Visita a la Llar Oxalis de Girona dels alumnes del CFGM APD: un món sense barreres

Els alumnes de 2n curs del cicle de grau mitjà d´Atenció a persones en situació de dependència han visitat la Llar Oxalis, de Girona, situada molt a prop dels cinemes Oscar i del GEIEC, al barri de Sant Ponç. Es tracta d´un centre arquitectònicament molt modern  i plenament adaptat a les necessitats dels usuaris, en aquest cas, del col.lectiu de la Discapacitat Física. Ens resultava molt interessant per a visitar, ja que la majoria de les empreses on els nostres alumnes fan la Formació Dual i l´FCT (o “Pràctiques”) s´ocupen del col.lectiu de la gent gran, el més nombrós de la situació de dependència.

L´Eva Fàbrega, psicòloga del centre i tutora dels nostres alumnes de Dual, ens va reunir primer per explicar-nos les característiques de la residència:  tipus d´empresa, places, usuaris, distribució de l´espai, activitats… Pertany a una fundació privada (Llars de l´Amistat Cheshire), però totes les places són públiques: 36 residencials i 20 de centre de dia, ara per ara cobertes. Els usuaris són adults joves, homes i dones, amb una mitjana d´edat al voltant dels 40 anys i afectats la majoria per paràlisi cerebral. La llar és casa seva, i així la considera tothom:  amb respecte a la seva privacitat, rutines personals, i especial atenció no només a les activitats assistencials (higiene, alimentació, deambulació…), sinó també educatives i socials. D’una banda, i va cridar-nos l´atenció per la seva evidència, els espais, passadissos, portes, són molt amples, evitant tot tipus de barreres i facilitant-los, per tant, l’autonomia. D’una altra, s´estimula la comunicació, difícil per a la majoria d´ells (els costa molt parlar), mitjançant suports que l’Eva ens va mostrar i que els alumnes van poden utilitzar; tenen aula d´ordinadors, aula taller per fer manualitats i estimular funcions cognitives, sala de rehabilitació i pista per practicar un esport adaptat, la Boccia, que tots, amb més o menys grau de dependència, poden practicar amb ajuts tècnics, junt a la piscina interior.

Però l´Oxalis té clar també que els usuaris han de poder mostrar-se com a ciutadans iguals que els altres, i participar a la vida del barri i la ciutat:  van a la platja, a la piscina i instal.lacions del GEIEC, a restaurants, participen amb les seves creacions a Temps de Flors, es disfressen per Carnaval i surten tot el possible al carrer.

L´Eva va respondre a les moltes preguntes dels alumnes i ens va mostrar a continuació les instal·lacions de la llar. Per acabar la visita, vam poder gaudir de la sala d´estimulació sensorial (la falta d´experiències és una mancança característica del col.lectiu), on, amb diversos i novedosos recursos i sistemes, els usuaris poden experimentar amb diferents textures, formes, moviments, colors, sensacions, temperatures… fins amb el soroll traduït a colors!

Va ser molt gratificant també comprovar com les dues alumnes que hi van fer recentment la Formació Dual, la Sharon Matamoros i la Nyuma Kamera, eren reclamades pels usuaris i saludaven, abraçaven o ajudaven a  alguns d´ells amb tot l´afecte possible.

Moltes gràcies a l´Eva Fàbrega, que va explicar-ho tot d´una manera tan clara i amena, pacient i generosa com hem vist que treballen a la Llar Oxalis, on els usuaris, és clar, són els veritables protagonistes. I gràcies per mostrar-nos com sí s´han de fer les coses i, sobre tot, com els hem de mirar, sense barreres.