Pubilla i Hereu de l’INS

El passat 11 de desembre es van presentar Pubilles i Hereus de la propera Festa Major. Els representants de l’INS seran Núria Labòria i Miquel Martí.

Berti ens visita

El passat 1 de desembre ens va visitar un influencer de Terres de l’Ebre i va fer una xerrada a 4t d’ESO sobre l’ús del català a les xarxes socials perquè usin aquesta llengua en els seus vídeos.

Premi Aules Netes

Aquest dia 13 de desembre, els alumnes de 1r ESO B van gaudir d’un dia de patinatge a la pista de gel de Tortosa. Tal com podeu veure a les fotografies vam xalar molt ( i també vam riure d’algunes caigudes ) XD.

Ells van ser els merescuts guanyadors del premi de la lliga d’aules netes del primer trimestre, en imposar-se per 9 punts als alumnes de 4t A.

Volem felicitar des de l’escola verda a totes les classes participants en la lliga i animar-vos a aconseguir el premi per aquest 2n trimestre i el preuat premi de campions de la lliga 21/22.

Per ser els més sostenibles possibles, vam fer el viatge amb tren. El que suposa un 80% menys d’emissions contaminats respecte de l’autobús escolar.

Formació a l’alumnat del PFI

El dilluns 13 de desembre del 2021 els alumnes del PFI Aux. d’Obres d’interior i pintura de l’Ametlla de Mar van realitzar una formació de 4 hores de suport vital bàsic (SVB), reanimació cardiopulmonar (RCP) i desfibrilador extern automàtic (DEA) dintre del mòdul professional de prevenció bàsica en riscos laborals.

Durant la formació impartida per Jordi Bort, caporal del cos de bombers de la Generalitat de Catalunya i instructor de l’institut de Seguretat Pública de Catalunya i del Consell Català de Ressuscitació, l’alumnat va aprendre els protocols d’actuació bàsics en casos d’ennuegament i aturada cardiorespiratòria així com també la correcta utilització del DEA.

Durant el tercer trimestre, Jordi Bort tornarà a realitzar noves formacions de SVB i DEA a l’alumnat de l’Institut Candelera amb l’objectiu de convertir tant al centre com al municipi en espais cardio-protegits.

Des del PFI i del conjunt de l’Institut Candelera volem agrair a Jordi Bort la seva col·laboració en la realització d’aquesta formació tant important.

Entrevistes en anglès amb alumnes gambians

El passat 16 i 17 de novembre, els alumnes de 3r i 4t van rebre a l’hora d’anglès uns convidats molt especials: en Dembo, en Lamin i en Moudou. Aquests tres alumnes procedents de Gàmbia estan realitzant el PFI al nostre centre durant aquest any escolar.

Aprofitant que són nadius de la llengua anglesa, es va proposar als alumnes d’ESO que preparessin unes preguntes i se sentissin periodistes per una estona, realitzant una entrevista als tres alumnes gambians.

L’activitat, no només tenia el propòsit de mostrar una variant de l’anglès a la qual els alumnes no estan gens acostumats (normalment es presenten activitats en anglès britànic i americà), sinó també el fet d’apropar una altra realitat als alumnes.

Gràcies Moudou, Lamin i Dembo per compartir el vostre temps i les vostres experiències amb nosaltres.

Aicle Corner

Biologia 1r Batxillerat

L’alumnat de 1r de batxillerat científic de la matèria de biologia ha realitzat l’activitat “Drug research” en anglès. Aquesta activitat ha consistit en treballar el mètode científic a través de l’anàlisi dels resultats d’un experiment amb fàrmacs per tractar el càncer. Han fet una presentació de diapositives que han exposat a classe i un article científic.

El nostre centre imparteix des de fa temps matèries no lingüístiques en anglès i francès.

En aquest espai us mostrarem el treball fet pels alumnes en les matèries que fan continguts en llengua estrangera.

Ciències en anglès a 1r ESO

Els alumnes de 1r A han estat estudiant el sistema solar en anglès. En grups han fet recerca sobre els diferents planetes i després han fet unes presentacions orals a la classe.

CURS 23/24

SCIENCE – 4T ESO

Durant el primer trimestre a l’optativa de Ciències Naturals de 4t ESO, han treballat les unitats didàctiques “1. Estructura i dinàmica de la Terra” i la “2.Tectònica i el relleu” de la Terra en anglès.

TECHNOLOGY- 2n ESO

Durant el segon trimestre, els alumnes de 2n d’ESO han realitat una activitat en anglès centrada en la temàtica de l’electricitat. Per preparar-se per al joc final, han dut a ter mediverses activitats que fomenten l’aprenentatge del vocabulari tècnic i expressions relacionades amb els circuits elèctrics en anglès. Aquestes activitats inclouen exercicis de parellament, completar frases i diàlegs guiats per reforçar l’ús correcte dels termes específics. Un cop familiaritzats amb el vocabulari, els alumnes han fet servir aquestes noves habilitats lingüístiques en un context pràctic i interactiu.

Premis Treballs de recerca del Consell Comarcal delL Baix Ebre

L’alumne Ramon Gonzàlez, de l’institut Candelera, ha rebut el Premi Innocent Paulí, àmbit tecnològic, amb el treball ‘Energia solar tèrmica: Recerca i experimentació’, un projecte dut a terme amb el propòsit de conèixer la importància i l’accessibilitat de l’energia solar tèrmica. El seu tutor, Albert V., Equip Directiu, i tots els professors de l’Institut Candelera el felicitem per aquest reconeixement.

En aquesta setzena edició dels premis Recerca, que patrocina l’empresa Acciona, s’han presentat un total de 10 treballs d’alumnes de diversos instituts de la comarca. El jurat estava integrat per diversos representants de la comunitat educativa i el conseller comarcal d’Ensenyament, David Poy.

A l’acte de lliurament dels Premis Comarcals Recerca hi ha assistit la directora dels serveis territorials d’Educació, Montse Perelló; el president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Xavier Faura; el representant d’Acciona, Antonio del Pozo i el conseller comarcal d’Ensenyament, David Poy, entre altres autoritats.

El president del Consell Comarcal i el conseller comarcal d’Ensenyament han agraït la participació tant dels alumnes com dels centres educatius, així com el patrocini dels premis per part de l’empresa Acciona. “Des del Consell Comarcal del Baix Ebre seguirem apostant pel foment de la recerca entre els joves de la comarca, així com per incentivar la tasca educativa dels instituts”, ha assenyalat Faura.

Enhorabona, Ramon!!!

Erasmus+ Bulgària

Del 16 al 23 d’octubre, els nostre companys Albert Farré i Javier Sánchez, van assistir com a professors convidats a una setmana d’observació de classes (job shadowing) a l’Institut de Llengües Estrangeres Romain Rolland de Stara Zagora (Bulgària) en el marc del nostre projecte Eramus”Cap a una generació plurilingüe”. Durant la setmana van poder presenciar diferents classes en llengua francesa i llengua anglesa (presencials i telemàtiques), van compartir experiències amb el professorat i amb la directora per tal de conèixer la cultura, el funcionament del centre i del sistema educatiu búlgar. Ha estat una experiència molt interessant i enriquidora.

Erasmus+ Label France

Del 9 al 12 d’octubre la coordinador lingüística i el coordinador de projectes internacionals de l’institut, Pili Casanova i Javier Sánchez, van realitzar la primera visita preparatòria del projecte Eramus+ Label France. Durant la visita van poder visitar les instal.lacions del centre que ens acollirà i es van acordar les dates del projecte i les activititats lingüístiques i culturals que es duran a terme.

Viatge a Carcassonne

Com cada any, el seminari de francès ha organitzat el viatge de 4t d’ESO a Carcassonne. Enguany s’han afegit també alumnat de 1r de batxibac ja que el curs passat aquesta sortida no es va poder realitzar a causa de la pandèmia. I com cada any també la sortida ha estat un èxit. L’alumnat participant s’ho passat molt bé i s’ha comportat de manera execel·lent. I els professors acompanyants, Merxe Octavio, Biel Foguet i Javier Sánchez, també. Com sempre s’han fet les visites a la Cité Médievale, als castells de Lastours, Collioure i, enguany també el centre històric de Perpignan.. Una sortida cultural molt enriquidora i que forma part de la història del nostre institut ja que ha complert els 30 anys. Enhorabona!!!

Un graffiti a l’edifici de l’institut

El passat 22 de novembre l’alumnat de 4t ESO de Visual i Plàstica va participar en el taller de graffiti dirigit per l’artista graffiter Tag53 on van aprendre l’origen i significat del graffiti. A més, van experimentar l’ús dels sprays amb la configuració de la composició del graffiti en un mur del nostre centre.

El PFI visita una obra a l’Ametlla de Mar

Continuant amb les visites formatives emmarcades dintre el mòdul professional d’obra de paleta bàsica, el passat divendres 19 de novembre del 2021 els alumnes i professors del PFI d’auxiliar d’obres d’interior i pintura de l’institut Candelera van visitar una obra de nova construcció d’un edifici a l’Ametlla de Mar que està realitzant l’empresa SERCONS (Serveis i construccions integrals l’Ametlla SL).

El gerent de l’empresa, Fabián Piñol, ens va explicar de forma molt detallada la fase en la que es troba actualment l’obra i els treballs que s’estan realitzant. L’alumnat va poder veure de primera mà el conjunt d’armadures que conforma la fonamentació i comprovar que aquestes es corresponen amb el que s’indica als plànols del projecte de l’obra.

A més, Fabián va aprofitar la visita per tal de motivar l’alumnat a ampliar el treball tècnic i de coneixements professionals relacionats amb la construcció amb els coneixements matemàtics de càlcul i geometria i així poder exercir de forma més eficaç les tasques de l’obra.

Des del centre volem agrair a l’empresa SERCONS, i concretament a Fabián, la seva predisposició per col·laborar amb el centre i el PFI d’auxiliar d’obres d’interior i pintura.

Visitem la Biblioteca i l’Arxiu de Tortosa

Hem anat a Tortosa a visitar l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre i la Biblioteca municipal, una sortida extraescolar que ha resultat exitosa pel seu caràcter altament cultural i didàctic.

L’edifici de l’Arxiu és tota una joia de l’arquitectura renaixentista que abasta del segle XII fins el XX còdexs i documentació en diferents suports – papir, pergamí o paper- que recuperen, restauren i arxiven. Actualment se superen els 3.000 metres de documentació.

La Biblioteca ha resultat ésser espectacular en tot el seu sentit ampli del terme. L’edifici es va inaugurar el 2006, està ubicat al centre antic de Tortosa damunt les restes d’una antiga construcció àrab que es veu a través d’un vidre que és el terra de la planta baixa . Hi ha estances per a diferents edats on s’hi apleguen tot tipus de llibres de diferents gèneres, ordinadors i altres materials. El centre també és difusor i dinamitzador cultural donat que s’hi realitzen conferències, grups de lectures, presentacions de llibres, etc.

Dues activitats complementàries que han estat organitzades pel Departament de català i que són dignes de realitzar cada curs escolar.

Sortida Barcelona

El dia 16 de novembre, l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat de la modalitat científicotècnica van visitar l’exposició Molècules que ens han canviat la vida al claustre de l’Institut d’Estudis Catalans. Les molècules escollides han estat l’amoníac, els anestèsics, el cisplató, el clor, el diòxid de silici, la nitroglicerina, la penicil·lina, el polietilè, els sabosn i detergents i la vitamina C. Els plefons inclouen, en un context expositiu, una explicació de la importància de cada una de les molècules, així com la seva formulació química i l’estructura.

Per la tarda l’alumnat va visitar el CosmoCaixa, on en primer lloc es va visitar l’exposició Nikola Tesla i la sala Univers i el temps restant la resta del museu.