2n BATX Història de la música i la dansa

 

Nom de la matèria : Història de la música i la dansa Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

 

 

 

2n Batxillerat

 

Període avaluatiu Unitats didàctiques  Continguts  Tipologia d’activitats Competències que es treballen
1 Música i dansa medieval – Monodia

 

– Organum paral·lel i discantus

 

– Danses medievals: saltarello, dansa de l’os.

 

– Presentació multimèdia en parellas sobre el període artístic

 

– Interpretació de peces vocals del repertori gregorià

 

– Preparació i representació d’una dansa medieval

 

La matèria d’història de la música i de la dansa comporta el domini de bases teòriques, procediments i valors que es relacionen amb tres competències fonamentals: la competència en la dimensió temporal de les manifestacions de música i dansa; la competència en l’anàlisi i interpretació de les manifestacions de música i dansa; i la competència en el desenvolupament de la sensibilitat estètica. S’entén per competència en la dimensió temporal de les manifestacions de música i dansa el coneixement dels referents històrics de la cultura musical i de la dansa, amb l’objectiu que l’alumnat distingeixi els trets més significatius del’evolució històrica d’aquestes manifestacions, així com dels seus creadors i creadores, tot reconeixent la diversitat de gèneres, estils i funcions socials, comunicatives i estètiques. També implica la identificació del fet que, al llarg de la història, les diferents concepcions estètiques de la música i la dansa representen, des del punt de vista temporal, una de les maneres específiques d’entendre l’evolució dels imaginaris socials i la tensió entre les continuïtats i els canvis. Finalment, comporta l’establiment de relacions entre els fenòmens musicals i de la dansa de cada període i altres manifestacions artístiques i culturals. Entenem per competència en l’anàlisi i interpretació de les manifestacions de música i dansa el coneixement d’un repertori significatiu d’escoltes musicals i visualització de coreografies de diferents estils, èpoques i autors. La pràctica habitual d’escoltar, visionar o presenciar manifestacions musicals o de dansa per mitjà dels instruments d’anàlisi adequats ajuda l’alumnat a enfrontar-se a la interpretació de les manifestacions artístiques, ampliant la seva capacitat de veure i escoltar per tal de comprendre-les i valorar-les en la seva diversitat. Aquesta anàlisi inclou el coneixement dels diferents elements que intervenen en una producció escènica que inclogui manifestacions musicals i de dansa, com la interpretació, l’escenografia, la direcció, el vestuari o la il·luminació, la qual cosa ajudarà l’alumnat en l’elecció de possibles camins professionals i acadèmics en un futur. Aquesta competència, a més, obre expectatives i planteja la utilització de noves i diferents tecnologies i suports aplicats a la creativitat artística, com el disseny, l’animació, la fotografia o la imatge digital. Finalment, la competència en el desenvolupament de la sensibilitat estètica es refereix a la capacitat per elaborar judicis i criteris sobre allò escoltat, vist i sentit, conjuntament amb l’actitud de participació en la vida cultural de l’entorn, ja que les manifestacions musicals i de dansa, més enllà de les funcions socials, són vistes com a vehicles per comunicar idees i compartir i verbalitzar sensacions. Aquesta competència abraça la sensibilitat i l’interès envers les manifestacions artístiques de la societat i l’adquisició de l’hàbit del consum cultural crític i el seu gaudi. Com hem dit abans, la possibilitat d’actualitzar constantment el repertori musical i de la dansa proporciona una gran varietat d’experiències d’emoció estètica que ajuda l’alumnat a conformar els seus gustos personals com a persones consumidores i creadores.

El Renaixement – Polifonia religiosa i profana

 

– El madrigal

 

– Danses renaixentistes: la frottola

– Treball del repertori del llibre Vermell de Montserrat

 

– Audició i anàlisi d’obres representatives (Palestrins, Josquin des Prez…)

 

– Interpretació de l’obra polifònica 3 country dances a 3 veus

 

2 El Barroc – El Baix Continu

 

– Naixement de l’òpera

 

– Bach, Haendel, Vivaldi

 

– Danses barroques principals

 

– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic

 

– Interpretació vocal d’obres polifòniques: cànon

 

– Exposició de treball per parelles sobre el Barroc

 

– Estudi i descripció de les principals danses

El Classicisme – Característiques generals

 

– Formes: Sonata, concert i Simfonia

 

– Anàlisis d’audicions: Mozart, Haydn, Beethoven

 

 

– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic

 

– Interpretació vocal d’obres de petit format del repertori de cambra clàssic

 

– Exposició de treball per parelles sobre el període

 

– Estudi i descripció de les principals danses

3 El Romanticisme – Característiques generals

 

– òpera i simfonies més representatives

 

– El piano

 

– Formes: lied, poema simfònic, obres de petit format

 

– Chopin, Liszt, Schubert, Schumann

 

– Ballet clàssic

 

– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic

 

– Interpretació vocal de fragments operístics romàntics adaptats

 

– Exposició de treball per parelles sobre el Romanticisme

 

– Realització d’un treball de recerca sobre la història del ballet clàssic

Segle XX – Les noves vanguardies

 

– L’expressionisme

 

– La música concreta

 

– La música aleatòria

 

– Dansa contemporània

 

– Anàlisi d’obres representatives del moviment artístic

 

– Composició de petits fragments amb tècniques digitals a l’estil dels llenguatges de vanguàrdia

 

– realització d’un audiovisual sobre el paisatge sonor del segle XX

 

Objectius de la matèria
●     Adquirir coneixements teòrics bàsics respecte a la història de la música i la dansa. Autors i gèneres més significatius.

●     Posar en pràctica les aportacions musicals i dansístiques de les èpoques històriques més significatives.

●     Aproximar-se de forma teòrica i pràctica a la tècnica musical (vocal i rítmica).

●     Llenguatge musical

●     Interpretació i escenificació musical a escena.

●     Adquirir una formació escènica integral a través de la pràctica escènica vivencial.

●     Millorar les habilitats d’escolta musical integral a través del moviment.

●     Incidir en la creativitat individual i col·lectiva.

●     Potenciar els universos creatius personals.

●     Conèixer i millorar les destreses tècniques teatrals.

●     Adquirir una major consciència corporal.

●     Explorar les possibilitats expressives del cos.

●     Treballar i gestionar les emocions a escena d’una manera saludable i teatral.

●     Conèixer el procés de creació d’un muntatge i/o esdeveniment escènic.

●     Implicar-se en la creació un espectacle, creant la música del projecte.

●     Ser feliç.

Metodologia
●     Escolta atenta a les audicions proposades a classe per un anàlisi posterior

●     Interpretació vocal coral de repertori característic del període

●     Lectura de partitures senzilles i treball del llenguatge musical i tècnica de solfeig (individual i col·lectiva)

●     Interpretació escènica d’ obres musicals de diferents períodes i estils

●     Exposició de treballs en petit grup relacionats amb la unitat didàctica

●     Realització d’audiovisuals de temàtica relacionada amb els continguts treballats, utilitzant les eines digitals proposades pel professorat artístic

●     Anàlisi de les audicions de les obres més significatives de cada època.

●     Visualització de les danses més representatives de cada època.

●     Breu exposició oral en parelles del tema elegit.

●     Els alumnes realitzaran una sessió per treballar musicalment, i a nivell de moviment, una peça sobre el tema que hagin exposat. Hauran de posar-se en el paper de pedagogs i intèrprets.

●     Escenificar alguna de les obres treballades.

●     Versionar els temes musicals treballats.

Criteris d’avaluació i recuperació
 

  1. Definir els processos d’ordre cognitiu i emocional que intervenen en les fases de percepció i comprensió musical
  2. Ser capaç de comunicar i argumentar el gust musical propi i de respectar els gustos i les identitats musicals dels altres.
  3. Fer ús de l’escolta analítica i reflexiva, mostrant curiositat i iniciativa, per expressar opinions i coneixements sobre la diversitat d’estils musicals de forma personal, crítica i creativa.
  4. Relacionar de forma integrada els coneixements teoricopràctics de la música amb relació al seu context de creació i funció cultural.
  5. Saber exposar els criteris estètics i estilístics que permeten identificar les músiques diverses que s’escolten en els mitjans de comunicació i en l’entorn ambiental quotidià.
  6. Interpretar el repertori musical amb la veu, els instruments i el cos a partir d’un procés de treball estratègic i amb iniciativa personal.
  7. Utilitzar eines i recursos per al tractament i edició del so i la imatge a partir del disseny de projectes personals i/o col·laboratius.
  8. Presentar i defensar projectes de treball i/o recerca entorn de la música.
  9. Elaborar propostes interdisciplinàries vinculades a les arts escèniques o d’altres disciplines

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

https://classroom.google.com/u/0/c/MTU5NzMyNDQyOTQz

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
– LAZ

– HISTÒRIA DE LA MÚSICA I LA DANSA (Ed. Castellnou)

Enllaços d’interès
https://bustena.wordpress.com/historia-de-la-musica-online/
Lectures recomanades
Álex Ross, el ruido eterno
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Amadeus

Farinelli

El Gran Showman

 

Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Activitats complementàries i experiències d’innovació
Sortides
El Mercat de les Flors, assajos de l’orquestra al Liceu de Barcelona i/o a L’Auditori