L’alumnat de l’INS Joan Amigó s’implica amb força amb el servei de mediació del centre

A l’IES Joan Amigó el Servei de Mediació porta funcionant amb èxit des de fa ja cinc cursos. Des del començament ja s’havia plantejat la necessitat d’ensenyar a l’alumnat a resoldre els conflictes des d’un punt de vista positiu, veient en aquests una font d’aprenentatge i de millora de la convivència entre tots els que formem la nostra comunitat educativa. I, més encara, si d’aquesta s’espera que sigui generadora de valors i que fomenti i garanteixi que les relacions interpersonals siguin enriquidores.

Per al nostre centre, aplicar les tècniques i la filosofia curativa de la mediació escolar vol dir educar en les habilitats socials, millorar les capacitats comunicatives, analitzar i resoldre els problemes des de perspectives més constructivistes i positives i promoure un ambient de relacions pacífiques. Es té cura, també, que sigui des de qualsevol de les matèries curriculars, que es puguin adreçar els conflictes per la via del diàleg , la comunicació entre els iguals, entre ells i els professors i si s’escau entre altres membres de la comunitat educativa. A les tutories de grup, es posen en pràctica tècniques de desenvolupament de les competències i les habilitats personals i socials, on l’alumnat aprèn a resoldre conflictes per la via del diàleg, del consens d’opinions i del joc de rol. Des d’aquest punt de vista, podríem dir que la mediació –de grup- està implícita en qualsevol situació educativa en la que, donat un problema o situació conflictiva, el tutor o professor de matèria, intenta adreçar-la pel camí de l’entesa i la comprensió de les parts en conflicte. És el que en podríem dir: mediació informal. Aquesta es diferencia de la que en diríem formal, en què en aquesta última s’apliquen tècniques més pautades, més organitzades i amb un procés  més formalitzat a l’hora de dur a terme la resolució d’un cas.

Podem dir, que l’acció del procés de mediació ha ajudat a crear un millor ambient de treball a l’aula i ha potenciat les relacions personals entre alguns alumnes. En la majoria dels casos, la mediació ha anat bé per tranquil•litzar, per aprendre a posar-se en el lloc de l’altre, per aprendre a tenir paciència, … per prevenir altres conflictes.
A més a més, la coordinació entre l’equip de mediadors (professorat, PAS, alumnat) crea un lligam afectiu important, que fomenta en els/les alumnes la capacitat de cooperació i de tenir fixats uns objectius comuns en bé de tota la comunitat educativa de l’IES. Ensenya a l’alumnat a treballar en equip i amb uns objectius a aconseguir.
En definitiva, els verdaders protagonistes de la mediació són els propis joves, en el seu procés de creació de la personalitat. I és en aquest context de creixement, on hi té un paper molt important la mediació perquè els atorga la capacitat de prendre les seves pròpies decisions, formar-se essent de cada vegada més, nois i noies que pensen i actuen amb la seva pròpia mirada i el seu criteri.