Laia Torres Garrell, guardonada amb el premi Serra i Moret de Civisme de la Generalitat de Catalunya

El passat mes de desembre es feien públics els guardonats pels Premis Civisme que atorga cada any el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. En l’edició del 2020 l’espluguina i professora de l’institut, Laia Torres Garrell, ha guanyat aquest premi en la categoria Serra i Moret de treball pedagògic amb el projecte “Consciencien(-nos)”. Es tracta d’una proposta didàctica de la matèria de Llengua Catalana i Literatura per a 4t d’ESO que pretén unir la lluita contra les violències masclistes, la mirada crítica als textos publicitaris i l’aprenentatge de la llengua i la literatura catalana a través de la lectura de clàssics catalans del segle XX. A partir de l’anàlisi d’obres i fragments de Mercè Rodoreda o Caterina Albert, d’aprendre a llegir la publicitat i de debatre aspectes com els mites de l’amor romàntic o les maneres d’estimar, aconsegueix unir competències lingüístiques, literàries, socials i personals i apropar els continguts de la matèria a la realitat de l’alumnat, de manera que generin més interès i es transformin en aprenentatges útils per a la vida.
Tot i que no era un requisit haver dut a terme la proposta didàctica que es presentava als premis, ja que el que valora el jurat no és el treball de l’alumnat sinó la programació didàctica, en aquest cas el projecte era real i es va dur a terme durant el curs 2019/2020 amb els cursos de 4t d’ESO de l’INS Joan Amigó i Callau. El resultat van ser una sèrie de campanyes publicitàries conscienciadores sobre les violències masclistes que partien, en tots els casos, de fragments d’obres com La plaça del Diamant o Solitud, en les quals hi ha relats clars d’aquesta violència que no sempre (o gairebé mai) han estat llegits en la clau feminista que es proposa el projecte.
A causa de l’excepcionalitat de la situació sanitària, enguany no es va dur a terme la cerimònia d’entrega, que es va substituir per un petit acte virtual amb la presència del jurat que va tenir lloc el 14 de desembre. Els Premis Civisme tenen per objectiu estimular i premiar accions, treballs, innovacions, entitats i persones que tractin el civisme o proposin reflexions, actuacions i millores en aquest àmbit. Tenen l’antecedent històric en el Premi Prat de la Riba, que la Generalitat de Catalunya va instituir l’any 1935 per guardonar el millor llibre sobre formació i educació cívica. En l’edició 2018 i també en la categoria de treball pedagògic el va guanyar una altra espluguina, Anna March Farré, exalumna de l’institut.