Fem Memòria! Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust

Aquest curs 2020-21 l’Institut Montserrat Roig s’integra al Grup DEMD (Exili, Deportació i Holocaust) i es suma a la commemoració, enguany virtual, del Dia Internacional en record de les Víctimes de l’Holocaust 27 de gener i de prevenció de crims contra la humanitat.

El nostre centre ha presentat una mostra del treball fet a les aules de 3r d’ESO a 2n Batxillerat. El departament de socials i el departament d’educació visual i plàstica han col•laborat per fer visible a l’institut els autors, les històries de vida i les reflexions ambientant diferents espais de pas de l’edifici. Concretament, s’ha recreat de manera subtil un filat dibuixat en les parets de vidre amb imatges que ens predisposen a sentir-nos dins del passat, però lliures des del present. Pensem que aquesta ambigüitat fa créixer en el nostre alumnat el sentiment d’empatia envers les víctimes a més de la necessitat de vetllar perquè en el nostre present s’aturi tot intent de totalitarisme, genocidi i antidemocràcia.

Qualsevol centre de Catalunya el dia 27 de gener a partir de les 12.00 h i fins a les 13.00-13.30 h podrà connectar-se i veure el nostre treball en el conjunt dels centres participants en lema d’enguany Be the light in the darkness (Sigues la llum enmig de la foscor) treballar amb els alumnes Sigues la llum enmig de la desmemòria.

El lema d’enguany es planteja internacionalment des de la web Holocaust Memorial Trust Day com una afirmació i una crida a l’acció, situant-nos entre diferents tipus de “foscor”, per exemple, la persecució basada en la identitat ètnica, la desinformació, la negació de la justícia; i diferents maneres de “ser la llum”, per exemple, la resistència, els actes de solidaritat, el rescat i la il•luminació de les falsedats. L’alumnat de 4t d’Eso i 1r de Batxillerat s’han centrat en les fonts primàries de la secció Life Stories per conèixer l’abast internacional de persones que en el passat van viure l’Holocaust nazi i en l’actualitat viuen situacions de genocidi. Han escrit els seus noms i els han homenatjat posant una pedra.

Volem agrair, la presència del sociòleg Domènec Martínez (ACPF) que ens ha oferit la conferència “El fil de la memòria: un temps i una ciutat (una visió molt personal) “. Hem fet un homenatge a la “Revolta de les pedres” escrivint en una pedra el sentiment que ens desperta la nostra pròpia Memòria Històrica (de Ia República a la Transició).

L’acte virtual organitzat per Memorial Democràtic del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, acabarà mostrant l’Encesa d’espelmes en llocs de Memòria Històrica. El nostre institut encendrà una espelma als peus del monument a les víctimes de la Guerra Civil (al Cementiri de Terrassa).

L’acte al nostre centre es tancarà amb la presència de l’Amical de Mauthausen i farem un happening amb aquest element fil conductor que han estat les pedres.

Podeu escoltar el manifest commemoratiu per Joan Coma de l’AMICAL.

Us enllacem al web de referència a l’xtec amb altre material.