2n BATX Ciències de la Terra

 

Nom de la matèria : CIÈNCIES DE LA TERRA 2 Curs 2020-2021
Currículum batxillerat – Decret 142/2008 – DOGC núm. 5183

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

 

En aquest enllaç hi trobareu el desenvolupament curricular de totes les matèries

 

Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat 21/07/2020

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/CUR_Batxillerat.pdf

1r Batxillerat       ▢

2n Batxillerat       X

Marqueu amb una x el nivell de la matèria

Període avaluatiu Unitats didàctiques Continguts Tipologia d’activitats Competències de la matèria que es treballen
1  

Les capes fluides de la Terra

 

1.- Caracterització de l’atmosfera: composició, estructura i evolució. Comprensió del concepte d’energia solar. Càlcul del balanç energètic. Coneixement de la funció reguladora de l’atmosfera i com a filtre protector. Exposició de la dinàmica atmosfèrica: identificació dels agents i processos atmosfèrics. Identificació dels factors responsables dels canvis climàtics.

2.- Diferenciació entre clima i temps atmosfèric. Actuació dels factors de control climàtic. Esquematització de la circulació general de l’atmosfera. Classificació dels climes a la Terra. Comparació dels climes de Catalunya. Construcció i anàlisi de climogrames. Esquematització i interpretació de mapes del temps. Classificació dels riscos atmosfèrics: tipus, previsió i prevenció. Localització i comprensió del fenomen d’El Niño. Exposició dels recursos energètics relacionats amb l’atmosfera.

3.- Identificació d’impactes a l’atmosfera. Evidenciació i anàlisi de la contaminació atmosfèrica: agents contaminants. Valoració dels efectes de la contaminació atmosfèrica a escala local: el boirum i la pluja àcida. Valoració dels efectes a escala global: l’afebliment de la capa d’ozó i l’escalfament del planeta. Anàlisi d’actuacions en defensa de la qualitat de l’aire. Definició del concepte de contaminació acústica. Realització d’exercicis pràctics sobre la contaminació de l’aire i les seves conseqüències.

4.- Caracterització de la hidrosfera: composició i evolució. Esquematització i anàlisi del cicle hidrològic. Formulació i càlcul del balanç hídric. Coneixement de la funció reguladora de la hidrosfera. Aigües oceàniques: característiques, dinàmica, font de recursos energètics. Aigües continentals superficials: la conca hidrogràfica com a sistema. Les aigües subterrànies: l’aigua al subsòl, els aqüífers, el moviment de l’aigua i la seva extracció. Anàlisi de paràmetres relacionats amb la circulació de les aigües: cabal, permeabilitat i porositat.

5.- Anàlisi dels usos de les aigües. Valoració dels recursos hídrics de Catalunya. Evidència de l’aigua com a font d’energia: aplicació a les centrals hidroelèctriques.

6.- Identificació dels impactes a la hidrosfera. Anàlisi de la contaminació de l’aigua continental superficial i de les subterrànies. Valoració de l’impacte de la sobreexplotació i contaminació dels aqüífers. Identificació de l’origen de les aigües residuals i esquematització del procés de depuració. Descripció del procés de potabilització i dels mètodes de control de la qualitat de l’aigua. Anàlisi de la contaminació de les aigües marines: marees negres. Debat sobre la gestió sostenible de l’aigua. Determinació en el camp o laboratori de la qualitat de l’aigua.

7.- Caracterització dels components i interaccions dels ecosistemes. Estudi de les relacions tròfiques entre els organismes dels ecosistemes. Representació gràfica i interpretació de les relacions tròfiques. Anàlisi d’algun dels cicles biogeoquímics: oxigen, carboni i nitrogen.

 

 

 

 

 
2 Riscos, recursos i impactes de la geosfera. Interfases entre subsistemes

 

1.- Tipificació del risc volcànic i risc sísmic. Elaboració i valoració de mesures de previsió i prevenció. Representació cartogràfica de riscos relacionats amb processos geològics interns. Exposició, anàlisi i valoració de casos pràctics de risc volcànic i sísmic.

2.- Descripció i comprensió de riscos relacionats amb processos gravitacionals i provocats per les aigües. Elaboració i valoració de mesures de previsió i prevenció. Representació cartogràfica de riscos associats a processos geològics externs. Exposició, anàlisi i valoració de casos pràctics de riscos gravitacionals i associats a les aigües.

3.- Caracterització i descripció dels recursos de la geosfera. Anàlisi de càlculs i estimacions de reserves d’alguns recursos no renovables. Anàlisi i valoració dels impactes derivats de l’explotació d’alguns recursos no renovables. Reflexió sobre l’ús racional i l’optimització dels recursos. Descripció i identificació del paisatge com a recurs.

4.- Caracterització de la pedosfera: composició, estructura i evolució. Descripció de processos edàfics. Identificació pràctica d’horitzons, perfil i pedió d’un sòl. Identificació de diferents tipus de sòls. Realització d’exercicis pràctics sobre la classificació de la textura dels sòls. Valoració dels usos del sòl: agrícola, ramader, forestal i urbà. Anàlisi del risc de contaminació, erosió i desertització. Anàlisi de les causes de la pèrdua de sòls a Catalunya. Valoració de la gestió i preservació del sòl.

5.- Establiment de les principals característiques dels sistemes costaners. Definició dels conceptes de dinàmica litoral i morfologia costanera. Localització i comprensió de la importància ecològica dels aiguamolls, manglars i esculls coral·lins. Valoració dels riscos i els impactes mediambientals en les zones costaneres: debat sobre la gestió del litoral. Estudi pràctic i aplicació sobre casos concrets de riscos, impactes i gestió del litoral català.

 

3 Gestió ambiental i desenvolupament sostenible

 

1.- Definició del concepte de residus sòlids. Identificació i caracterització dels residus: urbans, agrícoles, ramaders, forestals, sanitaris, industrials i radioactius. Exposició i debat dels problemes que presenta el tractament dels residus i la seva gestió. Anàlisi de la producció i gestió dels residus urbans en una ciutat.

2.- Exposició i comprensió del concepte de gestió ambiental i dels seus instruments. Descripció i aplicació de mesures preventives: ús de les normatives i aplicació a un estudi de cas per avaluar l’impacte ambiental. Anàlisi d’algun exemple de gestió ambiental.

3.- Identificació i valoració dels instruments de política ambiental a l’Estat espanyol i a Catalunya. Anàlisi de la relació entre la conservació i preservació del medi i la millora de la qualitat de vida. Evidència de la necessitat de preservació de la biodiversitat i els espais naturals.

4.- Valoració del conflicte entre alguns sistemes econòmics i el desenvolupament sostenible. Caracterització dels trets bàsics de l’educació ambiental i en la sostenibilitat. Anàlisi crítica d’algunes cimeres internacionals sobre el desenvolupament sostenible i de la viabilitat dels acords presos.

 

Objectius de la matèria
 
Metodologia (breument)
 
Criteris d’avaluació i recuperació
CRITERIS D’AVALUACIÓ

1.- Descriure i representar la composició, estructura i dinàmica atmosfèriques. Elaborar i interpretar mapes del temps i climogrames. Investigar sobre els riscos atmosfèrics. Elaborar previsions i prediccions senzilles relacionades amb l’estat de l’atmosfera i els riscos que se’n poden derivar. Valorar els principals recursos energètics associats a l’atmosfera.

2.- Exposar i justificar la importància del cicle de l’aigua i identificar-ne les modificacions antròpiques. Dissenyar i calcular balanços hídrics senzills. Representar i justificar el sistema conca com una unitat de gestió. Prendre consciència i valorar l’aigua com a recurs limitat i limitant.

3.- Avaluar de manera crítica els impactes que provoquen els éssers humans sobre l’atmosfera, la hidrosfera, la pedosfera i la biosfera. Valorar i discutir hàbits sostenibles en l’espai i temps. Argumentar sobre les eines més adequades per a la gestió dels seus recursos de manera sostenible.

4.- Situar les manifestacions sísmiques i volcàniques en relació amb les plaques tectòniques tot valorant la capacitat de predicció i previsió d’aquests fenòmens. Diferenciació entre les escales de Richter i Mercalli i interpretar la informació que proporcionen. Valorar i avaluar diferents situacions de risc volcànic i sísmic.

5.- Comparar els processos naturals formadors i destructors de sòls. Distingir i classificar els tipus de sòls a partir de l’anàlisi dels seus perfils o pedions. Valorar el sòl com un recurs indispensable. Seleccionar actuacions destinades a minimitzar els impactes de les activitats humanes sobre la pedosfera.

6.- Comparar i analitzar els processos dinàmics que tenen lloc en els sistemes costaners amb la seva fragilitat, tant a escala del risc geològic, com el de la importància en la biodiversitat de les espècies, tot exposant les dificultats que comporta la seva preservació. Avaluar l’impacte ambiental i dissenyar mesures correctores.

7.- Relacionarlaimportànciaeconòmicadelsprincipalsrecursosgeològicsamb el càlcul dels impactes i la mesura dels riscos induïts que genera la seva explotació. Defensar l’ús racional dels recursos energètics i justificar l’ús d’energies alternatives.

8.- Conèixer i exposar les diferents activitats que generen residus i deduir de quin tipus són en cada cas. Actuar davant de la importància d’un tractament adequat dels residus i de la seva complexitat. Dissenyar i discutir les diferents alternatives per al tractament de residus i valorar-ne la idoneïtat.

9.- Descriure els principals instruments de gestió ambiental. Elaborar de manera simplificada el protocol a seguir per realitzar una avaluació d’impacte ambiental i valorar la seva utilitat a partir d’exemples pràctics. Prendre consciència sobre la necessitat de la planificació del territori i debatre-ho.

10.- Formular les idees generals dels aspectes més significatius del debat ambiental. Definir i defensar el concepte global de sostenibilitat i de cooperació en el desenvolupament sostenible. Valorar la importància de l’educació ambiental.

 

 

Accés al classroom amb materials i activitats d’aprenentatge i calendari de la matèria (s’ha d’utilitzar el correu de l’alumne/a)
 

 

Materials de referència (llibre text, dossiers, etc.)
 
Enllaços d’interès
 
Lectures recomanades
 
Pel·lícules, sèries, canals de youtube, jocs i aplicacions recomanades.
 
Accés a activitats de reforç disponibles a la xarxa
 
Accés a activitats d’ampliació disponibles a la xarxa
 
Sortides