Prevenim el consum d’alcohol entre els joves

Els alumnes de 3r i 4t d’ESO han tingut l’oportunitat d’escoltar a Sílvia Porras tècnica de Salut de l’Espai Jove, al caporal Faust Moreno dels Mossos d’Esquadra, a en Xavier Casadevall tècnic de festes de l’Ajuntament de Banyoles i Jordi Serradell Tècnic de Joventut de diversos ajuntaments de la comarca del Pla de l’Estany.

L’objectiu de la xerrada és sensibilitzar als joves que quan es surt de festa tothom s’ho ha de passar bé i, que, en canvi, si hi ha incidents n’hi haurà que ho passaran malament. Per tant per passar-ho bé hem de tenir clar que no pot haver-hi violència, ni borratxeres ni agressions sexistes. Aquesta xerrada s’ha fet per primer cop degut als incidents que van haver-hi a les festes d’estiu de Banyoles.

Aquest any per primer cop hi haurà a les barraques un espai anomenat Punt Lila en el que hi hauran activitats alternatives com jocs de taula, cartes, informacions, dinàmiques diverses per passar-ho bé, al capdavant de tècnics especialitzats en joves. Qui els vagi a visitar rebrà un braçalet amb el telèfon per què, si els passa alguna cosa, sàpiguen a on trucar i també els donaran una ampolla d’aigua. El Punt Lila estarà obert fins a les 4 de la matinada i la zona de les ambulàncies fins a les 6.

Van insistir molt que quan es surt de festa s’ha de respectar a tothom, si una noia vol anar al lavabo NO és normal que hi hagi 5 nois que la rodegin, tot i que no li fan res. Això no es pot fer. No pot ser que algú es sent violent per l’acció dels altres, i van destacar que el problema no és com es va vestit o vestida, sinó les accions dels altres que violenten a aquesta persona.

Des de mossos van explicar quina és la normativa i quins són els fets delictius. La majoria de les persones que tenen problemes quan surten de festa són les que estan sota els efectes de l’alcohol o de les drogues. El consum d’alcohol a menors d’edat està prohibit. Al carrer no es pot consumir alcohol, només als llocs habilitats, que en aquest cas és la zona de les barraques. La multa per consumir fora de les zones permeses és de 200€. Qui consumeixi drogues pel carrer té una multa mínima de 600€, que normalment puja cap a 1000€.

Van remarcar que tothom ha de tenir clar que la zona més segura és precisament la zona de les barraques i és on s’ho passaran millor. Han tancat una zona conflictiva per millorar la convivència, que és la zona dels autoxocs, Han posat més llum en zones que eren poc il·luminades…

Abans de sortir de festa s’ha de menjar; si algú es troba malament no se’l deixa sol; si no és amic/ga nostre/a es porta cap amb algú responsable de les barraques, com per exemple al Punt Lila; si algú beu més del compte ha de pensar que hi haurà un amic que el cuidarà i que aquest no s’ho passarà bé per culpa de la irresponsabilitat i egoisme de l’altre.

També ens van ensenyar el plànol de les barraques i la distribució d’aquestes. Tota la informació sobre les festes estarà a l’Instagram de les Festes de Banyoles.

Per finalitzar ens van informar que hi haurà unes sessions interessants de salut a partir de dijous11 d’octubre a l’Espai Jove i serà un cop per setmana.

Ha estat una xerrada curta, però intensa en el que els alumnes han estat molt ben informats.