4rt ESO Tecnologia

 

Nom de la matèria Curs i etapa
 

Tecnologia

 

 

4t  ESO

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 UD1. Habitatge ·                     Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació, característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica.

 

·                     Protocol d’accés a un habitatge: tràmits per a la compra o lloguer, condicions d’habitabilitat, accés als serveis.

 

·                     Components que configuren les instal·lacions d’un habitatge, la simbologia corresponent i el reconeixement de la normativa de seguretat. Identificació del cost dels serveis bàsics.

 

·                     Tècniques bàsiques i materials de manteniment i reparació d’un habitatge. Tècniques de manteniment i reparació en situacions concretes. Avantatges de la utilització de nous materials als habitatges. Mesures de seguretat a l’habitatge.

 

·                     Estratègies d’estalvi energètic i d’aigua als habitatges: arquitectura bioclimàtica i domòtica.

Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:

 

·                     Dimensió medi ambient.

 

·                     Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.

 

Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:

 

·                     Aprendre a aprendre.

 

Competències bàsiques de l’àmbit digital:

 

·                     Instruments i aplicacions.

 

Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.

 

 

Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana

 

 

Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.

 

 

Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.

 

 

  UD2. Comunicacions ·                     Elements i dispositius de comunicació amb fils i sense: connexions i intercanvi d’informació.

 

·                     Tipologia de xarxes de comunicació.

Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:

 

·                     Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.

 

 

Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:

 

·                     Aprendre a aprendre.

 

Competències bàsiques de l’àmbit digital:

 

·                     Comunicació interpersonal i col·laboració.

 

 

Competència 7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.

 

Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.

 

Competència 7.Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació.

 

2 UD3. Electrònica, pneumàtica i hidràulica. ·                     Circuits electrònics analògics i digitals senzills, reconeixent-ne els components bàsics, la simbologia i el funcionament. Realització de càlculs.

 

·                     Àlgebra de Boole i portes lògiques.

 

·                     Aplicacions de l’electrònica a processos tècnics i aparells.

 

·                     Components dels sistemes pneumàtic i hidràulic, reconeixent-ne la simbologia i els principis de funcionament.

 

·                     Pneumàtica i hidràulica aplicada a la indústria i altres entorns tècnics.

 

·                     Simuladors per analitzar el funcionament de circuits electrònics i dissenyar circuits pneumàtics i hidràulics.

 

·                     Disseny i muntatge de circuits electrònics i pneumàtics que compleixin o realitzin una funció determinada.

 

 

Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:

 

·                     Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.

 

·                     Dimensió medi ambient.

 

 

Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:

 

·                     Aprendre a aprendre.

 

Competències bàsiques de l’àmbit digital:

 

·                     Instruments i aplicacions.

 

Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient

 

Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat

 

Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana

 

Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.

 

Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.

 

3 UD4. Control i automatització. ·                     Elements de control: sensors, actuadors i dispositius de comandament.

 

·                     Sistemes automàtics: components i funcionament.

 

 

·                     Tecnologia de control en les instal·lacions dels habitatges i en la indústria.

 

·                     Disseny, planificació i construcció de sistemes automàtics. L’ordinador com a element de programació i control.

 

·                     Simuladors informàtics per comprendre el funcionament de sistemes automàtics i fer-ne el disseny.

 

 

·                     Màquines automàtiques i robots: automatismes. Arquitectura d’un robot. Elements mecànics i elèctrics necessaris per al seu moviment.

 

·                     Disseny, construcció i programació de robots.

 

·                     Valoració de la incidència de l’automatització en el desenvolupament tecnològic al llarg de la història

Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic:

 

·                     Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana.

 

·                     Dimensió medi ambient.

 

 

Competències transversals – Competències bàsiques de l’àmbit personal i social:

 

 

·                     Aprendre a aprendre.

 

 

Competències bàsiques de l’àmbit digital:

 

·                     Instruments i aplicacions.

 

 

Competència 8. Analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient

 

Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat

 

Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana

 

Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que intervenen en el propi aprenentatge.

 

Competència 1. Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.

 

Criteris d’avaluació i recuperació
 

S’avaluaran els següents ítems:

 

–       Examen de cada unitat (40%)

–       Entrega de treballs (30%)

–       Autoavaluació (10%)

–       Treball diari i actitud a classe (20%)

 

Al final de cada trimestre es durà a terme una avaluació compartida individualment amb cada un dels alumnes, que ajudaran ha aproximar les notes a l’alça o a la baixa.

 

Recuperacions:

 

Distingim dos supòsits a l’hora d’establir els mecanismes pertinents de recuperació:

 

●      Alumne que ha suspès la 1a i/o la 2a avaluació:

 

Per determinar si l’alumne/a recupera l’avaluació suspesa s’ha de verificar:

 

−      Un canvi envers l’actitud respecte la matèria. Això vol dir:

 

▪     Millorar ens els aspectes de participació a l’aula.

▪     Portar regularment tot el material necessari.

▪     Millorar en l’atenció i anotació acurada tant de les explicacions verbals com de les anotades a la pissarra.

▪     Manifestar interès en aportar comentaris envers les preguntes formulades per part del professor.

▪     Realitzar les activitats encomanades a l’aula.

▪     Portar els deures fets en regularitat.

 

−      Un correcte assoliment dels aprenentatges demanats al llarg de la següent avaluació on a cada prova escrita s’inclouen activitats addicionals corresponents a les unitats de l’avaluació anterior, a fi i efecte d’aplicar l’avaluació contínua al llarg del curs i permetre valorar la consolidació o recuperació dels aprenentatges anteriors.

Per determinar si l’alumne recupera l’avaluació anterior cas que l’hagi suspès es tindran en compte les qualificacions exclusivament obtingudes d’aquestes activitats addicionals (80%), les notes i treballs de classe (15%), i l’actitud (5%).

 

●      Alumne que en finalitzar la 3a avaluació encara té alguna avaluació suspesa:

 

−      L’alumne s’haurà de presentar a les proves de recuperació programades pel centre al mes de Juny. Aquestes proves inclouran les unitats de matèria desenvolupades al llarg de les avaluacions suspeses.

 

−      Pels que suspenguin restarà la prova extraordinària de setembre que inclourà totes les unitats de la matèria desenvolupades al llarg del curs. L’avaluació extraordinària de setembre es farà a partir de la ponderació següent:

 

25% del dDossier d’estiu més el 75% de la prova escrita

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

https://classroom.google.com/c/MTYzNzgwMDMzNjUz

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
 

·         Tot el material està dissenyat pel professor.

 

Programació detallada (optatiu)
Enllaços d’interès
 

https://www.idealista.com/ca/

https://www.codigotecnico.org/

https://www.gramenet.cat/ajuntament/arees-municipals/informacio-urbanistica/geoportal-urbanistic/

http://www.arduinoblocks.com/

https://www.tinkercad.com/

 

 

Lectures recomanades
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
·         Arduino Blocks.

·         Tinkercad

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
 

https://www.youtube.com/watch?v=XHkyv-1AXGA&list=PLGMZwZq6OIt-qprSoSv0neI-1MlBZRjtB&index=2 – Arduino Blocks

 

 

Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
 

https://www.youtube.com/watch?v=XHkyv-1AXGA&list=PLGMZwZq6OIt-qprSoSv0neI-1MlBZRjtB&index=2 – Arduino Blocks

 

 

 

 

 

 

 

 

Annex

 

L’avaluació‎ > ‎

Àmbits, matèries, dimensions i competències

Les matèries de coneixement s’agrupen en àmbits segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari:

 

Àmbit lingüístic

●        Llengua catalana i literatura i

●        Llengua castellana i literatura

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 1: obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls.

▪          Competència 2: reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l.

▪          Competència 3: desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 4: planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

▪          Competència 5: escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.

▪          Competència 6: revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 7: obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics i no verbals.

▪          Competència 8: produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no verbals pertinents.

▪          Competència 9: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana, la castellana i la universal.

▪          Competència 11: expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels textos.

▪          Competència 12:escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments.

o    Dimensió actitudinal i plurilingüe

▪          Competència 1: adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 2: implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.

▪          Competència 3: manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.

●        Llengua estrangera (anglès)

o    Dimensió comunicació oral

▪          Competència 1: obtenir informació interpretar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 2: planificar i produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

▪          Competència 3: emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.

o    Dimensió comprensió lectora

▪          Competència 4: aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació i interpretar el contingut de textos escrits d’estructura clara de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit acadèmic.

▪          Competència 5: interpretar els trets contextuals, discursius i lingüístics d’un text i reconèixer la seva tipologia per comprendre’l.

▪          Competència 6: seleccionar i utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos i per adquirir coneixement.

o    Dimensió expressió escrita

▪          Competència 7: planificar textos escrits de tipologia diversa utilitzant els elements de la situació comunicativa.

▪          Competència 8: produir textos escrits de diferents tipologies i formats aplicant estratègies de textualització.

▪          Competència 9: revisar el text per millorar-lo segons el propòsit comunicatiu amb l’ajut de suports.

o    Dimensió literària

▪          Competència 10: reproduir oralment, recitar i dramatitzar textos literaris adaptats o autèntics.

▪          Competència 11: comprendre i valorar textos literaris adaptats o autèntics.

o    Dimensió transversal actitudinal i plurilingüe

 

Àmbit matemàtic

 

●        Matemàtiques

o    Dimensió resolució de problemes

▪          Competència 1: traduir un problema a llenguatge matemàtic o a una representació matemàtica utilitzant variables, símbols, diagrames i models adequats.

▪          Competència 2: emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.

▪          Competència 3: mantenir una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses.

▪          Competència 4: generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes.

o    Dimensió raonament i prova

▪          Competència 5: construir, expressar i contrastar argumentacions per justificar i validar les afirmacions que es fan en matemàtiques.

▪          Competència 6: emprar el raonament matemàtic en entorns no matemàtics.

o    Dimensió connexions

▪          Competència 7: usar les relacions que hi ha entre les diverses parts de les matemàtiques per analitzar situacions i per raonar.

▪          Competència 8: identificar les matemàtiques implicades en situacions properes i acadèmiques i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.

o    Dimensió comunicació i representació

▪          Competència 9: representar un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de representació com a estratègia de treball matemàtic.

▪          Competència 10: expressar idees matemàtiques amb claredat i precisió i comprendre les dels altres.

▪          Competència 11: emprar la comunicació i el treball cooperatiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.

▪          Competència 12: seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informació, i visualitzar i estructurar idees o processos matemàtics.

 

Àmbit cientificotecnològic

 

●        Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, física i química.

●        Tecnologia

o    Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana.

▪          Competència 1: identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 2: identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

▪          Competència 3: interpretar la història de l’Univers, de la Terra i de la vida utilitzant els registres del passat.

▪          Competència 4: identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.

▪          Competència 5: resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

▪          Competència 6: reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic.

o    Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana

▪          Competència 7: utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.

▪          Competència 8: analitzar sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient.

▪          Competència 9: dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

o    Dimensió medi ambient

▪          Competència 10: prendre decisions amb criteris científics que permetin preveure, evitar o minimitzar l’exposició als riscos naturals.

▪          Competència 11: adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.

o    Dimensió salut

▪          Competència 12: adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.

▪          Competència 13: aplicar les mesures preventives adequades, utilitzant el coneixement científic en relació amb les conductes de risc i malalties associades al consum de substàncies addictives.

▪          Competència 14: adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada que promoguin la salut i evitin conductes de risc, trastorns alimentaris i malalties associades.

▪          Competència 15: donar resposta a les qüestions sobre sexualitat i reproducció humanes, a partir del coneixement científic, valorant les conseqüències de les conductes de risc.

 

Àmbit social

 

●        Ciències Socials: geografia i història

o    Dimensió històrica

▪          Competència 1: analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

▪          Competència 2: aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

▪          Competència 3: interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

▪          Competència 4: identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.

o    Dimensió geogràfica

▪          Competència 5: explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.

▪          Competència 6: aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions.

▪          Competència 7: analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la via de les persones i fer propostes d’actuació.

o    Dimensió cultural i artística

▪          Competència 8: analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.

▪          Competència 9: valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn.

▪          Competència 10: valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un mòn global i divers.

o    Dimensió ciutadana

▪          Competència 11: formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític.

▪          Competència 12: participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica.

▪          Competència 13: pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

 

Àmbit artístic

 

●        Música

●        Educació visual i plàstica

o    Dimensió percepció i escolta

▪          Competència 1: utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.

▪          Competència 2: mostrar hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de l’entorn natural i cultural.

▪          Competència 3: interpretar música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el cos i les eines tecnològiques.

▪          Competència 4: interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment.

▪          Competència 5: compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

▪          Competència 6: experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.

▪          Competència 7: desenvolupar projectes disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.

o    Dimensió societat i cultura

▪          Competència 8: valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.

▪          Competència 9: gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.

▪          Competència 10: fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció prosocial.

 

Àmbit d’educació física

 

●        Educació física

o    Dimensió activitat física saludable

▪          Competència 1: aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut.

▪          Competència 2: valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física.

o    Dimensió esport

▪          Competència 3: aplicar de manera eficaç les tècniques i tàctiques pròpies dels diferents esports.

▪          Competència 4: posar en pràctica els valors propis de l’esport en situació de competició.

o    Dimensió activitat física i temps de lleure

▪          Competència 5: gaudir amb la pràctica d’activitats físiques recreatives, amb una atenció especial a les que es realitzen en el medi natural.

▪          Competència 6: planificar i organitzar activitats en grup amb finalitat de lleure.

o    Dimensió expressió i comunicació corporal

▪          Competència 7: utilitzar els recursos expressius del propi cos per a l’autoconeixement i per comunicar-se amb els altres.

▪          Competència 8: utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària.

 

Àmbit d’educació en valors

 

●        Religió 

●        Cultura i valors

●        Tastets