Visita a la potabilitzadora de l’Ampolla

Els dies 28 i 29 de novembre els alumnes de 2n d’ESO van visitar l’ETAP (Estació de Tractament d’Aigua Potable) de l’Ampolla. La planta potabilitzadora forma part de la infraestructura d’abastament d’aigua que controla el Consorci d’Aigües de Tarragona. Aquesta és captada a l’alçada de Camp-Redó dins del terme municipal de Tortosa. Es transporta i es bombeja fins a la planta potabilitzadora. Un cop tractada, l’aigua viatja per una sèrie de conduccions principals i secundàries des d’on surten ramals per abastir municipis (Hospitalet de l’Infant, Cambrils, Salou, Reus, etc.) i indústries. L’aigua arriba a les instal·lacions centrals, uns dipòsits d’emmagatzematge situats a l’autovia de Reus-Tarragona i d’aquí, es condueix cap al Baix Penedès i a Cunit.

La visita va començar amb un vídeo sobre el cicle de l’aigua, el procés de tractament i el de distribució de l’aigua potable, per tal de prendre consciència que l’aigua és un recurs escàs que cal gestionar de forma eficient i de fer un ús responsable. A més d’observar la utilització dels diferents mètodes de separació que estudiem dins de la matèria de Física-Química.

Després van anar a l’aula experimental on els alumnes van fer un tast d’aigua corresponent a una aigua mineral, una aigua de l’ETAP i una aigua amb gas identificant: el color, l’olor i el gust d’aquestes mostres.

Tot seguit van anar a l’espai d’aigua, on l’alumnat va poder jugar amb tauletes digitals a “potabilitzar l’aigua” a més de veure les instal·lacions en realitat virtual i conèixer millor quina és la tasca del Consorci d’Aigües a la demarcació de Tarragona.

Finalment, els van ensenyar el dipòsit d’aigua crua, és a dir, l’aigua que encara no ha realitzat el tractament de potabilització.