Nom de la matèria : Història de la música i la dansa | Curs 2020-2021 | |||
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/
En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries
Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020 https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf
|
2n Batxillerat
|
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Tipologia d’activitats | Competències que es treballen |
1 | Música i dansa medieval | – Monodia
– Organum paral·lel i discantus
– Danses medievals: saltarello, dansa de l’os.
|
– Presentació multimèdia en parellas sobre el període artístic
– Interpretació de peces vocals del repertori gregorià
– Preparació i representació d’una dansa medieval |
La matèria d’història de la música i de la dansa comporta el domini de bases teòriques, procediments i valors que es relacionen amb tres competències fonamentals: la competència en la dimensió temporal de les manifestacions de música i dansa; la competència en l’anàlisi i interpretació de les manifestacions de música i dansa; i la competència en el desenvolupament de la sensibilitat estètica. S’entén per competència en la dimensió temporal de les manifestacions de música i dansa el coneixement dels referents històrics de la cultura musical i de la dansa, amb l’objectiu que l’alumnat distingeixi els trets més significatius del’evolució històrica d’aquestes manifestacions, així com dels seus creadors i creadores, tot reconeixent la diversitat de gèneres, estils i funcions socials, comunicatives i estètiques. També implica la identificació del fet que, al llarg de la història, les diferents concepcions estètiques de la música i la dansa representen, des del punt de vista temporal, una de les maneres específiques d’entendre l’evolució dels imaginaris socials i la tensió entre les continuïtats i els canvis. Finalment, comporta l’establiment de relacions entre els fenòmens musicals i de la dansa de cada període i altres manifestacions artístiques i culturals. Entenem per competència en l’anàlisi i interpretació de les manifestacions de música i dansa el coneixement d’un repertori significatiu d’escoltes musicals i visualització de coreografies de diferents estils, èpoques i autors. La pràctica habitual d’escoltar, visionar o presenciar manifestacions musicals o de dansa per mitjà dels instruments d’anàlisi adequats ajuda l’alumnat a enfrontar-se a la interpretació de les manifestacions artístiques, ampliant la seva capacitat de veure i escoltar per tal de comprendre-les i valorar-les en la seva diversitat. Aquesta anàlisi inclou el coneixement dels diferents elements que intervenen en una producció escènica que inclogui manifestacions musicals i de dansa, com la interpretació, l’escenografia, la direcció, el vestuari o la il·luminació, la qual cosa ajudarà l’alumnat en l’elecció de possibles camins professionals i acadèmics en un futur. Aquesta competència, a més, obre expectatives i planteja la utilització de noves i diferents tecnologies i suports aplicats a la creativitat artística, com el disseny, l’animació, la fotografia o la imatge digital. Finalment, la competència en el desenvolupament de la sensibilitat estètica es refereix a la capacitat per elaborar judicis i criteris sobre allò escoltat, vist i sentit, conjuntament amb l’actitud de participació en la vida cultural de l’entorn, ja que les manifestacions musicals i de dansa, més enllà de les funcions socials, són vistes com a vehicles per comunicar idees i compartir i verbalitzar sensacions. Aquesta competència abraça la sensibilitat i l’interès envers les manifestacions artístiques de la societat i l’adquisició de l’hàbit del consum cultural crític i el seu gaudi. Com hem dit abans, la possibilitat d’actualitzar constantment el repertori musical i de la dansa proporciona una gran varietat d’experiències d’emoció estètica que ajuda l’alumnat a conformar els seus gustos personals com a persones consumidores i creadores. |
El Renaixement | – Polifonia religiosa i profana
– El madrigal
– Danses renaixentistes: la frottola |
– Treball del repertori del llibre Vermell de Montserrat
– Audició i anàlisi d’obres representatives (Palestrins, Josquin des Prez…)
– Interpretació de l’obra polifònica 3 country dances a 3 veus
|
||
2 | El Barroc | – El Baix Continu
– Naixement de l’òpera
– Bach, Haendel, Vivaldi
– Danses barroques principals |
– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic
– Interpretació vocal d’obres polifòniques: cànon
– Exposició de treball per parelles sobre el Barroc
– Estudi i descripció de les principals danses |
|
El Classicisme | – Característiques generals
– Formes: Sonata, concert i Simfonia
– Anàlisis d’audicions: Mozart, Haydn, Beethoven
|
– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic
– Interpretació vocal d’obres de petit format del repertori de cambra clàssic
– Exposició de treball per parelles sobre el període
– Estudi i descripció de les principals danses |
||
3 | El Romanticisme | – Característiques generals
– òpera i simfonies més representatives
– El piano
– Formes: lied, poema simfònic, obres de petit format
– Chopin, Liszt, Schubert, Schumann
– Ballet clàssic |
– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic
– Interpretació vocal de fragments operístics romàntics adaptats
– Exposició de treball per parelles sobre el Romanticisme
– Realització d’un treball de recerca sobre la història del ballet clàssic |
|
Segle XX | – Les noves vanguardies
– L’expressionisme
– La música concreta
– La música aleatòria
– Dansa contemporània |
– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic
– Composició de petits fragments amb tècniques digitals a l’estil dels llenguatges de vanguàrdia
– realització d’un audiovisual sobre el paisatge sonor del segle XX
|
||
Objectius de la matèria | ||||
● Adquirir coneixements teòrics bàsics respecte a la història de la música i la dansa. Autors i gèneres més significatius.
● Posar en pràctica les aportacions musicals i dansístiques de les èpoques històriques més significatives. ● Aproximar-se de forma teòrica i pràctica a la tècnica musical (vocal i rítmica). ● Llenguatge musical ● Interpretació i escenificació musical a escena. ● Adquirir una formació escènica integral a través de la pràctica escènica vivencial. ● Millorar les habilitats d’escolta musical integral a través del moviment. ● Incidir en la creativitat individual i col·lectiva. ● Potenciar els universos creatius personals. ● Conèixer i millorar les destreses tècniques teatrals. ● Adquirir una major consciència corporal. ● Explorar les possibilitats expressives del cos. ● Treballar i gestionar les emocions a escena d’una manera saludable i teatral. ● Conèixer el procés de creació d’un muntatge i/o esdeveniment escènic. ● Implicar-se en la creació un espectacle, creant la música del projecte. ● Ser feliç. |
||||
Metodologia | ||||
● Escolta atenta a les audicions proposades a classe per un anàlisi posterior
● Interpretació vocal coral de repertori característic del període ● Lectura de partitures senzilles i treball del llenguatge musical i tècnica de solfeig (individual i col·lectiva) ● Interpretació escènica d’ obres musicals de diferents períodes i estils ● Exposició de treballs en petit grup relacionats amb la unitat didàctica ● Realització d’audiovisuals de temàtica relacionada amb els continguts treballats, utilitzant les eines digitals proposades pel professorat artístic ● Anàlisi de les audicions de les obres més significatives de cada època. ● Visualització de les danses més representatives de cada època. ● Breu exposició oral en parelles del tema elegit. ● Els alumnes realitzaran una sessió per treballar musicalment, i a nivell de moviment, una peça sobre el tema que hagin exposat. Hauran de posar-se en el paper de pedagogs i intèrprets. ● Escenificar alguna de les obres treballades. ● Versionar els temes musicals treballats. |
||||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzMyNDQyOTQz
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
– LAZ
– HISTÒRIA DE LA MÚSICA I LA DANSA (Ed. Castellnou) |
||||
Enllaços d’interès | ||||
https://bustena.wordpress.com/historia-de-la-musica-online/ | ||||
Lectures recomanades | ||||
Álex Ross, el ruido eterno | ||||
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Amadeus
Farinelli El Gran Showman
|
||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Activitats complementàries i experiències d’innovació | ||||
Sortides | ||||
El Mercat de les Flors, assajos de l’orquestra al Liceu de Barcelona i/o a L’Auditori |