2n BATX Cultura audiovisual

  

Nom de la matèria : CULTURA AUDIOVISUAL 2 Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

1r Batxillerat       ▢

2n Batxillerat       X

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu Unitats didàctiques Continguts Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1 FOTOGRAFIA –        L’evolució de la fotografia

–        La càmera i l’ull humà

–        Classificació de les càmeres

–        L’enfocament

–        El control de la llum

–        Sensibilitat de la pel·lícula ISO

–        Els objectius de la càmera

–        Revelat i positivat fotogràfic

–        Gèneres fotogràfics

–        Fotògrafs

–        El diaporama

 

Anàlisi de material fotogràfic i films (de diferents moviments i gèneres)

 

Activitats d’indagació i síntesi en què s’analitzin, contrastin i integrin informacions diverses sobre el contingut de la programació.

 

Praxis d’activitats fotogràfiques i de filmació mitjançant diferents formats audiovisuals.

 

Es treballarà, en tot moment, el concepte a través de la praxis.

 

 

 

 

La matèria de cultura audiovisual comporta el domini de conceptes, procediments i actituds relacionats amb la competència comunicativa visual i audiovisual.

Competència en la sensibilitat estètica, en la creativitat i la competència cultural.

Competència comunicativa visual i audiovisual el coneixement i utilització del llenguatge visual i audiovisual.

 

 

 

 

 

2 EL CINEMA –        La sensació de moviment

–        La cronofotografia

–        Edison i el Kinetoscopi

–        Georges Méliès

–        Els germans Lumière

–        La càmera cinematogràfica

–        El llenguatge cinematogràfic

–        Moviments de la càmera

–        Transicions cinematogràfiques

–        El muntatge

–        La continuïtat

–        Gèneres cinematogràfics

–        Moviments cinematogràfics

–        Cinema d’animació

3 LA TELEVISIÓ –        El guió d’un espai televisiu

–        Producció i postproducció

–        Generes televisius

–        L’evolució de la TV

–        Televisió interactiva

–        Programació i audiència

–     La continuïtat televisiva

4 EL SO –        El micròfon

–        Evolució dels mecanismes

–        El so digital

–        Els formats de so digital

–        L’expressivitat multimèdia

Objectius de la matèria
1- Conèixer els orígens i fonaments històrics de les tecnologies fotogràfica i audiovisual, i de les seves interrelacions, evolució i influència en el context cultural, social, artístic i comunicatiu.

2- Reconèixer i emprar amb propietat els codis específics del llenguatge visual i audiovisual, especialment els del llenguatge cinematogràfic, televisiu i multimèdia.

3- Conèixer i analitzar els aspectes estètics, expressius i tècnics dels mitjans de comunicació, per tal d’interpretar els productes visuals i audiovisuals.

4- Produir imatges tecnològiques fixes i mòbils amb correcció tècnica i expressiva, emprant tecnología fotogràfica analògica i digital, videogràfica i altres tecnologies a l’abast.

5- Realitzar missatges visuals i audiovisuals de diferent naturalesa i suport (fotografies, espots publicitaris, animacions, realitzacions multimèdia, etc.), dins l’àmbit de la ficció i la no ficció amb els mitjans tecnològics a l’abast.

6- Cercar alternatives tecnològiques adequades a determinades situacions comunicatives per a la producció de missatges visuals o audiovisuals i apreciar les diverses tecnologies de captació i generació d’imatges, com un mitjà adequat per a l’autoexpressió, la creació artística i la comunicació d’idees.

7- Valorar la importància dels missatges visuals i audiovisuals dels mitjans de comunicació de massa en la societat actual i mostrar una actitud crítica, especialment envers els productes estereotipats, tant des del punt devista de la persona emissora-creadora com de la receptora-consumidora.

8- Mostrar interès per les obres de creació realitzades o enregistrades amb mitjans tecnològics i descriure-les correctament emprant la terminologia específica.

9- Aplicar coneixements de producció d’imatges tecnològiques en la realització de projectes, desenvolupant diferents dinàmiques de treball individual i en grup, de manera activa, planificada i responsable.

10- Comportar-se de manera responsable a l’aula i als espais específics, fent un ús adequat dels materials, estris i maquinari i mantenint en bones condicions les instal·lacions i els espais.

 

 

Metodologia (breument)
Explicativa

Participativa

Interactiva i de búsqueda de continguts webs donats per analitzar, reflexionar en grups i d’expossar per ells mateixos.

 

Criteris d’avaluació i recuperació
L’avaluació de la matèria de cultura audiovisual ha de preveure el grau d’assoliment dels objectius i reflectir el procés evolutiu de l’alumnat. S’ha d’avaluar la capacitat per identificar l’evolució tecnològica i estètica dels diferents productes audiovisuals i la seva influència social i cultural, i per diferenciar la lectura objectiva i subjectiva de la mateixa imatge. Es tracta de comprovar si se saben distingir els diferents elements que constitueixen els missatges audiovisuals i que incideixen en les persones receptores i usuàries, tot emprant-los en la creació de petits projectes audiovisuals.

L’alumnat ha d’aprendre a emprar les eines tecnològiques bàsiques amb un mínim d’habilitat i destresa, i a valorar el coneixement dels components essencials que intervenen en la producció de productes audiovisuals i que permeten realitzar senzilles produccions d’imatge fixa i en moviment. Ha d’adquirir tambéla actitud apropiada en la dinàmica i mètodes de creació i producció audiovisual.

Convé observar com l’alumnat assimila la utilitat i les oportunitats que li ofereixen els mitjans audiovisuals, avaluant de forma crítica i responsable el seu ús, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital. També, en fomentar una visió selectiva sobre l’oferta audiovisual dels mitjans de comunicació de massa,l’alumnat adquireix progressivament actituds i valors com a persones receptores conscients, selectives i crítiques davant dels missatges i les creacions audiovisuals.

Cal promoure mecanismes per desenvolupar un procés d’autoavaluació, analitzant, comentant i debatent amb totel grup classe els treballs realitzats en les diferents activitats. També cal avaluar les sinergies que es generen amb les matèries amb què s’estableixen connexions per tal d’optimitzar-ne l’aprofitament i contrastar els aprenentatges assolits.

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

2BAT A/B: avcesm2

 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
Material editat i especificat al classroom

Recull d’ exàmens de selectivitat

Material fotocopiat d’ altres editorials

Material de recerca en xarxa

 

Programació detallada (optatiu)
 
Enllaços d’interès
Els indicats al classroom
Lectures recomanades
Les indicades al classroom
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
Les indicades al classroom
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
Selecat.cat
Sortides
CCCB

Biblioteca Singuerlín

Filmoteca Catalunya

Filmoteca Barcelona

Museu d’història del Cinema de Girona (si es considerà oportú)