UN CURS UN CIM: ELS D’ESO VAM FER ELS CIMS!

El dilluns dia 28 de maig els alumnes d’ESO vam anar a fer el nostre projecte “un curs, un cim”. Aquest any, els alumnes de 1r i 2n d’ESO vam anar a pujar la Gallina Pelada i els alumnes de 3r i 4t, vam anar fins al Coll de Pendís fent la ruta dels Empedrats.

Les dues sortides van resultar espectaculars a nivell de bellesa del paisatge, de cohesió de grup, treball en equip (ens va ploure a la Gallina Pelada i el treball en equip va ser necessari!), xerrades i confidències amb companys i professors, rialles… És una sortida que ja fa tres anys que fem i que es consolida com una gran sortida on els alumnes i els professors podem disfrutar de l’entorn i de moments en què fer salut i esport són un gaudi pels sentits.

Podeu veure un recull de fotografies clicant l’enllaç següent:

https://drive.google.com/file/d/1QBK2MgPgdyt606o_tPnC9bMBqNwuPLXn/view?usp=sharing

BERENAR SOLIDARI PER AL BANC D’ALIMENTS DE NAVÀS

El dimarts dia 29 de maig, els alumnes de 1r d’ESO vam fer un berenar solidari a primària per recaptar diners i llet pel Banc dels Aliments de Navàs.

L’iniciativa consistia en portar un bric de llet o bé un euro i llavors podies jugar amb nosaltres al pati de primària mentre berenaves. Vam fer el joc del paracaigudes, vam pintar ungles, vam pintar cares, vam jugar a volei, a futbol…

Vam recaptar 81 euros i 27 brics de llet i amb els diners vam anar a comprar llet, un total 167 litres de llet que el dia 30 de maig vam anar a entregar al Banc dels Aliments del poble.

Volem donar les gràcies a tothom qui va participar i ens va ajudar a contribuïr amb una activitat solidària pel nostre poble. Des de sempre, el nostre centre intenta que la relació i col·laboració amb les entitats del poble sigui una xarxa que ens permeti un intercanvi ric i uns aprenentatges que no s’aconsegueixen a l’aula. Molt agraïts a aquestes entitats i a l’ajuntament del poble per tenir sempre les portes obertes perquè els nostres alumnes puguin aprendre consciència social.

 

1r CONGRÉS INTERNACIONAL DE NEUROEDUCACIÓ A BARCELONA

El divendres 25 i dissabte 26 de maig el nostre professorat va assistir al 1r Congrés Internacional de Neuroeducació. La neuroeducació és una nova disciplina científica que intenta configurar els aprenentatges de manera que encaixin millor al cervell, a les seves característiques i al seu ritme de maduració. O, dit d’una altra manera, és una nova visió de l’ensenyament i dels processos d’aprenentatge basada en el cervell. Un processos d’aprenentatge que cal entendre en sentit ampli, és a dir, l’aprenentatge conceptual, emocional, creatiu, social, etc. El seu objectiu és acostar aquests coneixements a l’educació dels nostres infants i joves, perquè en el nostre dia a dia, pares, educadors i, en general, tota la societat, puguem contribuir de manera cooperativa a treure el millor profit de les fortaleses d’aquest òrgan i evitar els seus punts febles, en benefici de tots. En el creixement dels nostres fills, en l’educació dels nostres alumnes, en la nostra relació amb la societat, la cultura, tot l’ambient i les experiències vitals que els, i ens, oferim, són crucials. I són crucials perquè el nostre cervell és com és, i es forma d’una determinada manera i no d’una altra. I en la seva formació, l’ambient deixa empremtes sovint inesborrables.

En aquest congrés vam sentir ponències a càrrec de Rosalba Gautreaux amb “Somos diferentes, miradas inclusivas”, “Hackeando la educación”, que va fer José Ramón Gamo. I una reflexió interessant: el coneixement queda obsolet en 5 anys. És important ensenyar al nostre alumnat a aprendre.

El segon dia del congrés, vam poder escoltar de la mà de la Dra. Rosa Casafont “Per què hem d’educar-nos per educar?” i vam conitnuar amb el David Bueno reflexionant sobre “la neuroeducació és treure el millor profit de cada persona per arribar tan lluny com ella vulgui” i el Jesús C. Guillén parlant de “Modificar les estructures cerebrals per aconsegbuir un aprenentatge òptim”.

VOLUNTARIS

Estem orgullosos del nostre grup de voluntaris i voluntàries de l’institut escola. Són alumnes que col·laboren de manera altruista a la nostra escola o a empreses externes i han estat de gran ajuda. Any rere any, el grup de voluntariat no només funciona de manera més autònoma sinó que el nombre d’alumnes va creixent. Moltes gràcies a tots i a totes!

 

P5 I LES MATEMÀTIQUES

A P5 hem experimentat amb cossos geomètrics. Per fer-ho, hem anat al pati perquè el pati també és un lloc d’aprenentatge i hem pogut viure de primera mà que les matemàtiques i aprendre-les poden ser d’allò més divertides! Treball cooperatiu per aprendre entre tots.

Podeu veure’n el resultat aquí:

ELS DE P3 I LA SAL

Del 16 al 19 de maig els de P3 vam poder experimentar amb la sal i observar diferents comportaments d’aquest aliment a partir del treball cooperatiu que ens ha permès aprendre diferents coses amb l’ajuda de les idees i de les opinions dels altres companys. Aprenem a observar, a reflexionar, a compartir sensacions…

Podeu veure un vídeo que recull la nostra feina clicant l’enllaç següent:

https://drive.google.com/file/d/14XdH5OpQG7QNFxLs-cm5g_1MqRmT66W3/view?usp=sharing

 

LA CANTINA JA ÉS UNA COOPERATIVA!

Hem constituït la cantina de secundària com a cooperativa. Els alumnes de 4t d’ESO de l’itinerari d’Emprenedoria hem continuat fent una bona feina i, d’una banda, us volem presentar la nostra carta per aquest final de curs, i de l’altra, us deixem l’enllaç on podreu veure la nostra constitució com a cooperativa. N’estem molt orgullosos!!!

http://www.cooperativesalumnes.cat/ca/quines-hiha/quines-hi-ha/drac-bar-sccl/94/02/217

dav

FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

Ahir dijous, els docents d’infantil, primària i secundària vam continuar amb la nostra formació en diferents àmbits. Ahir era el torn de les matemàtiques.

El nostre formador va ser l’Albert Rigol, mestre jubilat membre de la Unitat de Formació del Professorat de l’ICE de la UAB i responsable del grup “La cultura matemàtica de les persones”. La seva xerrada ens va permetre reflexionar sobre la manera d’ensenyar les matemàtiques en un món tan canviant com el nostre. Es tracta de poder aplicar les matemàtiques a la nostra realitat, a la nostra vida diària i per fer-ho, no cal esperar ser un adult. Cal que ensenyem els infants que el que aprenen té un significat al seu dia a dia.

ACTE DE CLOENDA DEL PROJECTE DELS REFUGIATS

Dimecres 23 de maig, a la sala d’actes de la biblioteca, els alumnes de 2n d’ESO vam fer l’acte de cloenda del nostre projecte sobre els refugiats “Buscant una nova vida”.

Vam presentar les activitats que hem estat fent durant el projecte, la xerrada amb un refugiat de l’Alberg de Berga, la trobada que vam fer a l’Ametlla amb altres refugiats on vam intercanviar una bona estona de jocs, música, creativitat i sobretot, molt bon rotllo. Ah! i una remullada al riu que això sempre va bé! També vam fer la caminada des de Berga fins a Queralt amb el mateix grup de refugiats de l’alberg i a la sala d’actes vam presentar un vídeo resum de totes les activitats.

Els assistents a més, vam poder escoltar una xerrada sobre refugiats a càrrec de Josep Cònsola. Un cop es va acabar l’acte, vam oferir un berenar solidari en benefici a l’ONG Proactiva Open Arms, l’ONG encarregada del vaixell Astral que continua salvant vides al mar Mediterrani. En total vam aconseguir 130 euros. Moltes gràcies a tothom!

ESCALANT UNA CANAL

Dimarts dia 22 de maig, l’alumne de 4t d’ESO Joel Galera, juntament amb el psicopedagog del centre, el Christian i el monitor especialitzat en muntanya Adrià Chueca, van anar a la Masella per poder escalar una canal de gel.

Durant tot el curs el Joel ens ha ajudat de manera desinteressada en les sortides del Mou-te, ajudant el Christian amb els dies que s’ha fet escalada a l’Ametlla, el dia que vam fer escalada amb els nostres socis Erasmus… sempre ha estat a punt i disposat a donar un cop de mà sense esperar res a canvi. Doncs bé, aquesta ha estat la manera que el centre l’ha volgut recompensar: tenint en compte que el curs vinent el Joel vol començar el cicle formatiu de monitor de muntanya a Bagà, el Christian i el Chueca van voler “obsequiar-lo” amb una masterclass sobre com escalar una canal glaçada, el material específic que es necessita i les precaucions que cal prendre.

Van fer la canal central de Coma d’Oriola i van anar al Cim de l’Àliga. Moltes gràcies Joel per la teva gran ajuda. Et desitgem moltíssima sort en el teu futur professional, sabem que el disfrutaràs molt!

Volem aprofitar per agraïr també a l’Adrià Chueca la seva participació en un munt de projectes d’escalada del centre amb el grup Alpinistes Solidaris. Tots hem après molt de tu, Chueca i és un gran plaer saber que podem comptar sempre amb la teva ajuda. Podeu donar un cop d’ull a la feina de l’Adrià Chueca clicant a la seva pàgina web: http://www.ember.cat

CANTANIA AL KURSAAL – 6è DE PRIMÀRIA

Dimecres 23 de maig els alumnes de 6è de primària vam anar al teatre Kursaal de Manresa per participar a l’edició d’aquest any de la Catania.

Aquest any amb la Cantata Partícules assistim a l’origen i evolució de l’Univers. Ara fa uns tretze mil vuit cents milions d’anys hi va haver una gran explosió: un magma ben espès que de cop s’espandeix. És l’origen del món; tot és calent i roent. Una mena de sopa caòtica i incandescent…

Al centre hem treballat una obra durant tot l’any, amb 3 sessions de formació obligatòries per als professors. Finalment la vam interpretar a l’escenari del Kursaal, cosa que ens va provocar aquelles papallones de nervis a la panxa quan es va aixecar el teló i vam veure les butaques del teatre plenes de gom a gom.

Els científics afirmen que fa aproximadament tretze mil milions d’anys, una gran explosió va originar el nostre Univers. En els primers instants de la seva existència, es varen crear les quatre dimensions que ara anomenem “espaitemps”: tres d’espai i una de temps. Quatre forces també es van separar ja en el primer segon de vida: la força electromagnètica, les dues forces nuclears -forta i dèbil- i la força gravitacional. També des d’aquests primers instants, apareixen les partícules: protons, electrons, neutrons. En aquests inicis, tot té la forma d’una mena de sopa caòtica i incandescent. Després, l’Univers progressa i la temperatura, extremadament calenta, es va refredant de mica en mica.

Aquest refredament provoca que les partícules comencin a agrupar-se entre elles. I és així com començaran a aparèixer els àtoms: combinacions de nuclis de neutrons i protons amb electrons donant-hi voltes. I l’Univers es refredarà encara més i els àtoms es combinaran entre ells conformant molècules. I les molècules s’ajuntaran entre elles, etcètera. Es crea, d’aquesta manera, el que anomenem “matèria”. L’Univers continuarà avançant en la dimensió temporal i es refredarà cada cop més, i apareixeran tota mena de combinacions de partícules que conformaran galàxies, nebuloses, estrelles, planetes…

En un d’ells, anomentat Terra, milers de milions d’anys més tard, aquestes combinacions de partícules i d’elements produiran aigua i altres components que faran sorgir la vida. I la vida crearà éssers amb capacitat d’observar i de recrear tota aquesta història: la música de l’Univers.

Podeu veure una de les cançons que vam cantar clicant l’enllaç següent: https://drive.google.com/file/d/1q7HJ1bLAqff2NGlO83nVI6JYH-T8rYfc/view?usp=sharing

 

BUSCANT UNA NOVA VIDA – PROJECTE SOBRE ELS REFUGIATS

Us recordem que avui, dimecres 23, a les 5 de la tarda a la sala d’actes de la biblioteca del poble farem l’acte de cloenda del projecte de 2n d’ESO: “Buscant una nova vida”. Un projecte que vam començar amb la visita al vaixell Astral i que vam continuar amb trobades amb refugiats que són a l’Alberg de Berga.

Avui mateix, el Regió 7 es fa ressò del nostre projecte. Podeu consultar-ho a la pàgina següent: http://www.regio7.cat/bages/2018/05/22/alumnes-linstitut-sant-jordi-navas/477321.html

TETRAEDRE DE SIERPINSKY DE GRAU 4

Ahir dimarts dia 22, els alumnes de 3r d’ESO vam anar a primària per deixar-hi la construcció del tetraedre de Sierpinsky de grau 4. Aquest treball l’hem fet a Maths in English treballant les successions i les matemàtiques manipulatives.

El tetraedre de Sierpinsky és un cos geomètric que té totes les cares iguals i s’anomena sòlid platònic. Aquest tetraedre està format per triangles equilàters de 4 cares. D’aquest tetraedre n’ajuntem 4 successivament per acabar formant el tetraedre de Sierpinsky de grau 4.

Qui ha dit que les matemàtiques han de ser avorrides o que els continguts han de ser senzills? Som alumnes preparats, competents i amb ments creatives i resolutives!

CICLE SUPERIOR – ESPECTACLE DE MÚSICA A MANRESA

Ahir dimarts dia 22, els alumnes de Cicle Superior vam anar al Teatre Conservatori de Manresa per escoltar dues audicions de música. Una era una audició de flautes dolces i l’altra, una audició amb dansa hip hop.

Els alumnes van disfrutar molt de l’espectacle i van poder gaudir de la música en un entorn privilegiat a nivell acústic.

 

 

 

PROJECTE RECEPTES A 3r DE PRIMÀRIA

Divendres dia 18 els de 3r de primària vam fer un bon esmorzar com a cloenda del treball que hem realitzat sobre les recedptes.

Tot el menjar el vam portar preparat de casa amb l’ajuda de pares, mares, àvies, avis… Va ser un èxit total!

I com que hi havia tant menjar…. vam esmorzar i berenar! Hi havia receptes de tots els països: del Marroc, de Bulgària, de Romania, d’Andalusia, de Catalunya….

Una manera molt saludable i enriquidora per acabar la setmana!

SEGONA CAMINADA DELS GRUPS D’ESO

Divendres passat dia 18 de maig, tots els d’ESO vam fer la segona caminada per poder assajar el nostre repte de pujar un cim el proper 28 de maig.

Vam anar al Serrat de l’Àliga i a Vilafresca per poder anar fent cames i estar ben a punt pel dilluns que ve: els de primer i segon d’ESO anirem a la Gallina Pelada i els de 3r i 4t anirem als Empedrats.

Esperem que el temps ens acompanyi com ho ha fet els dos divendres que hem fet les caminades.

TALLER DE TEATRE – AMPA DEL CENTRE

La setmana passada, fins dijous dia 17, a primària es va fer un taller de teatre organitzat per l’AMPA. Hi podien participar alumnes de primària i secundària i era un taller gratuït.

Es valora molt positivament el taller i es planteja la possibilitat de poder-lo continuar el curs vinent.

ELS DE P5 FEM CONFERÈNCIES!

Els nens i nenes de P5 fem conferències i d’aquesta manera aprenem junts i treballem en equip. És una manera motivadora de compartir coneixement, fixar el treball cooperatiu i competencial i preparar-nos per fer una feina ben feta i poder-la ensenyar als altres companys i companyes.

Podeu veure com vam preparar les nostres conferències al següent recull de fotografies:

 

FORMACIÓ PERMANENT DEL PROFESSORAT DEL CENTRE -2

El dimecres dia 16, després de la formació amb la Neus Sanmartí, un grup de mestres i professors ens vam desplaçar fins a Manresa, a la FUB, per poder assistir a la xerrada del David Bueno.

El David Bueno és Docor en biologia i professor de genètica a l’Universitat de Barcelona. La seva trajectòria professional i acadèmica s’ha desenvolupat entre Barcelona i Oxford,centrant-se en la genètia del desenvolupament i la neurociència, i la seva relació amb el comportament humà. Ha publicat més de 50 articles científics a revistes especialitzades. En l’àmbit de la divulgació científica, ha publicat 7 llibres per acostar la ciència a la ciutadania. L’any 2010 va guanyar el Premi Europeu de Divulgació Científica. Un dels seus darrers llibres, Neurociència per a educadors ja forma part dels llibres de capçalera de molts docents del nostre país.

Temes que va comentar el David Bueno a la seva xerrada ja formen part del dia a dia del nostre centre: aprenentatge significatiu, el mestre també aprèn amb els alumnes, cal tenir en compte que l’aprenentatge més efectiu és aquell que es realitza a través d’emocions positives, hem de tenir present les diferents realitats neurofuncionals de cada alumne…. Tot això són coses que com a docents ja tenim interioritzades i ja portem a la pràctica per tal que els nostres alumnes assoleixin els objectius de cada etapa de la manera més satisfactòria possible.

La xerrada del David Bueno ens va servir per reafirmar-nos que estem treballant, des de fa temps, en el bon camí!

 

FORMACIÓ PERMANENT DELS DOCENTS DEL NOSTRE CENTRE -1

El dimecres dia 16 els mestres d’educació infantil, de primària i els professors de secundària van rebre la formació i assessorament en projectes de la mà de la Neus Sanmartí. Aquesta formació ja la vam començar el curs passat i ens és molt útil per reflexionar, opinar, i millorar els nostres projectes quan calen.

La Neus Sanmartí és professora i química, doctora en ciències químiques i especialista en didàctica de les ciències. Ha treballat especialment en recerca sobre l’avaluació formativa, el llenguatge en relació a l’aprenentatge científic i l’educació ambiental, així com en la formació permanent del professorat de ciències. Ha estat una de les professionals encarregades d’opinar sobre la nova llei d’educació a Finlàndia i està molt ben considerada dins de les xarxes innovadores per totes les idees que aporta als docents.

Segons la Neus, hi ha tres puntals a tenir en compte en el camp de l’educació:

  1. Sense coneixements no es pot ser competent. En paraules de Jacques Delors, l’educació ha de proporcionar els mapes d’un món complex i en canvi constant, que han de ser la brúixola per navegar-hi.
  2. Cal ensenyar a trobar el plaer en el coneixement. Quan es parla tant de la cultura de l’esforç cal reivindicar la del plaer. És cert que per arribar a sentir plaer t’has d’esforçar, però això no és contradictori amb la necessitat de trobar, dia a dia, el plaer en el coneixement, el plaer que sorgeix de comprovar que ens serveix per explicar moltes més coses que les que demana el professorat a l’escola, per prendre decisions quan tenim dubtes i per passar-ho bé i augmentar la nostra autoestima. Quan un alumne descobreix aquest plaer, l’esforç ve al darrere. Però també és cert que per poder arribar a experimentar-lo, tant la família com l’escola ha d’acompanyar l’aprenent, especialment a l’inici, quan el camí és dur, quan cal superar obstacles i és fàcil caure sovint. El procés de descobriment d’aquest plaer no és lineal, sinó que necessita anar acumulant petites experiències que fan que un dia, sense esperar-ho, es produeixi el “clic” i ja no es deixi d’estimar el saber.
  3. L’autonomia passa per ser capaços d’autoavaluar-nos. La finalitat fonamental de tot procés d’ensenyament és afavorir que els alumnes arribin a ser aprenents el més autònoms possible, que siguin capaços de reconèixer els seus errors i trobar camins per superar-los.

És amb aquestes premises, i amb moltes altres idees i conceptes que des de fa temps portem a terme al nostre centre, que continuem reflexionant i aprenent.