

Rajoy, ordenant que la Policia Nacional i la Guardia Civil aturés per tots els 

mitjans la votació. D’altra banda, en aquest mateix paràgraf, el redactor afegeix 

que malgrat els 844 ferits, la votació es va poder fer, amb una participació del 

42,34% del cens. Fins el moment, en aquest fragment, José Rico utilitza un 

llenguatge planer, sense cap connotació negativa ni cap mot de menyspreu, ni 

agressiu.  

En el següent paràgraf, el diari diu que el conflicte entre Catalunya i Espanya el 

va iniciar Carles Puigdemont amb el “redoblado desafío al Estado”: la DUI 

(Declaració unilateral d’independència). Amb la utilització de la dicció “desafío”, 

ja emprat anteriorment en alguna portada de les comparades, s’utilitza per 

donar a entendre que els actes del president del Govern de Catalunya eren de 

revolta, de cop d’Estat, és a dir, l’actuació de Puigdemont provocava un perill 

per al conjunt de l’Estat.  

Més endavant, el redactor de l’article diu: “El acelerón rupturista, además de 

suponer otra zancadilla para el diálogo, entraña riesgos severos”. Amb 

l’adjectiu “rupturista” mostra una connotació negativa, pel fet que trencar alguna 

cosa, generalment, té un sentit poc positiu. Per tant, es dóna a entendre que la 

independència és un objectiu negatiu, que s’està accelerant. A més, en aquesta 

afirmació, el diari parla que aquest augment de l’independentisme no permet, 

novament, que hi hagi diàleg entre el Govern de Mariano Rajoy i el de Carles 

Puigdemont (“suponer otra zancadilla para el diálogo”). També, argumenta que 

la DUI provoca perills. Dient això, es propicia que el lector, en llegir aquest 

argument, rebutgi la independència pels “riesgos severos” que poden ocórrer, 

amb la proclamació de la República catalana. A continuació, diu que a falta de 

pocs minuts per a que els col·legis electorals s’obrissin, Puigdemont va 

admetre que qualsevol persona podia votar on volgués, que ho podia ver sense 

sobre (a causa de que molts els havien confiscat) i que podien imprimir les 

paperetes a casa, si en el col·legi no hi havia suficients. Aquest canvi es va 

donar en el mateix moment en el que la Guardia Civil i la Policia Nacional 

tenien l’ordre d’aturar el referèndum amb les “porres”. Aquest canvi de les 

regles, el considera el diari: “una vulneración de la propia ley del referéndum”. 

Així mateix, Jose Rico destaca el modus operandi de la policia espanyola, per 



 

36 
 

tal d’aconseguir arribar a l’interior dels col·legis electorals i confiscar urnes i 

papeletes. El diari ho fa amb aquesta expressió: “a porrazo limpio”. A més, 

destaca la passivitat dels Mossos d’Esquadra i diu: 

 “(...) los Mossos d’Esquadra, que al alba se ciñeron a las órdenes de su 

mayor y no hicieron otra cosa que levantar actas de situación y echar la 

cerradura a aquellos centros de votación sin multitudes apostadas en la 

puerta.” (Rico, José: 2017). 

Amb aquesta argumentació s’aconsegueix donar a entendre el favoritisme dels 

Mossos d’Esquadra cap a la celebració del referèndum i el sentiment 

independentista de la policia catalana, desprestigiant, així, la labor dels 

professionals i del cap dels Mossos, Josep Lluís Trapero. 

Finalment, es podria dir que El Periódico de Catalunya és potser el diari que 

presenta diferents arguments de les diverses parts del conflicte, intentat 

exposar tota la informació. 

  



 

37 
 

5. Enquesta: premsa i objectivitat al carrer 

En aquest treball d’investigació, a més, s’ha elaborat una enquesta, per tal de 

contrastar els resultats obtinguts en aquest projecte de recerca, amb la màxima 

mostra possible. En aquest cas, ha sigut de 116 persones. Val a dir que 

l’enquesta ha sigut confeccionada per internet, en concret pel Google Drive. 

Aquest mètode ha permès certs avantatges i provocat certs inconvenients. Els 

profits són que s’ha pogut enviar a molta gent aquest sondeig, no només a 

persones conegudes de l’institut o familiars. Malgrat això, aquest vehicle per fer 

arribar a la gent l’elaboració fa que hi hagi una franja d’edat una mica 

sobrerepresentada i una altre, al contrari. Així, en aquesta enquesta les 

persones de més de 61 anys són escasses i, en canvi, un 58,6% dels 

enquestats tenen entre 31 i 60 anys. A més, el tema del que tracta aquest 

sondeig, no beneficia que els nens o certs adolescents pugin saber o 

interessar-se del que es pregunta i la seva participació també és menor. 

5.1. Resultats de l’enquesta 

 

5.1.1. Resultats: dades estadístiques 

Per començar, quant a les dades estadístiques, el sexe de les persones que 

han respost ha estat, més o menys, equilibrat: dones 53,4% i homes 46,6%. A 

més, com ja s’ha esmentat abans, un 58,6% dels enquestats tenen entre 31 i 

60 anys; un 21,6% els menors de 18 anys; un 18,1%, les persones entre 18 i 

30 anys, i un 1,7%, els majors de 61 anys. Tanmateix, a les qüestions s’ha 

preguntat pel nivell d’estudis. Precisament, un 50% tenen una educació 

superior, ja sigui de títols universitaris o graus superiors. D’altra banda, un 

26,7% tenen només el batxillerat o un cicle formatiu de grau mitjà. També, un 

18,1% tan sols disposen del títol d’ESO o del Graduat escolar i un 5,2% de les 

persones no tenen estudis o, solament, educació primària. Tanmateix, es volia 

conèixer si l’ús habitual dels sondejats tenia a veure amb la seva manera de 

pensar, pel que fa a la ideologia de cada diari. En aquesta enquesta, 

predomina en un 62,1% la llengua castellana sobre la catalana.       



 

38 
 

A continuació, es va preguntar 

el partit que vota o votaria en 

les eleccions catalanes. Així 

doncs, el partit més votat en 

aquest qüestionari ha estat 

Esquerra Republicana de 

Catalunya. Malgrat això, hi ha 

una gran varietat de persones 

que van votar a diferents 

partits. Vist aquest fet, el 

resultat d’aquesta 

interpel·lació queda segons es 

mostra al gràfic del costat. 

D’altra banda, es va consultar 

als participants de l’enquesta si estaven molt a favor o molt en contra de l’actual 

procés d’independència de Catalunya. El gràfic extret de les respostes és 

aquest:  

 

En aquesta qüestió 26 persones, és a dir, un 23% del total estava d’acord, en 

un 100%, de la independència de Catalunya. En canvi, 19 persones, un 16,8%, 

no estava gens d’acord amb l’actual “procés”.  Val a dir que hi ha un 20,3% que 

estava entre el 4 i el 6, pel que fa a si s’estava a favor o no. 



 

39 
 

5.1.2. Resultats: Periodisme i objectivitat 

Tot seguit, es va començar amb les preguntes pròpiament de la matèria: La 

primera qüestionava la lectura habitual de premsa dels participants en 

l’enquesta. Així doncs, un gran majoria (75%) va contestar “sí“ i una petita 

quantitat de col·laboradors va respondre “no”. A més, es volia conèixer dels 

quatre diaris que es van proposar (el diari Ara, El Periódico de Catalunya,  El 

País i La Razón) quins eren els més llegits. Les respostes van sortir a favor de 

El Periódico de Catalunya, amb un 37,9”; després, El País, amb un 33,6%; a 

continuació, l’Ara, amb un 25 %, i, per últim, amb un 3,5%, La Razón.  

Així mateix, seguidament, es va consultar per l’objectivitat en els mitjans de 

comunicació, és a dir, si era possible l’absoluta objectivitat. La resposta dels 

partícips va ser clara: “no” (un 78,4%). Malgrat això, un 14,7% considerava que 

sí i un 6,9% no ho sabia o no volia contestar. A posteriori, es va elaborar una 

escala de l’1 al 10, en cada un dels quatre diaris esmentats, per tal de valorar 

l’objectivitat de cadascun. En aquest cas, els diaris més valorats, en relació a la 

imparcialitat, van ser l’Ara i El Periódico de Catalunya, amb una petita 

diferència de El País i, tots tres, molt distanciats de La Razón. El resultat de les 

enquestes poden ser observats, amb deteniment, a l’annex.  

Després, es volia conèixer la consideració dels participants, pel que fa a si els 

periòdics presentats eren més aviat progressistes o més aviat conservadors. 

Així doncs, el diari considerat més dretà o conservador, pels enquestats, va ser 

La Razón. A més, per un altre costat, el diari més progressista va ser-hi l’Ara. 

Val a dir que tant el diari El País tant El Periódico de Catalunya van ser definits 

com dos diaris ni progressistes ni conservadors, però es pot observar una 

petita diferencia: El País més aviat conservador i El Periódico de Catalunya 

més aviat progressista.  

En les quatre preguntes següents, es va interpel·lar per si creien que els diaris 

estaven molt a favor o molt en contra de l’actual procés d’independència de 

Catalunya, mitjançant una escala de valors, de l’1 al 10. Pel que fa a l’Ara, les 

respostes de tots els participants van ser molt similars: un 32,4% va respondre 

molt a favor (10), un 18,6% va posar un 9, un 16,7% un 8, un 7,8% un 7 i un 

20,3 van posar o 6 o 5. Només quatre persones van respondre per sota del 



 

40 
 

cinquè valor. D’altra banda, El Periódico de Catalunya ha estat considerat en 

un punt entremig, ni molt a favor ni molt en contra. Malgrat això, les respostes 

han  estat d’allò més diverses, que es poden visualitzar al final del present 

treball de recerca. A continuació, observant, des d’un pla general, les 

contestacions en relació al diari El País, es pot declarar que, pel que fa a la 

consideració dels partícips, és un partit que no està a favor de la 

independència. Tot i això, cal destacar que una persona ha posat que està molt 

a favor del procés català. Per últim, un 65,4% ha votat, quant al diari La Razón,  

que està molt a en contra de la independència de Catalunya, i només quatre 

persones passen del cinquè valor cap endavant en la l’escala.  

5.1.3. Resultats: Periodisme i procés  

Amb aquestes gradacions de valors queda per finalitzat la segona part de 

l’enquesta, que està relacionada amb l’anàlisi concret de cada diari, i es 

comença una tercera i última part més genèrica i més relacionada amb el 

procés d’independència de Catalunya, però continuant amb els mateixos diaris 

proposats. 

En primer lloc, per tal de demostrar que els partícips estan al tant de les 

darreres notícies pel que fa als esdeveniments del futur polític de Catalunya, es 

va qüestionar per l’interès d’aquests. El resultat va quedar així: un 92,2% va 

respondre “sí” i només nou persones (7,8%) van contestar “no” o “no vull 

contestar”.  

Per tant, una vegada coneixent 

aquest resultat, es va preguntar si 

consideraven els diaris més 

independentistes més objectius, si els 

no independentistes eren més 

objectius, si no  ho era cap dels dos, 

si tots dos sí ho eren o si no ho 

sabien. Així doncs, les contestacions 

van ser molt repartides. 

Tot seguit, es va consultar per les 

subvencions públiques que reben alguns diaris, és a dir, si aquests diners que 



 

41 
 

obtenen ajuda a la postulació de les publicacions periòdiques cap a alguna 

ideologia. La solució va acabar amb un 77,6% de les persones pensant que sí 

que influeix, un 15,5% que no ho sabien i, finalment, un 6,9% que no influeix.  

Les dues últimes qüestions van tenir un caire més general: en la primera es 

preguntava cóm creien que és el tractament de la informació durant el procés 

d’independència de Catalunya, de l’1 al 10 (l’1: gens adequada i el 10: molt 

adequada). Els resultats van ser molt variats, malgrat que, en l’escala de 

valors, predomina un punt entremig. La darrera interpel·lació consistia en una 

altra gradació de valors, de l’1 al 10, igual que l’anterior, però ara es preguntava 

per si s’havia enfrontat afeblit molt o s’havia enfortit molt l’objectivitat de la 

informació amb l’arribada d’internet. Novament, en aquest cas, l’escala va 

quedar molt repartida: 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



 

42 
 

6. Conclusions 

 

En el transcurs d’aquest treball de recerca s’ha pogut observar un seguit de 

dades, anàlisis, comparacions, enquestes, etc., amb l’objectiu inicial d’observar 

algun tipus de manipulació en els mitjans de comunicació i investigar si és 

possible o no l’objectivitat.   

Ara, ja finalitzat el projecte en qüestió, arribem a la conclusió que l’objectivitat, 

si els mitjans de comunicació segueixen els mateixos passos, és una mena 

“d’utopia”.  No és que no existeixi, sí que es pot trobar, tot i que és complicat de 

trobar-la en el periodisme actual. Val a dir que segurament és natural que cada 

mitjà de comunicació mostri una ideologia, però, aquesta hauria de ser 

transmesa i publicada de forma transparent, de manera que el lector sàpiga la 

tendència ideològica del diari, ja que, així, seria coneixedor del que llegeix. No 

obstant això, s’ha pogut observar la dificultat de trobar els manifestos 

fundacionals dels diaris escollits. Per contra, tenir uns idearis propis no implica 

manipular, de cap manera, la informació, només es podria dir que una notícia 

deforma els missatge inicial si aprofita el poder de la transmissió d’informació 

per obtenir algun tipus de benefici.  

A més, s’ha pogut observar que aquesta alteració de les notícies es pot trobar, 

generalment, de dues formes: la primera, i la més clara, és la utilització de 

paraules amb connotació negativa, insults, atacs personals, etc., per tal de 

desprestigiar la labor del contrari o contraris. Tanmateix, la segona fa referència 

a l’omissió d’informació important, amb la finalitat d’amagar un seguit 

d’aspectes no rellevants, per tal de no desprestigiar la filosofia que representa 

el mitjà. En aquesta anàlisi, però, no s’han trobat fonts de informació falsa, un 

dels pilars de la manipulació. 

Per acabar, com a petita conclusió, considero que gràcies a l’elaboració de 

l’enquesta i a les respostes dels participants, s’ha pogut demostrar, en certa 

manera, que l’opinió dels lectors dels diaris no es diferencia tant de la d’aquest 

treball pel que fa la ideologia que representa cadascun de les publicacions 

periodístiques. En aquest qüestionari, els diaris més progressistes van resultar 

ser l’Ara i El Periódico de Catalunya, mentre que els més conservadors La 



 

43 
 

Razón i El País. Tanmateix, durant aquest treball, s’havia considerat dos diaris 

elaborats a Catalunya i, per tant, més defensors de la comunitat autònoma, i 

uns altres dos d’àmbit estatal. Aquesta diferenciació s’ha pogut observar en la 

pregunta que correspon a quins diaris estan més a favor de l’actual procés 

d’independència de Catalunya, en el qual els dos primers diaris sobresurten 

com a més a favor, en contraposició dels altres dos. A més, com ja s’havia 

apuntat, amb anterioritat, que l’objectivitat total no era possible en els mitjans 

de comunicació, els resultats del sondeig demostren que una gran part de la 

societat defensa la impossibilitat d’arribar a un punt d’objectivitat adequat. A 

l’enquesta s’observa que una considerable part dels partícips considera que 

tant els diaris que es mostren més a favor de la independència de Catalunya 

com els diaris que estan en contra són igualment poc o gens objectius.   

 

  



 

44 
 

7. Bibliografia 

Ahicart Navarro, Carlos (2017). “Solo gana Puigdemont” en  La Razón. Ed. Electrònica. 

<http://www.larazon.es/blogs/politica/el-rincon-del-politologo/solo-gana-

puigdemont-ON16399171>. Data de consulta: 22/11/2017. 

Aleixandre, Jose (2013). “Las cartes de Cicerón” en Slidshare. Ed. Electrònica. 

<https://es.slideshare.net/jsealeixandre/4-las-cartas-de-cicern>. Data de 

consulta: 14/4/2017.  

Álvarez JM (2012) “Los Inicios de las Publicaciones Informativas” en Portafolio 

historia y cultura. Ed. Electrònica. 

<http://portafoliohistoriaycultura.blogspot.com.es/2012/01/kaiyuan-za-

bao.html>. Data de Consulta: 7/3/2017 

Álvarez Timoteo, Jesús. (2004) “Los Medios y el Desarrollo de la sociedad 

occidental” en Historia del Periodismo Universal de Carlos Barrera. 

Ciutat: Barcelona. Ariel, 3a ed (2012). 

Anònim (2003). «Carta a nuestros lectores», en Chasqui. Ciutat: Equador: 

QUIPUS-CIESPAL, 81 ed. 

Anònim (2015). “Gacetas y Mercurios” en La Gaceta. Ed. Electrònica 

<https://gaceta.es/noticias/gacetas-mercurios-20112015-2100/>. Data de 

Consulta: 27/6/2017  

Anònim (2016). “Invasión napoleónica a Espanya (1808)” en Íhistoria. Ed. 

Electrònica <http://www.lhistoria.com/espana/invasion-francesa-a-espana>. 

Data de Consulta: 8/8/2017  

Anònim (2013). “Gutenberg, el padre de la imprenta” en National Geographic 

España. Ed. Electrònica.  

<http://www.nationalgeographic.com.es/historia/actualidad/gutenberg-el-padre-

de-la-imprenta_7079>. Data de Consulta: 12/7/2017 

Anònim. “Diccionario de Autoridades” en Real Academia Española. Ed. 

Electrònica. <http://www.rae.es/recursos/diccionarios/diccionarios-anteriores-

1726-1996/diccionario-de-autoridades>. Data de Consulta: 26/5/2017 

Anònim. “El conciso (Cádiz)” en Hemeroteca digital. Ed. Electrònica. 

<http://hemerotecadigital.bne.es/details.vm?lang=es&q=id:0004198159>. Data 

de Consulta: 29/6/2017  



 

45 
 

Anònim. “Franquismo” en Infoguerracivil.es. Ed. Electrònica. 

<http://www.infoguerracivil.com/espana-franquismo.html>. Data de Consulta: 

6/12/2017 

Anònim. “Johannes Gutenberg” en Biografias.es. Ed. Electrònica. 1999. 

<https://www.biografias.es/famosos/johannes-gutenberg.html>. Data de 

Consulta: 24/6/2017  

Anònim. “La prensa en España y la Guerra Civil: entre ruptura y propaganda 

(1936-1939) “ en Argonauta. Ed. Electrònica. 

<https://argonauta.revues.org/510>. Data de Consulta: 21/7/2017  

Anònim. “La prensa en España” en Prensa impresa en el aula. Ed. Electrònica 

<http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/113/cd/prensa_escrita/modul

o_1/1_e.htm>. Data de Consulta: 1/8/2017  

Anònim. “Marco Tulio Cicerón” en Biografías y vidas. Ed. Electrònica. 

<https://www.biografiasyvidas.com/biografia/c/ciceron.htm>. Data de 

Consulta: 13/6/2017  

Anònim. “Ortografía” en Real Academia Española. Ed. Electrònica. 

<http://www.rae.es/recursos/ortografia>. Data de Consulta: 14/7/2017  

Anònim. “Partes de la noticia”, en partesde.com. Ed. Electrònica. 

<http://partesde.com/la-noticia/>. Data de Consulta: 26/8/2017  

Anònim. “Periodismo en España en el siglo XIX” en Periodismo. Ed. 

Electrònica. 

<https://mou5estrellas.wikispaces.com/La+prensa+espa%C3%B1ola+en+el+sigl

o>. Data de Consulta: 16/7/2017 

Anònim. “Semanario Patriótico” en Hemeroteca digital. Ed. Electrònica. 

<http://hemerotecadigital.bne.es/details.vm?q=id%3A0004036221>. Data de 

Consulta: 28/6/2017  

Argüelles Fernandez, Roberto (2015). “La objetividad en el periodismo” en 

Cartas de los lectores de la web La nueva España. Ed. Electrònica. 

<http://mas.lne.es/cartasdeloslectores/carta/20313/objetividad-

periodismo.html>. Data de Consulta: 15/5/2017 

Arranz, Rubén (2015). “Los independentistas la toman con El Periódico de 

Catalunya: no toleran su giro editorial” en vozpopuli. Ed. Electrònica. 

<http://www.vozpopuli.com/medios/El_Periodico_de_Cataluna-Junts_pel_Si-

Grupo_Zeta-Jose_Manuel_Lara_Bosch-



 

46 
 

Esquerra_Republicana_de_Catalunya_ERC-CDC-

Artur_Mas_0_848915104.html>. Data de Consulta: 8/9/2017 

Barrera, Carlos (2004). Historia del periodisme universal. Barcelona: Ariel, 3a 

ed., 2012.  

Blecua, Alberto; Estruch, Joan; Julio, Teresa; Morrás, María (2008). Lengua 

Castellana y Literatura. Barcelona: Santillana. 

Corbière, Emilio (2010). “¿Existe la objetividad periodística?” en Argenpress. 

Ed. Electrònica. (2010) <http://www.argenpress.info/2010/07/existe-la-

objetividad-periodistica.html>. Data de Consulta: 6/5/2017  

DD.AA (1998). “La Razón se proclama apartidista y defensor de la unidad de 

España” en El País. Ed. Electrònica.  

<https://elpais.com/diario/1998/11/06/sociedad/910306815_850215.html>. Data 

de Consulta: 8/9/2017 

DD.AA (2017) “Jacobinos” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 2001. 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Jacobinos#Principios>. Data de Consulta: 

3/8/2017  

DD.AA (2017). “El periódico de Catalunya” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 

<https://es.wikipedia.org/wiki/El_Peri%C3%B3dico_de_Catalunya>. Data de 

Consulta: 9/9/2017  

DD.AA (2017). “Francisco Mariano Nifo” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Francisco_Mariano_Nifo>. Data de Consulta: 

18/6/2017 

DD.AA (2017). “Gramática castellana” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 2001. 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Gram%C3%A1tica_castellana>. Data de 

Consulta: 7/7/2017  

DD.AA (2017). “Johann Carolus” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 2001.  

<https://es.wikipedia.org/wiki/Johann_Carolus>. Data de Consulta: 7/6/2017  

DD.AA (2017). “La Razón” en Viquipèdia. Ed. Electrònica. 

<https://ca.wikipedia.org/wiki/La_Raz%C3%B3n>. Data de Consulta: 

23/9/2017 



 

47 
 

DD.AA (2017). “Los separatistas imponent su referèndum en el Parlament”, en 

El País. Ed. Electrònica. (2017) 

<https://elpais.com/hemeroteca/elpais/portadas/2017/09/07/>. Data de 

Consulta: 12/9/2017  

DD.AA (2017). “Revolución Gloriosa” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Revoluci%C3%B3n_Gloriosa>. Data de 

Consulta: 6/8/2017  

DD.AA. (2017). “kaiyuan Za Bao” en Revolvy. Ed. Electrònica 

<https://www.revolvy.com/topic/Kaiyuan%20Za%20Bao&item_type=topic>. 

Data de Consulta: 23/4/2017  

DD.AA. (2017). “Prensa escrita” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 

<2001. .eswikipedia.org/wiki/Prensa_escrita#Historia>. Data de 

Consulta: 8/6/2017 

DD.AA. “9-n” en Wikipedia. Ed. Electrònica (2017). 

<https://es.wikipedia.org/wiki/9N>.  Data de Consulta: 7/8/2017 

DD.AA. “Dictadura” en WordReference.com. Ed. Electrònica. (2007). Editorial 

Larousse. <http://www.wordreference.com/definicio/dictadura>. Data de 

Consulta: 25/7/2017  

DD.AA. “Francisco Franco” en Wikipedia. Ed. Electrònica (2017). 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Francisco_Franco>.  Data de Consulta: 

1/7/2017 

DD.AA. “Golpe de Estado” en Wikipedia. Ed. Electrònica (2017). 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Golpe_de_Estado>. Data de Consulta: 

14/8/2017 

DD.AA. “Julio César” en Wikipedia. Ed. Electrònica. 2001.  

<https://es.wikipedia.org/wiki/Julio_C%C3%A9sar#El_poder_absoluto>. Data 

de Consulta: 6/5/2017  

DD.AA. “Referèndum convocat”, en ARA. Ed. Electrònica. (2017). 

<http://www.ara.cat/hemerotecadiari/?date=20170907&edicio=ara>. Data de 

Consulta: 5/9/2017   

DD.AA. (2017). “Consejo de Garantías Estatutarias de Cataluña” en Wikipedia. 

Ed. Electrònica.  



 

48 
 

<https://es.wikipedia.org/wiki/Consejo_de_Garant%C3%ADas_Estatutarias_de_

Catalu%C3%B1a>. Data de Consulta: 9/5/2017  

DD.AA (2017). “Secuestro de la democràcia”, en La Razón. Ed. Electrònica.. 

<https://www.lasportadas.es/d/20170907/102/La-Raz%C3%B3n>. Data de 

Consulta: 14/9/2017  

Eco, Umberto (2003). «Labor crítica del periodismo», en Chasqui. Equador: 

QUIPUS-CIESPAL, 81 ed. 

Estefanía, Joaquín (1990). “Prólogo a la tercera edición” en Manual de estilo de 

El País. Ed. Electrònica. 1990.  

<file:///C:/Users/MG7/Desktop/TDR%2020172018/manual-de-estilo-de-el-país.pdf>. 

Data de Consulta: 23/9/2017  

García, M; Gatell, C; Risques, M. (2016). Història. Barcelona: 1a Ed (2016).  

Labio Bernal, Aurora; Nogales Bocio, Antonio Isabel (2010). “Poder, medios de 

comunicación y periodismo”, en Reig, Ramon (dir.). La dinámica 

periodística, perspectiva, contexto, métodos y técnicas. Sevilla: 

Universidad de Sevilla, capítulo III.  

Norman Jeremy (2004) «One of the Earliest Newspapers, Written on Silk» en 

Historyofinformation. Ed. Electrònica.   

<http://www.historyofinformation.com/expanded.php?id=2665>. Data de 

Consulta: 17/6/2017 

Oliver (2016) “ACTA DIURNA- EL PRIMER PERÓDICO DE LA HISTORIA” en 

anfrix. Ed. Electrònica. <https://www.anfrix.com/2007/09/acta-diurna-el-

primer-periodico-de-la-historia/>. Data de Consulta: 26/4/2017  

Parchgirl (2017). “Cómo se ejercia la censura de prensa durante el franquismo 

(hasta 1966)” en Meneame. Ed. Electrònica. (2017)   

<https://www.meneame.net/m/Art%C3%ADculos/como-ejercia-censura-prensa-

durante-franquismo-hasta-1966>. Data de Consulta: 476/2017  

Rico, José (2017) “Represión contra votos” en El periodico. Ed. Electrònica. 

<http://www.elperiodico.com/es/politica/20171002/referendum-independencia-

cataluna-represion-votos-dui-6325381>. Data de Consulta: 13/10/2017  

S.E. (2017). “El Govern eleva a 844 las personas heridas por la actuación 

policial” en La Razón. Ed. Electrònica. 2017. 

<http://www.larazon.es/espana/la-generalitat-cifra-en-38-los-heridos-por-la-



 

49 
 

actuacion-policial-ninguno-grave-FM16381361>. Data de Consulta: 

2/10/2017  

Trabajos Hugo (2010) “La prensa inglesa durante la restauración” en Blog 

Trabajos de Periodismo. Ed. Electrònica 

<https://trabajoshugo.wordpress.com/2010/10/22/la-prensa-inglesa-durante-la-

restauracion/>. Data de Consulta: 22/7/2017  

 

 

 

 

 


