2n ESO Física i Química

Nom de la matèria Curs i etapa
 

Física i química

 

 

2n       ESO

Període avaluable Unitats didàctiques  Continguts  Dimensions  Competències prioritzades 
1 UD.1 . Babies and moon Investigació i experimentació

Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferències entre ciència i pseudociència

 

Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

 

 

 

 

Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

Competència 6. Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic

 

UD.2 Un món de matèria Propietats generals i característiques de la matèria.

Model cinètic molecular, canvis d’estat.

Transferència d’energia en forma de calor, relació amb la variació de temperatura i canvis d’estat.

 

 Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

 

Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

 

Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals

Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic

 

2 UD.3 Mescles i separació Mescles heterogènies, col·loides, solucions i substàncies pures amb relació a materials de la vida quotidiana. Tècniques de separació. Preparació de dissolucions de diferents composicions.   Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

 

Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

 

Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals

Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic

UD.4 Reciclatge Cicle de materials d’ús habitual: origen, obtenció i ús de matèries primeres, residus i reciclatge  

Dimensió medi ambient

 

 

Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
UD.5 Energia Fonts d’obtenció d’energia i sostenibilitat. Mesures individuals i col·lectives d’estalvi energètic. Criteris d’avaluació

Propagació de la calor (conducció, convecció i radiació). Materials aïllants i conductors en la vida quotidiana.

 

Dimensió medi ambient

Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana

 

 

 

Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana

Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

 

Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals

Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic

 

3 UD.6 Cinemàtica Equilibri de forces, repòs i moviment rectilini uniforme.
UD.7 Forces Les forces com a interacció. Exemples de la vida quotidiana. Mesura i representació gràfica. Tipus de forces

Efecte d’una força o suma de forces. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment. Aplicacions a la vida quotidiana.

 Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.

 

Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals

Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic

UD.8 Ones i energia L’energia i la seva relació amb el canvi. L’energia en la vida quotidiana.

Conservació i dissipació de l’energia en les transferències energètiques. Rendiment de les transferències energètiques en la vida quotidiana.

Diferenciació entre energia cinètica i potencial. Transferència d’energia en forma de treball. Aplicació a les màquines. o Diferenciació entre energia cinètica i potencial.

 Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
Criteris d’avaluació i recuperació
 

Al llarg del curs l’alumnat anirà completant tasques avaluables.

Les tasques avaluables poden ser via classroom, proves competencials variades, entrega d’exercicis.

En tot moment sabran com seran avaluats per mitjà de rúbriques. A les mateixes s’indicaran els criteris per als diferents assoliments. AE, assoliment excel•lent, AN, Assoliment notable i AS, assoliment satisfactori.

En cas de no assoliment, caldrà revisar les tasques endarrerides, revisar-les i valorar l’execució d’altres materials.

En acabar el curs, l’alumnat de 2n ESO assolirà competències en:

1. Plantejar preguntes investigables, dissenyar petites investigacions per donar-hi resposta i elaborar els informes corresponents.

2. Interpretar els diferents punts de vista en una controvèrsia científica a partir de llegir críticament documents sobre recerques fetes per altres i valorar-ne els procediments i les raons aportades.

3. Descriure materials de diferent tipus (minerals, roques, metalls, aire, aigua) tant a partir d’identificar les seves propietats i de mesurar-les, com de distingir si es tracta d’una mescla heterogènia, una solució o una substància pura.

4. Valorar la utilitat de les màquines simples en la transformació d’un moviment i la reducció de la força aplicada necessària.

5. Dissenyar i realitzar la separació dels components d’una mescla senzilla, i relacionar les tècniques aplicades amb els mètodes de separació de mescles utilitzats en contextos quotidians o industrials, com per exemple la cuina o el reciclatge de materials.

6. Interpretar observacions d’alguns canvis en els materials a partir d’imaginar la matèria formada per partícules. Justificar d’acord amb les observacions realitzades la idoneïtat del model interpretatiu.

7. Identificar el paper de les forces com a causa dels canvis en l’estat de moviment i les deformacions i relacionar-ho amb situacions de la vida quotidiana.

8. Establir la velocitat d’un cos com la relació entre el desplaçament i el temps emprat.

9. Interpretar fenòmens en termes de transferència d’energia en forma de treball, calor o ones, mostrant que s’ha conservat, si el sistema és tancat, al mateix temps que s’ha degradat. Utilitzar aquest coneixement per argumentar la importància d’estalviar l’energia en la nostra societat.

10. Analitzar la incidència d’algunes actuacions individuals i col·lectives amb relació al consum d’energia i a possibles impactes de l’activitat humana en algun medi o indret concret. Elaborar propostes d’actuació alternatives que siguin coherents amb l’anàlisi feta.

 

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
2n ESO A: https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MTY2OTg2NTQ4

2n ESO B: https://classroom.google.com/u/0/c/NjcxMTMyNDg0Njha

2n ESO C: https://classroom.google.com/u/7/c/MTU5NTA3MjM1NTUx

2n ESO D: https://classroom.google.com/c/MTQ1NzMzNDc2Mzg5?cjc=hoppgkm

2n ESO E: https://classroom.google.com/c/MTQ1NzMzNTAwMTU4?cjc=osrxdke

 

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Santillana, 2n ESO sèrie Observa.

Classroom amb presentacions i material de la matèria

 

Programació detallada (optatiu)
Enllaços d’interès
https://www.youtube.com/channel/UCM7Dwmo0031iRaGdDunPaQw

https://cosmocaixa.es/es/

https://www.instagram.com/dones_i_ciencia_rb4/?hl=es

 

Lectures recomanades
 

La porta dels tres panys

 

Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
 

Little alchemie

Lab go (adaptació)

Bingo de la taula periòdica

Mystery boxes

Instagram: dones_i_ciencia_rb4

 

 

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Santillana, 2n ESO sèrie Observa. Activitats de reforç
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Santillana, 2n ESO sèrie Observa. Activitats d’ampliació