Sortida al centre APRODISCA

IMG_3837El passat dimecres dia 10 de maig, l’alumnat de 3r d’ESO va anar de sortida al centre APRODISCA (Associació Pro Persones amb Disminució Psíquica de la Conca de Barberà) de Montblanc. La sortida, que estava organitzada pel Departament de Ciències Experimentals de l’institut, va consistir en una visita a les instal·lacions del centre, un esmorzar i un petit col·loqui d’intercanvi d’experiències, opinions i reflexions al voltant de la justícia social i ambiental. De fet, la sortida s’emmarcava dins del projecte europeu The Same World, que té com a objectiu conscienciar l’alumnat sobre aquests dos aspectes. Per això, a la sortida ens hi va acompanyar la Núria, una de les monitores del projecte que ens va fer de guia i va posar el contrapunt crític en tot moment.

En arribar a Montblanc, ens va rebre la Nuri, una de les treballadores d’APRODISCA. L’associació es va crear l’any 1983 fruit de la unió d’uns quants pares amb fills amb discapacitats intel·lectuals i malalties mentals que volien buscar una resposta educativa i laboral més adequada a la seva situació. Així van formar un petit taller on revisaven peces de cotxes per una empresa de la comarca.

D’aquest petit taller, actualment han passat a dos centres (un a Montblanc i un altre a la Selva del Camp) i 250 persones entre treballadors i usuaris. En aquests centres hi ha tres tipus de serveis. Un és el laboral. Hi ha persones amb diversitat funcional que treballen en alguna feina, ja sigui de control de qualitat de peces de diverses empreses o en el projecte de producció i transformació d’aliments ecològics. Hi ha un altre servei que és el SOI, que és d’orientació i inserció, on hi ha persones que es formen en diversos aspectes per tal d’aconseguir una rutina i poder anar a buscar feina a d’altres llocs. Finalment, hi ha el servei terapèutic, on hi ha persones més afectades per aquestes malalties mentals i que fan activitats de tipus més educatiu i lúdic, tot i que sovint, també, ajuden a la producció. Totes les persones que hi treballen cobren el seu sou i estan assegurades per tal que puguin aconseguir tenir una vida com més autònoma millor dins de les seves possibilitats.

Vam veure treballadors, revisant peces, fent ioga, fent mandales naturals, altres fent cremes i salses, etc. Entremig, però, ens van convidar a un esmorzar de productes ecològics i de qualitat, entre els quals hi havia magdalenes, melmelada, sucs i canyes de xocolata. Tot boníssim.

Després de passar per la botiga de l’associació i comprar alguns dels productes ecològics que hi havia, vam tornar a les oficines, on vam fer un recull de reflexions a partir de la feina feta a l’aula i l’experiència viscuda al centre. Aquestes reflexions anaven en el sentit de valorar la feina que feia l’associació per aconseguir justícia social, ja que totes les persones, siguin com siguin, tenen l’oportunitat de tenir una feina i viure autònomament; i justícia ambiental, pel projecte d’alimentació ecològica que van engegar fa uns anys.

Va ser una sortida molt interessant i que ens va permetre conèixer de primera mà una realitat que normalment no tenim a l’abast, així com veure un projecte basat en l’slow food en una societat dominada pel fast.

Us deixem aquí l’enllaç a l’àlbum de fotos.