CRITERIS DĠAVALUACIî QUART ESO

ËMBIT LING†êSTIC: LLENGUA CATALANA I LLENGUA CASTELLANA

 

Dimensi— comprensi— lectora

1.     Aplicar diferents estratgies de comprensi— lectora per a la lectura de gneres de text narratius, descriptius, conversacionals formals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius i administratius.

2.     Llegir, comprendre, interpretar i valorar textos escrits propis de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadmica, dels mitjans de comunicaci—, de lĠˆmbit laboral i de relacions amb organismes, captant el sentit global, identificant la informaci— rellevant, extraient informacions concretes, fent inferncies, determinant l'actitud del parlant i valorant alguns aspectes de la seva forma i el seu contingut.

3.     Identificar, contrastar i seleccionar, de fonts dĠinformaci— fiables, els coneixements que s'obtinguin de les biblioteques o de qualsevol altra font d'informaci— impresa en paper o digital integrant-los en un procŽs d'aprenentatge continu.

4.     Emprar la reflexi— gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensi— de textos escrits i multimdia, i per a la revisi— progressivament aut˜noma dels textos propis i aliens.

 

Dimensi— expressi— escrita

5.     Aplicar progressivament les estratgies necessˆries per produir textos adequats, coherents i cohesionats (planificant, textualitzat, revisant i reescrivint), i integrant la reflexi— ortogrˆfica i gramatical en la prˆctica i œs de l'escriptura.

6.     Escriure textos en relaci— amb l'ˆmbit d'œs de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadmica, dels mitjans de comunicaci—, de lĠˆmbit laboral i de relacions amb organismes, i en relaci— amb la finalitat que persegueixen (narratius, descriptius, conversacionals formals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius i administratius), seguint models.

7.     Construir el propi entorn personal dĠaprenentatge (EPA) i fer œs dels dossiers personals dĠaprenentatge o portafolis digitals per a la gesti— de la informaci— i el progrŽs de lĠaprenentatge.

 

Dimensi— comunicaci— oral

8.     Comprendre, interpretar i valorar textos orals propis de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadmica, dels mitjans de comunicaci—, de lĠˆmbit laboral i de relacions amb organismes, de qualsevol gnere de text estudiat, captant el sentit global, identificant la informaci— rellevant, extraient informacions concretes, fent inferncies, determinant l'actitud del parlant i valorar alguns aspectes de la seva forma i seu contingut.

9.     Reconixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l'adequaci—, coherncia i cohesi— del contingut de les produccions orals pr˜pies i alienes, aix’ com els aspectes pros˜dics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada...).

10.  Aprendre a parlar en pœblic, en situacions formals o informals, de manera individual o en grup, aplicant estratgies de planificaci—, textualitzaci— i avaluaci— de l'œs oral de la llengua oral, per a discursos relacionats amb l'ˆmbit escolar/acadmic i social i per discursos que tenen com a finalitat exposar i argumentar.

11.  Conixer, utilitzar i valorar les normes de cortesia en les intervencions orals pr˜pies de l'activitat acadmica, tant espontˆnies com planificades i en les prˆctiques discursives orals, analitzant en els debats i tertœlies la validesa dels arguments i interpretant de forma cr’tica tant la seva forma com el contingut.

12.  Emprar la reflexi— gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensi— textos orals i multimdia, i per a la revisi— progressivament aut˜noma dels textos propis i aliens.

 

Dimensi— literˆria

13.  Llegir i comprendre de forma aut˜noma obres literˆries de la literatura catalana, castellana i universal de tots els temps i de la literatura juvenil, properes als propis gustos i aficions, mostrant inters per la lectura.

14.  Llegir, comprendre i comentar textos representatius dels segles XVIII, XIX i XX, reconeixent la intenci— de lĠautor, el tema, els trets propis del gnere al qual pertany i relacionant el seu contingut amb el context sociocultural i literari de l'poca, o d'altres poques, i expressar la relaci— existent amb judicis personals raonats.

15.  Redactar textos personals d'intenci— literˆria, a partir de la lectura de textos dels segles XVIII, XIX i XX, seguint les convencions formals del gnere, i amb intenci— lœdica i creativa.

16.  Consultar i citar adequadament fonts d'informaci— variades, per realitzar un treball acadmic en suport paper o digital sobre un tema del curr’culum de literatura, adoptant un punt de vista cr’tic i personal, i utilitzant les tecnologies de la informaci—.

17.  Emprar la reflexi— gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensi— i expressi— de textos literaris, i per a la revisi— progressivament aut˜noma dels textos propis i aliens.

 

Dimensi— actitudinal i plurilingŸe

18.  Valorar la importˆncia de la lectura i lĠescriptura com a eines d'adquisici— dels aprenentatges i com a est’mul del desenvolupament personal.

19.  Valorar la llengua oral com a instrument d'aprenentatge, com a mitjˆ per transmetre coneixements, idees i sentiments i com a eina per a lĠaprenentatge colálaboratiu i la regulaci— de la conducta.

20.  Reconixer, conixer, respectar i valorar la diversitat lingŸ’stica i cultural dĠEuropa i del m—n.

21.  Conixer i emprar els sistemes de comunicaci— digitals sincr˜nics o asincr˜nics, atenent a la direccionalitat de la informaci—, a lĠabast del sistema comunicatiu, al canal comunicatiu i al tipus de dispositiu que sĠutilitza, i tenir cura dels aspectes que afecten a la identitat digital pr˜pia i aliena.

 

ËMBIT LING†êSTIC: LLENGUA ESTRANGERA

 

Dimensi— comunicaci— oral

1.     Captar el sentit global de textos, a travŽs de la identificaci— de la informaci— rellevant, la extracci— dĠinformacions concretes, la realitzaci— dĠinferncies, la determinaci— de l'actitud i del prop˜sit del parlant.

2.     Copsar el missatge essencial de mon˜legs, diˆlegs, narracions, instruccions i converses referides a la vida quotidiana, en el registre estˆndard de la llengua i redactats en un llenguatge conegut, fent servir frases dĠuna certa complexitat formal i conceptual.

3.     Extreure informaci— espec’fica i/o comprendre els detalls dĠaudicions de lĠˆmbit personal i acadmic.

4.     Llegir expressivament textos descriptius i narratius (incloent textos literaris) fent lĠentonaci— adequada i amb pronunciaci— acceptable.

5.     Fer preguntes, descripcions o narracions dĠaccions i esdeveniments en passat, present i futur.

6.     Comunicar necessitats i sentiments habituals (acord/desacord, oposici—, dubte, preocupaci—, alegria, etc.).

7.     Iniciar i mantenir converses semiformals i informals sobre temes/situacions conegudes que contenen algun element imprevisible en situacions comunicatives habituals. Per exemple, converses on sĠexpressin opinions i sentiments, es donin instruccions senzilles sobre com realitzar quelcom, amb lĠajut de suport grˆfic, es descriguin de forma senzilla persones, llocs, experincies i esdeveniments futurs, sĠintercanvi• informaci— en situacions reals: viatges, trobades, festesÉ Els contextos poden ser presencials o virtuals.

8.     Utilitzar i valorar les normes de cortesia, pel que fa a les intervencions orals pr˜pies de l'activitat acadmica, tant espontˆnies com planificades i en les prˆctiques discursives orals; mostrar lĠhabilitat per canviar de tema al llarg dĠuna conversa.

9.     Parlar en pœblic, mitjanant discursos breus relacionats amb l'ˆmbit escolar/acadmic i social, que tenen com a finalitat exposar i argumentar especialment, en situacions semiformals o informals, de manera individual o en grup, aplicant estratgies de planificaci—, textualitzaci— i revisi—.

10.  Reconixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l'adequaci—, coherncia i cohesi— del contingut de les produccions orals pr˜pies i alienes, aix’ com els aspectes pros˜dics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada...).

 

Dimensi— comprensi— lectora

11.  Aplicar diferents estratgies de lectura per comprendre, interpretar i valorar els tipus de textos i els ˆmbits descrits als continguts.

12.  Comprendre la idea general i les informacions espec’fiques mŽs rellevants de documents orals senzills, emesos presencialment, o procedents de mitjans audiovisuals, si es parla lentament i amb claredat.

13.  Captar el sentit global de textos, a travŽs de la identificaci— de la informaci— rellevant, la extracci— dĠinformacions concretes, la realitzaci— dĠinferncies, la determinaci— de l'actitud i del prop˜sit de lĠemissor.

14.  Entendre les idees principals i secundˆries de textos accessibles als alumnes, tant per la temˆtica com per la tipologia textual, extrets de mitjans de comunicaci— social no especialitzat i de la premsa juvenil.

15.  Deduir el significat de paraules/frases desconegudes a partir del context i extreure informacions concretes (incloses opinions) per a resoldre tasques.

16.  Triar i llegir de forma aut˜noma textos diversos: lectures graduades, articles, etc. adequats al nivell dels alumnes (vocabulari entre 1.500 i 2.000 paraules).

17.  Utilitzar recursos TAC per a la cerca, organitzaci—, intercanvi i presentaci— dĠinformaci—.

18.  Consultar i citar adequadament fonts d'informaci— variades, per realitzar un treball acadmic en suport paper o digital sobre temes curriculars utilitzant les tecnologies de la informaci—.

19.  Seleccionar els coneixements que s'obtinguin de qualsevol font d'informaci— impresa, en paper o digital, i integrar-los en un procŽs d'aprenentatge constructiu.

 

Dimensi— expressi— escrita

20.  Aplicar progressivament les estratgies necessˆries per produir textos adequats, coherents i cohesionats a partir dĠuna adequada planificaci—, posterior revisi— i la reescriptura derivada de la revisi— si escau.

21.  Utilitzar connectors bˆsics per unir frases i marcadors per estructurar idees.

22.  Redactar composicions breus: amb informaci— personal, sentiments bˆsics i opinions; sobre temes coneguts i experincies que incloguin esdeveniments futurs i passats emprant un llenguatge descriptiu senzill.

23.  Comunicar per escrit (missatgeria, xats, correspondncia privada...) necessitats i sentiments habituals (acord/desacord, oposici—, dubte, preocupaci—, alegria, etc.).

24.  Escriure una seqŸncia dĠenunciats per explicar com sĠelabora o es fa alguna cosa o per donar instruccions clares sobre el que cal fer.

25.  Personalitzar un text senzill, proposat com a model, emprant frases simples que es refereixin a un mateix.

26.  Emprar diccionaris, en paper o digitals, bilingŸes i monolingŸes per tal de millorar la qualitat de les redaccions.

27.  Millorar els esborranys per tal dĠassolir mŽs correcci—, precisi— i varietat lxica.

28.  Presentar els textos escrits i multimdia, en formats diversos, de manera progressivament completa i amb autonomia major.

29.  Realitzar colálectivament treballs senzills entorn dĠun tema presentant de forma organitzada la informaci— recollida.

 

Dimensi— literˆria

30.  Escoltar, llegir i comprendre, de forma guiada, fragments adaptats dĠobres literˆries en llengua estrangera, de complexitat lingŸ’stica moderada, properes als propis gustos i aficions, mostrant inters per la lectura.

31.  Valorar el text amb raonaments bˆsics i amb el suport de pautes guiades.

32.  Llegir en veu alta, recitar o cantar de manera entenedora, amb pronunciaci—, entonaci— i ritme adequats, textos dĠuna certa extensi— prviament assajats.

33.  Expressar oralment textos personals d'intenci— literˆria a partir de models amb intenci— lœdica i creativa.

34.  Comprendre textos breus (poemes) o dĠuna certa extensi— (hist˜ries) amb valor esttic o expressiu.

35.  Redactar textos personals d'intenci— literˆria a partir de models amb intenci— lœdica i creativa.

 

ËMBIT MATEMËTIC

 

Dimensi— resoluci— de prolemes

1.     Resoldre problemes de la vida quotidiana, dĠaltres matries i de les mateixes matemˆtiques utilitzant diferents tipus de nombres (racionals i irracionals ), s’mbols i mtodes algebraics (equacions de 1r i 2n grau, sistemes dĠequacions i inequacions lineals ), i avaluar altres mtodes de resoluci— possibles, com per exemple lĠassaig error o bŽ el cˆlcul numric amb mitjans tecnol˜gics.

2.     Resoldre situacions en qu cal identificar relacions quantitatives i determinar el tipus de funci— (quadrˆtica, exponencial, logar’tmica  i definida a trossos ) que pot modelitzar-les. TambŽ aproximar i interpretar taxes de variaci— a partir dĠuna grˆfica, de dades numriques o mitjanant lĠestudi dels coeficients de lĠexpressi— algebraica.

3.     Estimar, mesurar i calcular longituds, ˆrees i volums dĠespais i objectes amb una precisi— adequada a la situaci— plantejada i comprendre els processos de mesura, expressant el resultat de lĠestimaci— o el cˆlcul en la unitat de mesura mŽs adequada.

4.     Obtenir mesures indirectes en la resoluci— de problemes dĠˆmbits diversos (per exemple, lĠagrimensura i la navegaci—), utilitzant la trigonometria  i relacionar-ho amb els mitjans tecnol˜gics que actualment sĠutilitzen per fer mesures indirectes.

5.     Elaborar estudis estad’stics i interpretar taules i grˆfics estad’stics, aix’ com els parˆmetres estad’stics mŽs usuals, amb distribucions unidimensionals i bidimensionals, i valorar qualitativament la representativitat de les mostres utilitzades.

6.     Resoldre diferents situacions i problemes de context natural, social i cultural en qu cal aplicar els conceptes i les tcniques del cˆlcul de probabilitats, incloent probabilitat condicionada, successos compostos i lĠœs de la combinat˜ria  per realitzar el comptatge.

 

Dimensi— raonament i prova

7.     Planificar i utilitzar processos de raonament i estratgies de resoluci— de problemes, com la realitzaci— de conjectures, la seva justificaci— i generalitzaci—, aix’ com la comprovaci—, el tempteig i el contrast amb diverses formes de raonament al llarg de la hist˜ria de les matemˆtiques.

8.     Analitzar i avaluar les estratgies i el pensament matemˆtic dels altres, a travŽs del treball per parelles o en grup o bŽ la posada en comœ amb tota la classe.

 

Dimensi— connexions

9.     Usar relacions entre diverses parts de les matemˆtiques (ˆlgebra i geometria, nombres i geometria, nombres, estad’stica i geometria, nombres i atzar) que afavoreixin lĠanˆlisi de situacions i el raonament.

10.  Reconixer models numrics (racionals i irracionals ), funcionals (lineals i de proporcionalitat inversa, quadrˆtic, exponencial, logar’tmica i definida a trossos), geomtrics (trigonomtrics  i anal’tics ), distribucions estad’stiques i situacions aleat˜ries en contextos no necessˆriament matemˆtics o en dĠaltres matries i utilitzar les seves caracter’stiques i propietats per resoldre situacions que apareixen en treballs per projectes realitzats des de la pr˜pia ˆrea o de manera interdisciplinˆria.

 

Dimensi— comunicaci— i representaci—

11.  Expressar verbalment i per escrit, amb precisi—, raonaments, relacions quantitatives i informacions que incorporin elements matemˆtics, simb˜lics o grˆfics, valorant la utilitat del llenguatge matemˆtic i la seva evoluci— al llarg de la hist˜ria.

12.  Seleccionar i usar tecnologies diverses per gestionar i mostrar informaci—, i visualitzar i estructurar idees o processos matemˆtics.

 

 

ËMBIT CIENTIFICOTECNOLñGIC

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: BIOLOGIA I GEOLOGIA (matria optativa)

1.     Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes cient’fics senzills, que comportin la realitzaci— de totes les fases del procŽs dĠinvestigaci— i comunicar el procŽs i els resultats mitjanant un informe escrit i una presentaci—.

2.     Interpretar registres del passat, evidncies i representacions de lĠespai i el temps dĠacord amb el coneixement dels processos que originen els canvis a la Terra i la vida, reconstruint de manera elemental la hist˜ria dĠun territori.

3.     Justificar alguns fen˜mens geol˜gics associats als moviments de la litosfera i relacionar-los amb la seva posici— en el mapa.

4.     Relacionar els riscos naturals que es deriven de la presncia i interacci— dĠactivitats humanes amb processos naturals i justificar les mesures i actituds de prevenci— adequades.

5.     Comparar els diferents tipus de clálula i reconixer les funcions dels orgˆnuls celálulars i la relaci— entre morfologia i funci—.

6.     Reconixer les caracter’stiques bˆsiques del cicle celálular i descriure el procŽs de la reproducci— celálular, identificant les diferncies i similituds bˆsiques entre la mitosi i la meiosi per interpretar el seu significat biol˜gic.

7.     Interpretar la transmissi— dĠalguns carˆcters hereditaris, incloent-hi certes malalties, mitjanant mecanismes gentics.

8.     Relacionar alguns mtodes dĠenginyeria gentica amb les seves bases cient’fiques. Valorar les implicacions tiques dĠalgunes dĠaquestes tcniques.

9.     Identificar evidncies de lĠevoluci— de les espcies i interpretar-les mitjanant teories evolutives per argumentar alguns processos que la fan possible.

10.  Relacionar la variabilitat gentica, lĠadaptaci— i la selecci— natural.

11.  Relacionar la replicaci— de lĠADN amb la conservaci— de la informaci— gentica i amb el concepte de gen.

12.  Relacionar les transferncies de matria i energia en un ecosistema amb la gesti— sostenible dĠalguns recursos.

13.  Relacionar els efectes que provoquen les activitats humanes, les activitats professionals o productives, amb la dinˆmica dels diferents sistemes de la Terra i argumentar les mesures dĠestalvi i de reducci— dĠimpactes mediambientals adequades en cada cas

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: FêSICA I QUêMICA (materia optativa)

1.     Identificar els trets caracter’stics dels processos implicats en lĠelaboraci— i validaci— del coneixement cient’fic, a partir de casos hist˜rics i de lĠanˆlisi de publicacions de temˆtica cient’fica.

2.     Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes cient’fics senzills, que comportin la realitzaci— de totes les fases del procŽs dĠinvestigaci— i comunicar el procŽs i els resultats mitjanant un informe escrit i una presentaci— en pœblic.

3.     Realitzar i interpretar representacions grˆfiques de processos qu’mics o f’sics a partir de taules de dades i de les lleis o principis involucrats.

4.     Justificar el carˆcter relatiu del moviment i la necessitat dĠun sistema de referncia i de vectors per descriureĠl adequadament, i aplicar-ho a la representaci— dels diversos tipus de desplaament.

5.     Descriure de forma qualitativa les caracter’stiques principals (posici—, velocitat i acceleraci—) de diversos tipus de moviment a partir de lĠanˆlisi de les grˆfiques.

6.     Resoldre problemes de moviments rectilinis i circulars, utilitzant una representaci— esquemˆtica amb les magnituds vectorials implicades expressant els resultats en unitats del SI.

7.     Elaborar i interpretar grˆfiques que relacionin les variables del moviment partint dĠexperincies de laboratori o dĠaplicacions virtuals interactives i relacionar els resultats obtinguts amb les equacions matemˆtiques que vinculen aquestes variables.

8.     Utilitzar les lleis de Newton per justificar, en casos quotidians, la relaci— entre les forces que actuen sobre un cos i les caracter’stiques del seu moviment, incloent-hi el cas de lĠequilibri.

9.     Interpretar de forma senzilla els moviments dels astres i de les naus espacials, aix’ com alguns dels problemes que comporten.

10.  Reconixer que calor i treball s—n dues formes de transferncia dĠenergia, identificant les situacions en qu es produeixen.

11.  Relacionar els conceptes de treball i potncia en la resoluci— de problemes en contextos reals expressant els resultats en unitats del SI o altres dĠœs comœ.

12.  Relacionar la calor amb els efectes que produeix en els cossos: variaci— de temperatura, canvis dĠestat i dilataci—.

13.  Interpretar diversos fen˜mens com a resultat de la transferncia dĠenergia mitjanant ones. Analitzar i interpretar les caracter’stiques i la propagaci— del so i la llum, a partir de lĠexperimentaci— o amb programes informˆtics o aplicacions per a dispositius m˜bils.

14.  Interpretar algunes evidncies de la distribuci— dels electrons en nivells energtics dins de lĠˆtom. Argumentar la relaci— entre aquesta distribuci— i lĠorganitzaci— dels elements en la taula peri˜dica. Relacionar algunes propietats de les substˆncies amb la seva estructura i les caracter’stiques dels seus enllaos.

15.  Representar lĠestructura dĠalgunes substˆncies orgˆniques dĠinters quotidiˆ i relacionar-les amb les seves propietats.

16.  Relacionar la capacitat de lĠˆtom de carboni per formar enllaos amb la gran quantitat de compostos que lĠinclouen i la seva importˆncia en la qu’mica de la vida. Identificar els hidrocarburs com a recurs energtic i els problemes ambientals relacionats amb el seu œs.

17.  Interpretar reaccions qu’miques tenint en compte els aspectes materials, energtics i cintics i ser capa dĠaplicar-los a lĠanˆlisi dĠalguns processos qu’mics naturals o industrials dĠimportˆncia a la vida quotidiana. Saber realitzar cˆlculs de quantitats de substˆncia senzills a partir dĠequacions qu’miques.

18.  Reconixer el pH com a indicador ambiental i identificar i mesurar la fortalesa dĠˆcids i bases en assajos de laboratori.

 

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: CIéNCIES APLICADES A LĠACTIVITAT PROFESSIONAL (materia optativa)

1.     Identificar i manipular correctament els materials i productes amb qu es treballa al laboratori, tot respectant i complint les normes de seguretat i higiene.

2.     Seguir de forma aut˜noma un protocol de treball i comprendre el text i les instruccions que contŽ.

3.     Comprendre i interpretar textos relacionats amb activitats professionals (protocols dĠactuaci—, etiquetatge, simbologiaÉ) i textos cient’fics que incloguin observacions i dades recollides en una mesura o un experiment, per realitzar petits cˆlculs i tractar la informaci— amb lĠajuda dĠeines TIC.

4.     Aplicar tcniques adequades per preparar dissolucions i per separar els components dĠuna mescla.

5.     Descriure els procediments habituals de desinfecci— que es fan servir en establiments i indœstries relacionats amb la sanitat, la imatge personal, lĠalimentaci— i lĠagricultura.

6.     Identificar algunes de les principals aplicacions del coneixement cient’fic en diferents activitats professionals i en situacions de la vida quotidiana.

7.     Identificar les diferents matries primeres, fonts dĠenergia, reaccions qu’miques i fen˜mens f’sics que es necessiten durant el procŽs de fabricaci— dĠun determinat producte, a partir de la comprensi— i interpretaci— del diagrama de flux corresponent.

8.     Descriure la incidncia de lĠR+D+I en la millora de la productivitat, la competitivitat i la sostenibilitat dĠuna activitat productiva, aix’ com formular propostes correctores o minimitzadores dels seus efectes sobre el medi ambient.

9.     Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes cient’fics senzills, que comportin la realitzaci— de totes les fases del procŽs dĠinvestigaci— i comunicar el procŽs i els resultats mitjanant un informe escrit i una presentaci— en pœblic.

10.  Escollir i manipular lĠinstrumental adequat per realitzar correctament diferents preparacions i mesures amb la precisi— necessˆria, per exemple amb relaci— a lĠanˆlisi i tractament de contaminants, utilitzant les tcniques de separaci— i anˆlisi apropiades i els sistemes informˆtics dĠanˆlisi i captaci— de dades.

11.  Reconixer el pH com a indicador ambiental i identificar i mesurar la fortalesa dĠˆcids i bases en assajos de laboratori.

12.  Identificar els diferents tipus dĠemissions i residus contaminants que es generen en una activitat professional o productiva i analitzar el seu impacte sobre el medi ambient.

13.  Precisar en qu consisteix la contaminaci— nuclear i analitzar la gesti— dels residus nuclears. Identificar els efectes de la contaminaci— radioactiva sobre el medi ambient i valorar cr’ticament la utilitzaci— de lĠenergia nuclear.

 

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: BIOLOGIA I GEOLOGIA I CIéNCIES APLICADES A LĠACTIVITAT PROFESSIONAL (matria optativa compactada)

1.     Identificar i manipular correctament els materials i productes amb qu es treballa al laboratori, tot respectant i complint les normes de seguretat i higiene.

2.     Seguir de forma aut˜noma un protocol de treball i comprendre el text i les instruccions que contŽ.

3.     Comprendre i interpretar textos relacionats amb activitats professionals (protocols dĠactuaci—, etiquetatge, simbologiaÉ) i textos cient’fics que incloguin observacions i dades recollides en una mesura o un experiment, per realitzar petits cˆlculs i tractar la informaci— amb lĠajuda dĠeines TIC.

4.     Identificar algunes de les principals aplicacions cient’fiques en diferents activitats professionals i en situacions de la vida quotidiana.

5.     Aplicar tcniques adequades per preparar dissolucions i per separar els components dĠuna mescla.

6.     Descriure els procediments habituals de desinfecci— que es fan servir en establiments i indœstries relacionats amb la sanitat, la imatge personal, lĠalimentaci— i lĠagricultura.

7.     Identificar les diferents matries primeres, fonts dĠenergia, reaccions qu’miques i fen˜mens f’sics que es necessiten durant el procŽs de fabricaci— dĠun determinat producte, a partir de la comprensi— i interpretaci— del diagrama de flux corresponent.

8.     Descriure la incidncia de lĠR+D+I en la millora de la productivitat, la competitivitat i la sostenibilitat dĠuna activitat productiva, aix’ com formular propostes correctores o minimitzadores dels seus efectes sobre el medi ambient.

9.     Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes cient’fics senzills, que comportin la realitzaci— de totes les fases del procŽs dĠinvestigaci— i comunicar el procŽs i els resultats mitjanant un informe escrit i una presentaci— en pœblic.

10.  Interpretar registres del passat, evidncies i representacions de lĠespai i el temps dĠacord amb el coneixement dels processos que originen els canvis a la Terra i la vida, reconstruint de manera elemental la hist˜ria dĠun territori.

11.  Justificar alguns fen˜mens geol˜gics associats als moviments de la litosfera i relacionar-los amb la seva posici— en el mapa.

12.  Relacionar els riscos naturals que es deriven de la presncia i interacci— dĠactivitats humanes amb processos naturals i justificar les mesures i actituds de prevenci— adequades.

13.  Comparar els diferents tipus de clálula i reconixer les funcions dels orgˆnuls celálulars i la relaci— entre morfologia i funci—.

14.  Reconixer les caracter’stiques bˆsiques del cicle celálular i descriure el procŽs de la reproducci— celálular, identificant les diferncies i similituds bˆsiques entre la mitosi i la meiosi per interpretar el seu significat biol˜gic.

15.  Interpretar la transmissi— dĠalguns carˆcters hereditaris, incloent-hi certes malalties, mitjanant mecanismes gentics.

16.  Relacionar alguns mtodes dĠenginyeria gentica amb les seves bases cient’fiques. Valorar les implicacions tiques dĠalgunes dĠaquestes tcniques.

17.  Identificar evidncies de lĠevoluci— de les espcies i interpretar-les mitjanant teories evolutives per argumentar alguns processos que la fan possible.

18.  Relacionar la variabilitat gentica, lĠadaptaci— i la selecci— natural.

19.  Relacionar la replicaci— de lĠADN amb la conservaci— de la informaci— gentica i amb el concepte de gen.

20.  Relacionar les transferncies de matria i energia en un ecosistema amb la gesti— sostenible dĠalguns recursos.

21.  Relacionar els efectes que provoquen les activitats humanes, les activitats professionals o productives, amb la dinˆmica dels diferents sistemes de la Terra i argumentar les mesures dĠestalvi i de reducci— dĠimpactes mediambientals adequades en cada cas.

22.  Reconixer el pH com a indicador ambiental i identificar i mesurar la fortalesa dĠˆcids i bases en assaigs de laboratori.

23.  Escollir i manipular lĠinstrumental adequat per realitzar correctament diferents preparacions i mesures amb la precisi— necessˆria, per exemple en relaci— amb lĠanˆlisi i tractament de contaminants, utilitzant les tcniques de separaci— i anˆlisi apropiades i els sistemes informˆtics dĠanˆlisi i captaci— de dades.

24.  Identificar els diferents tipus dĠemissions i residus contaminants que es generen en una activitat professional o productiva i analitzar el seu impacte sobre el medi ambient.

25.  Precisar en qu consisteix la contaminaci— nuclear, analitzar la gesti— dels residus nuclears. Identificar els efectes de la contaminaci— radioactiva sobre el medi ambient i valorar cr’ticament la utilitzaci— de lĠenergia nuclear.

 

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: FêSICA I QUêMICA I CIéNCIES APLICADES A LĠACTIVITAT PROFESSIONAL (matria optativa compactada)

1.     Identificar i manipular correctament els materials i productes amb qu es treballa al laboratori, tot respectant i complint les normes de seguretat i higiene.

2.     Seguir de forma aut˜noma un protocol de treball i comprendre el text i les instruccions que contŽ.

3.     Comprendre i interpretar textos relacionats amb activitats professionals (protocols dĠactuaci—, etiquetatge, simbologiaÉ) i textos cient’fics que incloguin observacions i dades recollides en una mesura o un experiment, per realitzar petits cˆlculs i tractar la informaci— amb lĠajuda dĠeines TIC.

4.     Identificar algunes de les principals aplicacions del coneixement cient’fic en diferents activitats professionals i en situacions de la vida quotidiana.

5.     Aplicar tcniques adequades per preparar dissolucions i per separar els components dĠuna mescla.

6.     Identificar les diferents matries primeres, fonts dĠenergia, reaccions qu’miques i fen˜mens f’sics que es necessiten durant el procŽs de fabricaci— dĠun determinat producte, a partir de la comprensi— i interpretaci— del diagrama de flux corresponent.

7.     Descriure la incidncia de lĠR+D+I en la millora de la productivitat, la competitivitat i la sostenibilitat dĠuna activitat productiva, aix’ com formular propostes correctores o minimitzadores dels seus efectes sobre el medi ambient.

8.     Identificar els trets caracter’stics dels processos implicats en lĠelaboraci— i validaci— del coneixement cient’fic, a partir de casos hist˜rics i de lĠanˆlisi de publicacions de temˆtica cient’fica.

9.     Planificar i dur a terme una recerca experimental per resoldre problemes cient’fics senzills, que comportin la realitzaci— de totes les fases del procŽs dĠinvestigaci— i comunicar el procŽs i els resultats mitjanant un informe escrit i una presentaci— en pœblic.

10.  Justificar el carˆcter relatiu del moviment i la necessitat dĠun sistema de referncia i de vectors per descriureĠl adequadament, i aplicar-ho a la representaci— dels diversos tipus de desplaament.

11.  Descriure de forma qualitativa les caracter’stiques principals (posici—, velocitat i acceleraci—) de diversos tipus de moviment a partir de lĠanˆlisi de les grˆfiques.

12.  Elaborar i interpretar grˆfiques que relacionin les variables del moviment partint dĠexperincies de laboratori o dĠaplicacions virtuals interactives i relacionar els resultats obtinguts amb les equacions matemˆtiques que vinculen aquestes variables.

13.  Utilitzar les lleis de Newton per justificar, en casos quotidians, la relaci— entre les forces que actuen sobre un cos i les caracter’stiques del seu moviment, incloent-hi el cas de lĠequilibri.

14.  Interpretar de forma senzilla els moviments dels astres i de les naus espacials, aix’ com alguns dels problemes que comporten.

15.  Reconixer que calor i treball s—n dues formes de transferncia dĠenergia, identificant les situacions en qu es produeixen.

16.  Relacionar els conceptes de treball i potncia en la resoluci— de problemes en contextos reals expressant els resultats en unitats del SI o altres dĠœs comœ.

17.  Relacionar la calor amb els efectes que produeix en els cossos: variaci— de temperatura, canvis dĠestat i dilataci—.

18.  Interpretar diversos fen˜mens com a resultat de la transferncia dĠenergia mitjanant ones. Analitzar les caracter’stiques de la propagaci— del so i la llum, a partir de lĠexperimentaci— o amb programes informˆtics o aplicacions per a dispositius m˜bils.

19.  Interpretar algunes evidncies de la distribuci— dels electrons en nivells energtics dins de lĠˆtom. Argumentar la relaci— entre aquesta distribuci— i lĠorganitzaci— dels elements en la taula peri˜dica. Relacionar algunes propietats de les substˆncies amb la seva estructura i les caracter’stiques dels seus enllaos.

20.  Representar lĠestructura dĠalgunes substˆncies orgˆniques dĠinters quotidiˆ i relacionar-les amb les seves propietats.

21.  Descriure els procediments habituals de desinfecci— que es fan servir en establiments i indœstries relacionats amb la sanitat, la imatge personal, lĠalimentaci— i lĠagricultura.

22.  Relacionar la capacitat de lĠˆtom de carboni per formar enllaos amb la gran quantitat de compostos que lĠinclouen i la seva importˆncia en la qu’mica de la vida. Identificaci— dels hidrocarburs com a recurs energtic i dels problemes ambientals relacionats amb el seu œs.

23.  Interpretar reaccions qu’miques tenint en compte els aspectes materials, energtics i cintics i ser capa dĠaplicar-los a lĠanˆlisi dĠalguns processos qu’mics naturals o industrials dĠimportˆncia a la vida quotidiana. Saber realitzar cˆlculs de quantitats de substˆncia senzills a partir dĠequacions qu’miques.

24.  Reconixer el pH com a indicador ambiental i identificar i mesurar la fortalesa dĠˆcids i bases en assaigs de laboratori.

25.  Escollir i manipular lĠinstrumental adequat per realitzar correctament diferents preparacions i mesures amb la precisi— necessˆria, per exemple en relaci— amb lĠanˆlisi i tractament de contaminants, utilitzant les tcniques de separaci— i anˆlisi apropiades i els sistemes informˆtics dĠanˆlisi i captaci— de dades.

26.  Identificar els diferents tipus dĠemissions i residus contaminants que es generen en una activitat professional o productiva i analitzar el seu impacte sobre el medi ambient.

27.  Precisar en qu consisteix la contaminaci— nuclear, analitzar la gesti— dels residus nuclears. Identificar els efectes de la contaminaci— radioactiva sobre el medi ambient i valorar cr’ticament la utilitzaci— de lĠenergia nuclear.

 

 

CIéNCIES DE LA NATURALESA: CULTURA CIENTêFICA (matria optativa)

1.     Valorar textos de temˆtica cient’fica, tenint en compte la finalitat del text, les dades i evidncies aportades i la fonamentaci— cient’fica.

2.     Presentar informaci— sobre un tema cient’fic desprŽs de fer una recerca, fent servir diverses fonts, incloent Internet, avaluar cient’ficament les dades obtingudes i seleccionar les mŽs adequades.

3.     Identificar els trets caracter’stics dels processos implicats en lĠelaboraci— i validaci— del coneixement cient’fic, a partir de casos hist˜rics i de lĠanˆlisi de publicacions de temˆtica cient’fica.

4.     Diferenciar les explicacions basades en arguments cient’fics de les basades en creences en els casos de lĠorigen de lĠUnivers i la Terra, i lĠorigen i evoluci— dels Žssers vius.

5.     Conixer les teories sobre lĠorigen de lĠUnivers, i en particular el Big Bang.

6.     Descriure lĠorganitzaci— de lĠUnivers i les agrupacions dĠestrelles i planetes.

7.     Descriure lĠevoluci— de les estrelles i relacionar-la amb la gnesi dels elements.

8.     Explicar les condicions necessˆries per a la vida en altres planetes.

9.     Explicar el concepte de malaltia, diferenciar malalties infeccioses i no infeccioses i explicar-ne les causes, la prevenci— i el tractament de les mŽs comunes.

10.  Valorar la importˆncia de la higiene personal, els hˆbits saludables, les mesures preventives per evitar contagis i els controls mdics peri˜dics.

11.  Identificar els mecanismes de defensa del cos humˆ i explicar-ne el funcionament.

12.  Utilitzar arguments relacionats amb el funcionament del cos humˆ per justificar el risc del tabac, lĠalcohol i altres drogues.

13.  Valorar els fets hist˜rics mŽs rellevants en la prevenci—, detecci— i tractament de les malalties.

14.  Identificar els principals problemes mediambientals i les seves causes i proposar mesures correctores o minimitzadores dels seus efectes sobre el medi ambient.

15.  Valorar les conseqŸncies actuals i futures de la sobreexplotaci— de recursos i els problemes causats per lĠactivitat humana.

16.  Interpretar dades mediambientals de diversos tipus i presentar-ne les conclusions.

17.  Justificar la necessitat de reduir el consum energtic i de buscar noves fonts dĠenergia menys contaminants.

18.  Argumentar els avantatges i inconvenients de les diferents fonts dĠenergia, renovables i no renovables.

19.  Explicar els procediments per obtenir hidrogen i el funcionament dĠuna pila de combustible.

20.  Descriure les conseqŸncies mediambientals dels principals tractats i protocols internacionals sobre la protecci— del medi ambient.

21.  Cercar informaci— sobre materials, i relacionar-ne el descobriment o la fabricaci— amb el desenvolupament de la humanitat.

22.  Justificar la necessitat dĠestalviar i reciclar materials per fabricar un determinat producte, a partir dĠidentificar les diferents matries primeres, i de les repercussions socials i mediambientals de la seva obtenci—.

23.  Conixer les aplicacions dels nous materials en camps diversos.

24.  Analitzar la relaci— entre conflictes en diverses ˆrees del m—n i lĠexplotaci— de recursos naturals, en especial dels que tenen un gran valor econ˜mic i estratgic.

25.  Valorar les aportacions de la dona al coneixement cient’fic.

 

TECNOLOGIA (matria optativa)

1.     Comprendre el procŽs dĠaccŽs i les caracter’stiques bˆsiques dels habitatges. Reconixer i valorar lĠevoluci— tecnol˜gica als habitatges.

2.     Descriure i identificar els elements de les diferents instalálacions domstiques per tal de comprendreĠn el funcionament, el cost de la seva utilitzaci—, aix’ com les mesures de seguretat a tenir en compte.

3.     Realitzar activitats de manteniment i reparacions bˆsiques a partir dĠun exemple real.

4.     Proposar estratgies dĠestalvi dĠenergia i aigua a les llars, aix’ com dĠautomatitzaci— aplicada a casos reals o simulats.

5.     Descriure les caracter’stiques dels diferents tipus de comunicaci— entre dispositius.

6.     Descriure el funcionament de xarxes de comunicaci— i treballar com a usuaris en xarxes locals.

7.     Descriure el funcionament i lĠaplicaci— de circuits electr˜nics senzills.

8.     Realitzar operacions l˜giques emprant lĠˆlgebra de Boole, relacionant plantejaments l˜gics amb processos tcnics i resoldre problemes tecnol˜gics senzills mitjanant portes l˜giques.

9.     Analitzar i descriure els components de sistemes pneumˆtics i hidrˆulics i identificar-ne les aplicacions en sistemes de lĠentorn.

10.  Dissenyar i construir circuits electr˜nics i pneumˆtics senzills amb components que compleixin una determinada funci— en un mecanisme o mˆquina i mitjanant simuladors.

11.  Analitzar els diferents elements de control de sistemes automˆtics i descriureĠn el funcionament i les aplicacions.

12.  Dissenyar i construir sistemes automˆtics i robots utilitzant les eines informˆtiques adequades per programar-los i aplicar-los a sistemes tcnics quotidians.

13.  Materialitzar un projecte tcnic, individual o en grup, integrador de les tecnologies treballades, elaborant la mem˜ria tcnica en suport informˆtic i realitzant lĠexposici— en pœblic i amb suport multimdia.

14.  Relacionar els factors que poden permetre que les tecnologies digitals millorin el procŽs de producci—: aplicaci— de la informˆtica i substituci— dĠeines per la rob˜tica amb disminuci— de riscos i millora de lĠeficˆcia.

 

TIC (Informˆtica - matria optativa)

1.     Descriure els diferents tipus de sistemes operatius i gestionar el programari de carˆcter genric.

2.     Aplicar tcniques dĠedici— digital a imatges fotogrˆfiques i diferenciar-les de les imatges generades per ordinador.

3.     Realitzar fotografies en format digital, editar-les i modificar-ne el format.

4.     Capturar, editar i muntar fragments de v’deo amb ˆudio.

5.     Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a travŽs dĠuna aplicaci— multimdia.

6.     Dissenyar i elaborar presentacions destinades a donar suport el discurs verbal en lĠexposici— dĠidees i projectes, integrant elements multimdia.

7.     Desenvolupar continguts per a la xarxa Internet, incorporant recursos multimdia i aplicant estˆndards dĠaccessibilitat.

8.     Treballar com a usuaris en xarxes locals. Instalálar aplicacions i compartir documents.

9.     Connectar dispositius sense fil a la xarxa.

10.  Participar en comunitats virtuals, interactuant de forma activa en les webs, adoptant actituds i conductes adequades, amb respecte a la privacitat i als drets dĠimatge de les persones.

11.  Participar en accions orientades a estimular lĠœs responsable de les tecnologies.

12.  Identificar els models de distribuci— de continguts a Internet, respectant la legislaci— de propietat intelálectual.

13.  Realitzar programes simples per a diferents tipus de dispositius que integrin diverses funcions i aplicats a resoldre una necessitat de lĠentorn immediat.

 

 

TECNOLOGIA I TIC (Informˆtica - matria optativa compactada)

1.     Comprendre el procŽs dĠaccŽs i les caracter’stiques bˆsiques dels habitatges. Reconeixement i valoraci— de lĠevoluci— tecnol˜gica als habitatges.

2.     Descriure i identificar els elements de les diferents instalálacions domstiques per comprendreĠn el funcionament, el cost de la seva utilitzaci—, aix’ com les mesures de seguretat a tenir en compte.

3.     Proposar estratgies dĠestalvi dĠenergia i aigua a les llars, aix’ com dĠautomatitzaci— aplicada a casos reals o simulats i fer els cˆlculs corresponents.

4.     Descriure les caracter’stiques dels diferents tipus de comunicaci— entre dispositius.

5.     Descriure el funcionament de xarxes de comunicaci— i treballar com a usuaris en xarxes locals.

6.     Desenvolupar continguts per a la xarxa Internet, incorporant recursos multimdia i aplicant estˆndards dĠaccessibilitat.

7.     Participar en comunitats virtuals, interactuant de forma activa en les webs, adoptant actituds i conductes adequades, amb respecte a la privacitat i als drets dĠimatge de les persones.

8.     Participar en accions orientades a estimular lĠœs responsable de les tecnologies.

9.     Identificar els models de distribuci— de continguts a Internet, respectant la legislaci— de propietat intelálectual.

10.  Descriure els diferents tipus de sistemes operatius i gestionar el programari de carˆcter genric.

11.  Realitzar programes simples per a diferents tipus de dispositius que integrin diverses funcions i aplicats a resoldre una necessitat de lĠentorn immediat.

12.  Descriure el funcionament i lĠaplicaci— de circuits electr˜nics senzills.

13.  Realitzar operacions l˜giques emprant lĠˆlgebra de Boole, relacionant plantejaments l˜gics amb processos tcnics i resoldre problemes tecnol˜gics senzills mitjanant portes l˜giques.

14.  Analitzar i descriure els components de sistemes pneumˆtics i hidrˆulics i identificar-ne les aplicacions en sistemes de lĠentorn.

15.  Dissenyar i construir circuits electr˜nics i pneumˆtics senzills amb components que compleixin una determinada funci— en un mecanisme o mˆquina i mitjanant simuladors.

16.  Analitzar els diferents elements de control de sistemes automˆtics i descriureĠn el funcionament i les aplicacions.

17.  Dissenyar i construir sistemes automˆtics o robots utilitzant les eines informˆtiques adequades per programar-los i aplicar-los a sistemes tcnics quotidians.

18.  Materialitzar un projecte tcnic, individual o en grup, integrador de les tecnologies treballades, elaborant la mem˜ria tcnica en suport informˆtic i realitzant lĠexposici— en pœblic i amb suport multimdia.

19.  Relacionar els factors que poden permetre que les tecnologies digitals millorin el procŽs de producci—: aplicaci— de la informˆtica i substituci— dĠeines per la rob˜tica, amb disminuci— de riscos i millora de lĠeficˆcia.

20.  Aplicar tcniques dĠedici— digital a imatges fotogrˆfiques i diferenciar-les de les imatges generades per ordinador.

21.  Realitzar fotografies en format digital, editar-les i modificar-ne el format.

22.  Capturar, editar i muntar fragments de v’deo amb ˆudio.

23.  Gestionar els arxius digitals mitjanant una base de dades.

24.  Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a travŽs dĠuna aplicaci— multimdia.

25.  Dissenyar i elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en lĠexposici— dĠidees i projectes, integrant elements multimdia.

ËMBIT SOCIAL

 

CIéNCIES SOCIALS: GEOGRAFIA I HISTñRIA

Criteris comuns de lĠetapa (hist˜ria)

1.     Distingir els per’odes convencionals de la hist˜ria i representar-los grˆficament (comœ als cursos de 1r i 2n).

2.     Identificar i interpretar diverses fonts dĠinformaci— escrites, materials i iconogrˆfiques i comunicar la informaci— obtinguda de diverses formes, incloses les multimdia (comœ als cursos 1r i 2n).

3.     Usar correctament el vocabulari hist˜ric espec’fic.

 

Criteris comuns de lĠetapa (geografia)

1.     Distingir les diverses temˆtiques i escales i tipus de mapes cartogrˆfics amb qu se solen representar els espais de la superf’cie de la Terra (comœ als cursos de 1r i 3r). 

2.     Identificar i interpretar diverses fonts dĠinformaci— anal˜giques i digitals: textuals, escrites, materials, iconogrˆfiques, grˆfiques i cartogrˆfiques (mapes, plˆnols, imatges aries, etc.) i comunicar la informaci— obtinguda de diverses formes, incloses les multimdia (comœ als cursos de 1r i 3r).

3.     Usar correctament el vocabulari geogrˆfic espec’fic. 

 

Criteris dĠavaluaci— de 4t dĠESO

1.     Analitzar les causes i les conseqŸncies de la Guerra de Successi— a la monarquia hispˆnica.

2.     Analitzar i descriure la successi— dels fets mŽs importants i significatius de la primera fase de la Revoluci— Industrial aix’ com la simultane•tat dels fen˜mens hist˜rics de diversa ’ndole (demogrˆfica, social, econ˜mica) que es produeixen en el seu desenvolupament.

3.     Explicar cr’ticament els fets mŽs rellevants de la Revoluci— Industrial i les seves interconnexions causals, tot identificant i comentant elements substantius dĠaquests fets a travŽs de fonts diverses.

4.     Argumentar les raons que permeten contraposar valoracions diferents a prop˜sit del grau de triomf o fracˆs de la Revoluci— Industrial a Espanya.

5.     Exposar les diferncies entre lĠAntic Rgim i el liberalisme parlamentari i, si escau, establir aquestes diferncies a partir de fonts textuals.

6.     Descriure i analitzar els trets mŽs definitoris de la Ilálustraci—.

7.     Sintetitzar les idees principals del liberalisme i del nacionalisme amb relaci— als principals fets emancipadors representats per les revolucions burgeses del segle XIX, la independncia de lĠAmrica hispˆnica i les unificacions pol’tiques dĠAlemanya i Itˆlia.

8.     Descriure i explicar les causes de lĠaparici— del catalanisme pol’tic al llarg del segle XIX.

9.     Descriure i analitzar la segona fase de la Revoluci— Industrial.

10.   Identificar i contrastar les idees principals del socialisme i lĠanarquisme i la seva influncia en el naixement del moviment obrer.

11.   Descriure els principals fets de la Primera Guerra Mundial tot explicant-ne les causes – entre les quals cal destacar lĠimperialisme— i les conseqŸncies.

12.   Descriure esquemˆticament els fets principals de la Revoluci— Russa tot establint les relacions pertinents amb la Primera Guerra Mundial.

13.   Sintetitzar a partir del comentari dĠun eix cronol˜gic els principals fets de la Restauraci— espanyola i de la Dictadura de Primo de Rivera.

14.   Descriure i analitzar lĠevoluci— del catalanisme pol’tic al  primer ter del segle XX tot assenyalant les principals realitzacions de la Mancomunitat de Catalunya.  

15.   Sintetitzar lĠevoluci— de la cincia des de finals del segle XIX fins a la Segona Guerra Mundial, assenyalant les aportacions dels avenos cient’fics a la vida quotidiana i a lĠeconomia en general.

16.   Descriure i analitzar els fets i processos mŽs rellevants de lĠeconomia en el per’ode dĠentreguerres comentant i argumentant les anˆlisis a partir de fonts grˆfiques, estad’stiques i textuals.

17.   Descriure i analitzar les idees principals del feixisme i el nazisme, les raons hist˜riques del seu auge i la implicaci— que van tenir en lĠevoluci— pol’tica dĠEuropa i Amrica en el per’ode dĠentreguerres (1918-1939), inclosa lĠevoluci— de lĠURSS en el mateix per’ode, tot comentant fonts grˆfiques i textuals de lĠpoca.

18.   Exposar de manera ordenada i cr’tica els principals fets rellevants de les fases pol’tiques de la II Repœblica espanyola incloent-hi particularment la lluita pel sufragi femen’ i lĠevoluci— de la Catalunya Aut˜noma.

19.   Descriure i analitzar les fases militars de la Guerra Civil espanyola, les ideologies dels bˆndols, les seves causes i les seves conseqŸncies, aix’ com els problemes principals de les dues rereguardes durant el conflicte blálic tenint sempre present el context europeu i internacional.

20.   Descriure els principals fets de la Segona Guerra Mundial, tot explicant-ne la jerarquia causal, comentant-ne diversos aspectes cartogrˆfics genrics de la seva evoluci— militar i analitzant les seves repercussions o conseqŸncies.

21.   Exposar els fets mŽs rellevants de lĠHolocaust o Shoah, situar els principals camps dĠextermini en el mapa dĠEuropa, i analitzar i descriure les causes dĠaquests fets.

22.   Explicar les causes que van fer possible lĠestabliment de la dictadura franquista a Espanya i descriure la seva evoluci—. 

23.   Analitzar lĠevoluci— pol’tica de la Guerra Freda, la relaci— entre els dos blocs i lĠevoluci— de lĠURSS fins a la seva dissoluci—, comentant les principals causes que lĠexpliquen, aix’ com els processos de descolonitzaci—.

24.   Identificar i analitzar els principals fets de la transici— pol’tica espanyola aix’ com la recuperaci— de la Generalitat en el per’ode immediatament posterior a la mort del general Franco (1975-1982).

25.   Descriure i analitzar dĠuna manera senzilla el procŽs que va culminar en la Uni— Europea tot exposant les funcions dĠalgunes de les seves principals institucions.

26.   Explicar cr’ticament el fenomen de la globalitzaci— posant-ne algunes exemples rellevants i situant en el temps els fets mŽs rellevants dels primers anys del segle XXI.

27.   Contrastar alguns fets de la hist˜ria contemporˆnia dĠEuropa tot indicant-ne algunes continu•tats i canvis.

28.   Situar raonadament en lĠespai geogrˆfic els fets mŽs importants i significatius que es corresponen a la primera fase de la Revoluci— Industrial.

29.   Situar raonadament en lĠespai geogrˆfic els fets i el seu dinamisme amb relaci— a les revolucions burgeses del segle XIX.

30.   Situar raonadament en lĠespai geogrˆfic els fets i el seu dinamisme amb relaci— a lĠimperialisme de finals del segle XIX i principis del XX, en especial pel que fa al repartiment dĠËfrica.

31.   Comentar a grans trets un mapa genric dĠEuropa dĠalgun moment de la Primera Guerra Mundial.

32.   Contrastar i explicar el mapa dĠEuropa immediatament abans i desprŽs de la Segona Guerra Mundial.

33.   Identificar i comentar algunes de les obres mŽs rellevants de lĠart del segle XVIII, XIX i primer ter del XX establint les relacions pertinents entre el contingut de les obres i algunes de les circumstˆncies del seu context.   

34.   Explicar les conseqŸncies socials de la Revoluci— Industrial, especialment en les dones i els infants, i comparar-ho amb la situaci— actual.

35.   Valorar els avenos cient’fics en la vida diˆria i relacionar els principals descobriments en lĠetapa de lĠanomenada revoluci— cient’fica durant els segles XVII i XVIII.

36.   Valorar els esforos fets tant en la Primera Guerra Mundial com en la Segona per arribar a consensos que aturessin o paláliessin els horrors dels conflictes blálics.

37.   Identificar i analitzar alguns conflictes en el m—n actual.

 

CULTURA CLËSSICA (matria optativa)

1.     Localitzar en el temps les etapes bˆsiques de les cultures grega i romana i els seus fets mŽs rellevants. Reconixer els elements de canvi i continu•tat entre ambdues cultures, aix’ com valorar la seva relaci— amb altres cultures coetˆnies.

2.     Identificar les formes bˆsiques de lĠorganitzaci— social i pol’tica de Grcia i Roma, reconeixent els elements de pervivncia en les institucions pol’tiques i socials del m—n actual.

3.     Localitzar lĠespai geogrˆfic de les civilitzacions grega i romana, aix’ com elements rellevants del patrimoni cultural i art’stic de lĠpoca clˆssica a Europa i Catalunya, valorant la necessitat de preservar-los.

4.     Reconixer la mitologia clˆssica com a font dĠinspiraci— al llarg de la hist˜ria, identificant la seva herncia en algunes manifestacions art’stiques i culturals del m—n actual.

5.     Reconixer elements del llegat lingŸ’stic comœ de les llengŸes romˆniques actuals, distingint alguns gneres literaris aportats per grecs i romans.

6.     Identificar aspectes significatius de lĠaportaci— de la cultura clˆssica a la civilitzaci— occidental en els camps del pensament, la cincia i la tcnica.

7.     Utilitzar fonts diverses per obtenir, organitzar i processar informaci— sobre elements de la vida quotidiana i el lleure de les societats grega i romana, establint relacions entre el passat i el present.

8.     Identificar cr’ticament lĠherncia dels clˆssics i les seves possibilitats dĠinfluir en el m—n actual, establint relacions entre alguns dels seus valors, disposicions i costums i els actuals.

 

ECONOMIA (matria optativa)

1.     Reconixer les caracter’stiques dels principals sistemes econ˜mics per poder valorar lĠimpacte de les decisions econ˜miques en la vida dels ciutadans.

2.     Identificar les caracter’stiques principals de la funci— de producci— en el mercat catalˆ, espanyol i europeu per valorar els efectes de lĠactivitat productiva sobre lĠentorn social i sobre el medi ambient.

3.     Reconixer els diferents rols que assumeix un individu en el sistema econ˜mic i la interdependncia de les seves actuacions amb la resta del m—n i el medi, per valorar les desigualtats en lĠaccŽs als recursos i la distribuci— de la riquesa.

4.     Classificar les principals partides dĠun pressupost pœblic per determinar els efectes que suposa la intervenci— del sector pœblic sobre lĠeconomia.

5.     Descriure les caracter’stiques de diverses situacions econ˜miques i proposar alguna mesura correctora dels desequilibris.

6.     Definir les principals macromagnituds, la seva composici— i les seves interrelacions per poder fer una diagnosi de la situaci— dĠuna economia.

7.     Descriure els productes financers mŽs habituals per a lĠestalvi i per a la inversi— que permetin confeccionar un pressupost personal per comprendre les necessitats de la planificaci— financera.

8.     Reconixer les competncies personals i socials requerides pel mercat de treball per a diferents professions i elaborar un pla per assolir-les.

9.     Definir la idea de negoci, identificar les parts que integren un projecte dĠempresa, detectar les condicions que permeten la seva viabilitat legal, econ˜mica i financera i dissenyar de forma bˆsica el seu model organitzatiu per confeccionar un projecte dĠempresa, manifestant una actitud creativa i aut˜noma.

10.   Elaborar indicadors de diferents fonts, incloent dades desagregades per sexes, escrites, orals i telemˆtiques, per confeccionar una petita recerca de la situaci— econ˜mica catalana, espanyola, europea i/o internacional.

11.   Analitzar de manera individual o en equip, amb el suport de mitjans audiovisuals i de les TIC, casos simples sobre els problemes econ˜mics per poder argumentar mesures que tendeixin a solucionar-los.

 

EMPRENEDORIA (matria optativa)

1.     Reconixer les competncies personals i socials requerides pel mercat de treball per a diferents professions i assolir habilitats i actituds relacionades amb lĠemprenedoria.

2.     Utilitzar diferents tipus de fonts, incloses les TIC, per obtenir informaci— sobre les caracter’stiques del mercat de treball actual, tant de lĠentorn proper, com dĠun context europeu i internacional.

3.     Elaborar el propi itinerari formatiu i professional que respongui a les competncies, interessos i actituds personals. 

4.     Distingir els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals, tant en els contractes de treball com en els documents de negociaci— colálectiva.

5.     Descriure les bases del sistema de la Seguretat Social, aix’ com les obligacions de treballadors i empresaris en aquest sistema.

6.     Identificar les situacions de riscos laborals mŽs habituals en els sectors dĠactivitat econ˜mica.

7.     Valorar la cultura del treball i les capacitats emprenedores.

8.     Conixer les caracter’stiques principals de lĠestructura productiva dĠuna empresa i del mercat catalˆ, espanyol, europeu i internacional per valorar els efectes de lĠactivitat productiva sobre lĠentorn social i sobre el medi ambient.

9.     Identificar les parts que integren un projecte dĠempresa.

10.   Confeccionar un projecte dĠempresa, identificar el producte, els consumidors, la competncia i fixar una estratgia de mˆrqueting, manifestant una actitud creativa i aut˜noma per gestionar la pr˜pia feina.

11.   Descriure els productes financers mŽs habituals per a lĠestalvi i per a la inversi— que permeti confeccionar un pressupost personal.

12.   Identificar les fonts de finanament externes i internes de les empreses.

13.   Comprendre la necessitat de la planificaci— financera de les empreses amb relaci— a lĠactivitat sectorial i lĠeconomia nacional.

14.   Aplicar tcniques de comunicaci— verbal i no verbal durant lĠexposici— pœblica dels resultats dĠuna recerca individual o colálectiva, amb el suport dels mitjans audiovisuals i de les TIC. 

 

ECONOMIA I EMPRENEDORIA (matria optativa i compactada)

1.     Reconixer les caracter’stiques dels principals sistemes econ˜mics per poder valorar lĠimpacte de les decisions econ˜miques en la vida dels ciutadans.

2.     Elaborar el propi itinerari formatiu i professional que respongui a les competncies, interessos i actituds personals. 

3.     Identificar les caracter’stiques principals de lĠestructura productiva i del mercat catalˆ, espanyol, europeu i internacional per valorar els efectes de lĠactivitat productiva sobre lĠentorn social i sobre el medi ambient.

4.     Descriure els productes financers mŽs habituals per a lĠestalvi i per a la inversi— que permeti confeccionar un pressupost personal per comprendre les necessitats de la planificaci— financera.

5.     Classificar les principals partides dĠun pressupost pœblic per determinar els efectes que suposa la intervenci— del sector pœblic sobre lĠeconomia.

6.     Confeccionar un projecte dĠempresa, manifestant una actitud creativa i aut˜noma per gestionar la pr˜pia feina.

7.     Definir les principals macromagnituds, la seva composici— i les seves interrelacions per poder fer una diagnosi de la situaci— dĠuna economia.

8.     Elaborar indicadors de diferents fonts, incloent dades desagregades per sexes, escrites, orals i telemˆtiques, per confeccionar una petita recerca de la situaci— econ˜mica catalana, espanyola, europea i/o internacional.

9.     Reconixer els diferents rols que assumeix un individu en el sistema econ˜mic i la interdependncia de les seves actuacions amb la resta del m—n i el medi, per valorar les desigualtats en lĠaccŽs als recursos i la distribuci— de la riquesa al m—n.

10.   caracter’stiques de diverses situacions econ˜miques i proposar alguna mesura correctora dels desequilibris.

11.   Analitzar de manera individual o en equip, amb el suport de mitjans audiovisuals i de les TIC, casos simples sobre els problemes econ˜mics per poder argumentar mesures Descriure les

12.   que tendeixin a solucionar-los.

 

ËMBIT ARTêSTIC

 

MòSICA (matria optativa)

1.     Definir els processos dĠordre cognitiu i emocional que intervenen en les fases de percepci— i comprensi— musical.

2.     Ser capa de comunicar i argumentar el gust musical propi i de respectar els gustos i les identitats musicals dels altres.

3.     Fer œs de lĠescolta anal’tica i reflexiva, mostrant curiositat i iniciativa, per expressar opinions i coneixements sobre la diversitat dĠestils musicals de forma personal, cr’tica i creativa.

4.     Relacionar de forma integrada els coneixements teoricoprˆctics de la mœsica amb relaci— al seu context de creaci— i funci— cultural.

5.     Saber exposar els criteris esttics i estil’stics que permeten identificar les mœsiques diverses que sĠescolten en els mitjans de comunicaci— i en lĠentorn ambiental quotidiˆ.

6.     Interpretar el repertori musical amb la veu, els instruments i el cos a partir dĠun procŽs de treball estratgic i amb iniciativa personal.

7.     Crear composicions a partir del consens general, les orientacions i les finalitats preteses, fent servir una ˆmplia gama de recursos i suports.

8.     Utilitzar eines i recursos per al tractament i edici— del so i la imatge a partir del disseny de projectes personals i/o colálaboratius.

9.     Presentar i defensar projectes de treball i/o recerca entorn de la mœsica. 

10.   Elaborar propostes interdisciplinˆries vinculades a les arts escniques o dĠaltres disciplines.

11.   Ser capa dĠidentificar i conixer les professions vinculades a la mœsica des dels diversos usos i enfocaments.

12.   Mostrar iniciativa en lĠœs dels coneixements assolits a lĠaula i fora dĠella per dur a terme accions o generar projectes de carˆcter axiol˜gic i social.

EDUCACIî VISUAL I PLËSTICA (matria optativa)

1.     Prendre decisions per a la realitzaci— de produccions art’stiques especificant els objectius, proposant diverses opcions i avaluant la soluci—.

2.     Utilitzar recursos tecnol˜gics en la producci— dĠimatges visuals i dĠaudiovisuals.

3.     Realitzar projectes que comporten processos de concepci— i execuci— cooperativa.

4.     Dibuixar formes i espais aplicant els sistemes de representaci—.

5.     Realitzar obres bidimensionals i tridimensionals, experimentant i utilitzant diversitat de materials, tcniques i procediments. 

6.     Emprar estratgies i tcniques pr˜pies dels ˆmbits art’stics i la comunicaci— visual i audiovisual. 

7.     Reconixer imatges, produccions art’stiques i objectes dels entorns visuals i audiovisuals i del patrimoni, atenent als aspectes formals, expressius, narratius i cr’tics de les propostes.

ARTS ESCéNIQUES I DANSA (matria optativa)

1.     Resumir les caracter’stiques mŽs rellevants de diverses poques de la hist˜ria dels diversos llenguatges escnics amb relaci— al context hist˜ric, social i cultural.

2.     Identificar, comprendre i explicar els diferents llenguatges escnics.

3.     Dissenyar i/o participar en projectes de creaci— i difusi— escnica, assumint diferents rols.

4.     Exposar raonadament i mostrar f’sicament, en relaci— amb les diferents arts escniques, alguns hˆbits o comportaments que millorin el desenvolupament f’sic i art’stic. 

5.     Relacionar els gestos i moviments habituals, i els principals esforos o postures dels diferents tipus dĠarts escniques i de la dansa.

6.     Comentar peces teatrals, musicals i coreogrˆfiques, emprant la terminologia adequada,  mostrant respecte i rigor, tenint en compte el valor art’stic i el context.

7.     Interpretar en grup diferents danses a travŽs de lĠaprenentatge de coreografies.

8.     Demostrar capacitat per improvisar una seqŸncia de moviments, lliures o amb una finalitat determinada, i valorar la importˆncia de la improvisaci— en el teatre i en la dansa.

 

ËMBIT DE LĠEDUCACIî FêSICA

1.     Planificar i posar en prˆctica de forma aut˜noma escalfaments per a una activitat concreta.

2.     Incrementar el nivell individual de condici— f’sica per millorar la salut, a partir de lĠaplicaci— de sistemes i mtodes dĠentrenament.

3.     Participar en lĠelaboraci— dĠun pla de treball per a la millora de la condici— f’sica.

4.     Utilitzar la respiraci— i la relaxaci— com a mtodes dĠalliberament de tensions.

5.     Executar exercicis de condicionament f’sic (fitnes) amb correcci— postural.

6.     Dissenyar i portar a terme les fases dĠactivaci— i recuperaci— de la prˆctica de lĠactivitat f’sica, tenint en compte la intensitat i la dificultat de lĠactivitat.

7.     Participar de forma activa en activitats esportives individuals, colálectives o dĠadversari.

8.     Participar en lĠorganitzaci— i posada en prˆctica de tornejos o competicions esportives.

9.     Realitzar activitats en el medi natural, utilitzant lĠequipament, eines i tcniques dĠorientaci— adequades.

10.   Planificar de forma aut˜noma activitats en el medi natural.

11.   Mostrar una actitud de respecte pel medi natural.

12.   Controlar els riscos en les activitats f’siques i esportives i assumir la responsabilitat de la pr˜pia seguretat.

13.   Crear moviments basats en lĠexpressi— dĠemocions.

14.   Actuar davant del grup realitzant composicions individuals i colálectives.

 

ËMBIT DE CULTURA I VALORS

 

FILOSOFIA (matria optativa)

1.     Fer œs de lĠargumentaci— i la reflexi— en lĠanˆlisi de situacions tant reals, quotidianes o llunyanes, com hipottiques o fict’cies.

2.     Mostrar el domini de la comunicaci— lingŸ’stica i digital a lĠhora de seleccionar, analitzar i interpretar informaci—, idees i actituds.

3.     Explicar els problemes filos˜fics que es plantegen en la matria tot utilitzant paraules pr˜pies.

4.     Mostrar la comprensi— dels continguts de la matria tot establint comparacions de posicions contraposades, anˆlisis cr’tiques de les diferents posicions i defensant, si fos diferent, la pr˜pia posici— de manera argumentada.

5.     Elaborar textos (breus assajos, diˆlegs, etc.) amb argumentacions s˜lides pel que fa als exemples filos˜fics que introdueix la matria i, per extensi—, a qualsevol tesi que es vulgui sustentar.

6.     Comprendre i analitzar contextos de convivncia a partir del coneixement de la personalitat humana.

7.     Utilitzar els continguts de la filosofia per a lĠanˆlisi de la societat actual.