RESUM DESENVOLUPAMENT DE LA JORNADA
QUINA ÉS L’ESCOLA PÚBLICA QUE VOLEM A L’HOSPITALET?
El debat que va tindre lloc a l’Institut IES Llobregat va ser una reflexió de l’escola que volem plantejat desde tres perspectives diferents:
- La visió del professorat
- La visió de les families (pares i mares)
- La visió dels alumnes
A continuació es fa un recull de les principals idees i punts de vista exposats a la trobada per tots els invitats al debat.
VISIÓ DEL PROFESSORAT
L’Escola és un espai de vida on el paper dels professors ha de ser d’acompanyament, doncs qui realment educa és la família. Com a espai de vida que és, volem una escola on hi ha vida i això comporta que també hi han conflictes, moments de crisi i moments d’eufòria.
L’Escola ha de tenir la llibertat i la capacitat d’anar transformant per poder consolidar projectes.
Els continguts han deixat de ser el més important (hi són a tot arreu), ara és més important crear espais de “com aprenen!!” més que “qué aprenen!!”.
Potenciació de la descoberta: Deixar a l’alumne descobrir.
Potenciació de l’Aprenentatge entre iguals: Entre ells s’ajuden i treballen de forma cooperativa.
Les famílies no participen a l’escola: Són l’escola!!. Si l’escola és oberta, tothom pot entrar-hi i viure-la amb intensitat.
Si volem una escola inclusiva, s’han de dotar els recursos humans i materials (EAP’s, logopedes i serveis socials que hi són desbordats actualment).
Reivindicació de l’escola pública a l’etapa de 0 a 3 anys. No a la privatització d’escoles bressol municipals.
Cal una política que faciliti la conciliació familiar per resoldre l’educació emocional dels nostres fills.
Decret de direcció que estableix una organització jeràrquica deixant de banda l’organització assembleària tradicional per passar a crear una estructura vertical que afecta a les relacions i la pressa de decisions internes.
Les relacions de l’escola amb les administracions estan allunyades i no hi ha voluntat per aportar recursos, tot el contrari, intervencionisme i falta de confiança de les Institucions en la tasca educativa. L’administració pren decisions i porta a terme polítiques sense fer consultes als centres sobre les necessitats reals.
VISIÓ DE LES FAMILIES
Volem una escola pública que ens permeti triar la línia educativa, amb informació fiable a l’abast de tothom disponible amb antelació i exposada amb claredat.
Professorat i direcció de centre implicat amb el projecte educatiu.
Grups i dinàmiques internes ja establertes a cada col·legi (política acollidora, etc…).
Escola inclusiva i que genera convivència (si hi ha conflictes amb protocols de resolució efectius).
Edificis i instal·lacions adients a les necessitats de l’alumnat.
Si es donen les condicions anteriors es donaran les condicions óptimes per millorar l’educació dels nostres fills.
En definitiva, respecte i confiança per fer dels nostres fills persones flexibles amb ganes d’aprendre amb empatia per treballar amb els altres amb voluntat per superar-se i poder fer front als reptes del futur.
VISIÓ DELS ALUMNES
Volem una escola on hi hagi interès per part del professor per conèixer als alumnes com a persones i el mateix per part dels alumnes envers els professors. Professors amb dedicació i passió per transmetre el coneixement.
Una escola on aprendre a discutir, debatre, argumentar i sentir-nos escoltats. On poder aprendre a treballar de forma cooperativa i amb mètodes dinàmics.
On podem tindre la possibilitat de realitzar intercanvis culturals i lingüístics amb altres estudiants.
Una escola on hi hagi una assignatura d’actualitat que ens parli del que està passant al present per poder entendre el món real que ens envolta. Volem informació per lluitar contra la desinformació (feminisme, valors, moviments polítics i de canvi que afecten a les nostres vides….).
Una escola on s’imparteixin classes tolerant i potenciant els alumnes que demanen ajuda de forma positiva (no com quelcom mal vist).
Una escola que sigui activa que proposi altres opcions com Consell Verd, Carnestoltes i activitats alternatives a la rutina diària de les classes.
Una escola on poder aprendre a expressar-se i parlar en públic.
Un lloc on existeixi una convivència i un servei de mediació que es promocioni per evitar conflictes.