BIOLOGIA I GEOLOGIA

Maria del Mar Delgado

Patricia Monfort

Laura Sánchez

Cristina Cabrera (Cap de Departament)

Matèries

1er d’ESO Ciències de la naturalesa
Durant aquest curs l’alumnat aprèn a identificar, interpretar i analitzar la diversitat i les regularitats en els materials, els éssers vius, els embolcalls de la Terra i les estructures que conformen l’univers.

Sèrie Observa Santillana

1r ESO

3er d’ESO Biologia i Geologia
En aquest curs els alumnes descobriran en profunditat el funcionament del cos humà i tot el relacionat amb el seu funcionament (malalties, alimentació,…).

Teide

3r ESO

4rt d’ESO Biologia i Geologia (optativa)
El contingut de biologia que es planteja en aquest curs es centra en la introducció de les tres teories-clau de la disciplina: la teoria cel·lular, la teoria cromosòmica de l’herència i la teoria de l’evolució. La geologia s’aborda a partir de l’estudi de la història de la Terra i dels seus canvis a partir d’introduir la teoria de la tectònica de plaques.

Teide

4rt ESO

1er Batxillerat Biologia
A 1r de Batxillerat els continguts s’estructuren en dos grans blocs: conèixer més profundament el genotip i el fenotip dels organismes i l’estudi de la cèl·lula. Així, l’estudi del model d’herència aplicat a situacions concretes, amb la resolució de problemes, permetrà una visió a escala d’individu i l’estudi de les molècules implicades, àcids nucleics i proteïnes, ho farà a escala molecular.

Biologia 1

Santillana

1r Batxillerat

1r Batxillerat Ciències del Món Contemporani
Les ciències per al món contemporani es presenten en cinc apartats, que no pressuposen una seqüenciació ni una temporalització, si bé es pretén orientar una programació d’aula coherent: origen i evolució de l’Univers; ciència, salut i estils de vida; desenvolupament humà i desenvolupament sostenible; materials, objectes i tecnologies, i Informació i coneixement.
Llibre de text

No hi ha llibre, la matèria es treballa amb presentacions, articles científics, treballs, projectes,…

2on Batxillerat Biologia
En el cas de 2on de Batxillerat els continguts tractats són: Intercanvi de matèria i energia entre els organismes i el seu entorn, bacteris i virus en acció i biodiversitat.

Biologia 2

Santillana

2n Batxillerat

Sortides

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

Per exemple, els alumnes de 1r d’ESO solen realitzar alguna sortida relacionada amb el medi natural (Montseny, Sitges, …), amb l’objectiu de veure directament a la natura tot allò que expliquem a l’aula sobre els éssers vius i el medi.

A 3er d’ESO, participem de la Festa de la Ciència que es realitza durant el mes de maig a la Universitat de Barcelona. Allà els alumnes realitzen diferents tallers vinculats al món científic i a la investigació.

A 4rt d’ESO es visita la fira Expominer durant el mes de novembre, fira sobre roques i minerals que permet als alumnes veure la diversitat que existeix i es participa de xerrades de divulgació científica d’actualitat.

També, es visiten instal·lacions compromeses amb el medi ambient i la conservació de les espècies, com el CRAM, on els alumnes mitjançant diferents activitats coneixen més d’aprop tota aquesta problemàtica.

A 1er de Batxillerat, es realitza una sortida vinculada a la matèria de Ciències del Món contemporani, en la què a partir d’un recorregut per la zona centre de Barcelona, es coneixen d’aprop diferents ubicacions importants vinculades al món científic i que conviuen amb el dia a dia de la ciutat.

Altres activitats

Com a departament de ciències també s’organitzen d’altres jornades relacionades amb l’entorn més proper dels alumnes per tal que coneguin la vida que els envolta i com interaccionen amb ella mateixa.

Així, s’han organitzat varies sessions d’anellament científic a l’hàbitat del centre amb el que s’han pogut obtenir dades de migracions molt interessants.