INTERNET SEGURA, DE TU A TU. UN PROGRAMA EDUCATIU PER A PREVENIR L’ASSETJAMENT I DONAR RESPOSTA ALS CONFLICTES.

El programa Internet Segura del cos de Mossos d’Esquadra i el Programa Aquiproubullying de l’INS Joan Amigó de L’Espluga de Francolí, treballen conjuntament per ajudar als joves de la localitat a prevenir i trobar solucions i alternatives a possibles formes d’assetjament. Tanmateix, aquests programes tenen com a objectiu comú arribar a tots els joves de l’institut i assessorar-los en l’ús correcte de les xarxes socials i internet.

Aquestes accions docents es fonamenten en els següents objectius:

• Educar el desenvolupament d’estratègies que donin resposta als conflictes des dels propis potencials personals i socials (habilitats, capacitats, fortaleses) .
  • Sensibilitzar i prendre consciència de la importància del fenomen Bullying, Ciberbullying, Privacitat, Sexting, Grooming…a la societat i el pes negatiu que té dins el grup.

A través d’una optativa a 3r ESO Pantalles amb cap, es forma l’alumnat per a què després ells mateixos, ajudin a altres companys/es i facin campanya amb els següents missatges:

• Insultar, amenaçar o riure d’algun company per la seva condició sexual, és un delicte. No participis d’aquestes bromes, ni utilitzis les reds per a riure dels teus companys, no siguis còmplice.
  • Preserva la teva privacitat a les reds, no donis la teva contrasenya a ningú per molta confiança que hi tinguis; pot usurpar la teva identitat.
  • Si publiques vídeos o fotografies íntimes (provocatives) d’algú sense el seu consentiment estàs cometent un delicte.
  • Si fas fotografies de companys/es en llocs privats sense que ells o sàpiguen i després en fas difusió , estàs cometent un delicte.
  • Algú, un conegut, amic de fa poc temps, un noi que t’agrada.. et demana fotografies amb poca roba.. vigila perquè pot ser un engany.. Diga-ho als teus pares.

Des del centre i amb col.laboració amb els Mossos ,específicament amb el Mosso Raül Martínez, hem treballat continguts d’especial interès que els mateixos alumnes, aquest últim trimestre, han projectat en format power point o prizze. Els continguts bàsics han estat:

• Ciberbullying: Assetjament psicològic exercit per un o més infants o joves a través d’entorns virtuals i xarxes socials contra la identitat personal i digital d’un altre infant o jove.
  • Grooming: Assetjament per part d’un adult a un menor d’edat a fi de crear una connexió emocional que permeti generalment l’abús sexual.
  • Sexting: Xantatge o amenaça per obligar a enviar contingut sexual (text, imatges/fotografies i vídeos) de si mateix/a. / Difusió de contingut sexual d’una persona sense consentiment.
  • Mal ús de la càmera web: transmetre imatges privades a través d’internet. Possibles assetjaments amb la càmera: ciberbullying, sexting, difusió de fotos sensibles.

Per acabar, expressem la nostra satisfacció com a docents de poder fer aquests tipus de tasca educativa amb l’alumnat d’ESO i amb col·laboració amb el cos de Mossos. També, de què aquesta educació digital hagi ajudat a desenvolupar habilitats socials, personals i morals.

Gemma Palau. Servei de Mediació INS Joan Amigó