D’acord amb el Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de batxillerat, la matèria d’Història de la Filosofia que es cursa a 2n de Batxillerat ha d’estar íntimament lligada als continguts de la matèria de 1r de batxillerat Filosofia i ciutadania aprofundint en els grans temes d’epistemologia, ontologia, antropologia i filosofia pràctica, creant les condicions per a què la reflexió es faci de manera positiva i crítica però des d’una dimensió històrica. A més de les competències generals del batxillerat com són la comunicativa, la de gestió i tractament de la informació, la digital, la de recerca, la personal i interpersonal i la de coneixement i interacció en el món, tres són les competències pròpies: la competència en l’anàlisi i síntesi crítica de textos filosòfics; la competència reflexiva, crítica, dialògica i argumentativa, i la competència social i cívica. Per assolir-les la matèria s’ha de presentar amb un enfocament marcadament instrumental al voltant de l’ús correcte dels conceptes filosòfics (a causa de la seva especificitat) i la necessitat que l’alumne s’exerciti en la lectura, l’anàlisi i el comentari dels textos i en altres habilitats filosòfiques, amb l’objectiu de poder enfrontar-se, encara que inicialment, a qualsevol obra filosòfica de manera autònoma. També és fonamental que els coneixements filosòfics siguin d’utilitat a l’hora de reflexionar sobre qüestions i problemes presents. Cal destacar l’exercitació en el desenvolupament i l’exposició de problemes i tesis filosòfiques així com en la recerca de relacions entre diferents temes.