NADAL AL VESTÍBUL I ALS PASSADISSOS DE L’INSTITUT ELS ALFACS

Adriana Ferreres i Mireia Gras amb l’ajuda de diversos grups d’alumnes ambienten amb motius nadalencs el vestíbul i els passadisos del nostre institut. Cal destacar també el concurs de postals i agrair per avançat a l’AMPA el patrocini del premi d’aquest concurs que encetem aquest Nadal.
Cal recordar que es tracta d’una decoració que respon al concepte Snouzelen. La incorporació del marc conceptual, Snouzelen es defineix com una filosofia, un marc dinàmic de propietat intel·lectual basat en una relació sensible en curs entre el participant, l’acompanyant, i un ambient controlat, on s’ofereix una multitud de possibilitats d’estimulació sensorial.
Desenvolupat a mitjan dècada de 1970 i es practica a tot el món, el Snouzelen es guia pels principis ètics d’enriquir la qualitat de vida. Aquest enfocament compartit té aplicacions en l’oci, la teràpia i l’educació i té lloc en un espai dedicat adequat per a totes les persones, i particular els que tenen necessitats especials, com la demència i l’autisme.

Snouzelen és una contracció en holandès de dues paraules “snuffelen” i “doezelen” que significarien alguna cosa com “fer olor” i “dormitar o relaxar”.

Amb aquesta paraula, es fa referència a una intervenció global, destinada a proporcionar a les persones estímuls sensorials que els facilitin una sensació de benestar a partir d’estimulació o relaxació, segons els objectius.

Moltes civilitzacions han utilitzat l’estimulació multisensorial (antic Egipte, cèltics, godos, romans, grecs, cultures orientals,…). Tots ells des de diferents perspectives: massatges, aromateràpia, música, colors han anat treballant els sentits i la seua estimulació i relaxació per aconseguir un benestar i un plaure per a la persona.

A la fi dels anys 70, a Holanda es va desenvolupar tot el treball i la filosofia d’intervenció Snouzelen. Ràpidament es va estendre a diversos països d’Europa, sobretot països nòrdics al principi, i també a Austràlia, Estats Units i Canadà.

Ha estat durant els anys 90 quan aquest treball s’ha difós àmpliament a diferents àmbits: científic, terapèutic i d’oci. A Espanya, és a partir de l’any 2000, quan comença el contacte amb el món snouzelen i a poc a poc es van ampliant els serveis i variant les aplicacions que pot donar de si aquesta forma de treballar.

El concepte snouzelen assumeix que el món en el qual vivim és una mescla de sensacions de llum, de sons, d’olors, de gustos i d’experiències tàctils variades. Sensacions a les quals tenim accés a partir dels nostres òrgans sensorials: oïda, ulls, nas, boca, pell.

L’espai snouzelen té com un dels seus objectius afavorir l’ús dels sentits, facilitant la vivència d’experiències sensorials riques i variades.

L’espai snouzelen és entès com una sala especialment adaptada amb material tècnicament preparat per proporcionar experiències sensorials diverses.

Destacar que el treball d’estimulació sensorial es pot realitzar amb mitjans molt senzills i en espais molt variats, sense ser necessari precisar d’un ambient concret.

L’espai snouzelen com a tal, afavoreix treballar uns objectius determinats i individualitzats al perfil sensorial de cada persona, a més de facilitar la comunicació i l’aparició de conductes adaptades.

Funcions que es poden promoure en un espai snoezelen (Kwok, 2003):

Relaxació.

Desenvolupament de la confiança en un mateix.

Autocontrol.

Incentivar l’exploració i capacitats creatives.

Establir una bona comunicació.

Proporcionar sensació de benestar i oci.

Promoure la capacitat d’elecció.

Augmentar el temps d’atenció i concentració.

Reduir canvis i alteracions conductuals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>