L’ESCRIPTOR, PERIODISTA I DOCUMENTALISTA DE TV3 XAVIER LLOPART I L’EDITORA GLÒRIA SABATÉ ENS VISITEN A L’INSTITUT

Rosanna de la Vega

El passat divendres 13 d’Abril, iniciant-nos en la jornada cultural de Sant Jordi, ens van visitar a l’institut el documentalista, periodista i, actualment també escriptor, el gironí Xavier Llopart, el qual va venir acompanyat de la Glòria Sabaté la directora de l’editorial Tartaruga edicions. El Xavier és periodista i ha fet molts treballs de diferent índole. Va començar la seua carrera periodística com a entrevistador, en què va poder fer milers d’entrevistes a personatges de renom com la cantant Madona, l’actor Harrison Ford o l’ex entrenador del FCB Pep Guardiola, entre altres, però aquelles converses que realment li ha agradat efectuar són les de la gent anònima, i sobretot les realitzades a les persones que tenen vocació per tot el món rural.

Actualment dirigeix una productora de documentals “The End Produccions Audiovisuals” en la que s’han realitzat molts treballs, però caldria destacar els relacionats amb el món rural i de la pagesia catalana, i que, han estat emesos per la Televisió de Catalunya com per exemple “ A pagès”, “Rurals i Sèniors” i documentals que s’han emès al programa “Sense Ficció” del Canal 33 com “El bosc el gran oblidat”, “L’edat daurada” i “Catalunya: Terra pagesa”.

A part de tota aquesta tasca periodística el Xavier ha escrit una novel·la (i ja n’està coent una segona) L’oreneta de Mont-Sacer, la qual han llegit alguns alumnes del centre i que, a alguns d’ells, els ha captivat. L’obra és una aventura juvenil que passa durant un estiu a un poble del Priorat i que porta amagat sota el nom de l’antic topònim del municipi, Mont-Sacer. La novel·la explica els estius d’abans al món rural, a més a més de reivindicar els valors de l’amistat, respecte, generositat i solidaritat entre d’altres. L’obra editada per Tartaruga edicions, en què al capdavant està l’alfarenca Glòria Sabaté, també ha sabut mostrar a la novel·la aquest caràcter  rural. Per tant, podríem afirmar que és una obra totalment de quilòmetre 0, ja que la novel·la passa a una comarca molt propera a les Terres de l’Ebre, com és el Priorat i, a més editada a un poble amb arrels molt ebrenques, Alfara de Carles.

La xarrada que van fer tant el Xavier com la Glòria va ser un combinat perfecte per a captivar l’atenció de l’alumnat i fomentar el gust per la lectura, ja que el Xavier els va explicar gran quantitat d’anècdotes que ha viscut de la seua experiència periodística, a més d’ensenyar-los alguns documentals emesos per la televisió i altres que encara no s’han vist. També els va poder explicar tota l’estructura de la novel·la en la qual li va permetre introduir diverses temàtiques al costat de les aventures que viuen els protagonistes, com la Guerra Civil, les trementinaires (dones de muntanya que recol·lectaven i comercialitzaven herbes remeieres), bruixeria, amor, amistat, etc.

Al finalitzar la xarrada també va tenir un gest d’agraïment als alumnes i els va signar el llibre i va respondre a moltes curiositats que els nois i noies li van preguntar i que ell va respondre amb molta generositat.

Gràcies Xavier i Glòria per la vostra visita al centre!