Taller: Revolucionant l’aula amb poesia

Aquests són els especialistes que ens van visitar dimecres passat, per fer un taller de poesia amb l’alumnat de Literatura catalana de 2n de Batxillerat. Van ser tres hores de treball conjunt que deixaran, segur, una empremta entre els nostres joves estudiants. L’emoció, l’experiència de compartir, amb la paraula dita, el goig estètic que ens fa més vius, va irrompre a l’aula per incendiar-la, amb poesia. Ens ho expliquen en aquesta entrevista que els hem preparat plegats.

  • Joan Carles Navarro, llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, és professor del Màster d’Edició Digital de la UOC i es dedica a la concepció de projectes i tallers per al foment de la lectura i el desenvolupament de les competències lingüístiques.
  • Mireia Chalamanch, llicenciada en Art Dramàtic i finalitzant els estudis en facilitació i acompanyament personal, relacional i de grup des de l’enfocament de Treball de Processos. Es dedica, principalment, a la creació de projectes relacionats amb les competències lingüístiques i temes de gènere mitjançant tallers i accions performàtiques.

SALVI: S’han acomplert les vostres expectatives en el taller d’avui?

JC: Pensem que sí. Hem sortit molt satisfets de la sessió, sobretot de les darreres dues hores en què els joves s’han deixat anar i s’han expressat tal com són i amb l’espontaneïtat que els és pròpia. A l’acabar el taller, una de les noies que hi han participat, ens ha preguntat quin era el títol d’un poema que havien llegit junts, una estona abans (“Tot l’enyor de demà”, de Salvat-Papasseit), què més podem demanar?

MCH: Tant de bo. Crec que a les aules falta més poesia, més possibilitat d’expressar, de crear i dialogar sobre els universos personals i col·lectius que ens envolten.

SALVI: Per què és important la poesia? Què aporta individualment i col.lectiva?

JC: Aquí podria respondre el que va dir Martí i Pol, amb ironia, i és que d’acord amb els paràmetres amb què en general se solen valorar les coses en la societat d’avui, ni els poetes ni la poesia no serveixen per res, que no cotitzen a borsa ni mouen grans fortunes. Ara bé, la poesia, com l’art en general, és l’única escletxa a través de la qual poder entreveure una mica de llum i relacionar-nos amb allò més essencial de tots nosaltres, com a individus i com a societat, i fer-ho mitjançant la paraula que és el do que ens fa específicament humans. Per això de poesia n’hi ha hagut i n’hi haurà sempre.

MCH: La poesia és a tot arreu. Relacionar-se amb ella és una manera de somiar desperts i veure altres mons, conèixer altres realitats que estan passant al mateix temps.

ARNAU: Com, en quin moment, quan vau descobrir la poesia?

JC: Vaig descobrir la poesia a l’institut, quan era més o menys de la vostra edat. Com tots els de la meva generació, vaig estudiar en castellà i recordo escoltar recitar un poema de Rafael Alberti, “El mar”, que em va catapultar fora de l’aula i em va transportar lluny, ben lluny. Crec que aquest, va ser el primer moment en què vaig gaudir de la poesia.

MCH: La poesia en el sentit més ampli, com la mateixa vida, des de ben petita. La poesia escrita o escoltada va ser a través del meu pare i en Xesco Boix.

LAIA: A part de fer tallers, també escriviu poesia?

JC: M’agrada molt escriure i ho faig sovint, però de poesia només n’escric molt de tant en tant.

MCH: No escric poesia, em dedico, entre d’altres coses, a dir, recitar, llegir poesia, a crear dramatúrgies entorn la poesia.

RAQUEL: Quin és el vostre poeta/poema preferit?

JC: Ui, quina pregunta, difícil triar-ne un, només! Et dic alguns noms, per si tens interès a descobrir-les, tot i sabent que si m’ho tornes a preguntar d’aquí uns minuts, potser te’n diria unes altres: Anna Gual, Laura López Granell i Zoraida Burgos.

MCH: Cada moment de la vida necessito un poema diferent. Ara bé,  n’hi ha que m’acompanyaran tota la vida i aquests són poemes de Sylvia Plath (Sóc vertical), Perejaume (Advertiment), Enric Casasses (La manera més salvatge), Laia Noguera (Mare).

JOFRE: Què preteneu transmetre fent els tallers?

JC: D’una banda, abaixar les barreres i pors que pot suposar “enfrontar-se” a un poema o a la poesia, en general. De l’altra, encomanar les ganes de llegir-ne i de fer-ho sense complexes. Un bon poema no té mai una única lectura!

MCH: Transmetre que la poesia és un llenguatge universal i que cadascú ha de trobar la seva porta d’entrada. Oferim diverses portes i maneres d’endinsar-s’hi i de relacionar-se amb ella.

SARA: Us agradava la poesia de petits?

JC: Quan jo era petit, la poesia només la trobava a les cançons infantils. Llavors, esclar, jo no ho sabia. M’agradaven molt el ritme i les rimes de les cançons que cantava, tot i que em molestava no entendre-les: què volia dir “la lluna, la pruna, vestida de dol, son pare la crida i sa mare no vol”?

MCH. Vaig tenir la sort que el meu pare escrivia poemes i n’hi havia de molts tipus. Uns m’acompanyaven, d’altres no els entenia o, directament, no m’agradaven. D’altres, per sort, em consolaven.

BERTA: Què us agrada més de fer aquests tallers?

JC: Aquesta és molt fàcil: estar en contacte amb vosaltres, els joves. Tenim tantes coses a aprendre i ens n’ensenyeu tantes a cada sessió!

MCH: El que m’agrada més és veure com entre tots explorem la poesia i cadascú veu, sent, escriu i li passen coses diferents. Quan els alumnes em sorprenen i observo que es sorprenen!

LUOWEN Quin poeta us ha marcat més?

JC: Per la resposta que he donat abans, hauria de dir que Rafael Alberti. Tanmateix, un poeta al que torno sovint i mai no em canso de llegir és Fernando Pessoa.

MCH: M’influencien molts poetes, et diria que en aquest moment són dones poetes. Per exemple, Berta Piñán, Nora Albert, Antonina Canyelles, Sònia Moll, Mireia Calafell, Laia Noguera…

 Grup de 2n de Batxillerat de Literatura catalana

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>