L’alumnat de 1r ESO visita l’exposició heràldica

El passat 22 i 23 de setembre, l’alumnat de 1r ESO de l’INS Joan Amigó, des de la matèria de Ciències Socials vam anar fins el Casal de l’Espluga a veure una exposició sobre els escuts de diferents pobles i ciutats de Catalunya.

L’exposició estava formada per set panells, en els quals estaven exposats alguns escuts de diferents pobles de la comarca.

Un cop allà, vam recollir informació sobre diferents escuts i els vam dibuixar per després poder fer un mural de tots els escuts representats.

Allí mateix vam poder llegir i aprendre que, l’heràldica aparegué a tota Europa vers el segon quart del segle XII (1125-1150). La seva aparició en aquest període determinat de l’edat mitjana és congènita a la crisi dels estats centralitzats i l’ascens dels senyors feudals. D’una banda, el senyal heràldic nasqué per la necessitat d’un emblema personal privat que identifiqués individualment al camp de batalla, i aquest emblema es plasmà sobre l’escut, una arma defensiva que des de temps immemorials es convertí en el suport més adequat per a rebre tot tipus de decoracions; però és només en aquest període quan aquest emblema personal privat esdevingué, a més, heridatari, no podent ésser usurpat per ningú altre i essent transmès per via hereditària als seus parents i descendents directes, esdevenint d’aquesta manera un emblema del seu llinatge: era el naixement de l’heràldica.

Posteriorment el seu ús s’estengué més enllà del seu àmbit per abastar la identificació de persones, corporacions, entitats polítiques i d’altres, i en l’actualitat es troba molt propera a la cultura de comunicació visual (marques, logotips, etc.).

En conjunt,l’exposició ens va agradar força i vam aprofitar la visita per poder-ne parlar a classe de Socials i aprendre aspectes de la història que no coneixíem.