Som un institut plurilingüe

ImprimirEl GEP o Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme és un projecte innovador que pretén donar un fort impuls a les llengües estrangeres. El coneixement de llengües estrangeres en una societat global com la nostra és del tot necessari. Per tal de facilitar aquest aprenentatge, el centre ha decidit des de fa ja alguns cursos impartir matèries no lingüístiques i dur a terme projectes i activitats en què la llengua vehicular serà l’anglès. L’objectiu és incrementar el grau d’exposició de l’alumnat a aquestes llengües.

A més a més, l’institut ofereix l’aprenentatge de segones llengües estrangeres com el francès i l’alemany. L’alumnat podrà estudiar francès o alemany a 2n ESO, 3r ESO i 4t ESO, i en el cas de francès també a 1r Batx.

La metodologia emprada en l’ensenyament de matèries no lingüístiques en anglès s’anomena AICLE (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengua Estrangera), en què el nostre professorat ha estat format i continua formant-se. Les bases d’aquesta metodologia són l’ús de bastides lingüístiques perquè la llengua no sigui cap barrera, i la promoció d’habilitats cognitives d’alt nivell entre l’alumnat, com l’anàlisi de continguts i la creativitat. Col·laborem entre tots per tal que la nostra pràctica docent pugui promoure un aprenentatge actiu i significatiu per part de l’alumnat, basat en el treball cooperatiu i per projectes, i en l’adquisició d’estratègies per a un aprenentatge autònom.

Aquest curs 2023-2024, el nostre projecte de plurilingüisme es concreta en:gep4

Classes en anglès de matèries no lingüístiques:

• 1r ESO: Socials
  • 2n ESO: Matemàtiques
  • 3r ESO: Socials, Biologia i Geologia (grups acadèmics)
  • 4t ESO: Biologia i Geologia (associat a itineraris)

Projectes interdisciplinaris:

• 3r ESO: Matemàtiques, Anglès i Socials.
  • Preparació per l’examen oficial de Cambridge que certifica l’assoliment del nivell B1 d’anglès, a 3r ESO.
  • Preparació per l’examen oficial de Cambridge que certifica l’assoliment del nivell B2 d’anglès, a Batxillerat.

Sortides per apropar als alumnes a la llengua anglesa en una situació real i on hagin de posar en pràctica la seva competència comunicativa:

• 1r ESO: teatre en anglès
  • 2n ESO: Escape Room
  • 3r ESO: visita cultural guiada (anglès); estada lingüística a França (Montpeller); intercanvi amb Alemanya (Oldenburg)
  • 4t ESO: Scavenger Hunt (Treasure Hunt) per Barcelona
  • Batxillerat: estada lingüística a Irlanda (amb famílies i amb classes d’anglès)

S’ofereixen classes i activitats en francès i alemany a gairebé tots els cursos:

• Classes de francès: de 2n ESO a 1r Batxillerat
  • Francès DELF: línia d’ensenyament intensiu de Francès, a partir de 2n ESO, perquè quan l’alumnat cursi Batxillerat pugui obtenir la titulació oficial.
  • Classes d’alemany: 2n, 3r i 4t ESO
  • Estada lingüística de 4 dies a França (Montpeller), a partir de 3r ESO
  • Intercanvi lingüístic de 5 dies a Alemanya (Oldenburg), a partir de 4t ESO

L’equip de professors implicats en el projecte de plurilingüisme és el següent:

• Socials: Carles Sàbat i Eva Sánchez
  • Matemàtiques i Economia: David Vidal
  • Biologia i Geologia: Lorena Mengual i Míriam Adan
  • Anglès: Ana Ochoa (coordinadora de plurilingüisme), amb la col·laboració de tot el departament de Llengües Estrangeres

Per més informació: http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/plurilinguisme/programes/institucionals/gep/

RESOLUCIÓ ENS/1363/2017, de 7 de juny, per la qual es crea el programa d’innovació pedagògica “Generació Plurilingüe (GEP)”: aprendre llengües estrangeres a través de les matèries”. http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=789740&language=ca_ES