Tecnologia

Hi ha un antic proverbi xinès que diu…

                                                   Escolta-ho i ho oblidaràs,

                                                  mira-ho i ho recordaràs,

                                                  fes-ho i ho entendràs.

Amb aquestes paraules creiem que sintetitzem la manera d’ensenyar i aprendre Tecnologia que hem volgut posar en pràctica en el nostre departament al llarg de tota l’ESO i el batxillerat.

 Professorat

Els professors que us guiaran i acompanyaran en aquest camí de descobriment i de creació que representa la nostra matèria són per ordre alfabètic:

Ramon Baena Iniesta

Enrique Borrás Camilleri

Óscar Camins Nerin

Laia Llauradó Sanclemente

Meritxell Puente Corrales

Laura Sánchez López

La Tecnologia a l’ESO i al batxillerat

La Tecnologia és un tercer espai del coneixement, juntament amb les Ciències i les Lletres, que busca treure profit de les fonts d’energia i les propietats dels materials per resoldre problemes i satisfer necessitats, alguns tan concrets com la construcció d’un pont que permeti creuar un riu, però d’altres tan amplies i genèriques com la producció d’aliments, el transport de mercaderies, la  producció i transport d’energia o la reducció o eliminació de residus, entre moltes altres dins d’una gairebé inabastable llista.

I així, la Tecnologia té una manera de fer o, si es vol, un mètode propi, i aquest s’anomena el procés tecnològic, l’ homònim al mètode científic, però que a diferència d’aquest últim no busca enunciar les lleis que regulen el que ja existeix a la natura o l’univers, sinó que busca donar una solució tècnica òptima a un problema o necessitat, tal com hem dit abans. Aquest mètode de la Tecnologia aplicat de principi a fi en les seves diferents fases adopta la forma en el seu conjunt del que anomenem projecte, raó per la qual cosa a la nostra matèria ens permet treballar a l’aula de forma natural un aprenentatge basat en projectes (ABP), així com adoptar de forma intrínseca un aprenentatge per competències, donades les tasques inherents que cal fer i completar en cadascuna de les seves etapes.

L’alumnat al llarg del cursos podrà comprovar i prendre consciència d’una manera lúdica i activa que són tants els àmbits amb les que la Tecnologia treballa com les solucions que podem arribar a idear davant d’un mateix problema o necessitat, raó per la qual el protagonisme en no poques ocasions passa a les seves mans, trobant així la llibertat en la que la seva imaginació i creativitat esdevenen eines de primer ordre pel seu aprenentatge significatiu i, amb la vista posada també, en la maduració del seu camí acadèmic futur.

Tot aquest recorregut d’aprenentatge no es limita a conèixer i ajudar a madurar quin serà el seu itinerari acadèmic acabada l’ESO, que evidentment també, sinó que contribueix a assolir tot un seguit de competències, algunes d’elles específiques de la matèria, però d’altres transversals. I així, per exemple, la part de digitalització de la matèria contribuirà a què l’alumnat assoleixi uns coneixements i sobretot unes habilitats que li permetin fixar les bases per fer ús de les tecnologies digitals en el seu desenvolupament personal, acadèmic i, més endavant, professional.

I així no és gens estrany que la disrupció que hi està suposant les noves tecnologies, com ara la intel·ligència artificial o la robòtica, per posar només uns exemples, ha fet que les eines amb les que l’alumnat aprèn i les situacions d’aprenentatge amb les que interactua per tal d’assolir coneixements i capacitats s’hagin posat al dia. Un clar exemple ho tenim amb la dotació de robòtica que el Departament d’Educació ens acaba de lliurar per assolir aquestes fites del segle XXI. Però anem a pams. I així per tal de què us pugueu fer una idea del que treballareu us ho resumim de la manera següent:

 

 

Tecnologia i digitalització  a 2n ESO

  • La tecnologia sostenible.
  • El procés tecnològic: el mètode de la Tecnologia. Productes i processos tecnològics,.
  • Magnituds, unitats i circuits elèctrics.
  • El dibuix assistir per ordinador (DAO).
  • La fabricació digital. La impressió 3D i el tall amb làser.
  • Programació I: Algorismes, estructures de dades i programes als ordinadors i dispositius mòbils.
  • Els projectes a 2n d’ESO: els processos tecnològics.

 

Tecnologia i digitalització a 3r d’ESO

  • Les estructures resistents: Forces, esforços, propietats, dissenys, simulacions.
  • Màquines i mecanismes.
  • Electrònica bàsica i robòtica.
  • Màquines tèrmiques.
  • Internet, comunicacions i xarxes de dades.
  • Creació de blogs i pàgines web.
  • Programació d’aplicacions.
  • Eines i recursos TIC.
  • Projectes tecnològics.

Tecnologia a 4t d’ESO

  • Introducció a l’electrònica analògica i l’electrònica digital com a base dels operadors tecnològics necessaris per resoldre problemes mitjançant tècniques de control digitals en situacions reals i properes a l’alumnat.
  • Aprofundiment en la programació mitjançant projectes com el de “l’estació de qualitat de l’aire a les aules” o projectes lliures inspirats en el programa d’innovació “Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula” en el que el centre va treballar en els últims anys.
  • Control i robòtica mitjançant un projecte de robòtica. Disseny 3D, disseny i programació pel control del robot, així com de la programació d’un telèfon mòbil o tauleta  com a part de la interfície d’usuari o usuària i amb la possibilitat d’integrar altres tecnologies. Publicació i difusió del projecte a la xarxa.
  • Projecte de domòtica i Internet de les coses (IOT) per tal de programar dispositius mòbils i dispositius programables amb els que integrar les telecomunicacions en els sistemes de control, a més de posar el focus en la necessitat d’una tecnologia sostenible que segueix criteris de sostenibilitat, entre d’altres, els referents a qüestions energètiques, ús de materials, etc.

 

Digitalització a 4t d’ESO

La finalitat principal del currículum de la matèria de Digitalització de quart curs d’ESO és donar resposta a la necessitat d’adaptació a la forma en què la societat actual s’informa, es relaciona i produeix coneixement, i contribueix a satisfer les necessitats individuals o col·lectives, que s’han anat establint de forma progressiva en la vida de les persones i en el funcionament de la societat i la cultura digital.

  • Dispositius digitals, sistemes operatius i de comunicació. L’objectiu és treballar els sabers de tipus procedimental, tant els relatius a la configuració i connexió de dispositius, com els de resolució de problemes que puguin aparèixer. També s’incideix en aquest bloc en l’adquisició d’hàbits de reutilització de materials i estalvi energètic
  • Creació i publicació de continguts en suport digital. Es pretén, a més l’adquisició de coneixements, destreses i actituds que permetin la creació i reutilització de continguts digitals, mantenir una actitud crítica amb la informació i de respecte als drets d’autoria i la propietat intel·lectual, tot plegat en un aprenentatge que esdevé permanent.
  • Seguretat i benestar digital. Es pretén que l’alumnat conegui i implementi mesures preventives per fer front als possibles riscos i amenaces de l’ús dels dispositius i les dades en el que les persones estan exposades en un món en què s’interactua constantment en entorns digitals
  • Ciutadania digital crítica. Aquest bloc té per objecte la comprensió de la cultura digital com a font de progrés social i econòmic, valorant els impactes sobre la població i els motius que comporten la bretxa digital en determinats col·lectius.

Robòtica i programació

Aquesta matèria optativa (actualment a 3r d’ESO) pretén que l’alumnat desenvolupi competències per plantejar solucions potencialment innovadores i creatives en la resolució de problemes mitjançant el disseny, programació i  prototipatge de sistemes automatitzats i robots.

L’alumnat s’introdueix en aquest món de la robòtica i la programació mitjançant situacions d’aprenentatge que el porten a seguir el recorregut de punts següents:

  • Conèixer i treballar, a través d’exemples de programació que l’alumnat modifica i amplia, els elements constituents del robots i els sistemes automàtics, començant en primer terme pels components i circuits electrònics bàsics d’àmbit molt proper a l’alumnat .
  • Programació d’una placa basada en un microcontrolador que els hi permeti conèixer i saber utilitzar els elements actuadors i sensors dels robots o sistemes automàtics. Tot plegat permetrà  a l’alumnat treballar els conceptes d’algorísmica i llenguatges de programació necessaris per al disseny i desenvolupament de programes.
  • Disseny , construcció i programació d’un robot i/o sistema automàtic en el context d’un treball que pugui ser inclús realitzat en equip.

 

La Tecnologia al Batxillerat

Les nostres pretensions fonamentals al batxillerat, així com la manera en què plategem les nostres matèries, queden resumides de la manera següent:

  • Contribuir a què l’alumnat trobi el seu propi camí formatiu (per tant, no pretenem fer formació professional).
  • Preparació per a estudis posteriors, fonamentalment enginyeries, arquitectura i cicles formatius de Grau Superior (CFGS) de caràcter tècnic, cosa que ens permet oferir una sòlida preparació per les proves d’accés a la universitat.
  • Promoure que el nostre alumnat aprengui a través de l’anàlisi, la recerca i la pràctica, amb la qual cosa les situacions d’aprenentatge adoptem un treball en el que hi han:
    • Pràctiquesd’ensinistrament en tècniques d’ús d’eines, instruments, cerca, selecció, elaboració i presentació de la informació, etc.
    • Petits projectes, simulacions i/o muntatges (mecanismes, circuits elèctrics, pneumàtics, electrònics, control, etc.)

 

Tecnologia i enginyeria I

Matèria de primer curs de batxillerat que representa una continuïtat natural a la Tecnologia de l’ESO, però amb un major rigor i profunditat tècnica que l’assolida a l’etapa anterior.  Els quatre pilars en la que es basa la matèria són  l’energia, els materials, les màquines i circuits i els sistemes d’organització. A primer de batxillerat ja s’hi comença també a treballar els punts fonamentals de les proves d’accés a la universitat (PAU) que eventualment hauran de fer l’any següent. Els punts que s’hi treballen a primer són:

  • Les fonts d’energia. Centrals productes d’energia elèctrica.
  • L’energia elèctrica. Circuits elèctrics en corrent continu. Lleis fonamentals. Aplicacions de l’electricitat.
  • Instal·lacions elèctriques domèstiques.
  • La programació: una visió pràctica per a l’aprenentatge basat en projectes.
  • Principis bàsics de les màquines. Estàtica. Màquines simples.
  • Els mecanismes de transmissió i transformació del moviment.
  • Accionaments pneumàtics: La pneumàtica a la indústria.

Tecnologia i enginyeria II

Matèria que no precisa forçosament haver estudiat la Tecnologia i enginyeria de primer de batxillerat. I és que amb un enfocament eminentment pràctic i també preparatori per a les Proves Accés a la Universitat (PAU), així com a una amplia varietat de cicles formatius de grau superior (GFGS) de la formació professional específica, la matèria abasta el seu currículum de la manera següent:

  • L’era digital a la indústria: Els sistemes digitals.
  • Els sistemes automàtics: De l’automatització cap a la indústria 4.0
  • Els principis bàsics de funcionament de les màquines. Les claus per a la resolució dels exercicis de les PAU.
  • Les màquines tèrmiques: motors tèrmics i màquines refrigeradores.
  • Principi de les màquines elèctriques i el corrent altern vs el corrent continu.
  • Les màquines elèctriques: Generadors, motors i transformadors.
  • Instrumentació i normalització industrial.
  • L’ Organització industrial: la clau de l’èxit

Robòtica i programació

Dues matèries que hem fusionat temporalment a primer curs donada la relació que hi ha entre totes dues, en la que s’hi treballa fonamentalment per projectes i que poden ser cursades per tot l alumnat, independent de la modalitat de batxillerat. De fet, la competència de programar aporta un valor afegit a l’alumnat en els estudis superiors que pugui cursar posteriorment, sigui a la universitat com als cicle formatius de grau superior. (CFGS).

El disseny de la matèria té un enfocament eminentment pràctic i alhora preparatori per a una amplia llista de carreres universitàries (i no només les enginyeries informàtiques) així com a una amplíssima varietat de cicles formatius de grau superior (GFGS) de la formació professional específica. La matèria abasta en el seu desplegament els punts següents:

  • La robòtica, la seva evolució i els camps d’aplicació
  • Concepte de robot, tipus i elements constituents (controladors, sensors i actuadors).
  • Projectes de robots i/o sistemes automàtics
    • Hardware i consideracions de disseny 3D dels diferents tipus de robot proposats.
    • Aplicació dels conceptes d’algorísmia i programació escrits en entorns de blocs i en codi pel control dels robots.
  • Projecte de l’estació de qualitat d’aire a les aules
    • Hardware i la seva programació en blocs i en codi.
    • Connexió de l’estació al núvol. Interfície d’usuari al navegador per la per la consulta i disseny mitjançant una plataforma al núvol .
  • El món de la programació amb Python.
    • Tipus de llenguatges de programació, entorns de programació i camps d’aplicació, prenent com a llenguatge exemplificador Python i els seus entorns de programació.
    • Fonaments d’algorísmia i desenvolupament d’aplicacions tenint com a context la robòtica i els sistemes de control automàtics, ja siguin en aplicacions locals com les que impliquin accés al núvol per proveir de serveis de control, supervisió, emmagatzematge o consulta ,
    • Disseny de les interfícies d’usuari de les aplicacions locals o a través del navegador, emprant com a fil conductor un projecte de control.

 

Llibres de text

  • 2n ESO:  9788448639587 Tecnologia i Digitalització B (ed 2023) LOMLOE. Editorial McGraw-Hill

    3r ESO: 9788448627409 Tecnologia i Digitalització C (ed 2022) LOMLOE. Editorial McGraw-Hill

    4t ESO: 788448639341 Tecnologia 4t ESO (ed 2023) LOMLOE. Editorial McGraw-Hill

    1r Batxillerat: 9788448631840 Tecnologia i enginyeria 1  Editorial McGraw-Hill

    2n Batxillerat: 9788448638405 Tecnologia i enginyeria 2  Editorial McGraw-Hill