Física i Química

Mireia Muñoz

Alicia Pequeño

Matèries

L’assignatura de física i química forma part de l’àmbit cientificotecnològic. És obligatòria a 2n i 3r d’ESO i a 4rt d’ESO és una matèria optativa.

Es treballa la competència científica des del vessant de la física i química, més concretament:

• Identificar i caracteritzar els sistemes físics i químics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals.
  • Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.
  • Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.

A segon de l’ESO es treballa la matèria a l’aula ordinària i per projectes en grups cooperatius.

A primer i segon de Batxillerat s’imparteixen la Física i la Química com a matèries optatives per l’alumnat que opta per la modalitat del Batxillerat científic o tecnològic.

Activitats i sortides

Estem compromeses amb l’ensenyament de les ciències des de la vessant pràctica, per això realitzem múltiples activitats al centre i fora d’ell. També fem revisió contínua de la nostra formació participant de diferents cursos en les universitats o el CESIRE.

• Realització de treballs pràctics al laboratori de Física i al laboratori de Química de l’institut a tots els nivells d’ESO i Batxillerat.

.

• Celebració del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència:
    • Mural commemoratiu
    • Experiments divulgatius a tots els nivells de l’ESO per part d’equips femenins.
    • Participació en la Jornada de Física de les Partícules de la UAB.

• Organització dels Tallers científics del dia de Sant Jordi impartits per alumnat de l’ESO als seus companys/es:
    • Taller d’Slime:

• Participació en congressos i festivals:
    • Congrés de Fotònica per a Joves de l’ICFO (institut de ciències fotòniques).
    • Congrés de Cristal·lografia de la UB.
    • Festival de Nanotecnologia 10 a la menos 9 .
    • Concurs de pòsters i vídeos Nanoeduca.

• Visites de l’alumnat de l’ESO al Cosmocaixa per participar d’activitats temporals i de l’exposició permanent.
  • Assistència a les activitats científiques de la UPC Steam Fòrum i Steam Anella.
  • Participació en el Fòrum de Treballs de Recerca de Batxillerat de El Prat.
  • Col·laboració amb la UB en el projecte FORCES dels Treballs de Recerca de Batxillerat.
  • Assistència a la Jornada de Química als laboratoris de la facultat (UB o UAB) o als del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa.
  • Participació en el Taller de Física de Partícules de la UB.

• Realització de xerrades divulgatives al centre per part de professorat investigador de la UB:
    • L’origen dels elements químics: a càrrec del Xavier Giménez.
    • Els materials i els nous reptes tecnològics, a càrrec del Javier Fernández
    • Nanotecnologia: a càrrec de l’Helena Villuendas, investigadora de l’ICFO i ex-alumna.

• Compromís amb la formació continuada del professorat del departament assistint a diferents cursos especialitzats:
    • Seminari permanent de Física i Química del CESIRE.
    • Projecte ciències 12-15: un enfocament competencial de les ciències dins del marc STEM.
    • Formació en Nanociència i Nanotecnologia.
    • Taller d’activitats del projecte Química en Context.