Visitem una joia de l’art romànic: LA ROMÀNICA

Què és una obra d’art?

El nostre alumnat d’Història de l’Art de 2n de Batxillerat bé que ho sap.

El divendres 11 de maig va ser el darrer dia de classe de 2n de Batxillerat i, per fer un bon tancament del curs, es va organitzar per a l’alumnat d’Història de l’Art una visita guiada a l’església romànica de Barberà del Vallès, del segle XIè, una autèntica joia de l’art romànic català.

Coneguda col·loquialment com La Romànica, tenim com a veïna del nostre institut una obra d’estil romànic llombard primerenc, que conté al seu interior pintures murals al fresc originals, in situ, és a dir, que no varen ser arrencades, com pràcticament la totalitat de pintures romàniques, per portar a cap museu d’art.

Des del punt de vista arquitectònic, es tracta d’una església de planta de creu llatina, però que tot i que podríem destacar la seva senzillesa, austeritat i elegància, conté  elements decoratius arquitectònics força emblemàtics, com les bandes llombardes i les arcuacions cegues als absis, i les dents de serra i finestres geminades al campanar, una d’elles amb una columna circular coronada per un capitell trapezoïdal.

L’alumnat d’Història de l’art va poder descobrir de la mà de la seva professora les pintures murals de La Romànica, amb un complex sistema iconogràfic i iconològic pràcticament únic al món, on destacaríem l’absis nord, que és bizantí tant des del punt de vista formal com també temàtic. Però d’aquestes i d’altres qüestions, ja en parlaríem en algun altre moment.

L’important és que el nostre alumnat i tota la ciutadania sigui conscient que som privilegiades i privilegiats, ja que a tocar del nostre institut podem admirar una autèntica joia de l’art romànic.