Nom de la matèria : CULTURA AUDIOVISUAL 2 | Curs 2020-2021 | |||
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/
En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries
Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020 https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf |
1r Batxillerat ▢
2n Batxillerat X Marqueu amb una x el nivell de la matèria |
|||
Període avaluatiu | Unitats didàctiques | Continguts | Tipologia d’activitats | Competències de la matèria que es treballen |
1 | FOTOGRAFIA | – L’evolució de la fotografia
– La càmera i l’ull humà – Classificació de les càmeres – L’enfocament – El control de la llum – Sensibilitat de la pel·lícula ISO – Els objectius de la càmera – Revelat i positivat fotogràfic – Gèneres fotogràfics – Fotògrafs – El diaporama
|
Anàlisi de material fotogràfic i films (de diferents moviments i gèneres)
Activitats d’indagació i síntesi en què s’analitzin, contrastin i integrin informacions diverses sobre el contingut de la programació.
Praxis d’activitats fotogràfiques i de filmació mitjançant diferents formats audiovisuals.
Es treballarà, en tot moment, el concepte a través de la praxis.
|
La matèria de cultura audiovisual comporta el domini de conceptes, procediments i actituds relacionats amb la competència comunicativa visual i audiovisual.
Competència en la sensibilitat estètica, en la creativitat i la competència cultural. Competència comunicativa visual i audiovisual el coneixement i utilització del llenguatge visual i audiovisual.
|
2 | EL CINEMA | – La sensació de moviment
– La cronofotografia – Edison i el Kinetoscopi – Georges Méliès – Els germans Lumière – La càmera cinematogràfica – El llenguatge cinematogràfic – Moviments de la càmera – Transicions cinematogràfiques – El muntatge – La continuïtat – Gèneres cinematogràfics – Moviments cinematogràfics – Cinema d’animació |
||
3 | LA TELEVISIÓ | – El guió d’un espai televisiu
– Producció i postproducció – Generes televisius – L’evolució de la TV – Televisió interactiva – Programació i audiència – La continuïtat televisiva |
||
4 | EL SO | – El micròfon
– Evolució dels mecanismes – El so digital – Els formats de so digital – L’expressivitat multimèdia |
||
Objectius de la matèria | ||||
1- Conèixer els orígens i fonaments històrics de les tecnologies fotogràfica i audiovisual, i de les seves interrelacions, evolució i influència en el context cultural, social, artístic i comunicatiu.
2- Reconèixer i emprar amb propietat els codis específics del llenguatge visual i audiovisual, especialment els del llenguatge cinematogràfic, televisiu i multimèdia. 3- Conèixer i analitzar els aspectes estètics, expressius i tècnics dels mitjans de comunicació, per tal d’interpretar els productes visuals i audiovisuals. 4- Produir imatges tecnològiques fixes i mòbils amb correcció tècnica i expressiva, emprant tecnología fotogràfica analògica i digital, videogràfica i altres tecnologies a l’abast. 5- Realitzar missatges visuals i audiovisuals de diferent naturalesa i suport (fotografies, espots publicitaris, animacions, realitzacions multimèdia, etc.), dins l’àmbit de la ficció i la no ficció amb els mitjans tecnològics a l’abast. 6- Cercar alternatives tecnològiques adequades a determinades situacions comunicatives per a la producció de missatges visuals o audiovisuals i apreciar les diverses tecnologies de captació i generació d’imatges, com un mitjà adequat per a l’autoexpressió, la creació artística i la comunicació d’idees. 7- Valorar la importància dels missatges visuals i audiovisuals dels mitjans de comunicació de massa en la societat actual i mostrar una actitud crítica, especialment envers els productes estereotipats, tant des del punt devista de la persona emissora-creadora com de la receptora-consumidora. 8- Mostrar interès per les obres de creació realitzades o enregistrades amb mitjans tecnològics i descriure-les correctament emprant la terminologia específica. 9- Aplicar coneixements de producció d’imatges tecnològiques en la realització de projectes, desenvolupant diferents dinàmiques de treball individual i en grup, de manera activa, planificada i responsable. 10- Comportar-se de manera responsable a l’aula i als espais específics, fent un ús adequat dels materials, estris i maquinari i mantenint en bones condicions les instal·lacions i els espais.
|
||||
Metodologia (breument) | ||||
Explicativa
Participativa Interactiva i de búsqueda de continguts webs donats per analitzar, reflexionar en grups i d’expossar per ells mateixos.
|
||||
Criteris d’avaluació i recuperació | ||||
L’avaluació de la matèria de cultura audiovisual ha de preveure el grau d’assoliment dels objectius i reflectir el procés evolutiu de l’alumnat. S’ha d’avaluar la capacitat per identificar l’evolució tecnològica i estètica dels diferents productes audiovisuals i la seva influència social i cultural, i per diferenciar la lectura objectiva i subjectiva de la mateixa imatge. Es tracta de comprovar si se saben distingir els diferents elements que constitueixen els missatges audiovisuals i que incideixen en les persones receptores i usuàries, tot emprant-los en la creació de petits projectes audiovisuals.
L’alumnat ha d’aprendre a emprar les eines tecnològiques bàsiques amb un mínim d’habilitat i destresa, i a valorar el coneixement dels components essencials que intervenen en la producció de productes audiovisuals i que permeten realitzar senzilles produccions d’imatge fixa i en moviment. Ha d’adquirir tambéla actitud apropiada en la dinàmica i mètodes de creació i producció audiovisual. Convé observar com l’alumnat assimila la utilitat i les oportunitats que li ofereixen els mitjans audiovisuals, avaluant de forma crítica i responsable el seu ús, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital. També, en fomentar una visió selectiva sobre l’oferta audiovisual dels mitjans de comunicació de massa,l’alumnat adquireix progressivament actituds i valors com a persones receptores conscients, selectives i crítiques davant dels missatges i les creacions audiovisuals. Cal promoure mecanismes per desenvolupar un procés d’autoavaluació, analitzant, comentant i debatent amb totel grup classe els treballs realitzats en les diferents activitats. També cal avaluar les sinergies que es generen amb les matèries amb què s’estableixen connexions per tal d’optimitzar-ne l’aprofitament i contrastar els aprenentatges assolits.
|
||||
Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a) | ||||
2BAT A/B: avcesm2
|
||||
Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.) | ||||
Material editat i especificat al classroom
Recull d’ exàmens de selectivitat Material fotocopiat d’ altres editorials Material de recerca en xarxa
|
||||
Programació detallada (optatiu) | ||||
Enllaços d’interès | ||||
Els indicats al classroom | ||||
Lectures recomanades | ||||
Les indicades al classroom | ||||
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades. | ||||
Les indicades al classroom | ||||
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa | ||||
Selecat.cat | ||||
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa | ||||
Selecat.cat | ||||
Sortides | ||||
CCCB
Biblioteca Singuerlín Filmoteca Catalunya Filmoteca Barcelona Museu d’història del Cinema de Girona (si es considerà oportú) |