Nom de la matèria: LLATÍ | Curs 2020-2021 | |||
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/
En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries
Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020 https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf
|
1r Batxillerat ▢
2n Batxillerat X Marqueu amb una x el nivell de la matèria |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Tipologia d’activitats | Competències clau que es treballen |
1 | Unitat 1
I Unitas |
1. Morfologia nominal i pronominal: repàs
2. Morfologia verbal: repàs |
La matèria de llatí del batxillerat té com a finalitat el desenvolupament de les
capacitats següents: 1. Assolir la competència d’interpretar, d’una manera coherent, el contingut d’un text de dificultat mitjana, preferentment en prosa, aplicant els coneixements morfosintàctics i lèxics bàsics de la llengua llatina. 2. Reflexionar, en general, sobre els conceptes morfosintàctics i semàntics propis d’un sistema lingüístic i establir relacions entre àmbits lingüístics diversos. 3. Relacionar fets lingüístics del llatí (fonètica i prosòdia, flexió nominal, pronominal i verbal, lèxic) amb altres de les llengües que en deriven, principalment del català, del castellà i de l’aranès, si s’escau. 4. Identificar i reconèixer les principals realitzacions històriques, sociopolítiques, literàries i culturals del poble romà i assenyalar la seva repercussió en la història d’Occident, tot apreciant-les com una clau per interpretar realitats i esdeveniments posteriors. 5. Extreure informació de textos llatins diversos, originals i en traducció, pertanyents als diferents gèneres literaris, tot distingint-ne els trets essencials. 6. Adonar-se i valorar que la llengua i la cultura llatines han perllongat la seva influència en el temps i han esdevingut un model imitable per a generacions posteriors. 7. Valorar positivament l’esperit eclèctic i pragmàtic romà com un element integrador de diferents corrents de pensament i actituds (ètiques i estètiques) que conformen l’àmbit cultural d’Occident. 8. Obtenir informació a partir de fonts literàries i de tota mena, utilitzant amb autonomia i esperit crític les dades que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació sobre el món clàssic, interpretar-les i extreure’n conclusions. 9. Tenir una visió humanitzada de l’entorn mitjançant el contacte amb les llengües i la cultura clàssiques, i reconèixer i estimar els valors dels autors antics com a font del pensament i de l’art del món occidental.
|
|
Unitat 2
II Unitas |
1. Les oracions de relatiu
2. Literatura: comèdia: Plaute i Terenci |
|||
Unitat 3
III Unitas |
1. Els usos de CUM
2. Literatura: oratoria: Ciceró |
|||
Unitat 4
IV Unitas |
1. Les formes nominals: participi concertat i absolut
2. Urbanisme: Tarraco |
|||
2 | Unitat 5
V Unitas |
1. Les formes nominals: infinitiu concertat i no concertat
2. Literatura: èpica: Virgili |
||
Unitat 6
VI Unitas |
1. Les conjuncions UT i QUOD
2. Literatura: lírica: Horaci |
|||
Unitat 7
VI Unitas |
1. Urbanisme: Barcino i Ilerda | |||
3 | Unitat 8
VIII Unitas |
1. Literatura: elegia: Ovidi
2. Urbanisme: Municioium Emporiae |
||
Unitat 9
IX Unitas |
1. Literatura: historiografia: Tit Livi
2. Urbanisme: Emerita Augusta |
|||
Unitat 10
X Unitas |
1. Repàs cultura 1r BAT | |||
Objectius de la matèria | ||||
La matèria de llatí del batxillerat té com a finalitat el desenvolupament de les
capacitats següents: 1. Assolir la competència d’interpretar, d’una manera coherent, el contingut d’un text de dificultat mitjana, preferentment en prosa, aplicant els coneixements morfosintàctics i lèxics bàsics de la llengua llatina. 2. Reflexionar, en general, sobre els conceptes morfosintàctics i semàntics propis d’un sistema lingüístic i establir relacions entre àmbits lingüístics diversos. 3. Relacionar fets lingüístics del llatí (fonètica i prosòdia, flexió nominal, pronominal i verbal, lèxic) amb altres de les llengües que en deriven, principalment del català, del castellà i de l’aranès, si s’escau. 4. Identificar i reconèixer les principals realitzacions històriques, sociopolítiques, literàries i culturals del poble romà i assenyalar la seva repercussió en la història d’Occident, tot apreciant-les com una clau per interpretar realitats i esdeveniments posteriors. 5. Extreure informació de textos llatins diversos, originals i en traducció, pertanyents als diferents gèneres literaris, tot distingint-ne els trets essencials. 6. Adonar-se i valorar que la llengua i la cultura llatines han perllongat la seva influència en el temps i han esdevingut un model imitable per a generacions posteriors. 7. Valorar positivament l’esperit eclèctic i pragmàtic romà com un element integrador de diferents corrents de pensament i actituds (ètiques i estètiques) que conformen l’àmbit cultural d’Occident. 8. Obtenir informació a partir de fonts literàries i de tota mena, utilitzant amb autonomia i esperit crític les dades que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació sobre el món clàssic, interpretar-les i extreure’n conclusions. 9. Tenir una visió humanitzada de l’entorn mitjançant el contacte amb les llengües i la cultura clàssiques, i reconèixer i estimar els valors dels autors antics com a font del pensament i de l’art del món occidental. |
||||
Metodologia (breument) | ||||
Foment de la lectura.
Ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Atenció a la diversitat i al tractament personalitzat dels alumnes. Càrrega equilibrada dels continguts. Sortides culturals. |
||||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
– Durant l’avaluació es realitzaran tres exàmens de continguts gramaticals, cultura, civilització i literatura.
– Apart dels exàmens, a cada avaluació es realitzaran diferents activitats avaluables (exercicis, treballs d’ampliació, lectures, projecció de documentals…) la realització dels quals es tindrà en compte dins de la nota global. – La puntuació dels exàmens es calcularà segons el criteri del professor amb la següent ponderació: – 1r examen: 20% – 2n examen: 30% – 3r examen: 40% – La valoració de l’actitud de l’alumne: assistència, puntualitat, participació, interès, presentació dels treballs i deures dintre dels límits establerts, pulcritud, ajudarà a pujar o baixar nota d’avaluació fins un 10%. – Es descomptarà fins a 0,5p per faltes d’ortografia a cada examen o treball realitzat. – La nota final de curs serà: – Si l’alumne aprova les 3 avaluacions, es farà la mitjana de les 3. Si l’alumne no aprova la 3ª avaluació encara que hagi aprovat la 1ª i 2ª, no aprova el curs i haurà de fer un examen de recuperació de tota la matèria. Si l’alumne aprova la 3ª avaluació, encara que no hagi aprovat ni la 1ª ni la 2ª, aprova el curs doncs és avaluació contínua
Els alumnes que tinguin pendent la matèria del curs anterior, faran un examen de TOTA la matèria al setembre, si no aproven, superant una avaluació de 2n recuperen la matèria de 1r. |
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
https://classroom.google.com/c/MTU5NDQ5NTc3ODU0 | ||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Tant els continguts de gramàtica com de literatura i urbanisme seran proporcionats per la professora. El alumnes faran servir el diccionari. | ||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
Lectures recomanades | ||||
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Activitats complementàries i experiències d’innovació | ||||
Sortides | ||||