Nom de la matèria LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA | Curs i etapa 2020-21 | |||
|
2n ESO |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1 | OBRAS LITERARIAS | • La narrativa y el género literario. Los relatos de miedo o fantásticos.
• Los recursos estilísticos y retóricos. • El campo semántico y el campo léxico. |
Literària
Lectora |
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal. |
ESCRIBIMOS | • El texto predictivo
• El texto descriptivo/narrativo (Preevaluación). • Los conectores del discurso. • La ortografía. • Los signos de puntuación. |
Escrita | Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.
Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
HABLAMOS | • La película de animación.
• Los youtubers. |
Oral | Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. |
|
PROFUNDIZAMOS | • Las categorías gramaticales: el sustantivo, el adjetivo, el determinante, el pronombre, el verbo, la preposición, la conjunción, el adverbio y la interjección.
• El sintagma y la oración. • El sujeto y el predicado. • Las modalidades oracionales. |
Lectora
Escrita |
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
2 | OBRAS LITERARIAS | • La obra teatral.
• Los recursos estilísticos y retóricos. • La polisemia. • Las frases hechas. |
Literària
Lectora
|
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal. Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos. |
ESCRIBIMOS | • El texto argumentativo.
• Los conectores del discurso. • La ortografía. • Los signos de puntuación. |
Escrita | Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.
Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
HABLAMOS | • La representación teatral.
• El documental. |
Oral | Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. |
|
PROFUNDIZAMOS | • El sintagma nominal.
• El complemento adjetival. • El diptongo, el triptongo y el hiato. • La acentuación diacrítica de las palabras monosílabas. • El sintagma verbal. |
Lectora
Escrita
|
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
3 | OBRAS LITERARIAS | • Literatura: la Edad Media.
• Recopilación de poemas. • Los recursos estilísticos y retóricos. • Los hiperónimos y los hopónimos. |
Literària
Lectora |
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal. Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos. |
ESCRIBIMOS | • El texto narrativo, el texto poético y el texto ensayístico.
• Los conectores del discurso. • La ortografía. • Los signos de puntuación. |
Escrita | Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.
Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
HABLAMOS | • La recitación de la poesía.
• La entrevista. |
Oral |
Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. |
|
PROFUNDIZAMOS | • La estructura de la palabra.
• La clasificación de las palabras según su estructura. • Las locuciones. • Las siglas, los acrónimos y las abreviaturas. |
Lectora
Escrita |
Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. |
|
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
Els instruments d’avaluació seran, entre d’altres, els següents: l’elaboració de textos de diferents tipologies; la realització d’activitats de comprensió lectora i oral; la realització de ressenyes a Internet, dramatitzacions i altres productes orals, la realització diària dels deures; l’elaboració d’un dossier; la realització d’activitats que impliquin l’ús de programes informàtics i xarxes socials i l’actitud de l’alumne.
La matèria es regeix per un sistema d’avaluació continuada.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
La matèria té un Classroom per cada grup-classe. El professor publicarà en aquest espai les activitats que consideri adients.
Els grups de Classroom són:
• 2n A: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5MzM1 • 2n B: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5Mzgy • 2n C: https://classroom.google.com/c/MTY4MDYzNzA5NDAx |
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Els materials de referència són: el llibre de text de la matèria, les fitxes i dossiers addicionals lliurats a classe, els llibres de lectura obligatòria i la sala de Classroom.
Lectures obligatòries:
• ZORN, STEVEN: Relatos de fantasmas (2002). • JARDIEL PONCELA, ENRIQUE: Eloísa está debajo de un almendro (1940). • Dossier: Antología de poemas para el recuerdo (el proporcionarà el professor). • Dossier: Antología de textos de literatura medieval (el proporcionarà el professor). • Altres lectures i materials en general que facilitarà el professor al llarg del curs. |
||||
Enllaços d’interès | ||||
Diccionario de la lengua española: https://dle.rae.es/
Actividades en línea para el aprendizaje en español: https://aprenderespanol.org/ Biblioteca Virtual: https://bibliotecavirtual.diba.cat/ |
||||
Lectures recomanades | ||||
Tots els llibres són recomanables perquè tots ajudaran a l’adquisició de les competències de l’àmbit lingüístic. A classe es recomaran lectures en funcions dels interessos grupals i individuals. | ||||
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats. | ||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats. Complementàriament, es realitzaran activitats de reforç abans de les diferents activitats avaluables a l’aula. | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats. Complementàriament, es realitzaran activitats d’ampliació a l’aula. |