2n ESO Castellano

Nom de la matèria LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA Curs i etapa  2020-21

2n ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades
1 OBRAS LITERARIAS •    La narrativa y el género literario. Los relatos de miedo o fantásticos.

•    Los recursos estilísticos y retóricos.

•    El campo semántico y el campo léxico.

Lectora

Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

ESCRIBIMOS •    El texto predictivo

•    El texto descriptivo/narrativo (Preevaluación).

•    Los signos de puntuación.

Escrita Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

HABLAMOS •    La película de animación.

•    Los youtubers.

Oral Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

PROFUNDIZAMOS •    Las categorías gramaticales: el sustantivo, el adjetivo, el determinante, el pronombre, el verbo, la preposición, la conjunción, el adverbio y la interjección.

•    El sintagma y la oración.

•    El sujeto y el predicado.

•    Las modalidades oracionales.

Escrita

2 OBRAS LITERARIAS •    La obra teatral.

•    La polisemia.

•    Las frases hechas.

Lectora

Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

ESCRIBIMOS •    El texto argumentativo.

•    Los signos de puntuación.

HABLAMOS •    La representación teatral.

•    El documental.

PROFUNDIZAMOS •    El sintagma nominal.

•    El complemento adjetival.

•    El diptongo, el triptongo y el hiato.

•    La acentuación diacrítica de las palabras monosílabas.

•    El sintagma verbal.

Escrita

3 OBRAS LITERARIAS •    Literatura: la Edad Media.

•    Recopilación de poemas.

•    Los recursos estilísticos y retóricos.

•    Los hiperónimos y los hopónimos.

Lectora

ESCRIBIMOS •    El texto narrativo, el texto poético y el texto ensayístico.

•    Los signos de puntuación.

HABLAMOS •    La recitación de la poesía.

•    La entrevista.

Oral

PROFUNDIZAMOS •    La estructura de la palabra.

•    La clasificación de las palabras según su estructura.

•    Las locuciones.

•    Las siglas, los acrónimos y las abreviaturas.

Criteris d’avaluació i recuperació
Els instruments d’avaluació seran, entre d’altres, els següents: l’elaboració de textos de diferents tipologies; la realització d’activitats de comprensió lectora i oral; la realització de ressenyes a Internet, dramatitzacions i altres productes orals, la realització diària dels deures; l’elaboració d’un dossier; la realització d’activitats que impliquin l’ús de programes informàtics i xarxes socials i l’actitud de l’alumne.

La matèria es regeix per un sistema d’avaluació continuada.

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
La matèria té un Classroom per cada grup-classe. El professor publicarà en aquest espai les activitats que consideri adients.

Els grups de Classroom són:

•    2n A: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5MzM1

•    2n B: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5Mzgy

•    2n C: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5NDAx

•    2n D: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5NDI0

•    2n E: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5NDQ4

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Els materials de referència són: el llibre de text de la matèria, les fitxes i dossiers addicionals lliurats a classe, els llibres de lectura obligatòria i la sala de Classroom.

Lectures obligatòries:

•    ZORN, STEVEN: Relatos de fantasmas (2002).

•    JARDIEL PONCELA, ENRIQUE: Eloísa está debajo de un almendro (1940).

•    Dossier: Antología de poemas para el recuerdo (el proporcionarà el professor).

•    Dossier: Antología de textos de literatura medieval (el proporcionarà el professor).

•    Altres lectures i materials en general que facilitarà el professor al llarg del curs.

Enllaços d’interès
Diccionario de la lengua española: https://dle.rae.es/

Actividades en línea para el aprendizaje en español: https://aprenderespanol.org/

Biblioteca Virtual: https://bibliotecavirtual.diba.cat/

Lectures recomanades
Tots els llibres són recomanables perquè tots ajudaran a l’adquisició de les competències de l’àmbit lingüístic. A classe es recomaran lectures en funcions dels interessos grupals i individuals.
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats.
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats. Complementàriament, es realitzaran activitats de reforç abans de les diferents activitats avaluables a l’aula.
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats. Complementàriament, es realitzaran activitats d’ampliació a l’aula.