ECLIPSI PARCIAL DE SOL 10 JUNY DE 2021

Aquest matí hem tingut l’oportunitat d’observar un esdeveniment astronòmic excepcional com és un eclipsi solar parcial des de l’Institut Mediterrània del Vendrell.

Des del Departament Científic-Tecnològic del nostre centre hem preparat una activitat d’observació en condicions de seguretat atès que no es pot fer una observació directa a simple vista perquè és molt perillós.

Afortunadament al nostre centre disposem d’un SolarScope, que ens permet projectar l’eclipsi en una pantalla i augmentar la imatge per fer una observació còmoda i segura. A més disposem d’ulleres específiques per eclipsis amb filtres Baader que redueixen la llum rebuda per l’ull en un factor de 100.000 amb completa protecció de la vista.

De la mateixa manera que el curs passat quan vam organitzar l’observació del trànsit de Mercuri, tots els alumnes i professors del centre que es van apuntar el dia anterior han pogut assistir de forma ordenada a l’observació.

L’inici de la fase parcial es va produir a les 11h 19mi 33s. El màxim de la fase parcial a les 11h 55mi 20s i el final a les 12h 33mi 33s. El temps aproximat de durada total ha estat d’uns 53 minuts.

La projecció de la llum en el SolarScope produïa una inversió de la imatge, de forma que la zona eclipsada, una petita mossegada, es veia en la part inferior, mentre que en l’observació directa amb les ulleres es veia en la part superior del disc solar.

Una curiositat és que aquest eclipsi ha estat anul·lar des del nord del Canadà, Grenlàndia, i Rússia.

Per nosaltres ha estat parcial des de Catalunya (2.3%) Per localitats més a l’Est, s’ha vist més eclipsat, per exemple a Galícia un 10%.

Aquesta és la segona vegada que organitzem l’observació d’un eclipsi des del nostre centre. L’últim va ser el 20 de març de 2015. Malgrat que aquesta vegada el percentatge ocultament ha estat menor, un eclipsi sempre és un espectacle extraordinari i com el de fa sis anys aquest també ha provocat un gran interès i participació tant d’alumnes com de professors.

El pròxim eclipsi solar tindrà lloc el 25 d’octubre de 2022 al nord-est de la península i illes Balears

Però el pròxim eclipsi solar visible com a total des d’Espanya tindrà lloc el 12 d’agost de 2026, seguit d’un altre el 2 d’agost de 2027 i poc després, el 26 de gener de 2028 es podrà veure un eclipsi anul·lar. Com podeu veure ens esperen uns anys increïbles per les observacions astronòmiques d’eclipsis.

Us animem a veure l’àlbum de fotografies.

Si voleu més informació podeu consultar: