L’INS Joan Amigó obre les portes de les seves aules als avis de la residència Jaume I

Durant el mes d’octubre i novembre d’aquest curs escolar, els alumnes de 1r ESO de l’INS Joan Amigó han obert les portes de les seves aules als avis de la Residència de L’Espluga. L’objectiu bàsic i primordial d’aquestes trobades entre l’alumnat de 1r i els residents és establir un contacte humà intergeneracional en el que tots aprenem de tots.

Aquest treball d’intercooperació entre persones d’edat molt diferent , va tenir com a escenari la classe de ciències socials de 1r i la metodologia de treball es va desenvolupar a partir dels grups cooperatius que es formen a 1r el mes de setembre, quan l’alumnat arriba a l’institut.

L’activitat que es va realitzar i que tenia per títol:   On vivim? On vivíem? tenia com a pretensió pedagògica el fet que fos un treball en valors i de servei comunitari. Així, els procediments a l’hora de la realització han estat els següents: els avis entren a classe i cada grup cooperatiu els fa  un present personalitzat (realitzat a la classe de visual i plàstica amb la corresponent professora) i se li dóna la benvinguda a 1r. Aquest fet agrada molt als nostres avis, se senten part d’una societat activa, jove i amb ganes de treballar amb ells. A cada grup cooperatiu li correspon un resident que passa a ser un component més del grup. El coordinador de cada grup cooperatiu acompanya el seu avi a l’equip de treball que li correspon, l’ajuda a seure i li presenta la resta del grup: secretari, portaveu, i encarregat de material i ordre. Acte seguit, la professora explica l’activitat a realitzar. Es tracta de fer un itinerari damunt d’un mapa de l’Espluga. Cada membre del grup marca el recorregut de casa fins a l’institut, fent servir terminologia d’orientació a l’espai, que hem estudiat a ciències socials. En aquest cas, els avis marquen damunt del mapa el recorregut de la Residència fins al nostre institut.

Posteriorment i dins els mateixos objectius de socials , fem servir les eines tecnològiques a través del programa Google maps i Google earth. Cada grup cooperatiu ha recavat informació d’on vivien anteriorment els seus avis (L’Espluga de F, Vimbodí, Vallclara, l’Albi, Valladolid…). A través dels esmentats programes informàtics , l’alumnat ensenya amb l’ordinador imatges dels pobles, carrers i vivendes on havien viscut i crescut els  residents quan eren més joves. Ho projectem, també, a la pissarra digital que tenim a la classe i deixem que els avis puguin manipular, si volen, l’ordinador dels alumnes.

Els residents es van emocionar quan van fer una retrospectiva en el temps i van poder explicar als nostres alumnes on vivien abans i quina vida feien: on treballaven, si es van casar , els fills que tenen, si encara hi viu algú de la família en aquest poble , en aquella vivenda, si ho troben molt canviat…

Tanmateix, fruit del treball conjunt vam aconseguir entre tots:

•    Saber-nos orientar en el plànol de la població on vivim.
•    Conèixer-nos millor els uns als altres a partir d’explicar cadascú on viu i  on vivia.
•    Desenvolupar l’expressió oral, fent-nos entenedors i parlant a poc a poc i sense cridar.
•    Utilitzar i aprendre el maneig de programes informàtics : Google maps i Google earth.
•    Valorar la saviesa de la gent gran i el treball cooperatiu intergeneracional.

Durant el mes de desembre i posteriorment, serà la residència Jaume I qui obrirà les seves portes als nostres alumnes de 1r. L’alumnat, acompanyat per la professora de ciències socials i la de Visual i Plàstica, interactuarà amb els avis dels grups cooperatius respectius per a conèixer la tècnica de la cistelleria. Aprendran a manipular el vímet i amb l’ajuda dels avis confeccionaran cistells que podran prendre cap a l’institut. Des de la matèria de Socials, els alumnes faran un estudi preparatori que versarà sobre els Oficis perduts avui dia i el valor que han tingut en temps passats.

A manera de conclusió quedem-nos amb el que expressen els mateixos alumnes:

“Els avis ens van portar alegria i amistat” Brian Vancells

“El treball amb els avis ha estat una mirada amable al passat” Cristina Céster

“Hem après que el passat és la clau per conèixer el futur” Andrei Lajos

“Per saber el teu futur has de conèixer el teu passat” Ingrid Guillén

“Els avis ens donen raons per estimar i ser feliços” David González