Erasmus: mobilitat a Creta

El curs, sobre Educació i Tecnologia, va tenir lloc dels dies 8 a 12 d’agost a la localitat de Gerani, prop de Hania, a l’illa de Creta (Grècia). Estava organitzat per l’Universitat Aristotèlica de Salònica, concretament, pel seu Departament de Llengües Extrangeres.

Les cinc sessions van estar articulades al voltant de diferents temes relacionats amb les noves tecnologies i la pràctica docent, i van ser impartides per professorat especialitzat. Les classes combinaven les explicacions teòriques amb activitats pràctiques orientades al coneixement de noves aplicacions tecnològiques. A més, es posaven exemples reals de com aquestes noves aplicacions havien sigut aprofitades a l’aula.

En concret, vam aprofundir en la necessitat d’atendre a les noves tecnologies per millorar el rendiment acadèmic i professional dels alumnes. Una de les maneres destacades va ser mitjançant la creació d’un portfolio on line, és a dir, un recull de la investigació o tasca de l’estudiant pujat al núvol.

D’altra banda, vam poder comprovar com es poden integrar les xarxes socials com ara Facebook o Instagram a l’aula. Existeixen grups tancats per compartir continguts, així com xarxes socials educatives específiques com Edmodo. També és una bona manera per engrescar els alumnes mitjançant concursos, enquestes, etc.

Parlant d’eines educatives específiques, destaca Kahoot. Un divertit sistema per avaluar continguts mitjançant Internet i el telèfon mòbil dels alumnes. D’aquesta manera, s’afegeix a la pràctica un element habitual en el dia a dia dels estudiants i que, habitualment es queda fora. De la mateixa manera, vam poder dissenyar una pàgina web a través de Wix, una plataforma amb nombroses plantilles que es poden adaptar segons les necessitats.

Tanmateix, cal destacar el valor d’haver coincidit amb docents d’Alemania, Polònia i Àustria. Tots i cadascun amb bagatges diferents però amb l’interès comú de millorar la nostra pràctica docent. Resulta interessant comprovar com existeixen diferents maneres d’organitzar les classes i diferents maneres d’enfocar-les. L’intercanvi d’experiències va ser molt enriquidor.

Per últim, s’ha de mencionar que es va establir un primer contacte amb la coordinadora del curs per tal d’intentar establir algun intercanvi entre grups d’alumnes del nostre institut (INS Santa Eulàlia de Terrassa) i algun centre educatiu de Salònica. Esperem que aquesta voluntat es pugui concretar en algun projecte educatiu comú.

Òscar Fernandez, Professor d’imatge i so.