La Doctora Maria Josefa Yzuel Giménez a l’Institut La Romànica

Textos: Adrián Ortiz

El passat dijous 15 de novembre, emmarcat dins dels actes de la Setmana de la Ciència, va assistir a l’institut la Dra. María Josefa Yzuel Giménez per compartir les seves vivències i impartir una petita sessió sobre la llum i l’òptica a les alumnes i els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat Científic i Tecnològic.

La Dra. Yzuel Giménez és una persona referent en diversos camps, reconeguda internacionalment per la seva trajectòria professional. A Espanya, fou la primera dona nomenada professora agregada d’universitat a l’àrea de física (1971), i la segona dona que va ser nomenada catedràtica d’universitat també a l’àrea de fí­sica (1982). Ha lluitat tota la seva vida per motivar i incentivar a les dones a estudiar i investigar en ciència. Des del seu camp de treball dins la Física [l’Òptica] ha treballat incansablement per aquest objectiu, d’entre molts altres. Al llarg de la seva vida, ha ocupat càrrecs de responsabilitat a nivell internacional: va ser la primera dona a presidir la Societat Espanyola d’Òptica (1993-1996) i va ser secretària general de l’European Optical Society (1996-1998), càrrec exercit per primer cop per una persona científica espanyola. També va ocupar el càrrec de presidenta de l’SPIE The international society for Optics and Photonics l’any 2009. A més, fa poques setmanes la societat científica SPIE (The International Society for Optics and Photonics) va decidir canviar el nom del seu premi sobre ensenyament en el camp de l’Òptica per “SPIE Maria Yzuel Educator Award”, en honor a la catedràtica emèrita.

Fou professora i directora externa de treball de fi de grau del professor del centre Adrián Ortiz Mera el qual va fer la mediació perquè l’alumnat pugues conèixer en primera persona a una referent internacional tant pel que fa al seu vessant més científic com pel que fa a la part més social i defensora de drets.

La xerrada, amb una biblioteca que es va quedar petita, fou tot un èxit i l’alumnat va quedar molt satisfet amb la proposta. Per la part de la ponent, només esmentar que va quedar gratament complaguda amb l’atenció i l’interès del públic. Cal esmentar, a més, que la Dra. va decidir ser present al nostre centre en lloc d’assistir al bateig de l’Edifici 3 del Parc Tecnològic d’Osca el qual des del mateix 15 de novembre porta el seu nom, tot anomenant-se “Edificio María Josefa Yzuel”. Tot un detall que cal tenir en consideració per tornar a agrair la seva presència al nostre centre la qual esperem que no sigui l’última visita.