Dues noves veus ens han deixat recentment

Dues veus molt diferents ens han deixat aquesta darrera setmana, el creador de l’inspector Kurt Wallander i l’inoblidable protagonista de la sèrie Anillos de oro. Dos alumnes de l’optativa Biblioteca  escolar han buscat informació sobre ells, per tal d’acostar-nos una mica a la seva vida i obra.

Mankell ana_diosdado_dos

Ana Isabel Álvarez-Diosdado Gisbert (Buenos Aires, Argentina, 21 de mayo de 1938 – Madrid, España, 5 de octubre de 2015)  fue una dramaturga, guionista, escritora y actriz con doble nacionalidad, española y argentina. (Langen Chen)

Algunas de las  obras de teatro que escribió fueron:

Olvida los tambores. 1970.
• El okapi. 1972.
• Usted también podrá disfrutar de ella. 1973.
• Los comuneros (Si hubiese buen señor). 1974.
• Y de Cachemira chales. 1976.
• Cuplé. 1986.

Y novelas:

En cualquier lugar, no importa cuando. 1965.
• Campanas que aturden. 1969.
• Los ochenta son nuestros. 1986.
• Igual que aquel príncipe. 1994.

Mankell nació en Estocolmo, Suecia, pero creció en la localidad de Sveg. A los dieciséis años abandonó la escuela, para enrolarse en un barco mercante y posteriormente vivió en París. A los diecinueve años, de vuelta a Suecia, empezó a colaborar con el Riksteatern (Teatro nacional sueco) en Estocolmo, donde inicialmente comenzó como actor y en 1968 escribió su primera obra de carácter satírico llamada Feria popular, que llegó a tener cien representaciones. En los años siguientes colaboró con varios teatros en Suecia.
Su personaje más conocido es el inspector de policía Kurt Wallander.
NOVELAS :
Asesinos sin rostro (Mördare utan ansikte, 1991).
Los perros de Riga (Hundarna i Riga, 1992).
La leona blanca (Den vita lejoninnan, 1993).
El hombre sonriente (Mannen som log, 1994).
La falsa pista (Villospår, 1995). Una muchacha se suicida durante el caluroso verano de 1994. (trad. Meritxell Salvany Balada)
La quinta mujer (Den femte kvinnan, 1996).
Pisando los talones (Steget efter, 1997).
Cortafuegos (Brandvägg, 1998).
La pirámide (Pyramiden, 1999.
Antes de que hiele (Innan frosten, 2002).
El hombre inquieto, (Den orolige mannen, 2009).
Huesos en el jardín (Handen, 2013).
(ADAM TALLON HADDAD)

1. Montse Siles Planas

Henning Mankell és un escriptor que em va enganxar quan vaig descobrir la seva saga de novel·les sobre l’inspector Kurt Wallander. Cal llegir-les per ordre d’escriptura perquè al mateix temps que en cadascuna ens explica una nova i intrigant història policíaca, també anem veient l’evolució del personatge. Encara que totes em van agradar moltíssim, una de les que més em va impactar va ser la 3a “La leona blanca”, situada entre Suècia i Sudàfrica.
    Però Mankell va escriure moltes altres coses. També és molt recomanable la novel·la que ens ensenya la Xina actual : “El xinès”.