Temps de lectura

Temps de Lectura. Curs 2023-2024

A l’Institut Salvador Dalí el pla lector es diu Temps de lectura. Cada setmana es llegeix en una franja de mitja hora diària.

1.Calendari.

  1. Objectius 
  • Fomentar el gust per llegir i desenvolupar l’hàbit lector.
  • Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tot l’alumnat (aprenentatge de la lectura).
  • Aconseguir que l’alumnat faci de la lectura una de les eines bàsiques per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum (aprenentatge a través de la lectura).
  1. Valors
  • Compartir. El plaer de la lectura s’encomana: el professorat i l’alumnat llegeixen junts.
  • Proposar. No hi ha lectures obligatòries sinó recomanades. L’alumnat escull i demana ajut si el necessita.
  • Constància. Cada dia es dedica mitja hora a llegir. Es procura que aquest espai de temps sigui relaxat, respectuós i silenciós.
  • Respecte. Com a lectors i lectores, tenim dret a triar el llibre, la temàtica i el gènere literari.
  • Demanar i oferir consell. Tota la comunitat educativa ofereix i rep recomanacions lectores. 
  • Cura dels llibres. L’alumnat, que pot llegir llibres seus o en préstec de la Biblioteca, ha de tenir cura dels llibres de què disposa.

 

  1. Funcionament bàsic
  • Temps de Lectura es realitza cada dia durant els 30 minuts inicials d’una classe i cada setmana varia la franja horària segons el que estableix el calendari.
  • Temps de Lectura es desenvolupa a l’aula i amb el professorat estipulat per l’horari del grup. En cas d’absència, se n’encarrega el professorat de guàrdia.
  • El calendari i l’horari de Temps de Lectura s’ha de respectar. 
  • Temps de Lectura fa partícip tot l’alumnat i tot el professorat. Els professors esdevenen el model de lectura. 
  • La lectura de l’alumnat i del professorat ha de ser autònoma, silenciosa i individual.
  • Les lectures obligatòries de català, castellà o anglès es poden llegir en Temps de Lectura si el professorat ha gestionat el préstec socialitzat dels llibres. 
  • Els llibres de lectura seran en format paper o bé llibre electrònic. No es pot llegir ni amb el mòbil ni amb tauleta.
  • Els llibres de Temps de Lectura poden ser propis o tenir-los en préstec de la Biblioteca de l’Institut Salvador Dalí.
  • L’alumnat i el professorat poden proposar títols per ampliar el fons de la Biblioteca.
  • L’alumnat de primer i segon elaborarà el Quadern de Bitàcola Lector. 
  • El funcionament de Temps de Lectura s’exposa a cada aula mitjançant un document bàsic.
  • Són importants les recomanacions de llibres que els alumnes llegeixen, les quals poden vehicular-se a través de les xarxes socials de la Biblioteca. 

5. Funcionament en cas que l’alumnat no porti llibre

  • El professorat que observi que un alumne no porta llibre o que no llegeix ho comunicarà a través del Gestin. Es proposa la frase: “L’alumne ha de portar llibre per l’hora de lectura; en cas que no en tingui, pot demanar-ne un en préstec a la Biblioteca”.
  • El professorat, els tutors o la coordinació facilitaran que l’alumnat tingui llibre de lectura al més aviat possible.
  • L’alumne podrà anar a cercar llibre a la Biblioteca en l’hora del pati o en hora lectiva entre les 9h i les 14 h –amb l’excepció de les hores en què es fa classe– amb permís del professor de l’aula i sempre que faci la gestió individualment o, excepcionalment, acompanyat d’un altre alumne. El professorat, en tornar l’alumne a l’aula, comprovarà que se li ha donat en préstec un llibre. 

6. Altres activitats vinculades a Temps de Lectura

  • Les sessions informatives sobre el funcionament de la Biblioteca

Els responsables de la Biblioteca durant el mes d’octubre organitzen per a l’alumnat nouvingut al centre una sessió informativa sobre com funciona en què es detalla el tipus de llibres, com s’ubiquen i com es poden agafar en préstec. 

  • El registre de les lectures: entre el Quadern de Bitàcola Lectora en paper i digital

L’alumnat de primer i segon d’ESO elabora el Quadern de Bitàcola Lectora en paper. En aquest quadern elaborat amb el professorat de Visual i Plàstica es recolliran dibuixos, pensaments, fragments o resums de cada llibre que llegeixen. Per tal d’avesar-hi l’alumnat nouvingut s’oferirà una exposició de Quaderns de Bitàcola Lectora del curs anterior i els responsables de la Biblioteca també oferiran una formació complementària.

L’alumnat de tercer d’ESO fa el seguiment de les lectures del curs a través d’un Full de Registre digital. 

L’alumnat de quart d’ESO elabora un Quadern de Bitàcola Lectora digital mitjançant l’eina Google Side dins de la franja de Competències Digitals.

En tots els casos, els responsables de la Biblioteca oferiran un seguiment per tal que el projecte interdisciplinar i de promoció de la lectura tingui continuïtat. Es tractaria de detectar el grau d’elaboració dels diferents registres de lectures.    

  • L’assessorament per escollir un llibre i promoure l’hàbit lector entre l’alumnat poc avesat a la lectura o entre els alumnes nouvinguts que desconeixen la llengua d’acollida

Els responsables de la Biblioteca ofereixen sessions personalitzades en qualsevol moment del curs per tal que l’alumnat que encara no ha adoptat un hàbit lector evident es familiaritzi amb la Biblioteca i pugui descobrir l’interès que s’amaga en el llibres. Aquestes sessions s’oferiran sempre que se’n faci una sol·licitud expressa. 

  • Els clubs de lectura

Els alumnes podran formar grups de lectura, que s’anomenaran Club de Lectura i adoptaran un nom propi. Quan els membres del grup s’hagin constituït en Club i s’hagi informat els responsables de Biblioteca, podran assistir periòdicament a la Sala de Lectura per tal de comentar el llibre comú durant els trenta minuts del projecte Temps de Lectura, excepte en la franja de lectura de 8h – 8:30h en què la Biblioteca està tancada. Els responsables de la Biblioteca se n’encarregaran de la dinamització del col·loqui i ocasionalment s’oferirà enregistraments breus de les intervencions a través de les xarxes socials de la Biblioteca.

  • Les recomanacions de llibres 

Tota la comunitat educativa és part implicada en les recomanacions de noves lectures, les famílies, l’alumnat, el professorat o el personal de serveis. Les recomanacions de lectures, pel·lícules o sèries, que es facin arribar a la Biblioteca mitjançant el correu electrònic explicitant aquesta voluntat s’encabiran dins l’apartat “Recomana”. Sempre que es faci una recomanació a través de les xarxes socials, es prega que es faci ús del cuixinet #TempsDeLectura i se citi @BiblioDali, a Twitter, o @bibliotecdali, a Instagram. 

  • El web, el correu electrònic i les xarxes socials de la Biblioteca de l’Institut Salvador Dalí

Les xarxes socials de la Biblioteca de l’Institut Salvador Dalí són el Twitter i l’Instagram. També es

@Bibliodalí

     bibliotecdali

    http://blocs.xtec.cat/biblioda