A l’Institut Jaume Callís oferim les següents assignatures de modalitat i específiques:
Matèries comunes d’opció:
Matemàtiques I i II
Matemàtiques aplicades a les ciències socials I i II
Llengua i cultura llatina I i II
Matèries de modalitat:
Biologia I i II
Dibuix Tècnic I i II
Economia
Economia i funcionament de l’Empresa I i II
Física I i II
Geografia
Geologia i Ciències Ambientals I i II
Història de l’Art
Història del món contemporani
Literatura Catalana
Literatura Castellana
Literatura Universal
Química I i II
Tecnologia i Enginyeria I i II
Matèries específiques:
Electrotècnia
Estada a l’empresa
Francès
Història de Catalunya
Mecànica
Psicologia
Religió
Matèries comunes d’opció:
Llengua i cultura llatina I i II
Treballem aquesta matèria a partir de dos blocs:
- LLENGUA
- Característiques i estructura de la llengua llatina.
- Els textos i la seva interpretació.
- El lèxic.
- Llatinismes.
- Etimologia.
- Pas del llatí a les llengües romàniques.
- PERVIVÈNCIA DE LA CULTURA CLÀSSICA
- Aspectes de la civilització romana.
- Patrimoni arqueològic:
– Presència romana a Catalunya.
– Presència romana a la resta d’Hispània. - Literatura romana: principals gèneres i autors.
A través del bloc http://classicsalaromana.blogspot.com treballem els aspectes de patrimoni, cultura i civilització, reforçant l’ús de les TIC i el treball col·laboratiu amb diversos instituts de Catalunya.
1r Batxillerat
1.- Aritmètica: Nombres reals, Successions i Nombres complexos
2.- Geometria: Vectors, punts i rectes. Còniques
3.- Estadística descriptiva d’una i de dues variables
4.- Àlgebra: Equacions, inequacions i sistemes
5.- Trigonometria: Resolució de triangles
6.- Anàlisi: Funcions elementals, Límits de funcions i Derivades
2n Batxillerat
1.- Anàlisi: Aplicacions de les derivades, Estudi de funcions, Càlcul integral i aplicacions
2.- Àlgebra: Matrius, Determinants i Sistemes d’equacions lineals
3.- Geometria analítica de l’espai: vectors, rectes, plans, distàncies i posicions relatives
Matemàtiques aplicades a les ciències socials I i II
1r Batxillerat
1.- Aritmètica: Nombres reals, Aritmètica mercantil
2.- Àlgebra: Polinomis, Equacions, inequacions i sistemes
3.- Anàlisi: Funcions elementals, Funcions exponencials i logarítmiques, Límits de funcions, Continuïtat i Derivades
4.- Estadística descriptiva d’una i de dues variables
5.- Probabilitat: distribucions de variable discreta i contínua
2n Batxillerat
1.- Anàlisi: Aplicacions de les derivades, Estudi de funcions
2.- Àlgebra: Matrius, Determinants i Sistemes d’equacions lineals
3.- Programació lineal
Matèries de modalitat:
L’assignatura de Biologia ofereix una visió àmplia i profunda sobre els mecanismes bàsics que regeixen el món viu. S’estudien els éssers vius des del nivell més fonamental, és a dir, els àtoms i les molècules que els constitueixen, fins al més complex, els ecosistemes. Promou una actitud investigadora basada en l’anàlisi i la pràctica de les tècniques i els procediments que han permès l’avenç d’aquesta ciència. Els apartats que es presenten són: el disseny experimental (molt important com a pauta de treball del mètode científic. Tots els informes de pràctiques el segueixen), la biologia molecular (biomolècules, biotecnologia i bioinformàtica), la genètica molecular, l’organització cel·lular, el cicle cel·lular i el seu control, la divisió cel·lular, el metabolisme, els bacteris i virus en acció, la immunologia, la genètica mendeliana, l’evolució i l’ecologia.
Geologia i Ciències Ambientals I i II
Aquesta se centra en l’estudi dels sistemes terrestres del medi físic i les seves interrelacions amb l’activitat humana. Pretén aportar el coneixement de la dinàmica d’aquests sistemes per tractar posteriorment els canvis que s’hi produeixen amb l’acció humana. Té un important enfocament interdisciplinari i de síntesi, ja que considera la Terra com un sistema global en què els components físics -aire, aigua, substrat sòlid- interactuen amb els components biològics -els éssers vius- i, a causa del paper dominant i cada vegada més decisiu de l’espècie humana, amb els components socioculturals.
Aquesta perspectiva implica tenir en compte, les aportacions que
actualment s’articulen en les anomenades Ciències de la Terra i que corresponen a la Geologia i matèries afins -Meteorologia, Climatologia, Hidrologia, Edafologia, activitat volcànica i sísmica i formació i modelat del relleu….- i també, de les altres Ciències experimentals -Biologia, Química, Física-, pel que respecta al conjunt de coneixements bàsics necessaris per entendre el funcionament dels sistemes. I, per altra banda, disciplines de l’àmbit de les Ciències socials- Geografia i Economia, que donen la visió referent a les actuacions humanes damunt el territori. La matèria ofereix, doncs, oportunitats per iniciar en l’ensenyament secundari una visió holística de la realitat.
La metodologia escollida per assolir els objectius d’aquesta matèria es basa en el desenvolupament d’activitats d’investigació, de simulació i de resolució de problemes , elaboració de mapes geològics, topogràfics, metereològics …,en un context rellevant per a l’alumne/a, procés que recolza l’aprenentatge significatiu i que l’exercita en els mecanismes socials de presa de decisions.
El dibuix tècnic és una eina indispensable per a la comunicació en qualsevol procés d’investigació científica o projecte tecnològic i/o artístic i productiu que faci servir els aspectes visuals de les idees i de les formes per visualitzar i definir el que s’ha de dissenyar, crear o produir.
El dibuix tècnic es desenvolupa en dos cursos:
El primer curs comprèn un acostament als conceptes i procediments del dibuix geomètric. Sobretot geometria plana i introducció a la geometria descriptiva, fent especial incidència en la representació tridimensional mitjançant les perspectives.
El segon curs amplia els coneixements impartits en el primer curs i aprofundeix especialment en la geometria de l’espai.
L’Economia de primer de batxillerat pretén que l’alumne es pugui fer una idea de quins són els factors que fan que un país pugui tenir un major o menor grau de benestar.
El més important és veure com les diferents decisions que prenen els agents econòmics, o els fets que es van esdevenint tenen repercussions, de vegades inesperades sobre la societat i les empreses.
Per exemple:
- a) Una crisi econòmica pot ser una oportunitat pels venedors de productes senzills com són els ous de gallina, o els congelats de peix perquè ara augmentaran molt les seves vendes i els beneficis donat que molta gent es veu obligada a gastar menys per viure.
- b) L’entrada de productes barats de la Xina són un perjudici per algunes empreses que han de tancar i pels seus treballadors que es queden sense feina, però un benefici per la resta de la societat que pot comprar productes més barats i un estímul a les empreses per reduir costos millorar els seus productes i innovar , ja que si no es va endavant es queda fora del mercat.
Aquesta matèria de 4 hores setmanals s’imparteix parcialment en anglès ( 1 hora cada setmana a mode de resum de les altres tres ) per tal que a final de curs es conegui el vocabulari bàsic de tot el temari.
Economia i funcionament de l’Empresa I i II
Aquesta matèria té una durada de dos cursos. 4 hores setmanals a primer de batxillerat i 4 hores setmanals a segon.
S’estudia el mont de l’Empresa. Un complex entramat de persones , mitjans materials que s’han de finançar, i idees de negoci que es volen dur a terme en un entorn social que de vegades proporciona oportunitats que s’aprofitaran i de vegades amenaces de les que ens hem de protegir.
A primer curs fem una primera aproximació al què és l’empresa i als reptes que se li presenten: com s’organitza, com es dirigeix , quin paper juga el màrqueting , quines són les principals funcions de cada un dels departaments : producció, comercial, recursos humans, magatzem.
A segon entrem de ple en el que és la comptabilitat, estudiant el balanç de situació amb el seu actiu , passiu i patrimoni net. Estudiem el cicle comptable, el compte de pèrdues i guanys i fem anàlisis de les rendibilitats de l’empresa i de l’equilibri del patrimoni. En definitiva, posem les bases per conèixer si una empresa està ben situada per ser efectiva econòmicament i en tot cas saber veure quines modificacions econòmiques ha de fer si és que presenta algunes dificultats.
Per exemple: Bon Preu, degut a que ha tingut una bona rendibilitat ha crescut a base d’obrir nous supermercats sense haver d’endeutar-se. S’ha dedicat a reinvertir els beneficis que ha tingut any rere any obrint nous centres i així ha ampliat el seu volum de negoci. Altres empreses quan veuen que tenen molt mercat potencial, per augmentar la producció fan una ampliació de capital, obrint la porta a nous accionistes o bé s’endeuten demanant finançament als bancs o fent una emissió d’obligacions, i això els permet augmentar la planta productiva de forma ràpida, però sabent que els accionistes inicials perden pes.
La física ha d’ajudar l’alumnat a identificar preguntes que es puguin respondre per mitjà de la recerca científica i distingir les explicacions científiques de les que no ho són. Això requereix comprensió sobre la construcció del coneixement científic a més dels continguts científics. Comporta la comprensió de la ciència com a activitat humana i del poder i les limitacions del coneixement científic.
Els temes tractats a primer són:
- LES MAGNITUDS FÍSIQUES
Les magnituds físiques. Múltiples i submúltiples. Sistemes d’unitats. Canvis d’unitats. Notació científica. Factors de conversió.Caràcter aproximat de les mesures. Errors.
- CINEMÀTICA EN UNA DIMENSIÓ I DUES DIMENSIONS
Moviment rectilini uniforme (MRU). Moviment rectilini uniformement accelerat (MRUA). Moviments parabòlics. Moviment circular.
- DINÀMICA
Les forces i les lleis de Newton. Aplicació de les lleis de Newton. Dinàmica del moviment circular uniforme. Conservació de la quantitat de moviment.
- TREBALL I ENERGIA
Treball. Potència. Energia Cinètica. Teorema del treball i de l’energia cinètica. Forces conservatives i forces no conservatives. Energia potencial. Energia mecànica.
- CONSERVACIÓ DE L’ENERGIA
Conservació de l’energia mecànica per a forces conservatives. Variació de l’energia mecànica quan actuen forces no conservatives. Xocs.
- INTRODUCCIÓ A L’ELECTROMAGNETISME. Corrent continu.
- IMATGES.
Moviment ondulatori. Principi de Huygens. Fenòmens ondulatoris. Òptica geomètrica. Miralls. Òptica geomètrica. Lents.
Cal remarcar el gran contingut de sessions de laboratori o de simulacions informàtiques que es realitzen, per tal d’ajudar a d’entendre les explicacions teòriques i de resolució de problemes.
La geografia de batxillerat és una disciplina actual on es treballen les problemàtiques presents relacionades amb el medi ambient i la sostenibilitat, la població o els diferents sectors econòmics entre d’altres.
En un món interconnectat i canviant aquesta ciència és capaç de donar resposta a totes les qüestions socials, econòmiques i polítiques que apareixen al dia a dia d’una forma dinàmica basada en l’anàlisi de fonts d’índole diversa.
Analitzarem i entendrem els conflictes geopolítics recents, els diferents moviments migratoris o la pujada dels preus dels carburants i, com tot això, ens afecta en major o menor mesura en un món cada cop més globalitzat.
La matèria s’estudia i avalua seguint els mateixos paràmetres de les proves PAU i, si fos el cas, l’alumne podria presentar-se ben preparat a aquestes proves.
“l’aleteig de les ales d’una papallona es pot sentir a l¡altre costat del món”. Proverbi xinès.
En aquesta matèria es fa un recorregut per la història de l’art des de l’antiga Grècia fins als temps actuals. La matèria treballa a partir de l’estudi de les principals obres d’art de cada període enteses en un marc social concret i en un context històric determinat que proporciona les claus fonamentals de la seva explicació. Tot plegat contribueix a ampliar la mirada personal amb el consegüent desenvolupament de la sensibilitat estètica i del respecte per la diversitat.
La matèria s’estudia i avalua seguint els mateixos paràmetres de les proves PAU i per tant si l’alumne optés per ella en aquestes proves aniria ben preparat.
En aquesta matèria estudiarem el desenvolupament històric del món contemporani des de la fi de l’antic règim fins a finals del segle XX. Episodis cabdals com la revolució industrial, la formació del moviment obrer, els imperis colonials, la revolució russa, els feixismes i les dues guerres mundials són treballats a partir de diferents fonts amb una metodologia científica i rigorosa.
Alhora, la matèria s’estudia i avalua seguint els mateixos paràmetres de les proves PAU i per tant ajuda a preparar la matèria obligatòria d’Història de 2n de batxillerat.
Aquesta matèria té com a objectiu aprofundir en el coneixement de la literatura catalana a partir de les obres prescrites cada curs. S’estudia l’autor, el text i el moviment literari en què s’emmarca. S’aprofundeix en la identificació i interpretació dels recursos literaris que s’hi troben i en l’elaboració de comentaris de text dels fragments de l’obra. Aquestes són les obres obligatòries per al curs 2018-2019.
Solitud, Caterina Albert “Víctor Català”
Aigües encantades, Joan Puig i Ferreter
El cor quiet, Josep Carner
Vent d’aram, Joan Vinyoli
Ball robat, Joan Oliver.
Feliçment, jo sóc una dona, Maria Aurèlia Capmany
Esta materia pretende acercar al alumno a las obras de los autores más representativos de la literatura en lengua castellana.El estudio se realiza a través de los textos.
A lo largo del curso se analizará la poesía del siglo de oro en forma de antología de diversos autores, una obra de teatro romántica o barroca y dos novelas pertenecientes al realismo y al siglo XX.
Como ejemplo de narrativa clásica el programa incluye una selección de capítulos del Quijote.
El Departamento de Lengua Castellana y Literatura desea fomentar el gusto por la lectura y por ello incluimos un estudio comparativo de cada obra y recursos visuales e informáticos (infografías, Kahoot, Popplet…) para cada una de las obras objeto de estudio.
La literatura universal té com a finalitat ampliar la formació literària i humanística de l’alumnat. L’objecte d’estudi de la matèria és el discurs literari i pren com a base la lectura d’obres o de fragments representatius. Per mitjà de la literatura es pretén que l’alumnat aprofundeixi en la seva visió del món i l’ampliï. Els continguts de la matèria se centren en els moments més rellevants i dels principals autors i autores de l’anomenada literatura occidental. Obres que es treballaran:
Antologia de poesia universal, Diversos autors
El baró rampant, Italo Calvino
Frankenstein, Mary Shelley
Hamlet, William Shakespeare
Edip Rei, Sòfocles
El romanç de Tristany i Isolda, Joseph Bédier
La química ajuda els estudiants a apropiar-se d’aquells models que permeten comprendre el món material i físic que els envolta. Aquest coneixement ha de servir també per saber prendre decisions responsables sobre l’explotació i ús dels recursos naturals, el medi ambient, els hàbits de vida saludables i un futur sostenible.
Els temes tractats a primer són:
- MODEL ATOMICOMOLECULAR DE LA MATÈRIA
Les fórmules i els noms de les substàncies. Lleis ponderals de les reaccions químiques. Resolució de problemes on intervinguin quantitats de substàncies. El mol. La taula periòdica moderna.
- ELS GASOS, LÍQUIDS I SOLUCIONS
Estat gasós, sòlid, líquid. Llei general dels gasos perfectes. Equació general dels gasos perfectes. Aplicacions de l’equació general dels gasos perfectes. Gasos reals. Solucions gasoses. Solucions líquides. Solucions sòlides. Composició de les solucions.
- LES REACCIONS QUÍMIQUES
Reaccions químiques i càlculs estequiomètrics. Reaccions de neutralització o reaccions àcid – base. Concepte de pH. Reaccions de precipitació. Reaccions d’oxidació -reducció. Velocitat de les reaccions químiques.
- UN MODEL PELS ÀTOMS
L’estructura atòmica de la matèria. L’espectre electromagnètic. Els espectres. L’espectre solar. La teoria quàntica. La teoria de Bohr. Orbitals atòmics. Configuracions electròniques. Periodicitat i configuració electrònica.
- L’ENLLAÇ I L’ESTRUCTURA DELS MATERIALS
L’enllaç químic. L’enllaç covalent. L’enllaç covalent datiu. Geometria de les molècules. Model RPECV. L’enllaç d’hidrogen. L’enllaç per forces de Van der Waals. L’enllaç iònic. Propietats dels compostos iònics. L’enllaç metàl·lic.
- EL MÓN DE LA QUÍMICA ORGÀNICA
Formulació i nomenclatura dels compostos orgànics: Alcans, alquens, alquins, hidrocarburs cíclics, hidrocarburs halogenats, hidrocarburs aromàtics, alcohols, èters, aldehids, cetones, àcids carboxílics, èsters, nitrils, amines, amides, nitroderivats.
Cal remarcar el gran contingut de sessions de laboratori que es realitzen, per tal d’ajudar a d’entendre les explicacions teòriques i de resolució de problemes.
Tecnologia i Enginyeria I i Tecnologia Industrial II
Primer curs
La matèria recull tots els conceptes bàsics que s’han treballat a l’assignatura de Tecnologia de l’ESO, i hi fa un aprofundiment. Pretén donar una base molt àmplia per cursar qualsevol enginyeria, arquitectura o cicles formatius de grau superior de la branca tècnica. S’aprofiten els conceptes físics que ja tenen els alumnes per donar-los-hi una aplicació pràctica.
A primer curs la matèria s’estructura en quatre blocs: generació energètica, circuits elèctrics, treball amb materials i mecànica. Tant a primer com segon curs una part important de l’assignatura es dedica a aprendre a programar en python, i també es fan pràctiques al taller.
Segon curs
S’aprofundeix en sistemes tecnològics més complexos, i sobretot tota la part de control automàtic de circuits i sistemes. Igual que a primer, es dedica aproximadament una quarta part de les hores de l’assignatura a fer una ampliació de programació informàtica (en python), i també es fan pràctiques al taller i amb programes de simulació de circuits.
Es treballen els temes següents: Sistemes digitals, circuits industrials, electropneumàtica, oleohidràulica, corrent altern, màquines elèctriques, metrologia i normalització, sistemes automàtics i de control i màquines tèrmiques.
La matèria s’estudia i avalua seguint els mateixos paràmetres de les proves PAU i, si fos el cas, l’alumne podria presentar-se ben preparat a aquestes proves.
Matèries específiques:
- Conceptes elèctrics bàsics. Resistència i llei d’Ohm en corrent continu
- Lleis de circuits elèctrics en corrent continu
- Capacitat elèctrica. Condensadors
- El corrent altern
- Sistemes trifàsics
- Electrònica analògica
- Electrònica digital
- Electromagnetisme
- Transformadors
- Motors de corrent continu
- El generador de corrent continu. La dinamo
- Motors de corrent altern
- El generador de corrent altern. L’alternador
- Instal·lacions interiors
L’estada a l’empresa és una matèria específica del batxillerat que té com a principal objectiu endinsar l’alumnat en la realitat del món laboral. Ha de tenir una durada de 70 hores de pràctiques, que es realitzen en una empresa relacionada el màxim possible amb els interessos de cadascun dels alumnes. D’aquesta manera, prenen contacte amb l’organització i gestió d’una empresa, així com amb tots els aspectes de normativa laboral i drets i deures del treballador.
És una matèria adequada per qualsevol modalitat de batxillerat per aquesta immersió a la realitat del món de l’empresa i perquè potencia una sèrie d’actituds i habilitats indispensables per la seva futura incorporació en el món laboral, com poden ser la puntualitat, la creativitat, la capacitat de treballar en equip o de forma individual, entre d’altres.
Activitats formatives que es treballen:
- Activitats relacionades amb la normativa laboral i les relacions individuals i col·lectives a l’empresa (aspectes legals, drets i deures del treballador, sindicats).
- Activitats relacionades amb la seguretat, la salut i la prevenció de riscos laborals.
- Activitats relacionades amb l’organització de l’empresa (coneixement de l’estructura, contactes amb altres unitats, comunicació interna, processos de qualitat).
- Activitats relacionades amb el funcionament intern de l’empresa (gestió de recursos, arxiu, inventari, classificació, manteniment).
- Activitats relacionades amb la producció o amb la prestació dels serveis.
- Activitats relacionades amb la projecció externa de l’empresa (comunicació exterior, publicitat).
El seguiment de l’estada a l’empresa es fa de manera telemàtica a través d’una aplicació determinada pel Departament d’Ensenyament i, en haver acabat les pràctiques, serveixen com a currículum de l’experiència laboral de l’alumne.
Només poden fer aquesta optativa aquells alumnes que l’han cursat a 4t d’ESO o bé que tinguin un nivell A2 del DELF.
En aquesta assignatura es treballaran diferents aspectes de gramàtica, així com també s’ampliarà l’estudi del lèxic francès; per tal que els alumnes siguin capaços de redactar i comprendre textos. Al mateix temps, es treballarà la comprensió i l’expressió oral.
S’utilitzarà material auditiu i visual per a les classes: CDs, DVDs, documentals i lectures adaptades.
Al final del curs, l’alumne haurà assolit el nivell B1 del DELF i es podrà presentar en aquest examen oficial si ho desitja.
Un recorregut des dels primers poblats paleolítics fins als temps contemporanis. Una oportunitat per aprofundir en aspectes de la nostra història que no tenen cabuda en la matèria comuna d’Història d’Espanya i Catalunya contemporànies.
Un espai per a tractar la diversitat de fonts documentals en què trobem registres de la configuració del que entenem per Catalunya, en la seva identitat i pluralitat.
- Forces i vectors. Equilibri de la partícula
- Moment d’una força. Equilibri del sòlid rígid
- Introducció a la resistència de materials
- Introducció al càlcul de bigues i columnes
- Cinemàtica
- Introducció a l’estudi de màquines i mecanismes
- Anàlisi cinemàtica de mecanismes en el pla
- Dinàmica de màquines i mecanismes
- Mecànica de fluids
- Hidrodinàmica
Aquesta matèria pretén ajudar a l’alumnat a conèixer l’origen de la psicologia com a ciència així com les principals teories actuals. Es tracta de distingir entre psicologia consultiva, psicologia clínica, psiquiatria farmacològica i psicoanàlisi, per a la qual cosa s’aprofundirà en l’estudi de Freud, Jung i d’altres autors clàssics. També cal recordar que s’accedeix als estudis universitaris de psicologia a través dels itineraris científics, no pas humanístics.
Per acabar, recordar que els psicòlegs no tracten malalts mentals, si no que intenten ajudar a les persones a viure millor i a superar els seus conflictes
La matèria optativa de religió és essencial en la recerca de respostes als interrogants que l’ésser humà s’ha fet al llarg de la història. A batxillerat té una importància especial perquè complementa altres matèries del currículum com Filosofia, Història del Món Contemporani, Història de l’Art, Llengua i Literatura, Biologia i Geologia…
En aquesta matèria s’ofereix un coneixement seriós i crític del fet religiós en el món actual mitjançant l’estudi de les grans religions, amb un coneixement real i científic de la Bíblia. També es plantegen respostes coherents als interrogants existencials de la persona humana partint del diàleg entre la fe i la cultura.