3r ESO Català

Nom de la matèria Curs i etapa  
 

LLENGUA CATALANA I LITERATURA

 

                      

         TERCER                              ESO

 
Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 UNITAT 1 El SN i el SV.

 

El funcions sintàctiques del SN.

 

L’entrevista.

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

 

 

 

L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal..

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

S1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica

 

 
UNITAT 2  

Lexema i morfema.

 

Classificació semàntica dels verbs.

 

Classificació sintàctica dels verbs.

 

L’accentuació.

 

La monosèmia i la polisèmia.

Lectura El diari de la Neus

 

 

 

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

 

 

 

L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal

 

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

 
UNITAT 3  

Els pronoms febles.

 

La combinació dels pronoms febles.

 

La narració.

 

El debat a classe.

 

Lectura El diari de la Neus.

 

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

 

L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal

 

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

 
2 UNITAT 4 Tipologia textual: el gènere narratiu.

Substitucions pronominals.

 

Connectors: d’ordre, d’aclariment i detall, de causa i conseqüència, adversatius.

 

Multimèdia.

 

Lectura El diari de la Neus.

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

L1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

 

L12. Escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

 
UNITAT 5 Mecanismes de formació de paraules (derivació, composició, parasíntesi, sigles,

acrònims, manlleus).

 

Estructura dels diferents gèneres de text a partir dels paràgrafs i de la puntuació (la carta).

 

Connectors: d’ordre, d’aclariment i detall, de causa i conseqüència, adversatius (en l’oralitat).

 

La ressenya.

 

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

 

L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

 

 
UNITAT 6 Llengua i societat (1): els dialectes.

 

El booktuber.

 

Ús d’aplicacions de muntatge i edició de vídeo.

 

Racó de repàs tema 6: el tipus de essa i el camp semàntic.

 

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

 

AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

 

 
     

 

   
3 UNITAT 7 Llengua i societat 2: els registres Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

 

AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

 

 
UNITAT 8 Literatura. Segles XII,  XIII i XIV Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

 

AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

 

 
UNITAT 9 Literatura. Segles XV, XVI i XVII Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió escrita.

 

Dimensió comunicació oral.

 

Dimensió literària.

 

Dimensió actitudinal i plurilingüe

 

 

 

L2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

L3. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i de la seva organització.

 

L5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

L6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

L8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

 

L9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

 

L11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

 

AL1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

 

AL2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

 

AL3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

 

 
Criteris d’avaluació i recuperació  
Les competències avaluables seran les següents: competència escrita (resums, dictats, redaccions, activitats competencials del llibre de text, proves competencials de cada tema), competència oral (debats a classe, converses, booktuber, lectura en veu alta), competència lectora (comprensió lectora, llibre de lectura), competència digital (activitats i projectes de cada unitat) i competència social/personal (actitud a classe, treball individual i en grup, seguiment del dossier/llibreta).

 

L’avaluació de l’assignatura és contínua, és a dir, es recuperarà un trimestre si s’aprova el posterior. En el cas d’un suspens en el trimestre final, es podrà recuperar mitjançant un examen o treball al juny.

 

 

 
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)  
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTA0 3r d’ESO A

 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTE4 3r d’ESO B

 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTI5 3r d’ESO C

 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTQ2 3r d’ESO D

 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzU5MzE3OTYx 3r d’ESO E

 

 

 
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)  
Llengua catalana i literatura, editorial Teide, dossiers adaptats, llibre de lectura El diari de la Neus (editorial Bromera) i diferents activitats d’interès de tipus online (enllaços sota el document).

 

 

 
Programació detallada (optatiu)  
   
Enllaços d’interès  
http://www.auladecatala.com  
Lectures recomanades  
Totes les lectures en català són recomanables, ja que garanteix que l’alumne/a llegeixi en català i adquireixi vocabulari nou. També és essencial per millorar l’expressió escrita.  
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.  
Sèries de TV3 com Merlí o Polseres Vermelles.  
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa  
   
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa  
   
   
   
   
   
   
   

 

Annex

 

L’avaluació‎ > ‎

Àmbits, matèries, dimensions i competències

Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:

 

Àmbit lingüístic

  • Llengua catalana i literatura i
  • Llengua castellana i literatura
    • Dimensió comprensió lectora
      • Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.
      • Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.
      • Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
    • Dimensió expressió escrita
      • Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.
      • Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
      • Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
    • Dimensió comunicació oral
      • Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
      • Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
      • Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
    • Dimensió literària
      • Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.
      • Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.
      • Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.
    • Dimensió actitudinal i plurilingüe
      • Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.
      • Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
      • Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.
  • Llengua estrangera (anglès)
    • Dimensió comunicació oral
      • Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.
      • Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
      • Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
    • Dimensió comprensió lectora
      • Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.
      • Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l.
      • Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement.
    • Dimensió expressió escrita
      • Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa.
      • Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització.
      • Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports.
    • Dimensió literària
      • Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics.
      • Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics.
    • Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe

 

Àmbit matemàtic

 

  • Matemàtiques
    • Dimensió resolució de problemes
      • Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.
      • Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.
      • Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses.
      • Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes.
    • Dimensió raonament i prova
      • Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques.
      • Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics.
    • Dimensió connexions
      • Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar.
      • Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
    • Dimensió comunicació i representació
      • Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic.
      • Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres.
      • Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.
      • Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.

 

Àmbit cientificotecnològic

 

  • Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química.
  • Tecnologia
    • Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.
      • Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
      • Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
      • Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.
      • Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.
      • Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
      • Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.
    • Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
      • Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.
      • Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.
      • Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.
    • Dimensió medi ambient
      • Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals.
      • Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.
    • Dimensió salut
      • Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.
      • Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives.
      • Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.
      • Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.

 

Àmbit social

 

  • Ciències Socials: geografia i història
    • Dimensió històrica
      • Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.
      • Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.
      • Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
      • Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.
    • Dimensió geogràfica
      • Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.
      • Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.
      • Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació.
    • Dimensió cultural i artística
      • Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
      • Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.
      • Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers.
    • Dimensió ciutadana
      • Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.
      • Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.
      • Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

 

Àmbit artístic

 

  • Música
  • Educació visual i plàstica
    • Dimensió percepció i escolta
      • Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.
      • Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.
      • Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.
      • Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.
      • Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.
      • Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.
      • Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.
    • Dimensió societat i cultura
      • Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.
      • Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
      • Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

Àmbit d’educació física

 

  • Educació física
    • Dimensió activitat física saludable
      • Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut.
      • Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física.
    • Dimensió esport
      • Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports.
      • Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició.
    • Dimensió activitat física i temps de lleure
      • Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.
      • Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure.
    • Dimensió expressió i comunicació corporal
      • Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres.
      • Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.

 

Àmbit d’educació en valors

 

  • Religió 
  • Cultura i valors
  • Tastets