Nom de la matèria | Curs i etapa | ||||
Â
LLENGUA CATALANA I LITERATURA Â |
                    Â
        TERCER                             ESO |
||||
PerÃode avaluatiu | Unitats didà ctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades | |
1 | UNITAT 1 | El SN i el SV.
El funcions sintà ctiques del SN.
L’entrevista.
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
|
L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal..
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
S1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica
|
|
UNITAT 2 |
Lexema i morfema.
Classificació semà ntica dels verbs.
Classificació sintà ctica dels verbs.
L’accentuació.
La monosèmia i la polisèmia. Lectura El diari de la Neus
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
|
L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els perÃodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
|
||
UNITAT 3 |
Els pronoms febles.
La combinació dels pronoms febles.
La narració.
El debat a classe.
Lectura El diari de la Neus.
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els perÃodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
|
||
2 | UNITAT 4 | Tipologia textual: el gènere narratiu.
Substitucions pronominals.
Connectors: d’ordre, d’aclariment i detall, de causa i conseqüència, adversatius.
Multimèdia.
Lectura El diari de la Neus.
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els perÃodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.
L12. Escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
|
|
UNITAT 5 | Mecanismes de formació de paraules (derivació, composició, parasÃntesi, sigles,
acrònims, manlleus).
Estructura dels diferents gèneres de text a partir dels parà grafs i de la puntuació (la carta).
Connectors: d’ordre, d’aclariment i detall, de causa i conseqüència, adversatius (en l’oralitat).
La ressenya.
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els perÃodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.
L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literà ries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
|
||
UNITAT 6 | Llengua i societat (1): els dialectes.
El booktuber.
Ús d’aplicacions de muntatge i edició de vÃdeo.
Racó de repàs tema 6: el tipus de essa i el camp semà ntic.
|
Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literà ries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüÃstica de l’entorn pròxim i d’arreu.
|
||
|
|||||
3 | UNITAT 7 | Llengua i societat 2: els registres | Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literà ries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüÃstica de l’entorn pròxim i d’arreu.
|
|
UNITAT 8 | Literatura. Segles XII, XIII i XIV | Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literà ries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüÃstica de l’entorn pròxim i d’arreu.
|
||
UNITAT 9 | Literatura. Segles XV, XVI i XVII | Dimensió comprensió lectora.
Dimensió expressió escrita.
Dimensió comunicació oral.
Dimensió literà ria.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
|
L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintà ctics per comprendre’l.
L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.
L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica.
L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literà ries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
AL1. Adquirir l’hà bit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüÃstica de l’entorn pròxim i d’arreu.
|
||
Criteris d’avaluació i recuperació | |||||
Les competències avaluables seran les següents: competència escrita (resums, dictats, redaccions, activitats competencials del llibre de text, proves competencials de cada tema), competència oral (debats a classe, converses, booktuber, lectura en veu alta), competència lectora (comprensió lectora, llibre de lectura), competència digital (activitats i projectes de cada unitat) i competència social/personal (actitud a classe, treball individual i en grup, seguiment del dossier/llibreta).
L’avaluació de l’assignatura és contÃnua, és a dir, es recuperarà un trimestre si s’aprova el posterior. En el cas d’un suspens en el trimestre final, es podrà recuperar mitjançant un examen o treball al juny.
|
|||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | |||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTA0 3r d’ESO A
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTE4 3r d’ESO B
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTI5 3r d’ESO C
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTQ2 3r d’ESO D
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTYx 3r d’ESO E
|
|||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | |||||
Llengua catalana i literatura, editorial Teide, dossiers adaptats, llibre de lectura El diari de la Neus (editorial Bromera) i diferents activitats d’interès de tipus online (enllaços sota el document).
|
|||||
Programació detallada (optatiu) | |||||
Enllaços d’interès | |||||
http://www.auladecatala.com | |||||
Lectures recomanades | |||||
Totes les lectures en català són recomanables, ja que garanteix que l’alumne/a llegeixi en català i adquireixi vocabulari nou. També és essencial per millorar l’expressió escrita. | |||||
Pel·lÃcules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | |||||
Sèries de TV3 com Merlà o Polseres Vermelles. | |||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | |||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | |||||
Annex
L’avaluació‎ > ‎
Àmbits, matèries, dimensions i competències
Les matèries de coneixement s’agrupen en à mbits segons la seva afinitat i el seu carà cter complementari:
Àmbit lingüÃstic
Àmbit matemà tic
Àmbit cientificotecnològic
Àmbit social
Àmbit artÃstic
Àmbit d’educació fÃsica
Àmbit d’educació en valors
|