Les colònies industrials de la Catalunya del tombant de segle: una trama molt ben ordida

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

El divendres 27 de febrer l’Àrea de Geografia i Història de l’Àmbit de Ciències Socials ha organitzat una sortida didàctica per a l’alumnat de 4t d’ESO.

Els nois i noies d’aquest curs han visitat la Colònia Vidal [Berguedà] que ens mostra com era la vida i el treball en una colònia tèxtil del 1900.

La Colònia Vidal es una de les colònies tèxtils que es van instal·lar al peu del riu Llobregat [zona on es va crear la principal concentració de colònies d’Europa] durant l’últim terç del segle XIX i els primers anys del segle XX.

Al llarg de tot el recorregut han pogut veure com estava conformada una colònia obrera en la seva totalitat: tallers tèxtils, habitatges obrers, l’escola, la biblioteca, la peixateria, el safareig, les dutxes, la sucursal de caixa Manresa i una exposició permanent que explica el dia a dia dels homes i les dones que treballaven a la fàbrica, així com els serveis del conjunt industrial on es poden veure els elements bàsics de l’aprofitament del aigua com a font d’energia, – resclosa, canal, turbines- la màquina de vapor i la maquinària tèxtil més significativa del procés de transformació del cotó.

Si voleu saber més coses sobre les colònies industrials catalanes us convidem a veure aquest interessant reportatge.

Tot plegat un viatge en el temps que ha permès els i les nostres alumnes aproximar-se al patrimoni industrial del nostre país i a una època en què es teixeix la societat de la Catalunya moderna.