Filosofia

PROFESSORAT

Francisco Javier Gomis Sandúa

Santiago Cagiga Paredes

Érika Soto Moreno (Cap de departament)

 

MATÈRIES

1r d’ESO

Projecte SoliDality. Aquest projecte es fa en col.laboració amb el departament d’anglès. L’objectiu del projecte és reconèixer quins són els drets dels infants, i quines institucions s’encarreguen de garantir-los. La metodologia per assolir els continguts és posar en marxa una iniciativa solidària per ajudar col·lectius necessitats en el nostre entorn més proper, així com la realització d’una petita obra de teatre per visualitzar situacions de vulneració de drets dels infants. Les llengües vehiculars del projecte són l’anglès i el català.

 

2n d’ESO

Projecte “Valores ¡a escena!”. Aquest projecte el desenvolupem en col·laboració amb el departament de llengua castellana. Els continguts que hi treballem són els valors, el text dialogat i la interpretació. Com a producte final, l’alumnat escriu i representa una obra de teatre on es reflecteixen quatre valors morals escollits per cada grup prèviament.

Misèries del món global (optativa). En aquesta optativa quadrimestral, ens iniciem en el concepte de drets humans, així com en alguns dels Objectius de desenvolupament sostenible. Per treballar els continguts esmentats, fem servir metodologies globalitzadores i sempre plantegem reptes personals per contribuir a millorar la salut del món.

 

3r d’ESO

Emprenedoria (optativa)

En aquesta matèria es qüestiona la idea que el principal objectiu i únic criteri d’un sistema econòmic hagi de ser el de maximitzar el benefici de les empreses. Per això es fa una anàlisi dels sistemes econòmics, polítics i socials imperants (capitalisme, neoliberalisme, neocolonialisme, patriarcat…) i de les seves conseqüències negatives. Es repassen algunes de les propostes i iniciatives de les anomenades economies transformadores, i es para especial atenció i s’aprofundeix en el moviment cooperatiu com alternativa al model capitalista imperant.

Educació afectivo-sexual (optativa). En aquesta optativa quadrimestral, ens endinsem en la sexualitat humana i en alguns dels principals conceptes que s’hi relacionen: normes de gènere, plaer, consentiment, salut sexual, anticoncepció i afectivitat. Per treballar els continguts esmentats, fem servir diferents tipus de materials i agrupacions.

4t d’ESO

Educació en valors

En aquesta matèria, al llarg del primer trimestre es treballen una sèrie d’habilitats per al diàleg (escolta activa, assertivitat, gestió de les emocions…) que ens permetran no només acceptar sinó també valorar la discrepància, per poder tenir debats sobre temes controvertits de forma constructiva i enriquidora. En la resta del curs s’analitza, reflexiona i dialoga sobre diferents qüestions ètiques: en el segon trimestre aquelles que tenen a veure amb les relacions entre els humans (parant especial atenció als drets humans), en el tercer trimestre aquelles que tenen a veure amb la nostra relació amb la resta d’animals i la biosfera.

Filosofia (optativa)

Aquesta matèria és una introducció a la filosofia i per tant comença atenent al seu origen i al seu sentit, assenyalant les diferències respecte al mite i la religió i explorant la relació i les fronteres amb la ciència.

Els continguts de la matèria, per una banda, aporten un conjunt d’eines per l’autodefensa intel·lectual, ajudant l’alumnat a introduir racionalitat a l’hora de formar les seves creences. Tot això, identificant fal·làcies i biaixos cognitius presents en la publicitat i la propaganda, analitzant fenòmens com la pseudociència i el negacionisme científic, i reflexionant sobre les fake news i la desinformació. Per altra banda, s’aborden alguns problemes filosòfics clàssics i s’analitzen problemes ètics i polítics fonamentals i d’actualitat analitzant-los des d’una perspectiva filosòfica.

1r de batxillerat

Filosofia. Els continguts treballats a la matèria tenen com objectiu ajudar l’alumnat a desenvolupar una mirada crítica, sistemàtica i racional de la realitat que ens envolta, així com formar l’alumnat en els valors democràtics de la nostra societat. Per aquesta raó, treballem els àmbits propis de la matèria, com la metafísica, l’ontologia, l’ètica o la política, que permeten a l’alumnat reflexionar sobre aspectes de la realitat i l’actualitat des d’un punt de vista filosòfic, així com els autors/res que permeten un bon coneixement d’aquests àmbits d’estudi de la matèria (Aristòtil, Sòcrates, els sofistes, J. Locke, Kant, Mill, H. Arendt, M. Zambrano, Simone de Beavoir…).

A més, en el marc d’aquesta assignatura organitzem una sortida al refugi antiaeri 307 (Poble Sec, Barcelona).

Ciutadania, política i dret (optativa). En aquesta matèria treballem els fonaments dels poder polític, és a dir, què legitima l’ús del poder polític des d’un punt de vista filosòfic, així com els autors que defensen diferents models d’organització social. També analitzem les diferents formes de participació ciutadana, i els fonaments del dret que determinen el desplegament de les diferents legislacions que regulen la convivència social.

 

Psicologia (optativa).

En aquesta matèria s’analitzen les arrels històriques de la psicologia, les principals perspectives teòriques, els mètodes que fa servir en la investigació i les branques en què es divideix. S’estudien també les bases biològiques del comportament humà, els processos cognitius bàsics (percepció, atenció i memòria), i els processos cognitius superiors (aprenentatge, intel·ligència i pensament). A més, s’aborden les principals teories sobre la motivació i l’emoció, els trastorns emocionals i de la conducta, així com les diferents teràpies per tractar aquests trastorns.

 

2n de batxillerat

Història de la filosofia. Aquesta assignatura està orientada a superar l’examen de les PAU. A partir de la Selectivitat 2024, la Història de la filosofia torna a la fase general, on compartirà espai amb Història. L’alumnat haurà de triar de quina de les dues matèries vol examinar-se. Per aquest motiu, tant el temari com la manera de treballar-lo estan supeditats al que es demana en aquesta prova. Els filòsofs que entren enguany són Plató, Descartes, Locke, Hume, Kant, Mill i Nietzsche; a l’examen, es demana analitzar un text, definir dos conceptes, justificar una cita de l’autor en el marc del seu pensament, comparar un concepte en dos pensadors i argumentar a favor o en contra d’una tesi.

 

ODS Justícia social (optativa). Compartim aquesta optativa amb el departament de biologia. El nostre seminari s’encarrega d’abordar els Objectius de desenvolupament sostenible relacionats amb l’àmbit social. Per treballar-los, tractem els conceptes teòrics implicats a cada bloc mitjançant de materials diversos. A part, amb l’objectiu de portar els aprenentatges més enllà de l’anàlisi l’àmbit estrictament acadèmic, plantegem no només reptes individuals sinó també intervencions de caràcter comunitari, bé a l’institut, bé al municipi.

Psicologia, activitat física i esport (optativa). Compartim aquesta optativa amb el departament d’educació física. El nostre seminari s’encarrega de la part psicològica de l’assignatura, que té com  a objectiu adquirir habilitats per aconseguir el benestar psicològic de l’esportista, ja es tracti d’un esportista d’alt nivell o d’un aficionat a l’esport com a pràctica d’oci. Amb aquest fi, s’estudiarà la influència de factors psicològics en la conducta d’un esportista, indagant en la personalitat d’aquest i esbrinant els factors que poden incidir en la motivació i el desenvolupament personal, com poden ser l’alimentació, les relacions socials, la seva sexualitat, genètica, autoestima, voluntat, etc. El fi últim serà, doncs, millorar el seu rendiment físic i potenciar-lo al màxim, segons les seves capacitats.

Des de l’àrea d’educació física, es treballa aquest equilibri ment-cos potenciant les nostres capacitats i habilitats físiques mitjançant la pràctica de diferents activitats on es vegi implicat el moviment corporal. També s’aprofundeix en el món de l’activitat física i l’esport per a l’alumnat interessat a orientar el seu futur formatiu i laboral en aquest àmbit (CAFE o cicles superiors d’activitat física i esport).