Comunicat del Departament d’Ensenyament en relació a les denúncies per adoctrinament (i altres comunicats)

El Departament d’Ensenyament va emetre el divendres 4/5 un comunicat en relació a les recents notícies sobre denúncies per adoctrinament, que us transcrivim tot seguit. El president del Consell Escolar de Catalunya havia fet públic un comunicat el dimecres 2/5 i el Síndic de Greuges ha instat el 7/5 a les autoritats estatals i catalanes que abordin totes les problemàtiques educatives dins el marc de la comunitat educativa, i mantinguin la normalitat i bona convivència en l’àmbit escolar. Per altra banda, els sindicats s’estan posicionant en relació a aquests fets i, per a coneixement de la comunitat educativa, us en posem l’enllaç més avall, si és que en tenim coneixement (sindicats amb representació a Ensenyament, per ordre de representativitat a les darreres eleccions sindicals).

Comunicat del Departament d’Ensenyament

El Departament d’Ensenyament vol confirmar que totes les denúncies per adoctrinament que actualment s’han fet públiques a través dels mitjans de comunicació es van iniciar el passat el mes d’octubre.

El Departament ha donat resposta a la totalitat d’aquestes denúncies. En aquest sentit, només n’hi ha dues que han estat judicialitzades, ja conegudes, i en les quals no s’ha obert cap expedient a cap docent.

Ensenyament reitera la confiança en tots els docents del sistema educatiu català i els referma tot el seu suport.
Comunicat del Consell Escolar de Catalunya

Com a president del Consell Escolar de Catalunya vull manifestar la meva repulsa pel tractament mediàtic i a les xarxes socials, fet per algun mitjà i per algun líder polític, dels professors de Sant Andreu de la Barca. El linxament públic d’uns educadors constitueix una greu irresponsabilitat i atempta contra els seus drets de ciutadans en un sistema democràtic.

Com a òrgan de representació de la comunitat educativa, el Consell Escolar de Catalunya reafirma la seva confiança en els mestres i professors del país. Catalunya compta amb uns grans professionals de l’educació, els quals sempre han estat a l’alçada dels reptes que havien d’afrontar.

L’Assemblea de Docents de l’Institut El Palau, de Sant Andreu de la Barca, destaca “l’excel·lent feina que fan aquests professors tots els dies a les aules”. Els atacs, diuen, “suposen un argument més per continuar exercint la seva feina d’educadors amb els valors democràtics de convivència i llibertat”.

Per la seva banda, familiars de professors denuncien “difamació, calúmnies i injúries” i expliquen que l’endemà del referèndum de l’1-O van donar opció als alumnes de batxillerat a participar en un petit acte al pati, consistent a fer uns minuts de silenci. En cap cas els professors van imposar la seva opinió ni van assenyalar els alumnes fills de guàrdia civils.

L’escola ha d’estar oberta a l’entorn, tot preservant la pròpia idiosincràsia. Com a institució social, ha d’educar l’esperit crític dels alumnes perquè esdevinguin ciutadans lliures i respectuosos de l’alteritat, en una societat democràtica avançada.

Lluís Font, president del Consell Escolar de Catalunya

Barcelona, 30 d’abril de 2018

Enllaç a la roda de premsa del Síndic de Greuges i elements més significatius del seu discurs (enllaç)

Els centres educatius com a tals han d’evitar mostrar símbols o signes identificatius amb les diferents opcions polítiques, del signe que siguin. L’escola, com a servei adreçat a tot l’alumnat, no hauria de mantenir un posicionament polític com a institució. En aquest punt, l’escola ha de mantenir la neutralitat ideològica i, per tant, oferir la possibilitat d’assistència a classe normalitzada (fora dels supòsits de vaga) pels alumnes que decideixen assistir a classe i evitar comunicacions  a les famílies amb valoracions de la situació política, i també qualsevol indicació que en sentit directe o indirecte es posicioni o pretengui influir (en el sentit que sigui) en l’exercici de les decisions col·lectives relatives a l’assistència a classe per part de l’alumnat (…)