VISITA A LA BIBLIOTECA MUNICIPAL SEBASTIÀ JUAN ARBÓ DE LA RÀPITA

Priscilla Vidal (4t ESO E)

El director de la biblioteca Sebastià Juan Arbó de la Ràpita, Tomàs Queralt Brunet,  ha realitzat una sèrie de xarrades per a alumnat de 1r d’ESO i 4t d’ESO per tal de conèixer millor la biblioteca amb el seu fons bibliogràfic i també ens ha fet una repassada brillant per la història del llibre (des de les tauletes de fang amb escriptura cuneiforme fins als nostres dies).

El dijous 19 d’abril els alumnes de quart ESO E, juntament amb la professora Carme Cruelles, van anar a la biblioteca del poble. En aquesta excursió se’ls va parlar de l’origen del paper, dels llibres i, el més important, l’origen de les paraules.

Es va parlar, sobre la escriptura protosinaítica, que és la primera escriptura inventada.

D’aquesta podem dir que encara utilitzem paraules, com ara “mam”, el seu significat el coneixem pel fet  que als nadons, els oferim aigua amb aquesta paraula. A més a més, van descobrir l’origen de la lletra “a”, la qual al seu naixement era la representació de la cara d’un bou, que va canviar fins arribar a ser el que és ara.

També és va parlar de la creació del paper i la seva evolució, que va començar essent format a partir del papir (la planta a partir de la qual el feien a Egipte), adoptant el seu nom. Aquesta planta es tallava en tires superposant-les una per damunt les altres, es mullava i s’allisava fins aconseguir una superfície adequada per escriure.

Més tard, a Xina, van formar-lo a partir de la grassa que extreien de la pell dels animals. I finalment, molt més tard, a partir d’arbres.

Els alumnes, també van aprendre a diferencia les parts dels llibres, entre elles la portada. La portada, al contrari del que creu la majoria, no és el que es troba a la tapa, sinó, el que trobem dins el llibre; amb el títol, el nom de l’autor, l’editorial,…

Molts dels alumnes d’aquesta classe van trobar la xarrada molt interessant, útil i entretinguda. No va ser cap pèrdua de temps, ja que van explicar curiositats que desconeixien fins al moment.