Pla lector

PLA LECTOR

OBJECTIUS

L’objectiu principal d’aquest pla lector és millorar la competència lectora de tot l’alumnat i fomentar l’hàbit lector, d’aquesta manera també millorarà l’assoliment de les competències bàsiques.

Desenvolupar aquesta competència és una prioritat en el centre i es procura que ho sigui per a tota la comunitat educativa.

La lectura és un factor fonamental per al desenvolupament de les competències bàsiques que està inclosa en totes les àrees i és una eina imprescindible per ampliar els coneixements de qualsevol àrea.

 

Aquest pla lector persegueix els següents objectius generals:

– Afavorir la integració de la competència lectora en totes les àrees del currículum.

– Promoure l’autonomia i la competència de l’alumnat en l’accés, el tractament i l’ús de la informació.

– Fomentar l’hàbit lector i ajudar a descobrir i a valorar el plaer de la lectura.

– Afavorir la planificació i la coordinació, la sistematització i la coherència de les estratègies que el centre desenvolupa a l’entorn de la lectura.

– Comptar amb la biblioteca del centre com a element dinamitzador de la lectura i com a espai d’informació i de documentació.

 

El pla de lectura s’estructura en tres eixos:

–  Saber llegir: L’alumne ha de progressar en l’adquisició de la comprensió lectora de textos de diferents tipus.

Es treballa tant la lectura silenciosa i autònoma com la lectura en veu alta: la velocitat lectora, el ritme, la pronúncia, l’entonació i l’expressivitat.

Els alumnes  amb la lectura amplien el vocabulari, milloren  el seu coneixement de la gramática i el seu coneixement del món en general.

Llegir per aprendre: El paper de la lectura és fonamental en l’adquisició dels continguts de totes les àrees.

Es fomenta la capacitat de cercar, comprendre, assimilar i comunicar informació.

Es promou tan l’ús de la biblioteca com de les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC).

El gust per llegir: Entès com a l’adquisició d’un hàbit basat en el gaudi.

Es promou que l’alumne triï les seves pròpies lectures i es faciliten contextos lectors.

 

EL GUST PER LLEGIR

Des del curs 2017-2018 s’ha implantat al centre un temps per la lectura individual dels alumnes amb la finalitat de fomentar el gust per la lectura. Es va començar a fer pels alumnes de 1r d’ESO i aquest curs 2019-2020 ja es farà per 1r, 2n i 3r d’ESO. Aquest temps consta de 30 minuts diaris després del primer pati i abans de començar els projectes, per tant, és de 10:40 h a 10:50 h de dilluns a divendres, per 1r i 2n d’ESO, els alumnes de 3r d’ESO tenen aquest temps els dilluns, dimecres i divendres. És un temps dedicat a la lectura i majoritàriament a la lectura individual i silenciosa. El professor també llegirà durant aquesta mitja hora de lectura autónoma.

El professorat responsable de la sessió i les activitats que s’hi relacionen serà el professorat a qui pertoqui aquella franja horària.

Aquest hàbit de lectura personal dels alumnes i lliure (doncs els alumnes trien el llibre que volen llegir) farà que els alumnes millorin la seva comprensió lectora, gaudeixin de la lectura i augmentin els seus coneixements en general.

ACTIVITATS

A més a més de la lectura autónoma es pretèn fomentar la lectura compartida i la lectura en veu alta.

En el primer trimestre, un dia a la setmana durant la mitja hora de lectura, s’animarà als alumnes a llegir en veu alta pels companys, individualment o en grup, fent el professor el modelatge prèviament. Aquesta pràctica millorarà la pronunciació, l’expressivitat i la velocitat lectora de l’alumnat.

El nostre centre participa en el Certamen de lectura en veu alta que organitza la Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Ensenyament i els alumnes que voluntàriament hi participen, treballen més, durant uns mesos, aquests aspectes de la lectura en veu alta.

En el segon trimestre, quan ja els alumnes han tingut temps de llegir llibres sencers, se’ls animarà a recomanar alguna lectura seguint unes pautes determinades. D’aquesta manera els mateixos alumnes poden recomanar-se les lectures que més els ha agradat. Aquesta pràctica millora l’expressió oral dels alumnes i fa que es vagin acostumant a parlar en públic.

En el tercer trimestre, es procurarà fer debats o converses literàries per potenciar la capacitat crítica, reflexiva i argumentativa de l’alumnat. D’aquesta manera els alumnes també aprenen a expressar les seves opinions de forma respectuosa i respectar, així mateix, les opinios dels companys.

RECURSOS

Els alumnes poden portar el llibre de casa seva, però també es posa a la seva disposició una biblioteca d’aula, amb llibres adreçats a joves, majoritàriament de ficció, de narració i teatre. També volem incorporar revistes i diaris. Aquesta biblioteca es va ampliant cada curs amb noves aportacions i es pretén que els alumnes puguin triar entre tots els gèneres i tipologies textuals. De moment disposem de llibres en català, castellà i anglès.

Els alumnes també poden agafar en prèstec un llibre de la biblioteca de l’institut, amb el carnet de la biblioteca que s’ofereix gratuïtament a principi de curs. Els últims anys hem pogut ampliar el fons de la biblioteca amb llibres d’autors juvenils actuals que acostumen a agradar als alumnes.

Així mateix, es busca la col.laboració d’altres biblioteques públiques per oferir als alumnes altres tipus de llibres més concrets, com àlbums il.lustrats.

S’utilitzaran també les Tecnologies de la Informació i el Coneixement (TIC) per motivar a l’alumnat a la lectura. Es poden visualitzar “booktrailers” o “booktubers” per ajudar-los a triar una lectura. Ells mateixos poden fer servir aquestes tècnologies per recomanar llibres i es poden penjar al blog de la biblioteca de l’institut, on ja hi ha recomanacions de llibres fetes per alumnes de cursos anteriors. També es pot escriure una recomanació d’un llibre per la revista de l’institut.

PLANIFICACIÓ

DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES
1R TRIMESTRE  

Lectura autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura en veu alta

2N TRIMESTRE  

Lectura autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Recomanacions de llibres

3R TRIMESTRE  

Lectura autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Lectura

autònoma

 

Debats o converses literàries

Els alumnes de 3r d’ESO tenen aquest temps dilluns, dimecres i divendres.

AVALUACIÓ I REVISIÓ DEL PLA LECTOR

Els professors que porten a terme la sessió de mitja hora de lectura aniran informant al llarg del curs i al final del mateix a la coordinadora LIC i l’equip directiu del seu funcionament. Si els alumnes llegeixen o no, quins llibres agraden més, i quines activitats al voltant de la lectura han funcionat més, amb la finalitat de millorar el pla lector del centre.

 

Share