3r ESO Castellano

 

LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA

 

 

TERCER D’ ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 1. OBRES LITERÀRIES  TEATRALS

 

·       Lectura lliure d’obres de la literatura catalana, castellana i universal i de la literatura juvenil.

 

·       Recursos estilístics i retòrics.

 

·       Gèneres literaris.

·       Subgèneres dramàtics.

·       Frases fetes.

Dimensió

literària.

 

Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal

 

2.  EXPOSICIÓ ORAL

 

·       Text oral formal planificat. Dimensió

oral.

Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.
3.  ESCRIVIM

 

·       El diàleg.

·       La entrevista.

 

·       La adequació. Registre lingüístic.

 

·       Estil directe e indirecte.

 

·       Consulta de fonts per la realització de treballs.

 

·       La puntuació.

 

·       Correcció ortogràfica i formal.

Dimensió expressió

escrita.

 

Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

 

Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

 

4. APROFUNDIM ·       Relacions semàntiques..

 

·       Categories morfològiques.

·       Sintagmes.

 

 

·       Processos de formació de paraules.

 

·       Connectors.

Dimensió comprensió lectora.

 

Dimensió expressió

escrita.

Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

2 1. OBRES LITERÀRIES NARRATIVES. ·       TEXT NARRATIU.

·       Lectura lliure d’obres de la literatura catalana, castellana i universal i de la literatura juvenil.

·       Subgèneres narratius.

·       Recursos estilístics i retòrics.

 

Dimensió literària. Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos

Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal

2. COMPRENSIÓ ORAL ·       Textos orals de la vida acadèmica.

·       Processos de comprensió oral: reconeixement, selecció, interpretació, anticipació, inferència, retenció.

Dimensió comprensió i expressió oral. Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.
3. ESCRIVIM ·       La crònica.

 

·       La cohesió. Els connectors.

 

·       Substitucions pronominals i lèxiques.

 

·       Correcció ortogràfica i formal.

Dimensió expressió escrita.

 

Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

 

Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

4. APROFUNDIM ·       Relacions semàntiques.

 

·       Elements de l’oració. Oració impersonal. Oració activa i passiva. o Distinció entre oració simple i oració composta.

 

·       Processos de formació de paraules.

Dimensió comprensió lectora.

Dimensió expressió escrita.

 

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

3 1. OBRES LITERÀRIES POÈTIQUES. ·       LLENGUATGE POÈTIC.

·       Autors i obres més representatius de les literatura castellana

·       Subgèneres poètics.

·       Tòpics literaris més usuals.

·       Recursos estilístics i retòrics.

 

Dimensió literària. Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l

Competència 12: escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

 

 

 

2. COMPRENSIÓ ORAL

 

·       Textos orals de la vida quotidiana i els mitjans de comunicació.

 

·       Processos de comprensió oral: reconeixement, selecció, interpretació, anticipació, inferència, retenció.

Dimensió

oral.

Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

 

3. ESCRIVIM

 

·       Text expositiu científic.

 

·       La coherència, ordenació dels continguts.

 

·       Correcció ortogràfica  i formal.

 

Dimensió expressió escrita.

 

 

Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

 

Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

 

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

 

 

4. APROFUNDIM ·       Relacions semàntiques.

 

·       L’oració simple.

·       Funcions sintàctiques: subjecte.

 

·       Processos de formació de paraules.

Dimensió comprensió lectora.

Dimensió expressió escrita.

 

 

Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

 

Criteris d’avaluació i recuperació
 

Els alumnes han d’assolir uns objectius mínims a cadascuna de les dimensions, en altres paraules, han de realitzar un treball satisfactori en totes les unitats i és obligatori presentar les tasques, realitzar les exposicions orals i fer les lectures programades.  Atès que la matèria té un caràcter acumulatiu, els alumnes que no superin alguna de les dimensions la poden recuperar el trimestre vinent amb el treball d’aquell trimestre o un treball extra.

Al classroom apareixen els criteris d’avaluació de cadascuna de les activitats finals de les unitats.

 

En acabar el curs han de ser capaços de:

·         Identificar les fonts fiables i extreure informació d’aquestes fonts.

·         Aplicar estratègies de lectura comprensiva per llegir, comprendre i valorar textos de diversa tipologia.

·         Valorar i analitzar textos diversos fent servir el vocabulari propi de l’àmbit.

·         Elaborar  textos  orals, escrits i literaris a partir de models.

·         Utilitzar els coneixements gramaticals per redactar i autocorregir els textos orals i escrits.

·         Realitzar exposicions orals seguint el procés: planificar, revisar, reelaborar, exposar.

·         Interaccionar a l’aula manera ordenada,  rellevant i correcta.

·         Llegir, comprendre, analitzar i valorar fragments i obres literàries fent servir el vocabulari propi de l’àmbit

·         Redactar textos amb intenció literària.

·         Organitzar el material treballat a classe en carpetes de treballs i dossiers, al marge de criteris cronològics.

·         Reconèixer, conèixer, respectar i valorar la diversitat lingüística.

·          Fer un ús apropiat dels sistemes de comunicació digital.

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

3A  https://classroom.google.com/u/0/c/MzQwMzE3MjM1ODda

3B  https://classroom.google.com/u/0/c/MTYzMzYwNjA2MjM2

3C https://classroom.google.com/u/0/c/MTYzMzYwNjA2MzA3

3D https://classroom.google.com/u/0/c/MTYzMzYwNjA2Mzc5

3E  https://classroom.google.com/u/0/c/MTYzMzY0MTQ1MTM0

 

Materials de referència (llibre de text, dossiers, etc.)
Llibre de text.  AAVV; Vigía Lengua castellana y literatura , TEIDE.

Obra teatral. Miguel Mihura; Maribel y la extraña familia

Dossier. Antología de relatos

Dossier. Antología de textos poéticos

 

Enllaços d’interès
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats.
Lectures recomanades
Tots els llibres són recomanables perquè tots ajuden a l’adquisició de les competències de l’àmbit lingüístic. A classe es facilitarà el material per analitzar les obres i fragments seleccionats com a lectures obligatòries del curs.
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats.
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats.
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Al Classroom apareixeran enllaços associats a cadascuna de les unitats.