Alumnat medidador participa en el programa “Internet segura de tu a tu”

Gemma Palau Cardona
Eulàlia Amigó Morató

Servei de Mediació de l’Institut Joan Amigó

Els mitjans de comunicació, cada dia més, es fan ressò dels múltiples casos de bullying, assetjaments físics, emocionals, directament o per Internet, que es pateixen entre els nostres joves. Tots en som conscients i en tenim informació detallada. Tenint això present, seria molt poc pedagògic que els centres educatius giréssim la mirada o hi passéssim de llarg. Al nostre centre hem decidit que ens hi hem de parar, hi hem de reflexionar, hem de crear espais oberts al diàleg.

Els nostres mediadors experts, tant alumnes com docents i personal d’administració, treballem conjuntament per arribar a la comprensió del conflicte i a les diferents estratègies de resolució del mateix i sempre amb l’esperit d’ajudar a l’alumnat a gestionar millor els problemes que es poden trobar en la seva adolescència.

L’alumnat mediador del nostre Institut és el quart any que participa en el programa “INTERNET SEGURA DE TU A TU” en col·laboració amb el cos de Mossos d’Esquadra. Aquest projecte implica de forma directa l’alumnat mediador de 3r d’ESO, prèviament formats per part de la PG-ME sobre l’ús d’Internet i les Xarxes Socials. Aquests alumnes es converteixen en formadors dels seus companys de 1r d’ESO obrint temes de debat referent a diferents problemàtiques que es poden trobar a les xarxes socials com pot ser el bullying, sexting, ciberassetjament, entabanament “grooming”, privacitat, càmera web o imatges a la web

Aquest curs 2018-19 s’estan formant com a mediadors experts, i per tant en el Programa internet segura, un total de 25 mediadors. Els objectius d’aquest programa són:

– Mostrar la necessitat de la prudència a les xarxes socials i la detecció dels diferents problemes que es poden trobar els adolescents.

– Ajudar-los a entendre la importància de confiar en algun adult o company mediador, davant els problemes que es pugin trobar a les xarxes.

– Entendre les conseqüències legals que poden tenir algunes actuacions fetes pels joves a les xarxes i que ells consideren “normals”

– Detectar les actuacions que poden ser delicte i per tant susceptibles de fer denúncia.

En definitiva, el que pretenem amb el nostre alumnat format com a mediador expert és despertar habilitats personals i socials per tal de desenvolupar positivament la seva intel·ligència emocional i empatia, doncs l’objectiu d’aquesta formació és la prevenció i detecció dels problemes descrits, tant comuns entre els adolescents a les xarxes, per tal que puguin aconsellar i ajudar a la resta de companys a trobar la millor manera d’afrontar-los i resoldre aquestes situacions sempre amb el recolzament del mosso formador i col·laborador del nostre centre, Raül Martínez.