Nom de la matèria | Curs i etapa | |||
Física i química
|
2n ESO |
|||
Període avaluable | Unitats didàctiques | Continguts | Dimensions | Competències prioritzades |
1 | UD.1 . Babies and moon | Investigació i experimentació
Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferències entre ciència i pseudociència
|
Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
|
Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
Competència 6. Reconèixer i aplicar els processos implicats en l’elaboració i validació del coneixement científic
|
UD.2 Un món de matèria | Propietats generals i característiques de la matèria.
Model cinètic molecular, canvis d’estat. Transferència d’energia en forma de calor, relació amb la variació de temperatura i canvis d’estat.
|
Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
|
Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic
|
|
2 | UD.3 Mescles i separació | Mescles heterogènies, col·loides, solucions i substàncies pures amb relació a materials de la vida quotidiana. Tècniques de separació. Preparació de dissolucions de diferents composicions. | Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
|
Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic |
UD.4 Reciclatge | Cicle de materials d’ús habitual: origen, obtenció i ús de matèries primeres, residus i reciclatge |
Dimensió medi ambient
|
Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana | |
UD.5 Energia | Fonts d’obtenció d’energia i sostenibilitat. Mesures individuals i col·lectives d’estalvi energètic. Criteris d’avaluació
Propagació de la calor (conducció, convecció i radiació). Materials aïllants i conductors en la vida quotidiana. |
Dimensió medi ambient Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana
|
Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana
Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic
|
|
3 | UD.6 Cinemàtica | Equilibri de forces, repòs i moviment rectilini uniforme. | ||
UD.7 Forces | Les forces com a interacció. Exemples de la vida quotidiana. Mesura i representació gràfica. Tipus de forces
Efecte d’una força o suma de forces. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment. Aplicacions a la vida quotidiana. |
Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana | Competència 1. Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals Competència 5. Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic |
|
UD.8 Ones i energia | L’energia i la seva relació amb el canvi. L’energia en la vida quotidiana.
Conservació i dissipació de l’energia en les transferències energètiques. Rendiment de les transferències energètiques en la vida quotidiana. Diferenciació entre energia cinètica i potencial. Transferència d’energia en forma de treball. Aplicació a les màquines. o Diferenciació entre energia cinètica i potencial. |
Dimensió indagació de fenòmens naturals i de la vida quotidiana | Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana | |
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
Al llarg del curs l’alumnat anirà completant tasques avaluables. Les tasques avaluables poden ser via classroom, proves competencials variades, entrega d’exercicis. En tot moment sabran com seran avaluats per mitjà de rúbriques. A les mateixes s’indicaran els criteris per als diferents assoliments. AE, assoliment excel•lent, AN, Assoliment notable i AS, assoliment satisfactori. En cas de no assoliment, caldrà revisar les tasques endarrerides, revisar-les i valorar l’execució d’altres materials. En acabar el curs, l’alumnat de 2n ESO assolirà competències en: 1. Plantejar preguntes investigables, dissenyar petites investigacions per donar-hi resposta i elaborar els informes corresponents. 2. Interpretar els diferents punts de vista en una controvèrsia científica a partir de llegir críticament documents sobre recerques fetes per altres i valorar-ne els procediments i les raons aportades. 3. Descriure materials de diferent tipus (minerals, roques, metalls, aire, aigua) tant a partir d’identificar les seves propietats i de mesurar-les, com de distingir si es tracta d’una mescla heterogènia, una solució o una substància pura. 4. Valorar la utilitat de les màquines simples en la transformació d’un moviment i la reducció de la força aplicada necessària. 5. Dissenyar i realitzar la separació dels components d’una mescla senzilla, i relacionar les tècniques aplicades amb els mètodes de separació de mescles utilitzats en contextos quotidians o industrials, com per exemple la cuina o el reciclatge de materials. 6. Interpretar observacions d’alguns canvis en els materials a partir d’imaginar la matèria formada per partícules. Justificar d’acord amb les observacions realitzades la idoneïtat del model interpretatiu. 7. Identificar el paper de les forces com a causa dels canvis en l’estat de moviment i les deformacions i relacionar-ho amb situacions de la vida quotidiana. 8. Establir la velocitat d’un cos com la relació entre el desplaçament i el temps emprat. 9. Interpretar fenòmens en termes de transferència d’energia en forma de treball, calor o ones, mostrant que s’ha conservat, si el sistema és tancat, al mateix temps que s’ha degradat. Utilitzar aquest coneixement per argumentar la importància d’estalviar l’energia en la nostra societat. 10. Analitzar la incidència d’algunes actuacions individuals i col·lectives amb relació al consum d’energia i a possibles impactes de l’activitat humana en algun medi o indret concret. Elaborar propostes d’actuació alternatives que siguin coherents amb l’anàlisi feta.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
2n ESO A: https://classroom.google.com/u/0/c/MTQ1MTY2OTg2NTQ4
2n ESO B: https://classroom.google.com/u/0/c/NjcxMTMyNDg0Njha 2n ESO C: https://classroom.google.com/u/7/c/MTU5NTA3MjM1NTUx 2n ESO D: https://classroom.google.com/c/MTQ1NzMzNDc2Mzg5?cjc=hoppgkm 2n ESO E: https://classroom.google.com/c/MTQ1NzMzNTAwMTU4?cjc=osrxdke
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Santillana, 2n ESO sèrie Observa.
Classroom amb presentacions i material de la matèria
|
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
https://www.youtube.com/channel/UCM7Dwmo0031iRaGdDunPaQw
https://www.instagram.com/dones_i_ciencia_rb4/?hl=es
|
||||
Lectures recomanades | ||||
La porta dels tres panys
|
||||
Pel·lícules, series, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Little alchemie Lab go (adaptació) Bingo de la taula periòdica Mystery boxes Instagram: dones_i_ciencia_rb4
|
||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Santillana, 2n ESO sèrie Observa. Activitats de reforç | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Santillana, 2n ESO sèrie Observa. Activitats d’ampliació |