Nom de la matèria | Curs i etapa | |||
Tecnologia
|
4t ESO |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1 | UD1. Habitatge | · Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació, característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica.
· Protocol d’accés a un habitatge: tràmits per a la compra o lloguer, condicions d’habitabilitat, accés als serveis.
· Components que configuren les instal·lacions d’un habitatge, la simbologia corresponent i el reconeixement de la normativa de seguretat. Identificació del cost dels serveis bàsics.
· Tècniques bàsiques i materials de manteniment i reparació d’un habitatge. Tècniques de manteniment i reparació en situacions concretes. Avantatges de la utilització de nous materials als habitatges. Mesures de seguretat a l’habitatge.
· Estratègies d’estalvi energètic i d’aigua als habitatges: arquitectura bioclimàtica i domòtica. |
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:
· Dimensió medi ambient.
· Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.
Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:
· Aprendre a aprendre.
Competències bàsiques de l’àmbit digital:
· Instruments i aplicacions.
|
Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.
Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.
Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
|
UD2. Comunicacions | · Elements i dispositius de comunicació amb fils i sense: connexions i intercanvi d’informació.
· Tipologia de xarxes de comunicació. |
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:
· Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.
Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:
· Aprendre a aprendre.
Competències bàsiques de l’àmbit digital:
· Comunicació interpersonal i col·laboració.
|
Competència 7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.
Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.
Competència 7.Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació.
|
|
2 | UD3. Electrònica, pneumàtica i hidràulica. | · Circuits electrònics analògics i digitals senzills, reconeixent-ne els components bàsics, la simbologia i el funcionament. Realització de càlculs.
· Àlgebra de Boole i portes lògiques.
· Aplicacions de l’electrònica a processos tècnics i aparells.
· Components dels sistemes pneumàtic i hidràulic, reconeixent-ne la simbologia i els principis de funcionament.
· Pneumàtica i hidràulica aplicada a la indústria i altres entorns tècnics.
· Simuladors per analitzar el funcionament de circuits electrònics i dissenyar circuits pneumàtics i hidràulics.
· Disseny i muntatge de circuits electrònics i pneumàtics que compleixin o realitzin una funció determinada.
|
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:
· Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.
· Dimensió medi ambient.
Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:
· Aprendre a aprendre.
Competències bàsiques de l’àmbit digital:
· Instruments i aplicacions.
|
Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient
Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat
Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.
Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
|
3 | UD4. Control i automatització. | · Elements de control: sensors, actuadors i dispositius de comandament.
· Sistemes automàtics: components i funcionament.
· Tecnologia de control en les instal·lacions dels habitatges i en la indústria.
· Disseny, planificació i construcció de sistemes automàtics. L’ordinador com a element de programació i control.
· Simuladors informàtics per comprendre el funcionament de sistemes automàtics i fer-ne el disseny.
· Màquines automàtiques i robots: automatismes. Arquitectura d’un robot. Elements mecànics i elèctrics necessaris per al seu moviment.
· Disseny, construcció i programació de robots.
· Valoració de la incidència de l’automatització en el desenvolupament tecnològic al llarg de la història |
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:
· Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.
· Dimensió medi ambient.
Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:
· Aprendre a aprendre.
Competències bàsiques de l’àmbit digital:
· Instruments i aplicacions.
|
Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient
Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat
Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.
Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
|
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
S’avaluaran els següents ítems:
– Examen de cada unitat (40%) – Entrega de treballs (30%) – Autoavaluació (10%) – Treball diari i actitud a classe (20%)
Al final de cada trimestre es durà a terme una avaluació compartida individualment amb cada un dels alumnes, que ajudaran ha aproximar les notes a l’alça o a la baixa.
Recuperacions:
Distingim dos supòsits a l’hora d’establir els mecanismes pertinents de recuperació:
● Alumne que ha suspès la 1a i/o la 2a avaluació:
Per determinar si l’alumne/a recupera l’avaluació suspesa s’ha de verificar:
− Un canvi envers l’actitud respecte la matèria. Això vol dir:
▪ Millorar ens els aspectes de participació a l’aula. ▪ Portar regularment tot el material necessari. ▪ Millorar en l’atenció i anotació acurada tant de les explicacions verbals com de les anotades a la pissarra. ▪ Manifestar interès en aportar comentaris envers les preguntes formulades per part del professor. ▪ Realitzar les activitats encomanades a l’aula. ▪ Portar els deures fets en regularitat.
− Un correcte assoliment dels aprenentatges demanats al llarg de la següent avaluació on a cada prova escrita s’inclouen activitats addicionals corresponents a les unitats de l’avaluació anterior, a fi i efecte d’aplicar l’avaluació contínua al llarg del curs i permetre valorar la consolidació o recuperació dels aprenentatges anteriors. Per determinar si l’alumne recupera l’avaluació anterior cas que l’hagi suspès es tindran en compte les qualificacions exclusivament obtingudes d’aquestes activitats addicionals (80%), les notes i treballs de classe (15%), i l’actitud (5%).
● Alumne que en finalitzar la 3a avaluació encara té alguna avaluació suspesa:
− L’alumne s’haurà de presentar a les proves de recuperació programades pel centre al mes de Juny. Aquestes proves inclouran les unitats de matèria desenvolupades al llarg de les avaluacions suspeses.
− Pels que suspenguin restarà la prova extraordinària de setembre que inclourà totes les unitats de la matèria desenvolupades al llarg del curs. L’avaluació extraordinària de setembre es farà a partir de la ponderació següent:
25% del dDossier d’estiu més el 75% de la prova escrita
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
https://classroom.google.com/c/MTYzNzgwMDMzNjUz
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
· Tot el material està dissenyat pel professor.
|
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
https://www.codigotecnico.org/ https://www.gramenet.cat/ajuntament/arees-municipals/informacio-urbanistica/geoportal-urbanistic/
|
||||
Lectures recomanades | ||||
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
· Arduino Blocks.
· Tinkercad
|
||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
https://www.youtube.com/watch?v=XHkyv-1AXGA&list=PLGMZwZq6OIt-qprSoSv0neI-1MlBZRjtB&index=2 – Arduino Blocks
|
||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
https://www.youtube.com/watch?v=XHkyv-1AXGA&list=PLGMZwZq6OIt-qprSoSv0neI-1MlBZRjtB&index=2 – Arduino Blocks
|
Annex
L’avaluació >
Àmbits, matèries, dimensions i competències
Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:
Àmbit lingüístic ● Llengua catalana i literatura i ● Llengua castellana i literatura o Dimensió comprensió lectora ▪ Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls. ▪ Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l. ▪ Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement. o Dimensió expressió escrita ▪ Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització. ▪ Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística. ▪ Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal. o Dimensió comunicació oral ▪ Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals. ▪ Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents. ▪ Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. o Dimensió literària ▪ Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal. ▪ Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos. ▪ Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments. o Dimensió actitudinal i plurilingüe ▪ Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres. ▪ Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta. ▪ Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu. ● Llengua estrangera (anglès) o Dimensió comunicació oral ▪ Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic. ▪ Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa. ▪ Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs. o Dimensió comprensió lectora ▪ Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic. ▪ Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l. ▪ Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement. o Dimensió expressió escrita ▪ Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa. ▪ Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització. ▪ Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports. o Dimensió literària ▪ Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics. ▪ Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics. o Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe
Àmbit matemàtic
● Matemàtiques o Dimensió resolució de problemes ▪ Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats. ▪ Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes. ▪ Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses. ▪ Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes. o Dimensió raonament i prova ▪ Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques. ▪ Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics. o Dimensió connexions ▪ Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar. ▪ Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes. o Dimensió comunicació i representació ▪ Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic. ▪ Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres. ▪ Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques. ▪ Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.
Àmbit cientificotecnològic
● Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química. ● Tecnologia o Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana. ▪ Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. ▪ Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals. ▪ Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat. ▪ Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals. ▪ Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic. ▪ Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic. o Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana ▪ Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental. ▪ Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient. ▪ Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat. o Dimensió medi ambient ▪ Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals. ▪ Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana. o Dimensió salut ▪ Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà. ▪ Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives. ▪ Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades. ▪ Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.
Àmbit social
● Ciències Socials: geografia i història o Dimensió històrica ▪ Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. ▪ Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. ▪ Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. ▪ Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. o Dimensió geogràfica ▪ Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat. ▪ Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions. ▪ Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació. o Dimensió cultural i artística ▪ Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat. ▪ Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn. ▪ Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers. o Dimensió ciutadana ▪ Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. ▪ Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica. ▪ Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.
Àmbit artístic
● Música ● Educació visual i plàstica o Dimensió percepció i escolta ▪ Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques. ▪ Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural. ▪ Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques. ▪ Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment. ▪ Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit. ▪ Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics. ▪ Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius. o Dimensió societat i cultura ▪ Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions. ▪ Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social. ▪ Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.
Àmbit d’educació física
● Educació física o Dimensió activitat física saludable ▪ Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut. ▪ Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física. o Dimensió esport ▪ Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports. ▪ Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició. o Dimensió activitat física i temps de lleure ▪ Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural. ▪ Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure. o Dimensió expressió i comunicació corporal ▪ Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres. ▪ Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.
Àmbit d’educació en valors
● Religió ● Cultura i valors ● Tastets |