VISITA A 1r DE BATXILLERAT DE L’ARXIVER MUNICIPAL, JORDI ENFEDAQUE

 

Jordi Enfedaque, arxiver municipal de la nostra localitat, ens visitava el 9 i 10 de gener per tal de fer una xarrada informativa a l’alumnat de 1r de batxillerat. Enfedaque destacava que els ciutadans tenen accés als documents d’arxiu. Ho estipula d’aquesta manera la Llei 10/2001, de 13 de juliol, en l’apartat arxius i documents, i també ho especifica el Decret 12/2008, de 22 de gener que tracta el tema de l’accés, amb l’apartat avaluació i tria de documents. A més, l’arxiu municipal pot ser una bona base per als treballs de recerca de temàtica local.

Un arxiu municipal és un servei general de l’administració municipal encarregat de sistematitzar la gestió documental des de la institució en totes les etapes del cicle documental. Les seves funcions són les de recollir, organitzar, avaluar, gestionar, conservar i difondre els documents generats per l’ajuntament i quan s’escau, aquells que hi són dipositats (p. ex.: llegats). Els encarregats de dur a terme aquestes tasques, són l’arxiver o l’arxivera.

Els arxius municipals a Catalunya tenen l’obligació de vetllar per conservar el patrimoni documental dels seus respectius àmbits territorials, així com col·laborar amb l’arxiu comarcal en l’elaboració de l’Inventari del patrimoni documental.

La Llei 10/2001, també defineix que es pot acollir documentació d’interès històric i cultural d’altres persones físiques o jurídiques relacionades amb el municipi, sempre que l’ajuntament ho acordi amb el titular respectiu.

L’arxiu té la missió de potenciar l’organització d’activitats de divulgació i de foment de la recerca.

L’Administració local i els arxius municipals, han estat pioners en l’aplicació dels drets d’accés dels ciutadans als documents en part perquè són l’administració que té més a mà i que afecta més directament al ciutadà. Aquesta és la proximitat que ha marcat el perfil professional dels arxivers municipals i els ha convertit en el garant d’aquests drets. És imprescindible, per tant, la preservació, disponibilitat i accessibilitat dels documents mitjançant la creació de les infraestructures necessàries (edificis, programari informàtic,…) i la creació de la tipologia documental des de l’origen del document.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>