L’Institut Joan Amigó al museu de matemàtiques i al Cosmocaixa

La setmana passada els alumnes de 3r d’ESO de l’Ins Joan Amigó van fer una sortida a Barcelona. Van matinar per poder arribar a temps a la primera cita: el Museu de Matemàtiques de Catalunya. Teníen reservada la visita a l’exposició “Experiències Matemàtiques” on van poder experimentar en activitats sobre geometria, estratègia, probabilitat i estadística, aritmètica i topografia. Van anar passant de sala en sala on se’ls convidava a jugar i a descobrir les matemàtiques a través de diferents propostes manipulatives sempre guiats pel monitor que els acompanyava. Van pintar un arc catenari a nivell de terra, van comprovar el “Teorema dels 4 colors”, van sumar nombres quadrats i fins i tot van poder explicar sorprenents coincidències de noms, persones… creient en la predestinació o en les matemàtiques?

Quan es va acabar el taller van aprofitar el sol del parc de Can Mercader per esmorzar abans de pujar al bus per desplaçar-los al Cosmocaixa, següent visita programada, on els esperaven dos taller, un per cada grup, per descobrir l’electricitat i la pressió atmosfèrica. A més de la visita del museu per lliure.

En el taller “Viu l’electricitat” van poder entendre el concepte d’electricitat amb exemples i experiències que l’alumnat va poder comprovar i participar. La majoria d’ells i elles van participar activament per tal de realitzar els diferents experiments; experiments sobre l’electricitat estàtica, el camp magnètic, l’electromagnetisme, la gàbia de Faraday, els para-raigs… on, en alguns d’ells, van riure molt.

De la mateixa manera, en el taller de “La pressió atmosfèrica” els alumnes van ser els principals protagonistes experimentant diferents fenòmens molt comuns com fer lliscar un ou a través del coll estret d’un matràs, inflar un globus lligat, com poder xafar una llauna sense tocar-la, com fer bullir aigua sense escalfar-la o, fins i tot, estirar-se en el llit d’un faquir. Al finalitzar els tallers, van tenir temps per dinar i visitar el museu pel seu compte. Van observar el moviment del pèndol, visitar les diferents exposicions, el Bosc Inundat i van per poder gaudir i aprendre interactivament. A la sortida ens comentaren tot allò que havien vist i experimentat i el que més els havia sorprès. Tot una bona experiència que repetirem!

Teresa Rubio (Professora de tecnologia)
Eugènia Vizcarra (Professora de matemàtiques)